Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief
Special nieuwsbrief over uw rol bij advies in beleggingsverzekeringen
Beste relatie,
Hierbij ontvangt u de digitale nieuwsbrief van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). In deze speciale nieuwsbrief over beleggingsverzekeringen vindt u een overzicht van wat van u wordt verwacht in de begeleiding van uw klant met een beleggingsverzekering.

Meer informatie over de Wft vindt u op de website van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) onder het gedeelte voor adviseurs & bemiddelaars. Deze website is rechtstreeks te benaderen via www.afm.nl/fd. Als u de gezochte informatie niet op de website vindt, kunt u bellen naar het Ondernemersloket via 0900 – 6800 680 (vijf eurocent per minuut).
Onderwerpen in deze nieuwsbrief
Waarom een speciale nieuwsbrief over beleggingsverzekeringen?
Waar moet een hersteladvies aan voldoen?
Wie betaalt de kosten van het advies?
     
Waarom een speciale nieuwsbrief over beleggingsverzekeringen?
De AFM krijgt vragen van financieel dienstverleners over de ‘woekerpolisaffaire’. Niet voor iedere adviseur is duidelijk wat van hem wordt verwacht. In deze speciale nieuwsbrief beantwoordt de AFM de belangrijkste vragen.

De meeste consumenten met een beleggingsverzekering hebben bericht gekregen van hun verzekeraar over de compensatie waar zij mogelijk voor in aanmerking komen, of zullen dit bericht naar verwachting voor het einde van dit jaar nog krijgen. Daarnaast zullen verzekeraars hun klanten een alternatief bieden in de vorm van een ander product of een aanpassing van het huidige product. Voor verreweg de meeste  consumenten met een beleggingsverzekering is dit product een belangrijk bestanddeel van hun totale financiële positie, bijvoorbeeld omdat de beleggingsverzekering dient ter aflossing van de hypotheek of als aanvullende pensioenvoorziening. Voordat de klant een beslissing neemt, is het daarom verstandig dat hij hierover deskundig advies inwint. Hier zit bij uitstek uw toegevoegde waarde als financieel adviseur.

 
Waar moet een hersteladvies aan voldoen?
Veel beleggingsverzekeringen zijn destijds aan de klant verkocht via een adviseur. Als u klanten in het verleden heeft geadviseerd bij het afsluiten van een beleggingsverzekering, bent u de eerst aangewezene om de klant weer te adviseren. Dit geldt ook als u beleggingsverzekeringen in portefeuille heeft die zijn overgenomen van andere adviseurs. In beide situaties is er in feite sprake van een hersteladvies. Een hersteladvies is een advies aan een klant met een beleggingsverzekering en is er op gericht om de klant te adviseren of en hoe hij alsnog zijn oorspronkelijke doel kan bereiken.

Bij dit soort adviezen gelden dezelfde adviesregels die gelden voor ieder ander advies over complexe financiële producten. Er zijn geen uitzonderingen ten opzichte van de eisen die normaal gelden voor advies. U dient dus net als bij elk ander advies een inventarisatie te maken van de financiële positie, de risicobereidheid, de doelstelling en de kennis en ervaring van de consument. Hoeveel informatie u dient in te winnen om dit op een goede manier te kunnen doen zal onder andere afhankelijk zijn van de datum en kwaliteit van het dossier van het oorspronkelijke advies, de doelstelling van de klant en de vraag in hoeverre de situatie van de klant is gewijzigd. De AFM verwacht dat u in uw inventarisatie ook betrekt of, en in hoeverre, de consument met een eventueel nieuw product beter af is dan met het oude product. De verzekeraar dient u hierbij in staat te stellen om een passend advies te geven. Uit uw dossiervorming zal uiteindelijk moeten blijken of u alle relevante informatie heeft ingewonnen en of het advies passend is.

Hieronder worden nog eens de belangrijkste elementen van advisering toegelicht.

