Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief.
Nieuwsbrief kapitaalmarkten oktober 2011
Beste relatie,

In deze nieuwsbrief van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) vindt u een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen in het toezicht op kapitaalmarkten van de afgelopen periode.

Onderwerpen in deze nieuwsbrief:

Voorwoord Ronald Gerritse

Toezicht op financiële verslaggeving Toezicht accountantsorganisaties Toezicht op emissies & openbare biedingen Toezicht op effectenmarkten en financiële infrastructuur (Inter)nationale ontwikkelingen
Voorwoord Ronald Gerritse
Het zijn onzekere tijden voor beleggers. Na de crisis in het najaar van 2008 gaan we nu opnieuw langs het randje. Als we het al droog houden. De oorzaken mogen nu vooral elders liggen, het Nederlandse financiële stelsel is tot in zijn haarvaten verstrengeld met de internationale markten. De financiële integratie in het Eurogebied maken de onderlinge afhankelijkheden alleen nog maar groter. Dat mag zo zijn voordelen hebben in betere tijden, vandaag is het een weinig geruststellende gedachte.

Voor wie niet dapper, avontuurlijk of roekeloos is, zijn het ook nog eens bange tijden. Met de naar alle kanten uitslaande VIX (volatility index) als nerveuze graadmeter op de beurs. Met toenemende Euribor-Eonia spreads (de risico’s die banken elkaar toedichten) en de monumentale beleningen bij de ECB als gespannen graadmeters voor het tanend onderling vertrouwen van financiële instellingen.

Onzekerheid (en onduidelijkheid) over risico’s in producten en op balansen van instellingen leiden tot onrust en tot kramp bij beleggers en crediteuren. Daarom zal de AFM blijven hameren op transparantie, op de onderkenning in plaats van de verdoezeling van problemen. Dat is hoe dan ook het begin van elke oplossing. En de AFM zal niet nalaten dat ook internationaal te doen, omdat een vlak speelveld ons even lief is.

Stabiliteit moet hoofdzorg zijn van een financiële toezichthouder. Voor de prudentiële toezichthouder (DNB) zo wel als voor de markt- en gedragstoezichthouder (AFM). De zorg voor stabiliteit en vertrouwen ligt immers voorbij de afzonderlijke verantwoordelijkheden en brengt ze uiteindelijk in het waken voor systeemrisico’s weer tezamen. Wat nu op markten rondgaat, landt immers evengoed op balansen van de instellingen. Wat nu aan – al dan niet complexe, gestructureerde of synthethische - producten aan investeerders wordt aangeboden, is aan de andere kant van diezelfde medaille de liquiditeit van het bankwezen.

Risico’s houden zich niet aan administratieve scheidslijnen. Wie let op de tegenpartijrisico’s van alle handel die niet over beurzen, maar ‘over the counter’ gaat? Is dat gedragstoezicht van de AFM of een taak voor het prudentiële zusje aan het Frederiksplein? Hoe beïnvloedt ‘short selling’ of ‘algorithm trading’ (AFM) de aandeelhouderswaarde en de solvabiliteit van onze grootste banken (DNB)? En wie dan ook nog weet waar ‘banking’ ophoudt en ‘shadow banking’ begint, mag het zeggen.

Ik wil maar zeggen, voorbij ons – terechte - systeem van onderscheiden verantwoordelijkheden in het financieel toezicht, ligt een gezamenlijke opgave van toezichthouders te waken voor de stabiliteit en de integriteit van het stelsel. Voor wie dacht dat samenwerking tussen DNB en AFM niet voor de hand lag, is het misschien een nieuw inzicht. Maar voor toezichthouders moet het een vanzelfsprekendheid zijn. Beide instellingen – DNB en AFM - trekken gezamenlijk op in de European Systemic Risk Board (ESRB). Daar brengen we onderscheiden verantwoordelijkheden weer bij elkaar als het om systeemrisico’s in Europa gaat. Daar staan we voor een gemeenschappelijke opdracht. In Nederland is er geen Risk Board. Misschien zou die er moeten komen. Maar ook zonder dát kijken AFM, DNB, wetenschap, Centraal Planbureau en het ministerie van Financiën tegen een en dezelfde werkelijkheid aan – en is het delen van inzicht, gezamenlijke risicodetectie en effectieve samenwerking dus geboden. In het toezicht doen we al niet anders.

