Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief.
Nieuwsbrief kapitaalmarkten februari 2012
Beste relatie,

In deze nieuwsbrief van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) vindt u een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen in het toezicht op kapitaalmarkten van de afgelopen periode.

Onderwerpen in deze nieuwsbrief:

Voorwoord René Maatman

Algemeen Toezicht op financiële verslaggeving Toezicht accountantsorganisaties Toezicht op emissies & openbare biedingen Toezicht op effectenmarkten en financiële infrastructuur (Inter)nationale ontwikkelingen Reacties op de nieuwsbrief
AFM focust in 2012 meer op kapitaalmarkten
Begin januari heeft de AFM haar plannen voor 2012 gepresenteerd. Wij willen onder meer het toezicht op kapitaalmarkten versterken om de belangen van beleggers te beschermen. De complexiteit van de kapitaalmarkten neemt toe, bijvoorbeeld door de groei van de geautomatiseerde handel. Daarom intensiveren wij het toezicht op marktmisbruik.

Daarnaast blijven wij gefocust op het verbeteren van de kwaliteit van informatie op de kapitaalmarkten. En blijven wij ernaar streven dat de effectenhandel en infrastructuur waarop die handel plaatsvindt integer en bestendig blijven.

De AFM wil bijdragen aan het versterken van de stabiliteit in het financiële stelsel, aan het verminderen van onzekerheden en aan het vergroten van het vertrouwen in het financiële stelsel en de afzonderlijke financiële instellingen. Dat vraagt om een gerichte inspanning, samen met andere toezichthouders in Nederland, in Europa en mondiaal.

Natuurlijk blijven wij daarbij luisteren naar en in gesprek met de markt. Wij laten daarom ook op regelmatige basis marktonderzoek uitvoeren onder zakelijke stakeholders om hun mening over de AFM te peilen.

Uit het laatste kwalitatieve onderzoek kwam naar voren dat professionals de rol van de AFM op de kapitaalmarkten waarderen. Men is het er vrijwel unaniem over eens dat er toezicht nodig is en dat dit de kapitaalmarkten ten goede komt. Er wordt een vooruitgang ten opzichte van tien jaar geleden waargenomen. Menig professional ziet ook dat dankzij de inspanningen van de AFM de financiële berichtgeving van bedrijven aanzienlijk is verbeterd. Bij een deel van de professionals ontbreekt echter het zicht op de concrete aanpak van de AFM.

Wij nemen de mening van de markt uiteraard ter harte en zullen daarmee aan de slag gaan. Hieronder een opsomming van zaken die de AFM als eerste gaat oppakken naar aanleiding van het onderzoek:

  • Kennisdeling met de markt door meer webinars en round table bijeenkomsten te organiseren.
  • Meer zichtbaarheid op de kapitaalmarkten, onder meer door meer inzet van social media.
  • Blijven werven van goed gekwalificeerd personeel afkomstig uit de financiële markten.
  • Aanpak van tone of voice en consistentie in de brieven
  • Meer uitleg over de aanpak van marktmisbruik. Makkelijker maken van de melding door een toegankelijker meldingformulier en zorgen voor (een snellere) terugkoppeling.

Aarzel niet om contact met ons op te nemen als u vragen of opmerkingen heeft.

René Maatman, bestuurslid AFM


Algemeen
Uitbreiding toezicht voorheen vrijgestelde aanbieders beleggingsobjecten en -instellingen
Per 1 januari 2012 is onder meer de vrijstellingsgrens voor het aanbieden van beleggingsobjecten verhoogd van €50.000 naar €100.000. Dit betekent dat het aanbieden van beleggings-objecten met een nominale waarde van minder dan €100.000 vergunningplichtig is en dat aanbieders hiervan onder doorlopend toezicht van de AFM zijn komen te staan.

Beleggingsobjecten
Onder dit aanbieden valt het beheren en uitvoeren van (eerder afgesloten) overeenkomsten met betrekking tot die beleggingsobjecten. Er is ook een vergunningplicht als er vóór 1 januari 2012 vrijgestelde beleggingsobjecten zijn aangeboden met een nominale waarde van tenminste €50.000 (maar minder dan €100.000) en de overeenkomsten met betrekking tot die beleggingsobjecten na 31 december 2011 nog worden beheerd of uitgevoerd.