1) Geef objectief advies
Het is belangrijk dat u uw klant een objectief advies geeft en dat u zich niet laat leiden door prikkels die tegen het klantbelang in gaan. Voorbeelden hiervan zijn: de klant adviseren om het huidige product te behouden zodat de adviseur niet te maken krijgt met het terugboeken van provisie of de adviseur die zich in zijn keuze voor een maatschappij laat leiden door (extra) beloningen die vanuit de aanbieder ter beschikking worden gesteld.

2) Geef een advies op maat
Het geven van standaardadviezen zonder een gedegen analyse van de persoonlijke situatie van de klant vindt de AFM geen passend advies. U dient zich ervan bewust te zijn dat het niet automatisch in alle gevallen het beste is voor uw klant om zijn beleggingsverzekering over te sluiten naar een ander product. Er zijn verschillende mogelijkheden voor de klant om zijn financiële positie te verbeteren. Het advies dat gegeven wordt ten aanzien van de beleggingsverzekering zal altijd afhankelijk zijn van de persoonlijke situatie van de klant en de mogelijke consequenties voor de klant als deze bijvoorbeeld in een nieuw product stapt (onder andere ten aanzien van de fiscaliteit).
 
3) Ga zorgvuldig om met de klant
Zorg voor een zorgvuldig proces als u omgaat met uw klant. De AFM heeft signalen dat er partijen zijn die klanten verleiden met financiële korting om direct in het eerste adviesgesprek een beslissing te nemen. De AFM vindt dit niet zorgvuldig. Geef uw klant de benodigde informatie, de tijd en de ruimte om een weloverwogen keuze te maken. Maak vooraf met de klant duidelijke afspraken over de werkzaamheden die u uitvoert.
De groep consumenten met een beleggingsverzekering is een kwetsbare groep. Sommige consumenten hebben in het verleden mogelijk al eens onjuist advies gekregen. De groep consumenten met een beleggingsverzekering loopt bovendien het risico dat zij het beoogde eindkapitaal niet gaat behalen. Het is daarom uitermate belangrijk dat u deze consumenten op een goede wijze bijstaat.

Wie betaalt de kosten van het advies?
De AFM verwacht dat u, als adviseur, uw klanten actief benadert en ervoor zorgt dat zij inzicht krijgen in hun financiële situatie en, indien nodig, stappen ondernemen om deze te verbeteren.

De AFM is van mening dat de adviseur die destijds het advies over de beleggingsverzekering heeft gegeven, de klant nu zou moeten adviseren zonder opnieuw advieskosten in rekening te brengen. De ‘oude’ adviseur heeft voor dit advies immers doorgaans een vergoeding ontvangen of ontvangt deze nog steeds. Ook een adviseur die de portefeuille van een andere adviseur heeft overgenomen zou naar mening van de AFM het advies in beginsel kosteloos moeten verstrekken. Hierbij gaat het specifiek om het hersteladvies ten behoeve van de afgesloten beleggingsverzekering.

Was de beleggingsverzekering bedoeld voor de aflossing van een hypotheekschuld en wil de klant nu ook een advies over pensioenaanvulling, dan is dit laatste uiteraard geen onderdeel van het hersteladvies, maar een nieuw advies waarvoor wel kosten in rekening kunnen worden gebracht. Dit geldt ook wanneer de consument er zelf voor kiest om naar een nieuwe adviseur te gaan. Ook in deze situatie roept de AFM echter op tot coulance bij het in rekening brengen van kosten.

De AFM zal in haar toezicht bijzondere aandacht hebben voor alle partijen, zowel adviseurs als aanbieders, die een rol spelen in het beleggingsverzekeringendossier en de wijze waarop zij hier invulling aan geven.
 

Wilt u meer weten over adviseren? Klik dan hieronder op de link voor de leidraden van de AFM.

Leidraden adviseren  

 
Archief nieuwsberichten

Klik hier om alle nieuwsberichten van de AFM te bekijken
Vacatures AFM

Bekijk onze openstaande vacatures
Afmelden | Profiel wijzigen | Doorsturen