Ronald Gerritse, bestuursvoorzitter AFM


Toezicht financiële verslaggeving
Aandachtspunten en themaonderzoeken over 2011
Bij de reguliere onderzoeken naar de naleving van financiële verslaggevingsstandaarden zijn een aantal specifieke aandachtspunten naar voren gekomen over verschillende toelichtingen. Deze heeft de AFM eind september gepubliceerd.

Gegeven de onzekerheden op de financiële markten is het van belang dat, naast de bepaling van de reële waarde van vastgoedbeleggingen en de aardering van en transparantie over staatsobligaties en andere posities met landenrisico, aandacht wordt besteed aan de toelichtingen over het hanteren van de continuïteitsveronderstelling en de toelichting van de belangrijkste veronderstellingen en schattingsonzekerheden daarbij.

Ook de toelichtingen over financiële instrumenten en bijzondere waardeverminderingen hebben niet aan relevantie ingeboet. Daarnaast lijken toelichtingen niet altijd entiteitspecifiek te zijn en is sprake van ‘boiler plate language’, standaardteksten die weinig specifieke informatie bevatten.

Naar het persbericht 'AFM publiceert vroegtijdig aandachtspunten voor financiële verslaggeving 2011'


De vier themaonderzoeken voor komend jaar hebben betrekking op vastgoedbeleggingen, de waardering van en transparantie over staatsobligaties en andere beleggingen met landenrisico’s, bijzondere waardeverminderingen op vaste activa en de toelichtingen daarop, en de toelichtingen op belangen van derden (non controlling interests). Deze thema’s sluiten grotendeels aan bij bovengenoemde aandachtspunten die uit de reguliere onderzoeken in 2011 naar boven zijn gekomen.

Meer informatie in het nieuwsbericht over themaonderzoeken toezicht financiële verslaggeving AFM in 2012
  
Wanneer moet u de tussentijdse verklaring over het derde kwartaal publiceren en deponeren?
Als effectenuitgevende instelling moet u uw tussentijdse verklaring over het derde kwartaal binnen de tweede helft van het boekjaar algemeen verkrijgbaar stellen en tegelijkertijd deponeren bij de AFM.

De verklaring wordt afgelegd in de periode tussen tien weken na 1 juli en zes weken voor het einde van het jaar. Concreet betekent dit voor ondernemingen waarvan het boekjaar is begonnen op 1 januari 2011, dat zij hun tussentijdse verklaring uiterlijk op 18 november 2011 moeten publiceren én gelijktijdig deponeren bij de AFM.

Deze verplichting geldt uitsluitend voor effecten uitgevende instellingen die aandelen hebben uitgegeven. Van deze verplichting kan geen ontheffing worden verleend.
Heeft u vragen of opmerkingen? Mail dan naar fin.verslaggeving@afm.nl
Toezicht accountantsorganisaties
AFM inventariseert prikkels voor kwaliteit accountantscontrole
De AFM heeft haar rapport 'Prikkels voor kwaliteit accountantscontrole' aangeboden aan de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA). Het rapport beschrijft welke waarborgen er zijn en welke afweging de accountant maakt om onafhankelijk te functioneren. Specifiek belicht het rapport dilemma’s die zich daarbij in de praktijk (kunnen) voordoen.

Daarnaast gaat het rapport in op de vraag in hoeverre financiële prikkels en kwaliteitsprikkels meewegen in de benoeming, beoordeling, beloning en sanctionering van accountants die werkzaam zijn binnen de grote accountantskantoren.