Naar het persbericht 'AFM waarschuwt voor uitbreiding toezicht voorheen vrijgestelde aanbieders beleggingsobjecten'  

Beleggingsinstellingen
Ook voor beleggingsinstellingen gaat de grens omhoog. Voor in het verleden aangeboden deelnemingsrechten in beleggingsinstellingen die na 1 januari 2012 niet meer aanbieden of aanbieden onder gebruikmaking van de nieuwe €100.000 vrijstelling, geldt dat zij onder de overgangsregeling zijn vrijgesteld van de vergunningplicht. In ieder geval tot inwerkingtreding van de Europese richtlijn beheerders van alternatieve beleggingsinstellingen (AIFM richtlijn) in 2013.

Naar het persbericht 'Aanbieders beleggingen tot €100.000 onder toezicht; aanpassing regeling van 26 oktober 2011'
 
Toezicht financiële verslaggeving
Activiteitenverslag 2011
De AFM heeft op 19 januari 2012 verslag uitgebracht over de activiteiten die zij in 2011 heeft verricht in het kader van het toezicht op de financiële verslaggeving in het kalenderjaar 2011. In het verslag wordt onder meer gerapporteerd over het themaonderzoek over de beloningen van managers en commissarissen. Op basis hiervan concludeert de AFM dat ondernemingen in de financiële verslaggeving over 2010 toegekende op aandelen gebaseerde beloningen vaker toelichten dan in de financiële verslaggeving over 2007, toen de AFM hier ook onderzoek naar heeft gedaan. De transparantie in de financiële verslaggeving kan met betrekking tot dit onderwerp echter nog op diverse punten worden verbeterd.

In het Activiteitenverslag 2011 staan ook opmerkingen over de presentatie van betalingen aan een pensioenlichaam door werkmaatschappijen in een andere Lidstaat dan Nederland en de manier waarop deze in het kasstroomoverzicht moeten worden meegenomen. De meeste bevindingen uit het toezicht zijn al eerder in 2011 gepubliceerd.

Naar het Activiteitenverslag 2011   

Aandachtspunten voor financiële verslaggeving 2011   

Naar de themaonderzoeken   

Belangrijke data in 2012
De uiterste data voor het algemeen verkrijgbaar stellen en het gelijktijdig deponeren bij de AFM van de jaarlijkse en halfjaarlijkse financiële verslaglegging en tussentijdse verklaringen in het toezichtjaar 2012 zijn:

Jaarlijkse financiële verslaggeving: 1 mei 2012
Tussentijdse verklaring (Q1-verklaring): 20 mei 2012
Halfjaarlijkse financiële verslaggeving: 31 augustus 2012
Tussentijdse verklaring (Q3-verklaring): 18 november 2012

Het deponeren van de financiële verslaggeving bij de AFM mag dus niet later geschieden dan de datum van het algemeen verkrijgbaar stellen. Als u uw gegevens voor deze data bekendmaakt, moet u ze dus tegelijkertijd ook bij de AFM deponeren.

De documenten kunt u aanleveren via de dienst 'Deponeren financiële verslaggeving' in Loket AFM.

Naar Loket AFM  

Meer informatie over deponeren  
 
Heeft u vragen of opmerkingen? Mail dan naar fin.verslaggeving@afm.nl
Toezicht accountantsorganisaties
AFM reactie op Europese plannen versterking accountantscontrole
De AFM heeft op 31 januari 2012 haar analyse van de wetgevingsvoorstellen van de Europese Commissie aangeboden aan de minister van Financiën. De AFM vindt deze Europese voorstellen per saldo positief en verwacht dat deze voorstellen zullen bijdragen aan een verbetering van de kwaliteit van wettelijke controles, herstel van vertrouwen in accountants en een versterking van de financiële markten.

Vanzelfsprekend kunnen enkele kanttekeningen worden geplaatst bij de voorstellen, die de komende tijd onderwerp van onderhandeling zijn in de Raad van Ministers en het Europees Parlement. Wat de AFM betreft is verplichte opsplitsing van grote accountantsorganisaties en verplichte deelname van ‘kleine’ accountantsorganisaties aan de controle niet aan de orde. Verder vraagt de AFM in het bijzonder aandacht voor de hoofdpunten met betrekking tot onafhankelijkheid, informatievoorziening en Europese harmonisatie en toezicht.

