Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief.
Nieuwsbrief Financieel dienstverleners mei 2011

Beste relatie,
Deze nieuwsbrief houdt u op de hoogte van de ontwikkelingen rond (het toezicht op) financieel dienstverleners onder de Wet op het financieel toezicht (Wft). Meer informatie over de Wft vindt u op de website van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) onder het gedeelte voor adviseurs & bemiddelaars. Deze website is rechtstreeks te benaderen via www.afm.nl/fd. Als u de gezochte informatie niet op de website vindt, kunt u bellen naar het Ondernemersloket via 0900 – 6800 680 (vijf eurocent per minuut).
Onderwerpen in deze nieuwsbrief:


Aandachtspunten

Oriëntatie
 
Aandachtspunten
Permanente Educatie 2010-2011
Om een diploma, zoals Assurantiebemiddeling B of Wft Leven, geldig te houden, moet u als diplomahouder elke anderhalf jaar Permanente Educatie (PE)-certificaten halen. Op 1 juli 2011 moeten alle feitelijk leidinggevenden beschikken over de PE-certificaten voor de cyclus 2010-2011.

Waarom Permanente Educatie?
Een belangrijk uitgangspunt van de Wft is dat uw klanten een passend advies krijgen. Daarbij hoort ook dat u als adviseur kennis van zaken heeft en op de hoogte bent van relevante ontwikkelingen. Door het behalen van PE-certificaten blijft u dus als adviseur vakbekwaam.

Welke PE-certificaten moeten er worden behaald?
Elke feitelijk leidinggevende moet in het bezit zijn van het PE-certificaat Basis 2010-2011. Hiermee wordt bedoeld de persoon of personen die binnen de organisatie de vakbekwaamheid borgen. Daarnaast moeten PE-certificaten behaald worden voor de producten waarvoor de feitelijk leidinggevende is aangesteld. Hiermee toont u aan dat uw onderneming voldoet aan de vakbekwaamheideisen. Alle andere diplomahouders binnen uw onderneming moeten PE-certificaten behalen, als zij hun eerder behaalde diploma’(s) geldig willen houden.

Wat moet u doen als de feitelijk leidinggevende op 1 juli 2011 niet alle PE-certificaten heeft behaald?
Als de vakbekwaamheid binnen uw onderneming op 1 juli 2011 niet (volledig) is geborgd, moet u de AFM op tijd verzoeken om uw vergunning geheel of gedeeltelijk in te trekken.

Wat gaat de AFM doen?
Ook dit jaar toetst de AFM vanaf 1 juli 2011 weer of vergunninghouders voldoen aan deze eisen. Bij herhaalde constatering van het ontbreken van vakbekwaamheid, zal de AFM boetes opleggen.

Naar www.afm.nl/PE
 
Wanneer is bemiddelen in krediet bij consumenten thuis verboden?

Correctie: in het cursieve deel in onderstaande tekst ontbreekt enige belangrijke informatie.

De juiste en volledige tekst is als volgt:    

Verkoop op afstand
Zolang er geen huisbezoek plaatsvindt, mag de verkoper wel bellen en het gehele advies- en bemiddelingsproces via de telefoon en de post laten plaatsvinden. De consument heeft dan voldoende tijd om de offerte en de voorwaarden van de lening goed door te lezen. In het telefoongesprek moet de verkoper wel vertellen dat hij belt om een lening aan te bieden (commercieel doel) en zeggen wie hij is (identiteit bekendmaken). Voordat hij belt met een consument moet de verkoper ook eerst het Bel-me-niet Register raadplegen.


Originele tekst:

Wist u dat het adviseren of bemiddelen in krediet door middel van een bezoek bij consumenten thuis verboden kan zijn? De AFM heeft daar de laatste tijd veel signalen over ontvangen en zij wil deze verboden activiteiten graag bij u onder de aandacht brengen. Zo hoopt de AFM dat dit soort illegale praktijken snel tot het verleden behoort.

Wat is colportage en wat niet?
Bij colportage denkt men al snel aan het ‘aan de deur’ verkopen van allerlei producten, zoals boeken en tijdschriften. Maar colportage komt ook voor in de financiële dienstverlening. Bijvoorbeeld wanneer een financiële dienstverlener bij een consument thuis een overeenkomst sluit met betrekking tot een lening.

Het kenmerkende van verboden colportage is dat het om een bezoek thuis moet gaan, waarbij het initiatief van het thuisbezoek overwegend bij de financieel dienstverlener ligt. Bijvoorbeeld door het ongevraagd bellen van een consument voor het maken van een afspraak thuis. Ook als een financiële dienstverlener een consument belt naar aanleiding van een op internet ingevulde enquête, kan sprake zijn van verboden colportage. Tenzij de consument zelf vraagt om een gesprek bij hem of haar thuis. Het op een enquête aanvinken door de consument van de mogelijkheid dat hij telefonisch wordt benaderd door een financiële dienstverlener is in ieder geval niet voldoende. Ook in dat geval is er sprake van verboden colportage.