Het rapport is verkennend van aard. De AFM heeft de verwachting dat dit rapport een waardevolle input zal zijn voor de brede en open consultatie die het ministerie van Financiën, in overleg met de AFM en de NBA, dit najaar zal starten. De belangrijkste conclusie uit het rapport is dat de AFM voorstander is van meer duidelijke en restrictieve regelgeving voor onafhankelijkheid.

Naar het rapport 'AFM: behoefte aan duidelijke onafhankelijkheidsregels voor accountants'
 
Doorlopend toezicht 2011-2012
In oktober 2011 start de AFM met het uitvoeren van onderzoeken bij de OOB-vergunninghouders (met uitzondering van de Big 4-kantoren) in het kader van het doorlopend toezicht.

Tijdens deze onderzoeken beoordeelt de AFM of deze accountantsorganisaties voldoen aan de eisen die de Wet toezicht accountantsorganisaties (Wta) aan hen stelt. Daarbij beoordeelt de AFM in het bijzonder het stelsel van kwaliteitsbeheersing en de kwaliteit van de uitgevoerde wettelijke controles.

De AFM selecteert controledossiers vooral risicogericht, onder meer op basis van de branches waarin controlecliënten actief zijn. De onderzoeken zullen verspreid over de periode oktober 2011 tot juli 2012 worden uitgevoerd en naar verwachting in september 2012 leiden tot een generieke publieke rapportage.
 
Wijzigingen Wta en Bta
Per 1 juli 2011 zijn de Wta en het Besluit toezicht accountantsorganisaties (Bta) gewijzigd. De wijzigingen zijn opgenomen in de Wijzigingswet financiële markten 2010 en het Wijzigingsbesluit financiële markten 2010.

Eén van de wijzigingen betreft de geheimhouding van de externe accountant. In artikel 26 van de Wta is bepaald dat een externe accountant vertrouwelijke gegevens geheim moet houden. Hiervoor geldt een beperkt aantal wettelijke uitzonderingen. De wijzigingswet heeft hieraan een uitzondering toegevoegd: een externe accountant kan vertrouwelijke gegevens verstrekken aan een derde, niet zijnde een toezichthoudende instantie, als hij de regels volgt die zijn opgenomen in de nieuwe artikelen 38a en 38b van het Bta. In deze artikelen is onder meer bepaald aan wie, in welk kader en onder welke voorwaarden de vertrouwelijke informatie mag worden verstrekt. De externe accountant moet het besluit om vertrouwelijke informatie aan een derde te verstrekken goed overwegen en documenteren.

Verder hebben de wijzigingen betrekking op de samenwerking met toezichthoudende instanties van andere lidstaten en van staten die geen lidstaat zijn en op enkele redactionele aanpassingen.

Hieronder vindt u verwijzingen naar de officiële bekendmakingen van de wijzigingen, met de daarbij behorende toelichtingen, en naar de volledige teksten van de Wta en het Bta zoals die nu gelden.

Naar de Wijzigingswet financiële markten 2010
Naar de Wijzigingsbesluit financiële markten 2010
Naar de Wet toezicht accountants (Wta)
Naar het Besluit toezicht accountantsorganisaties (Bta)
IFIAR-bijeenkomst
Van 26 tot 28 september 2011 heeft de AFM deelgenomen aan de tiende bijeenkomst van het International Forum of Independent Audit Regulators (IFIAR) in Bangkok. De belangrijkste agendapunten van deze bijeenkomst waren:

  • lidmaatschap van IFIAR van de Monitoring Group;
  • discussie met de Global CEO’s van de internationale netwerken van BDO, Deloitte Touche Tohmatsu, Ernst & Young, Grant Thornton, KPMG en PricewaterhouseCoopers;
  • uitwisseling van bevindingen uit recente toezichtonderzoeken en discussie over recente beleidsontwikkelingen op het gebied van accountantscontrole;
  • discussie met de voorzitters van de International Auditing and Assurance Standards Board (IAASB), Prof. Arnold Schilder, en de International Ethics Standards Board for Accountants (IESBA), Ken Dakdduk.
Naar het persbericht van IFIAR over haar tiende bijeenkomst
Vragen?
Hebt u naar aanleiding van deze nieuwsbrief nog vragen over het toezicht op accountantsorganisaties, stuur dan een e-mail met uw vraag naar wta@afm.nl