Naar analyse AFM van de wetgevingsvoorstellen
 
Boete voor Ernst & Young Accountants voor niet naleven zorgplicht
Op 9 november heeft de AFM een bestuurlijke boete opgelegd van €54.450 aan Ernst & Young Accountants LLP. De AFM heeft in het kader van haar regulier toezicht 2009 tien controle-dossiers onderzocht. De boete is opgelegd omdat de AFM van mening is dat Ernst & Young in de onderzochte dossiers bij het uitvoeren van wettelijke controles over boekjaren eindigend in 2007 en 2008 er niet of onvoldoende voor heeft gezorgd dat haar externe accountants de Nadere voorschriften controle- en overige standaarden (NV COS) en de Verordening gedragscode (VGC) hebben nageleefd. Dit zijn wettelijke regelingen waaraan een externe accountant zich gedurende de hele controle moet houden. Daarmee heeft Ernst & Young artikel 14 van de Wet toezicht accountantsorganisaties (Wta) overtreden.

Naar persbericht over boete Ernst & Young
Verslag OOB-overleg
Op 5 september 2011 heeft de AFM overlegd met een vertegenwoordiging van de OOB-vergunninghouders en de NBA.

Naar verslag OOB-overleg

Vragen?
Heeft u naar aanleiding van deze nieuwsbrief nog vragen over het toezicht op accountantsorganisaties, stuur dan een e-mail met uw vraag naar wta@afm.nl

Toezicht emissies & openbare biedingen
Nieuw AFM-register Openbare biedingen
Sinds november 2011 is het Register Openbare biedingen op de website van de AFM beschikbaar. In dit register worden biedingsberichten opgenomen die op grond van de artikelen 5:74 en 5:76 Wet op het financieel toezicht (Wft) zijn goedgekeurd. Ook bevat het register andere openbare mededelingen die door de bieder of doelvennootschap tijdens het biedingsproces openbaar worden gemaakt.

De AFM verzoekt alle bieders om in het vervolg openbare mededelingen over een openbaar bod in pdf-format te sturen naar het e-mailadres: openbare.biedingen@afm.nl

Naar de veelgestelde vragen
Technisch advies ESMA gewijzigde Prospectusrichtlijn
De Europese Commissie heeft ESMA gevraagd om technisch advies te geven over retail cascades. Bij een retail cascade plaatst de uitgevende instelling de effecten niet zelf bij de (retail) beleggers, maar maakt hierbij gebruik van het netwerk van een of meer intermediairs. Er is een keten van partijen die soms vele schakels lang is voordat alle effecten definitief geplaatst zijn bij de (retail) beleggers.

Ook heeft de Europese Commissie ESMA gevraagd om te adviseren over de onderstaande onderwerpen uit de verwijzingslijsten:
  • informatie over bronbelastingen;
  • informatie gerelateerd aan de onderliggende waarde;
  • winstprognoses of -raming;
  • historische financiële informatie.
ESMA heeft daarom een consultatiedocument opgesteld en op 13 december 2011 gepubliceerd op haar website. Marktpartijen konden tot 6 januari 2012 reageren. Deze reactietermijn is korter dan de gebruikelijke consultatieperiodes van ESMA. Dit was echter noodzakelijk omdat de Europese Commissie vóór 1 juli 2012 moet besluiten over de nadere invulling van de gewijzigde Prospectusrichtlijn, onder meer op basis van het ESMA-advies.

Feedback statement
Op dit moment is ESMA bezig om de reacties te bestuderen en te komen tot een feedback statement en een technisch advies aan de Europese Commissie. Dit advies zou op 29 februari 2012 gereed moeten zijn.

ESMA zal na het uitbrengen van het technisch advies de resterende onderdelen van het Mandaat van de Europese Commissie behandelen:
  • gelijkheid van financiële markten van derde landen;
  • vergelijkende tabel van aansprakelijkheidregimes door de lidstaten in relatie tot de prospectusrichtlijn;
  • informatievereisten voor converteerbare obligaties.   
 
