Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief.
Nieuwsbrief Financieel dienstverleners januari 2012

Beste relatie,
Deze nieuwsbrief houdt u op de hoogte van de ontwikkelingen rond (het toezicht op) financieel dienstverleners onder de Wet op het financieel toezicht (Wft). Meer informatie over de Wft vindt u op de website van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) onder het gedeelte voor adviseurs & bemiddelaars. Deze website is rechtstreeks te benaderen via www.afm.nl/fd. Als u de gezochte informatie niet op de website vindt, kunt u bellen naar het Ondernemersloket via 0900 – 6800 680 (vijf eurocent per minuut).
Onderwerpen in deze nieuwsbrief:


Aandachtspunten

Onderzoeksresultaten
 
Aandachtspunten
In dit onderdeel wijst de AFM u op ontwikkelingen in de markt met betrekking tot specifieke onderwerpen. De AFM benoemt hierbij aandachtspunten die van belang kunnen zijn voor uw bedrijfsvoering en het adviseren en bemiddelen in financiële producten in het algemeen.

Meld u uiterlijk 31 januari 2012 aan voor pensioenverzekeringen!
Op 1 januari 2012 is de aanmeldperiode van start gegaan voor het overgangsregime pensioenverzekeringen. Vanaf die datum kunnen financieel dienstverleners met een volledige deelvergunning voor levensverzekeringen bij de AFM aangeven dat ze hun activiteiten in pensioenverzekeringen voort willen zetten. Als u zich nog niet heeft aangemeld voor het overgangsregime doet u dit dan uiterlijk op 31 januari 2012. Vanaf 1 februari 2012 kunt u zich niet meer aanmelden voor het overgangsregime.

Als u zich niet (tijdig) aanmeldt voor het overgangsregime, dan gaan we ervan uit dat u met ingang van 1 januari 2012 uw activiteiten in pensioenverzekeringen heeft gestaakt en uw portefeuille binnen drie maanden (dus voor 1 april 2012) overdraagt aan een andere financieel dienstverlener met een inschrijving voor pensioenverzekeringen (meer informatie hierover vindt u onder de ‘vraag van de maand’).

Stappenplan voor het aanmelden pensioenverzekeringen onder het overgangsregime


Stap 1: inloggen digitaal loket
U gaat naar het Digitaal loket op de website van de AFM (www.afm.nl). Log in met uw gebruikersnaam en uw wachtwoord.

Stap 2: aanmelding pensioenverzekeringen
Zodra u ingelogd bent gaat u vervolgens naar:
    Financieel dienstverleners (linkerzijde van het scherm)
    Pensioenverzekeringen
    Aanmelding pensioenverzekeringen
    Kies voor aanvragen (midden in het scherm bovenaan)
    Lees de invulinstructie goed door om de aanvraag juist in te dienen
    Klik op start dienst

Stap 3: controle
Als de aanvraag bij de AFM binnen is, worden de diensten pensioenverzekeringen en premiepensioenvorderingen de volgende werkdag op de vergunning bijgeschreven. Dit kunt u controleren in het AFM register Financieel dienstverleners.

Vervolgeisen
Houdt u er rekening mee dat u zich vervolgens tijdig inschrijft voor een opleiding, examen of EVC-assessment en de AFM vóór 30 juni 2012 een betalingsbewijs hiervan toestuurt. Net als bij de aanmelding doet u dit via het Digitaal loket.

Direct naar het Aanmeldingsformulier

Direct naar de Veelgestelde vragen over pensioenverzekeringen
 
Let op: Geef uw (kopie)diploma’s en certificaten niet zomaar aan derden
De AFM constateert dat misbruik wordt gemaakt van andermans diploma’s en certificaten. Het gaat om situaties waarin contacten met u als financieel dienstverlener worden gelegd om een samenwerking aan te gaan. Als deze samenwerkingsplannen (nog) niet concreet zijn en uw diploma’s worden toch al opgevraagd, dan loopt u het risico op misbruik.

Stromanconstructie
De AFM voert steekproefsgewijs controles uit bij financieel dienstverleners om te toetsen of de vakbekwaamheid op orde is. De financieel dienstverlener ontvangt dan een brief waarin de AFM vraagt om aan te tonen dat alle benodigde diploma’s en PE-certificaten in huis zijn. Het blijkt dat niet alle financieel dienstverleners hun vakbekwaamheid op orde hebben. Om toch aan het informatieverzoek van de AFM te kunnen voldoen, zoeken sommige financieel dienstverleners een ‘stroman’ die wel over de benodigde vakbekwaamheid beschikt. Dat kan zonder medeweten van deze ‘stroman’ gebeuren. Hoe? Bijvoorbeeld door het zogenaamd aan willen gaan van een samenwerkingsverband (al dan niet in loondienst). Men vraagt u dan om uw (kopie) diploma’s en certificaten te overhandigen in verband met deze mogelijke toekomstige samenwerking. Uw diploma’s stuurt men dan naar de AFM om de vakbekwaamheid aan te tonen, zonder dat u een samenwerking bent aangegaan.