Toezicht emissies & openbare biedingen
Seminar - 10 Jaar AFM-toezicht Openbare Biedingen
Tien jaar geleden kregen de regels voor openbare biedingen een wettelijke basis en ging de AFM hierop toezicht houden. In die tien jaar is er veel gebeurd. De AFM wil dit moment aangrijpen om met de markt terug te blikken op het verleden, stil te staan bij het heden en vooruit te kijken naar de toekomst.

Op donderdagmiddag 10 november 2011 vanaf 14.30 uur vindt het Jubileum-Seminar '10 Jaar AFM-Toezicht Openbare Biedingen' plaats bij de AFM.  

Meer informatie over het seminar
Welke percentages moeten worden vermeld in de persberichten na afloop van de (na-) aanmeldingstermijn?
Op grond van artikel 16 Bob moet een bieder na het einde van de aanmeldingstermijn in een persbericht vermelden of hij het bod gestand doet. In dat persbericht moet onder meer worden vermeld welk percentage van de aandelen tijdens de aanmeldingstermijn is aangemeld en welk percentage van de aandelen de bieder na de aanmeldingstermijn in zijn bezit heeft.

In de praktijk is gebleken dat niet duidelijk genoeg is ten opzichte waarvan deze percentages berekend moeten worden. Dit geldt ook voor het persbericht dat op grond van artikel 17 lid 4 Bob na de na-aanmeldingstermijn gepubliceerd moet worden. Wordt bedoeld het percentage van de geplaatste aandelen, het percentage van de geplaatste en uitstaande aandelen of allebei? De AFM heeft daarom haar veelgestelde vragen verduidelijkt.  

Naar de veelgestelde vragen over openbare biedingen
 
Gedelegeerde handelingen gewijzigde Prospectus Richtlijn
Zoals gemeld in de nieuwsbrief van juli 2011, heeft de Europese Commissie aan ESMA gevraagd om technisch advies te geven met betrekking tot een aantal aspecten van de gewijzigde Prospectus Richtlijn. Het eerste deel van dit advies is recent uitgebracht en betreft:
  • Nieuwe regels ten aanzien van de inhoud van de definitieve voorwaarden;
  • De uitbreiding van de inhoud en functie van de samenvatting van het prospectus, kerngegevens die de vergelijkbaarheid en de informatiewaarde moet vergroten;
  • Lichtere regimes voor prospectussen voor claimemissies en uitgiften van effecten door kleine en middelgrote ondernemingen en kredietinstellingen (SME’s).


Het conceptadvies van ESMA is in juni geconsulteerd aan de markt. De ontvangen reacties zijn openbaar en beschikbaar op de website van ESMA.

De consultatie heeft ertoe geleid dat ESMA op punten wijzigingen heeft doorgevoerd in haar uiteindelijke technisch advies aan de Europese Commissie. Het advies en de feedback statement zijn door ESMA verwerkt in onderstaand rapport

Naar het rapport ‘Final report ESMA’s technical advice on possible delegated acts concerning the Prospectus Directive as amended by the Directive 2010/73/EU’


Het is aan de Europese Commissie om vóór 1 juli 2012 te besluiten over de inhoud van de gedelegeerde handelingen ten aanzien van de gewijzigde Prospectus Richtlijn.

ESMA buigt zich nu over een aantal andere onderwerpen waar de Commissie eveneens om technisch advies heeft gevraagd. Het gaat om retail cascades en een viertal onderwerpen uit de verwijzingslijsten:
  • informatie over bronbelastingen,
  • informatie gerelateerd aan de onderliggende waarde,
  • winstprognoses of – raming en
  • historische financiële informatie.
Het doel is om de prospectusregelgeving op bepaalde punten te wijzigingen en eventueel te verduidelijken. 