Moet tijdens de AIW-handel een supplement op het prospectus worden opgesteld op grond van art. 5:23 Wft?
Als zich tijdens de zogenoemde ‘as-if-and-when-issued-handel’ (AIW-handel), dus na het moment van toelating tot de handel op een gereglementeerde markt, een belangrijke nieuwe ontwikkeling voordoet of een materiële vergissing of onjuistheid in het goedgekeurde prospectus wordt geconstateerd en de aanbieding van de betreffende effecten aan het publiek al is gestopt, dan hoeft geen supplement op het prospectus te worden opgesteld op grond van artikel 5:23 Wft. Tijdens de AIW-handel bestaat wel de plicht (artikel 5:25i Wft) om koersgevoelige informatie te publiceren. 

Naar de veelgestelde vragen
 
Verantwoordelijkheidsverklaring en verklaring over informatie van derden
De AFM constateert dat uitgevende instellingen met enige regelmaat wijzigingen aan willen brengen in verklaringen die moeten worden opgenomen in het prospectus. De verantwoordelijkheidsverklaring moet echter letterlijk overgenomen worden uit de Prospectus Verordening (Verordening (EG) Nr. 809/2004) in het prospectus. Het is niet toegestaan om wijzigingen aan te brengen. De verantwoordelijkheidsverklaring moet worden afgegeven door degenen die de verantwoordelijkheid nemen voor de inhoud van het gehele prospectus.

Informatie van derden
De AFM ziet ook regelmatig wijzigingen in de verklaring die moet worden opgenomen in het prospectus als daarin van een derde afkomstige informatie is opgenomen. Wijzigingen in deze verklaring worden niet door de AFM toegestaan als zij leiden tot uitholling van de verplichte verantwoordelijkheidsverklaring van het prospectus.

Naar de veelgestelde vragen
 
Wijzigingen in regels voor aanbieden van effecten
Op 1 januari 2012 zijn er twee belangrijke wijzigingen in werking getreden voor het aanbieden van effecten aan het publiek.

Verhoging vrijstellingsgrens naar €100.000
De eerste wijziging betreft de verhoging van ten minste
50.000 naar ten minste 100.000
  • van de nominale waarde van een effect en
  • van de totale tegenwaarde van de effecten per belegger
om gebruik te kunnen maken van de vrijstelling van de prospectusplicht bij het aanbieden van effecten aan het publiek.

Verplichte vrijstellingsvermelding
De tweede wijziging heeft betrekking op aanbieders van effecten die gebruik maken van een vrijstelling van artikel 5:3, eerste lid, van de Wft (met uitzondering van de aanbieding aan gekwalificeerde beleggers). Aanbieders die gebruik maken van deze vrijstellingen bij het aanbieden van effecten aan het publiek zijn nu verplicht om in reclame-uitingen een vrijstellingsvermelding toe te voegen, namelijk:
  • dat geen prospectus algemeen verkrijgbaar wordt gesteld dat is goedgekeurd door de Autoriteit Financiële Markten;
  • dat de aanbieding niet onder toezicht staat van de Autoriteit Financiële Markten.

Behalve in reclame-uitingen moet deze vrijstellingsvermelding ook opgenomen worden in documenten waarin de aanbieding in het vooruitzicht wordt gesteld. Een basisprospectus is in beginsel geen reclame-uiting. De vrijstellingsvermelding moet worden gedaan in of worden gevoegd bij het document dat de definitieve voorwaarden bevat bij het basisprospectus. Dit kan door bij de definitieve voorwaarden een kaft of een inlegvel te gebruiken. 

Meer informatie over vrijstellingsvermelding

Besluit tot aanvulling Nadere Regeling Gedragstoezicht Financiële Ondernemingen 21-11-2011

Definitie ‘gekwalificeerde beleggers’ na inwerkingtreding Wijzigingsbesluit financiële markten 2012
Op grond van de Wet financieel toezicht (Wft) is voor het aanbieden van effecten aan uitsluitend gekwalificeerde beleggers geen prospectus vereist. De Wft geeft een definitie van het begrip ‘gekwalificeerde belegger’. Om een gekwalificeerde belegger te zijn in de zin van de Wft is het onder meer belangrijk te weten of een onderneming is aan te merken als ‘groot’ of ‘klein’, en of een natuurlijk persoon als gekwalificeerde belegger kan worden vastgesteld. Om dit vast te stellen kon tot voor kort gebruik worden gemaakt van artikel 4 van het Besluit Definitiebepalingen Wft. Dit artikel vond haar grondslag in de Prospectus Richtlijn van 2003 (2003/71/EC).