Onwenselijke situatie
Dit is een onwenselijke situatie. Niet alleen voor u, omdat uw diploma’s misbruikt worden, maar ook omdat dergelijke constructies het vertrouwen in de financiële dienstverlening schaden.

Wat doet de AFM?
De AFM neemt het misbruiken van diploma’s zeer serieus en neemt dit mee in controles op vakbekwaamheid. Misbruik als hierboven omschreven betekent dat de financieel dienstverlener, die het informatieverzoek heeft ontvangen, de AFM bewust onjuist informeert. Dit heeft gevolgen voor de betrouwbaarheid van de beleidsbepaler(s) van deze financieel dienstverlener. Die betrouwbaarheid dient buiten twijfel te staan. Dit is een vereiste voor het verkrijgen én voor het behouden van een vergunning van de AFM. Als deze betrouwbaarheid niet (meer) buiten twijfel staat, is de AFM genoodzaakt om in te grijpen.

Wat kunt u doen?
Wees alert bij de vraag om alvast uw diploma’s en certificaten toe te sturen aan financieel dienstverleners waarmee u niet samenwerkt. U kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om in eerste instantie alleen de diploma’s in te laten zien. Heeft u te maken (gehad) met diplomamisbruik, dan verzoeken wij u dit te melden bij het Ondernemersloket van de AFM.

Onderzoeksresultaten

In dit onderdeel publiceert de AFM onderzoeksresultaten die relevant zijn voor de financieel dienstverleners. De AFM houdt risicogeoriënteerd toezicht en is daarom afhankelijk van signalen uit de markt. De AFM velt geen oordeel op basis van alleen een signaal, zij voert onderzoek uit om zelfstandig de feiten vast te stellen. 

Banken en verzekeraars letten beter op bemiddelaars in belang van de klant
De AFM constateerde in 2010 belangrijke tekortkomingen in de ketenbeheersing. De AFM heeft in 2011 daarom opnieuw onderzocht op welke manier aanbieders invulling geven aan deze verantwoordelijkheid.

Ondanks verbeteringen stuit de AFM in haar toezicht nog regelmatig op bemiddelaars die de eisen voor zorgplicht, integriteit en vakbekwaamheid onvoldoende naleven. Aanbieders van financiële producten hebben hier een eigen verantwoordelijkheid. Deze verantwoordelijkheid volgt niet alleen rechtstreeks uit de wet (vergewisplicht, meldplicht en wederzijdse afhankelijkheid), maar ook uit de noodzaak om de kwaliteit van de distributie te waarborgen. Zo helpen aanbieders en bemiddelaars samen om het vertrouwen in de markt te verbeteren.

Hieronder staan een aantal belangrijke constateringen die ook voor u als financieel dienstverlener van belang kunnen zijn.

Betere naleving vergewisplicht en meer meldingen van misstanden
Alle betrokken banken en verzekeraars hebben in 2011 maatregelen genomen om de ketenbeheersing te verbeteren. Zo wordt alerter op ingetrokken vergunningen van bemiddelaars gereageerd en zijn de procedures rondom de controle van het register aangescherpt. Dankzij deze verbeteringen kunnen bemiddelaars van wie de vergunning is ingetrokken niet langer actief blijven in de markt. Ook melden aanbieders vaker misstanden in de markt. Hierdoor kan de AFM de juiste prioriteiten stellen in haar toezicht.

Zicht op kwaliteit van bemiddelaars is beter, maar verschilt per aanbieder
Aanbieders hebben maatregelen genomen om de kwaliteit van bemiddelaars te kunnen monitoren. Er bestaan wel substantiële verschillen tussen de mate van concreetheid van deze maatregelen. De AFM beveelt aanbieders aan de maatregelen verder uit te werken zodat ze in staat zijn om tijdig schadelijke praktijken te signaleren en daar naar te handelen. Bijvoorbeeld door het volgen van het percentage onnatuurlijk verval in een verzekeringsportefeuille of door het aantal explains en de opbouw van de leningen te volgen bij hypotheekadviezen. 

Afwikkelen van een portefeuille moet binnen drie maanden
Het afwikkelen van een portefeuille na intrekking van de vergunning duurt nog te lang. De AFM verwacht dat aanbieders maatregelen nemen om de afwikkeling van portefeuilles te verkorten naar de standaard termijn van drie maanden. Na afloop van die termijn kan er namelijk sprake zijn van samenwerking met een illegale bemiddelaar, als de bemiddelaar nog overeenkomsten sluit of een portefeuille beheert.