 
Vernieuwde verwijzingstabellen prospectus
De AFM heeft de verwijzingstabellen op haar website vernieuwd. Er is onder meer toegevoegd welke informatie van ESMA kan worden geraadpleegd om zo correct mogelijk aan de relevante items uit de verwijzingstabellen te voldoen. Daarnaast is de indeling van de tabellen aangepast, waardoor duidelijker is welke informatie precies in het prospectus moet worden opgenomen.

De AFM heeft op haar website ook nieuwe tabellen voor speciale uitgevende instellingen, zoals scheepvaart- of vastgoedondernemingen, opgenomen. Als een uitgevende instelling op grond van de prospectusverordening en de aanbevelingen van ESMA een ‘speciale’ uitgevende instelling is, dan moet de toepasselijke verwijzingstabel worden ingevuld.

Naar de verwijzingstabellen (NL)
Naar de verwijzingstabellen (EN)
 
Gebruik van het basisprospectus voor een nieuwe tranche van effecten die eerder waren uitgegeven onder een prospectus dat niet meer geldig is
In basisprospectussen wordt vaak de mogelijkheid ingebouwd om een nieuwe tranche uit te geven van effecten die oorspronkelijk onder een ander (basis)prospectus waren uitgegeven. Het oude prospectus is niet meer geldig en het nieuwe basisprospectus bevat (algemene) productvoorwaarden die licht afwijken van de oorspronkelijke voorwaarden.

In verband met de dooreenleverbaarheid is het gewenst dat de voorwaarden voor beide tranches exact gelijk zijn. Daarom worden voor dergelijke 'ophogingen' de oorspronkelijke voorwaarden van toepassing verklaard in plaats van de voorwaarden in het nieuwe basisprospectus.

Onder de prospectusregels is dit mogelijk (zie ook ESMA Q&A  no. 8), maar in praktijk gaat het vaak niet goed. De AFM gaat meer aandacht besteden aan dit onderwerp, zodat één en ander niet ten koste gaat van de volledigheid en toegankelijkheid van de in het prospectus op te nemen informatie en ook niet onduidelijk of misleidend is. 

Naar de aandachtspunten voor uitgevende instellingen
 
Nieuw publiek register: genotificeerde prospectussen
De AFM heeft op haar website een nieuw register voor 'genotificeerde prospectussen' geïntroduceerd. Beleggers kunnen hiermee zelf nagaan of een (buitenlandse) aanbieder haar producten legaal mag aanbieden. Het register verwijst waar mogelijk door naar het online register van de autoriteit die het prospectus heeft goedgekeurd. Daar kan het prospectus worden gedownload. 

Naar het register Genotificeerde prospectussen
 
Vragen? Mail naar service.prospectus@afm.nl of openbare.biedingen@afm.nl.
Toezicht effectenmarkten en financiële infrastructuur
Boete de heer Sickman voor te late meldingen

Op 19 augustus 2010 heeft de AFM een bestuurlijke boete van € 96.000,- opgelegd aan de heer R.W. Sickman. De boete is bij beslissing van de AFM op het bezwaar van de heer Sickman gematigd van € 96.000,- naar € 24.000,-. De heer Sickman was in de periode van de overtreding bestuurder van De Vries Robbé Groep N.V. (DVRG).

De AFM heeft vastgesteld dat de heer Sickman via zijn onderneming in de periode van 13 mei 2009 tot en met 29 juni 2009 acht verkooptransacties heeft verricht betreffende aandelen DVRG. Deze transacties heeft de heer Sickman niet onverwijld aan de AFM gemeld. De heer Sickman heeft zodoende artikel 5:48, zesde en zevende lid, Wet op het financieel toezicht overtreden.