Op 1 januari 2012 is het Wijzigingsbesluit financiële markten in werking getreden. Als gevolg hiervan is artikel 4 van het Besluit Definitiebepalingen per 1 januari 2012 komen te vervallen. De verwijdering van dit artikel is ingegeven door de beoogde implementatie van de herziene Prospectus Richtlijn uiterlijk 1 juli 2012. Door deze implementatie wijzigt ook de definitie van het begrip ‘gekwalificeerde belegger’ in de Wft. Het wetsvoorstel ter implementatie van de herziene Prospectus Richtlijn is momenteel in behandeling bij de Tweede Kamer. Lidstaten moeten uiterlijk 1 juli 2012 de herziene Prospectus Richtlijn hebben geïmplementeerd in nationale wetgeving.

Om vast te stellen of een onderneming ‘groot’ of ‘klein’ is en of een natuurlijk persoon als gekwalificeerde belegger kan worden vastgesteld, kijkt de AFM in de tussenliggende periode naar de Prospectus Richtlijn 2003 die ten grondslag ligt aan de implementatie van het begrip ‘gekwalificeerde belegger’ in de Wft. Zie hiervoor artikel 2 van de Prospectus Richtlijn 2003. 

Naar de Prospectusrichtlijn 2003
 
Volg de online cursus ‘Goedkeuringsprocedure prospectussen AFM’
Wilt u weten wat de eisen zijn voor de goedkeuring van een prospectus? Wilt u zelf een prospectus schrijven? Via de website van de kunt u hiervoor een online cursus volgen.  

Naar het nieuwsbericht 'AFM lanceert online cursus ‘Goedkeuringsprocedure prospectussen AFM’

Direct naar de online cursus Goedkeuringsprocedure prospectussen AFM
 

Vragen?
Mail naar service.prospectus@afm.nl of openbare.biedingen@afm.nl.

Toezicht effectenmarkten en financiële infrastructuur
Meldingsplicht uitgebreid met cash settled instrumenten

Op 1 januari 2012 zijn de regels voor het melden van stemmen, kapitaal, zeggenschap en kapitaalbelang in uitgevende instellingen uitgebreid met de meldingsplicht voor bepaalde 'cash settled instrumenten'.

Het gaat hierbij onder meer om 'contracts for difference' en 'total return equity swaps', die voorheen niet onder het bereik van de meldingsplicht vielen.

Deze instrumenten kunnen de houder ervan onder omstandigheden in de gelegenheid stellen om de uitoefening van stemrechten op de onderliggende aandelen te beïnvloeden en een belang te verwerven in een beursvennootschap, eenvoudiger dan zonder het instrument het geval zou zijn.

Tegelijk met deze wetswijziging is een nieuwe beleidsregel in werking getreden die aangeeft op welke manier de positie in deze instrumenten moet worden berekend. De AFM heeft marktpartijen over deze beleidsregel geconsulteerd. Het feedback statement is op de website gepubliceerd.

De AFM heeft ook haar leidraad voor aandeelhouders aangepast. Deze informatie stond eerder in een aparte brochure.

Naar de beleidsregel en feedback statement

Naar de leidraad voor aandeelhouders
 
Post-trade transparantie
Als een transactie in genoteerde aandelen buiten een gereglementeerde markt of een multilaterale handelsfaciliteit om wordt verricht (dat wil zeggen Over the Counter, of OTC), dan moeten de handelende partijen volgens de wet zelf de transactiegegevens openbaar maken.

Post-trade transparantie is juist bij OTC-transacties van belang, omdat het daar in de regel om grote aantallen gaat. De gegevens van transacties die plaatsvinden op een gereglementeerde markt of een multilaterale handelsfaciliteit moeten overigens door de betreffende platformen worden gepubliceerd.