De financieel dienstverlener mag wel bellen en een offerte toesturen. De consument heeft dan voldoende tijd om de offerte en de voorwaarden van de lening goed door te lezen. In het telefoongesprek moet de financieel dienstverlener wel vertellen, dat hij belt om een lening aan te bieden (zijn commercieel doel kenbaar maken) en zeggen wie hij is (identiteit bekendmaken). Voordat de financiële dienstverlener belt met een consument moet deze ook eerst het Bel-me-niet register raadplegen.

Schadelijk?
De Colportagewet is bedoeld om consumenten te beschermen tegen agressieve verkopers buiten de normale verkoopruimten, zoals bij consumenten thuis. Consumenten kunnen thuis in een situatie komen waarbij zij onvoorbereid over een aankoop moeten beslissen. Zij kunnen dan als het ware overrompeld worden door de verkoper.

Wat kan de AFM er tegen doen?
De AFM houdt toezicht op colportage op grond van de Wet handhaving consumentenbescherming. Als de AFM signalen ontvangt dat financieel dienstverleners colporteren, kan zij een onderzoek instellen. Als uit dat onderzoek blijkt dat de financieel dienstverlener verboden colporteert, kan de
AFM de financiële dienstverlener dwingen om daarmee te stoppen. Dat kan de AFM doen door het opleggen van een last onder dwangsom. Daarnaast kan de AFM de overtreding bestraffen door een boete op te leggen. Zowel de last onder dwangsom als de boete kan openbaar worden gemaakt.

Welke rechten hebben consumenten?
Consumenten kunnen hun kredietovereenkomst laten vernietigen als deze door verboden colportage tot stand is gekomen. Zij hebben daar een jaar de tijd voor, nadat zij op deze mogelijkheid zijn gewezen door de geldverstrekker.

Oriëntatie

AFM lanceert webpagina met informatie over adviseren
De AFM richt zich al langere tijd op de verbetering van de kwaliteit van het advies in complexe producten door adviseurs en bemiddelaars. Om u op weg te helpen kunt u nu op onze website eenvoudig via www.afm.nl/advies leidraden en visies van de AFM vinden over zorgvuldig adviseren bij hypotheekadvies, vermogensopbouw en tweedepijler pensioenen.

Naar www.afm.nl/advies
Pensioenfolder voor werkgevers
‘Voorkom verrassingen, regel het pensioen voor uw werknemers verstandig’
De AFM heeft speciaal voor werkgevers (in het MKB) een folder gemaakt over goed pensioenadvies en de risico’s van slecht advies voor de werkgever en de werknemers. In de folder worden tips gegeven voor het krijgen van goed advies. Daarnaast staan de verschillende risico’s bij slecht advies op een rij met de mogelijke gevolgen en tips om die te voorkomen.

De AFM heeft de folder opgesteld, omdat uit onderzoeken in 2009 en 2010 bleek dat de kwaliteit van die adviezen aan MKB werkgevers over collectieve pensioenproducten slecht tot zeer slecht was. Slechte advisering kan er toe leiden dat pensioenregelingen niet voldoen aan de gewekte verwachtingen. En kan zelfs leiden tot financiële schade bij de werkgever.

De AFM heeft diverse maatregelen genomen om pensioenadvisering te verbeteren. Zo is er een leidraad pensioenadvies gepubliceerd en worden de wettelijke deskundigheidseisen voor pensioenadviseurs verhoogd.
Maar werkgevers moeten zelf ook meer verantwoordelijkheid nemen in het adviestraject en hun werknemers hierover informeren. Een pensioenregeling is een arbeidsvoorwaarde die wordt afgesproken tussen werkgever en werknemer. De werkgever wordt bijgestaan door een (pensioen)adviseur.

Zowel de werkgever als de werknemer is voor een goede regeling dus afhankelijk van goed advies aan de werkgever. Voor werknemers is het belangrijk dat zij hun Uniforme Pensioenoverzicht (UPO), dat zij jaarlijks ontvangen, zorgvuldig lezen om te bepalen of hun pensioen aan hun verwachtingen voldoet. Ze kunnen dan eventueel aanvullende maatregelen nemen.


Bekijk hier de pensioenfolder

Beheerst beloningsbeleid voor adviseurs en bemiddelaars zonder personeel
De AFM ziet er op toe dat van een intern beloningsbeleid geen prikkels uitgaan die kunnen leiden tot onzorgvuldige behandeling van klanten. Deze taak vloeit voort uit het Besluit beheerst beloningsbeleid (Bbb) dat sinds 1 januari 2011 van kracht is, en heeft geleid tot toevoeging van de artikelen 35i, 50a en 86a aan het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen (BGfo). In de nieuwsbrief van januari heeft de AFM de regelgeving al toegelicht. Hierna geeft de AFM duidelijkheid over de gevolgen van het Bbb voor financiële ondernemingen zonder personeel in dienst.