Nu geen bezwaar of beroep meer mogelijk is tegen het besluit, is de boete definitief geworden.

Naar het persbericht over de boete
 
Zorgplicht van uitgevende instelling beleggers adequaat te informeren
AFM-juristen Nicole Boonstra en Cati Langendijk geven in de bundel Zorgplicht en financieel toezicht, 2011 hun visie op het nemen van uitstel van de plicht van een uitgevende instelling om koersgevoelige informatie onverwijld openbaar te maken.

Centraal staat het rechtmatig belang van een instelling om de informatie niet direct met het publiek te delen. In het artikel wordt ingegaan op de grenzen van dit rechtmatig belang en de zorgplicht die de uitgevende instelling heeft tegenover beleggers, onder andere door middel van een aantal voorbeelden.

De schrijvers zijn van mening dat een rechtmatig belang van enige substantie moet zijn om uitstel te rechtvaardigen. Bij de afweging of er sprake is van een rechtmatig belang zal de uitgevende instelling ook de belangen van de markt en haar beleggers mee moeten wegen. De plicht tot openbaar maken van koersgevoelige informatie dient immers de bescherming van beleggers.

De bundel verschijnt later dit jaar.
 
Vragen?
Mail naar TEFI_Secretariaat@afm.nl

(Inter)nationale ontwikkelingen
Kamerbrief over accountancy en financiële verslaggeving
De AFM heeft kennis genomen van de kamerbrief van de ministers van Financiën en van Veiligheid en Justitie over het evaluatieonderzoek van Wtfv, de visie op accountancy en de reactie op de initiatiefnota van de heer Plasterk. De AFM kan zich vinden in de visie op het toezicht op accountantsorganisaties zoals deze op hoofdlijnen is geformuleerd . Daarnaast is AFM  verheugd dat tegemoetgekomen wordt aan een aantal van de wensen van de AFM met betrekking tot het toezicht op financiële verslaggeving. Zo worden er voorstellen gedaan om
  • de onderzoekstermijn te verlengen van 6 naar 9 maanden;
  • de AFM in staat te stellen een aanbeveling te kunnen afdwingen bij de Ondernemingskamer;
  • een mogelijkheid te creëren tot informatie-uitwisseling binnen de AFM wanneer er sprake is van materieel belang.
Hierdoor zal het belang van de gebruikers van financiële verslaggeving gediend worden. Tegelijkertijd blijft de AFM erbij dat er nog ruimte is voor verbetering van de wetgeving over toezicht op financiële verslaggeving. Zo ontbreken in de kamerbrief voorstellen om knelpunten aan te pakken, zoals de inlichtingenprocedure en de mogelijkheden voor het stellen van vragen en opvragen van informatie in de onderzoeksfase.

De AFM blijft in contact met het ministerie over de uitwerking van de in de kamerbrief voorgestelde wetswijzigingen. Voor meer informatie over de wetswijzigingen en beleidsvoornemens van de minister van Financiën en onze reactie hierop verwijzen wij u naar het persbericht  dat wij op 14 september jl. hebben uitgebracht.

Naar het persbericht 'AFM: Kamerbrief over accountancy en financiële verslaggeving biedt handvatten voor verbetering van toezicht'
Ratingbureau’s (Credit rating agencies – CRAs)
Vanuit de herziene ‘CRA-II’ Verordening (EU/513/2011) heeft ESMA de opdracht gekregen om een aantal technische standaarden te ontwikkelen. De consultatie van deze ontwerp technische standaarden staat nu voor iedereen open om op te reageren. De voorstellen hebben betrekking op:
  1. de informatie die een CRA moet verstrekken bij een aanvraag tot registratie of certificering, en bij de beoordeling van systeemrelevantie voor de stabiliteit of integriteit van de financiële markten;
  2. hoe een CRA informatie openbaar moet maken, inclusief structuur, opmaak, methode en rapportageperiode;
  3. beoordeling van CRAs op naleving van de vereisten uit artikel 8(3) van de CRA-II Verordening over rating methodologie;
  4. bij CRAs op te vragen inhoud en format van ratinggegevens als onderdeel van de periodieke rapportage bij het lopende toezicht door ESMA.
Naar de consultatievoorstellen van ESMA voor CRAs
ESMA verduidelijkt regels met betrekking tot geautomatiseerde handel
De handel in financiële instrumenten verloopt in toenemende mate op geautomatiseerde wijze, onder meer door de zogenaamde high frequency trading (HFT). Effectenhandel kent bepaalde inherente risico’s. Het geautomatiseerde karakter van de handel kan deze risico’s versterken.