Direct naar het volledige bericht

Vraag van de maand
Het Ondernemersloket krijgt dagelijks veel vragen van onder andere financieel dienstverleners. Elke maand wordt een veelgestelde vraag geselecteerd die we in deze nieuwsbrief beantwoorden.


Wat moet ik doen als ik mijn activiteiten in pensioenverzekeringen niet wil voortzetten?
In dat geval moet u de activiteiten in pensioenverzekeringen direct staken. U heeft dan vanaf 1 januari 2012 drie maanden de tijd om uw pensioenportefeuille af te wikkelen. Dit kunt u doen door uw pensioenportefeuille over te dragen aan een andere financieel dienstverlener die wel staat geregistreerd voor pensioenverzekeringen in het register Financieel dienstverleners op onze website. Uit het register van de AFM zal ook blijken dat u geen vergunning voor het verlenen van financiële diensten in pensioenverzekeringen heeft. Pensioenverzekeraars zullen in februari 2012 het AFM register extra raadplegen of bemiddelaars over de nieuwe deelvergunning pensioenverzekeringen beschikken (meer informatie hierover vindt u onder het bericht ‘Banken en verzekeraars letten beter op bemiddelaars in belang van de klant’).

Afwikkeltermijn
De AFM geeft financieel dienstverleners na het intrekken van de vergunning doorgaans een periode van drie maanden om af te wikkelen. Dit geldt eveneens voor het afwikkelen van de activiteiten in pensioenverzekeringen. U mag in dat geval vanaf 1 januari 2012 geen financiële diensten meer verrichten in pensioenverzekeringen die niet zien op de afwikkeling van de portefeuille. De afwikkeling moet gericht zijn op portefeuilleoverdracht. Van het afwikkelen van lopende overeenkomsten is slechts sprake indien alle voorwaarden van de overeenkomst ongewijzigd blijven. U mag ten aanzien van het beheer van de pensioenverzekeringsportefeuille dus alleen mutaties aan aanbieders doorgeven voor lopende overeenkomsten van bestaande klanten en geen nieuwe polissen sluiten.

Als u problemen ondervindt met de bovengenoemde termijn, neemt u dan contact op met het Ondernemersloket.

Korte nieuwsberichten

Hier vindt u een selectie van de persberichten en mededelingen van de AFM die voor u van belang kunnen zijn.
Naar het meest recente nieuws

AFM start per 1 januari 2012 pilot versnelde boeteprocedure bemiddelingsverbod
De AFM start met een pilot versnelde boeteprocedure voor overtredingen van het bemiddelingsverbod. Op grond van artikel 2:80, eerste lid, van de Wft, is het verboden zonder vergunning te bemiddelen in financiële producten, anders dan financiële instrumenten.

Wat houdt de versnelde boeteprocedure in?
In de versnelde boeteprocedure wordt een boetetraject sneller doorlopen in het belang van alle partijen. Een overtreder van artikel 2:80, eerste lid Wft kan hiervoor onder bepaalde voorwaarden in aanmerking komen. Het bestuur van de AFM besluit of een overtreder voor deze procedure in aanmerking komt.

In de versnelde boeteprocedure betwist de overtreder de feiten en de juridische beoordeling van de feiten niet en werkt hij vrijwillig mee aan een versnelde afhandeling van de boeteprocedure.
De overtreder krijgt een korting op de hoogte van de op te leggen boete en de AFM meldt bij de publicatie van de boete dat de overtreder heeft deelgenomen aan de pilot versnelde boeteprocedure. Als de overtreder alsnog bezwaar maakt tegen het boetebesluit en daarbij de vastgestelde feiten en/of de juridische beoordeling van de feiten betwist, voldoet de overtreder niet meer aan de voorwaarden voor de versnelde boeteprocedure en kan de korting op de opgelegde boete komen te vervallen.

Naar het volledige bericht

Informatie consumentenkrediet op websites voor verbetering vatbaar
De informatie over consumptief krediet op websites van kredietaanbieders en bemiddelaars moet verbeteren. Dat blijkt uit onderzoek dat de AFM heeft gedaan naar informatie over 74 kredieten op 45 verschillende websites. Op 39 websites zijn één of meer tekortkomingen geconstateerd. De meest voorkomende tekortkomingen betroffen krediettabellen die niet correct waren opgenomen of op de verkeerde plaats stonden en het ontbreken van een verwijzing naar de verkrijgbaarheid van de standaardinformatie.

Het onderzoek is eind september 2011 uitgevoerd op initiatief van de Europese Commissie en gelijktijdig uitgevoerd in andere Europese landen. Alle marktpartijen waarbij tekortkomingen zijn geconstateerd zijn hier inmiddels schriftelijk op gewezen met daarbij het verzoek hun website (en overige informatie) te controleren en waar nodig aan te passen. 


Naar het volledige bericht




 
 
 
Afmelden | Profiel wijzigen | Doorsturen