Opstellen beloningsbeleid niet verplicht voor adviseurs en bemiddelaars zonder personeel
Wanneer u geen personeel heeft, of geen personeel dat werkzaamheden verricht die kunnen leiden tot onzorgvuldige klantbehandeling dan bent u niet verplicht een intern beloningsbeleid op te stellen. Een beheerst beloningsbeleid veronderstelt namelijk dat u de mogelijkheid heeft om andere personen – werkzaam onder uw verantwoordelijkheid –door middel van beloningen prikkels te geven die een negatieve invloed (kunnen) hebben op de wijze waarop klanten worden behandeld.

Wanneer spreken we over adviseurs en bemiddelaars zonder personeel?

Het beloningsbeleid heeft betrekking op alle personen die werkzaamheden verrichten die kunnen leiden tot onzorgvuldige klantbehandeling. Het gaat dus niet alleen om mensen met een dienstbetrekking, maar om alle personen die onder uw verantwoordelijkheid werken, zoals ingehuurde uitzendkrachten. Meestal zal het hierbij gaan om medewerkers die adviseren en/of bemiddelen.

Let op, onder bemiddelen verstaan wij alle werkzaamheden die zien op het tot stand brengen en beheren van een overeenkomst van een financieel product. Als u een medewerker in dienst heeft die ondersteuning verleent aan het bemiddelingsproces (zoals een administratieve kracht of secretariële ondersteuning) en deze medewerker verricht werkzaamheden die kunnen leiden tot onzorgvuldige klantbehandeling, dan moet u een intern beloningsbeleid opstellen. Heeft u personeel dat werkzaamheden verricht dat kan leiden tot onzorgvuldige klantbehandeling? De AFM heeft een brief op haar website gepubliceerd over wat zij verwacht van financiële ondernemingen op het gebied van beheerst beloningsbeleid.

Naar de brief beheerst beloningsbeleid


Meer informatie
De AFM houdt u op de hoogte van de ontwikkelingen op het gebied van het beheerst beloningsbeleid op een speciaal deel van onze website: www.afm.nl/beloningsbeleid. Hier vindt u onder andere antwoorden op veelgestelde vragen.
 

Naar www.afm.nl/beloningsbeleid



Vraag van de maand
Het Ondernemersloket krijgt als centraal contactpunt voor de markt dagelijks veel vragen van onder andere financieel dienstverleners. Elke maand wordt hieruit een veelgestelde vraag geselecteerd die we in deze nieuwsbrief beantwoorden.


Wat is een tweedepijler pensioen?
Sinds de bekendmaking van de introductie deelvergunning pensioenverzekeringen (zie mededeling: Introductie deelvergunning pensioenverzekeringen), ontvangt de AFM via het Ondernemersloket regelmatig vragen over wat er eigenlijk wordt verstaan onder een tweedepijler pensioen.

In Nederland bestaat het pensioenstelsel uit drie pijlers. De eerste pijler is het basispensioen oftewel de AOW, het verplichte collectief ouderdomspensioen. Dit basispensioen wordt geregeld door de staat.  De tweedepijler bestaat uit pensioenrechten die werknemers bij werkgevers opbouwen tijdens de arbeidsjaren. Deze pensioenverzekering is een aanvulling op de AOW en wordt ook wel het collectieve pensioen genoemd. De financieel dienstverlener adviseert in dit geval de werkgever. De derdepijler is een aanvullende inkomensvoorziening die mensen uit eigen beweging kunnen treffen. Hieronder vallen producten als de lijfrente, levensverzekeringen en andere spaarproducten met of zonder verzekeringscomponent. Voornamelijk zelfstandigen kunnen alleen pensioen opbouwen middels een derde pijler pensioenproduct.

Meer informatie over tweedepijler pensioen
Korte nieuwsberichten

Introductie deelvergunning Pensioenverzekeringen
Per 1 januari 2012 wordt de deelvergunning Pensioenverzekeringen geïntroduceerd. Voor financieel dienstverleners die adviseren en/of bemiddelen in tweedepijler pensioenverzekeringen betekent dit dat aanvullende vakbekwaamheid vereist is. De AFM heeft een brief met deze aankondiging verstuurd naar alle financieel dienstverleners met een deelvergunning voor het adviseren en bemiddelen in levensverzekeringen, waarvan de AFM weet dat zij actief zijn in tweedepijler pensioenproducten.

Tussen 1 januari 2012 en 1 februari 2012 moeten deze financieel dienstverleners aan de AFM doorgeven of zij over de deelvergunning Pensioenverzekeringen willen beschikken. U kunt op dit moment dus nog niet doorgeven of u over deze deelvergunning wil beschikken. Meer gedetailleerde informatie hierover volgt nog in de loop van het jaar.


Naar de brief Pensioenverzekeringen

Ronald Gerritse begonnen als bestuursvoorzitter AFM
Ronald Gerritse is maandag 2 mei begonnen als bestuursvoorzitter van de AFM. Naast het interne inwerkprogramma voert hij de komende tijd kennismakingsgesprekken met vertegenwoordigers van marktpartijen en andere belanghebbenden, waaronder Adfiz. Ook neemt hij deel aan overleg met nationale en internationale toezichthouders. 

Naar het volledige persbericht




 
 
 
Afmelden | Profiel wijzigen | Doorsturen