Om meer duidelijkheid te bieden over wat toezichthouders van van handelsplatformen en beleggingsondernemingen verwachten ter beheersing van deze risico’s in de huidige marktomgeving, heeft ESMA in juli nadere regels (guidelines) voorgesteld voor de systeem- en risicobeheersing (systems and controls). Marktpartijen konden tot 3 oktober reageren op deze consultatiepaper.

De voorgestelde guidelines bieden een nadere uitwerking van de verplichtingen van handelsplatformen en beleggingsondernemingen onder de bestaande MiFID-regels (die in Nederland zijn geïmplementeerd in de Wft). De guidelines gaan specifiek in op de volgende onderwerpen:
  • De robuustheid van elektronische handelssystemen, die dient te worden geborgd door het instellen van adequate procedures rondom het ontwikkelen, testen, gebruiken en doorlopend monitoren van de technische systemen en handelsalgoritmes.
  • Het nemen van afdoende maatregelen door marktpartijen om het eerlijk en ordelijk verloop van de handel te waarborgen. Hierbij moet met name worden gedacht aan maatregelen om onjuiste orderinvoer te voorkomen, en aan maatregelen om incorrecte of verstorende orders te kunnen tegenhouden. Ook worden nadere regels gesteld rondom het aanbieden van directe toegang tot de markt via direct market access (DMA) of sponsored access (SA).
  • Het voorkomen van marktmisbruik (en in het bijzonder marktmanipulatie) door middel van het instellen van filters en monitoringsmechanismen, die toegerust zijn op het complexe karakter en grote ordervolume van geautomatiseerd verlopende handel.
  • De verwachting is dat de guidelines eind 2011 worden gepubliceerd. Zij zullen dan in de eerste helft van 2012 van kracht worden.
De guidelines dienen overigens los te worden gezien van de herziening van de MiFID, waarin naar verwachting vergelijkbare onderwerpen zullen worden geadresseerd. Gezien de urgentie van het onderwerp en de lange implementatietermijn van de aangepaste MiFID, heeft ESMA echter besloten om nu al met deze aanvullende guidelines te komen. Te zijner tijd zullen de guidelines waar nodig worden aangepast aan de nieuwe MiFID, of worden omgezet in bindende technische standaarden (BTS).  


De consultatiepaper is te lezen op de website van ESMA.

De European Systemic Risk Board (ESRB)
Het nieuwe raamwerk voor het financiële toezicht in de Europese Unie, het European System of Financial Supervision, bestaat uit het microprudentieel (ESMA, EBA, EIOPA) en het macroprudentieel toezicht.

De European Systemic Risk Board (ESRB) is verantwoordelijk voor het macroprudentieel toezicht, kort gezegd de financiële stabiliteit en het systeemrisico. Zowel de AFM als DNB nemen deel aan de ESRB.

Als gevolg van de kredietcrisis is het duidelijk geworden dat het onderwerp systeemrisico zich niet enkel beperkt tot het terrein van de centrale banken en prudentiële toezichthouders. Zowel op Europees als mondiaal niveau wordt de rol van het gedragstoezicht bij het identificeren en matigen van systeemrisico steeds meer benadrukt. Daarom is de AFM, naast DNB, lid van de European Systemic Risk Board (ESRB).

