Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief.
Nieuwsbrief Financieel dienstverleners aug 2011

Beste relatie,
Deze nieuwsbrief houdt u op de hoogte van de ontwikkelingen rond (het toezicht op) financieel dienstverleners onder de Wet op het financieel toezicht (Wft). Meer informatie over de Wft vindt u op de website van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) onder het gedeelte voor adviseurs & bemiddelaars. Deze website is rechtstreeks te benaderen via www.afm.nl/fd. Als u de gezochte informatie niet op de website vindt, kunt u bellen naar het Ondernemersloket via 0900 – 6800 680 (vijf eurocent per minuut).
Onderwerpen in deze nieuwsbrief:


Aandachtspunten
 
Aandachtspunten
In dit onderdeel wijst de AFM u op ontwikkelingen in de markt met betrekking tot specifieke onderwerpen. De AFM benoemt hierbij aandachtspunten die van belang kunnen zijn voor uw bedrijfsvoering en het adviseren en bemiddelen in financiële producten in het algemeen.

Twee praktische tips voor u als vergunninghouder
Uit onderzoek van de AFM blijkt dat het voor consumenten niet altijd duidelijk is of een financieel dienstverlener over een vergunning beschikt. Daarom geven wij u de volgende tips:

Laat zien dat u een vergunning hebt
Beschikt u over een vergunning? Laat dat zien aan de markt, bijvoorbeeld op uw website. Consumenten en andere marktpartijen kunnen zo in één oogopslag zien dat u een financieel dienstverlener bent die het toezicht van de AFM niet ontloopt. Bedenk wel dat u het logo van de AFM hierbij niet mag gebruiken. De AFM wil namelijk voorkomen dat consumenten de indruk krijgen dat de AFM websites ondersteunt of heeft goedgekeurd. U kunt wel op uw website bij uw vergunningnummer een link plaatsen naar www.afm.nl of specifiek naar het openbare vergunningenregister van de AFM.

Link naar vergunningenregister AFM


Door duidelijk uw vergunning (-nummer) te laten zien zorgt u er ook voor dat ondernemingen die géén vergunning hebben meer opvallen. De AFM treedt op tegen die ondernemingen. Zo kunnen we samen de markt zuiver houden.

Wees kritisch in samenwerkingen
Het eerlijk en betrouwbaar houden van de markt werkt alleen als u tegelijkertijd kritisch bent in uw samenwerking met andere ondernemingen. Werkt u met een onderbemiddelaar die onder zijn eigen naam, en voor eigen rekening en risico financiële diensten verleent, dan schrijft de Wft het volgende voor:
  • Controleer vóór aanvang van de samenwerking of de onderbemiddelaar een vergunning heeft voor de juiste productdienstcombinaties.
  • Controleer vervolgens tenminste eens per jaar en bij twijfel of de onderbemiddelaar nog steeds over de benodigde vergunning beschikt.
De AFM adviseert de controle meerdere malen per jaar uit te voeren. Bij deze controles maakt u gebruik van het openbare vergunningenregister op de website van de AFM.

Een partij die onder uw naam, en voor uw rekening en risico financiële diensten verleent, hoeft niet over een vergunning te beschikken. Bedenk goed: samenwerken met zo’n partij is risicovol voor u. Misstappen van die partij worden u namelijk aangerekend en kunnen zelfs gevolgen hebben voor uw vergunning. Ga een samenwerking met zo’n partij dus alleen aan als u volledige controle heeft over haar werkzaamheden en dat ook kunt aantonen.

Vraag van de maand
Het Ondernemersloket krijgt als centraal contactpunt voor de markt dagelijks veel vragen van onder andere financieel dienstverleners. Elke maand wordt een veelgestelde vraag geselecteerd die we in deze nieuwsbrief beantwoorden.


Ik wil alleen nog op basis van fee werken, kan dat bij consumptief krediet?
Voor het bemiddelen in consumptief krediet geldt dat de bemiddelaar alleen een beloning of vergoeding mag ontvangen van de aanbieder. Deze beloning mag alleen in de vorm van een doorlopende vergoeding (doorlopende provisie) worden uitbetaald. Reden voor invoering van deze regel was dat er dan minder prikkels zijn die de kredietbemiddelaar aanzetten tot provisiejagen. Kredietbemiddelaars hebben door hun afhankelijkheid van de doorlopende vergoeding een belang bij de kredietwaardigheid van aangebrachte kredietnemers, dit bevordert de verantwoorde kredietbemiddeling. De kredietbemiddelaar verliest namelijk zijn aanspraak op de doorlopende provisie als een consument twee maandtermijnen achterloopt op de betaling.

Op dit moment ziet het er niet naar uit dat de regels betreffende de vergoeding voor het bemiddelen in consumptief krediet zullen worden gewijzigd. Dit betekent dat ook na het provisieverbod in 2013 voor consumptief krediet alleen doorlopende provisie wordt ontvangen en er niet rechtstreeks door de klant mag worden betaald. Doordat het provisieverbod ook van invloed kan zijn op de bemiddelingspraktijk in consumptief krediet heeft Minister De Jager in de brief van 14 april 2011, die hij aan de Tweede Kamer heeft gezonden, aandacht aan dit onderwerp besteed. Hierin geeft hij aan dat hij nog wil onderzoeken of er aanvullende maatregelen nodig zijn voor de regels betreffende consumptief krediet. 

M
eer informatie over het provisieverbod
Korte nieuwsberichten
Hier vindt u een selectie van de persberichten en mededelingen van de AFM die voor u van belang kunnen.

Naar het meest recente nieuws



AFM gaat mystery shoppen gebruiken voor effectiever toezicht
De AFM gaat zogeheten ‘mystery shoppers’ inzetten bij toezichtonderzoeken. Een proef met deze manier van onderzoek heeft aangetoond dat het inzetten van deze methode effectief kan zijn. Onder de juiste voorwaarden past mystery shoppen binnen de huidige bevoegdheden van de AFM.

De AFM heeft als proef een onderzoek gedaan naar de verplichte verstrekking van het dienstverleningsdocument door adviseurs en bemiddelaars. In 86% van de adviestrajecten bleek het dienstverleningsdocument op tijd verstrekt.


Naar het volledige bericht


 
 
 
Afmelden | Profiel wijzigen | Doorsturen