De belangrijkste taak van de ESRB is het opsporen van risico’s die het financiële stelsel als geheel kunnen raken en in een vroeg stadium aanbevelingen en waarschuwingen uitbrengen. Deze aanbevelingen en waarschuwingen kunnen gericht zijn aan de EU als geheel, één of meer Lidstaten, ESA’s of nationale toezichthouders. Aanbevelingen kunnen ook aan de Commissie gericht zijn wanneer het EU-wetgeving betreft.

De ESRB is gevestigd in Frankfurt. Voorzitter is de president van de ECB. Het belangrijkste besluitvormingsorgaan is de General Board, waar namens de AFM Ronald Gerritse aan deelneemt. Daarnaast neemt de AFM deel aan het Advisory Technical Committee.

Een greep uit het soort onderwerpen dat aan bod komt bij de ESRB: Foreign currency lending, stress tests, assessment van CRD IV voorstellen, dollar funding van EU banken (meer ‘prudentiële’ onderwerpen), maar ook systeemrisico door lage rente, retailisation of complex products, ESMA consultataties over ETF’s & HFT. Deze laatste onderwerpen liggen meer op het snijvlak ‘prudentieel/gedrag’, waarbij de aanwezigheid van de AFM duidelijk van waarde blijkt.


Stand van zaken met betrekking tot de AIFM-richtlijn
Begin juli 2011 is de richtlijn inzake beheerders van alternatieve beleggingsinstellingen (AIFM-richtlijn) officieel afgekondigd met een implementatietermijn van twee jaar.  Hieronder een kort verslag over de laatste ontwikkelingen rond de AIFM-richtlijn.

Tweetal ESMA consultaties inmiddels gesloten
De European Securities and Markets Authority (ESMA) heeft  op verzoek van de Europese Commissie (EC) twee concept technische adviezen ter uitwerking van de AIFM-richtlijn aan de markt voorgelegd. Beide consultaties zijn inmiddels gesloten.   De reacties zijn te bekijken op de ESMA website:

Consultation on ESMA's draft technical advice to the European Commission on possible implementing measures of the Alternative Investment Fund Managers Directive

Consultation on ESMA's draft technical advice to the European Commission on possible implementing measures of the Alternative Investment Fund Managers Directive in relation to supervision and third countries


ESMA werkt op dit moment hard om alle door de markt aangeleverde input te verwerken in een feedback statement en in haar definitieve advies. ESMA zal voor 16 november 2011 haar definitieve technisch advies aan de EC geven, waarna de EC de definitieve maatregelen zal vaststellen.

Consultatie Ministerie van Financiën eveneens gesloten
Nederland moet de AIFM-richtlijn voor 22 juli 2013 in nationale wetgeving omzetten. Op 19 augustus 2011 heeft het Ministerie van Financiën een consultatiedocument beschikbaar gesteld voor het concept wetsvoorstel ter implementatie van de AIFM-richtlijn in Nederland. Marktpartijen konden voor 30 september 2011 hun reacties op het consultatiedocument inzenden.

Verschillende reacties op het consultatiedocument zijn bij het Ministerie van Financiën binnengekomen. Ook de AFM heeft als belanghebbende gereageerd. Het Ministerie van Financiën is op dit moment bezig die reacties te verwerken. Naar verwachting zal het wetsvoorstel in het najaar worden voorgelegd aan de ministerraad en vervolgens ter advisering aan de Raad van State worden aangeboden.

Nadere uitwerking toezicht
De komende tijd zal de AFM nader uitwerken hoe het toezicht op (beheerders van) alternatieve beleggingsinstellingen zal worden vormgegeven. De AFM zal betrokkenen via deze nieuwsbrief en haar website zo goed mogelijk op de hoogte houden.

Meer informatie over de AIFM-richtlijn

 
 
Archief nieuwsberichten

Klik hier om alle nieuwsberichten van de AFM te bekijken
Vacatures AFM

Bekijk onze openstaande vacatures
Afmelden | Profiel wijzigen | Doorsturen