Meer informatie over post-trade transparantie
 
Nieuw format voor aanlevering transactie-informatie
De AFM stuurt voor haar onderzoeken naar marktmisbruik informatieverzoeken naar beleggingsondernemingen. In de standaard informatieverzoeken vraagt de AFM transactie-informatie aan te leveren.

Om sneller de informatie te kunnen verwerken én om het de ondernemingen gemakkelijk te maken, heeft de AFM een format opgesteld voor het aanleveren van deze transactie-informatie. Toekomstige informatieverzoeken zullen worden voorzien van een bijlage waarin vermeld staat hoe de transactie-informatie elektronisch aangeleverd moet worden.
 
Ontwikkelingen short-selling
Op 1 november 2012 treedt de EU-Verordening inzake short-selling van bepaalde financiële instrumenten (aandelen, staatsobligaties en credit defaut swaps) in de EU in werking.

Met deze Verordening is er straks een uniform kader voor short selling in de EU van kracht. ESMA heeft bovendien een aantal bevoegdheden die bijdragen aan een goede coördinatie op dit gebied. Daarnaast kan zij ingrijpen in noodsituaties.

Wat verandert er per 1 november 2012?
  • Netto short posities van 0,2% of groter in aandelen of staatsobligaties boven nog nader te bepalen drempels moeten aan nationale bevoegde autoriteiten gemeld worden.
  • Netto short posities in aandelen boven 0,5% moeten gepubliceerd worden.
  • Het notificeren/publiceren van netto short posities is van toepassing op ieder natuurlijk of rechtspersoon die een dergelijke positie inneemt. Het innemen van een ongedekte positie in een credit default swap op een staatsobligatie is in beginsel niet meer toegestaan. Onder voorwaarden kan een lidstaat dit verbod tijdelijk schorsen.
ESMA werkt momenteel gedetaileerde regels uit die de bepalingen in de Verordening verder invullen. Binnenkort legt zij deze regels voor consultatie voor aan de markt. ESMA moet uiterlijk op 31 maart 2012 een standpunt formuleren over de definitieve gedetailleerde regels.

Hoewel de Verordening in november van dit jaar in werking treedt, kunnen bestaande nationale maatregelen tot juli 2013 van kracht blijven.
 
Vragen?
Mail naar TEFI_Secretariaat@afm.nl

(Inter)nationale ontwikkelingen
ESMA publiceert richtsnoeren voor geautomatiseerde handel
Vanaf 1 mei 2012 gelden nieuwe regels voor geautomatiseerde effectenhandel. Wanneer effectenhandel geautomatiseerd plaatsvindt, kunnen bepaalde inherente risico’s versterkt optreden. Gezien de groei van geautomatiseerde handel, waaronder high frequency trading (HFT), heeft ESMA hierover een aantal richtsnoeren (‘guidelines’) gepubliceerd. Deze gelden voor beleggingsondernemingen en handelsplatformen.

Naar het ESMA-rapport over de richtsnoeren


Binnenkort is ook een Nederlandse vertaling van de richtsnoeren beschikbaar. Deze wordt ook gepubliceerd op de website van ESMA.

Eisen aan interne beheersing
De richtsnoeren specificeren de eisen waaraan de interne beheersing (‘systems and controls’) van beleggingsondernemingen en handelsplatformen moeten voldoen in de huidige geautomatiseerde handelsomgeving.

Verplichtingen voor handelsplatformen en beleggings-ondernemingen
De richtsnoeren geven een nadere uitwerking van de wettelijke verplichtingen van handelsplatformen en beleggings-ondernemingen.

De richtsnoeren gaan specifiek in op de volgende onderwerpen:

Robuustheid elektronische handelssystemen
De robuustheid van elektronische handelssystemen moet worden geborgd door het instellen van adequate procedures voor het ontwikkelen, testen, gebruiken en doorlopend monitoren van de technische systemen en handelsalgoritmes.

Eerlijke en ordelijke handel
Marktpartijen moeten afdoende maatregelen nemen om het eerlijk en ordelijk verloop van de handel te waarborgen. Hierbij moet met name worden gedacht aan maatregelen om onjuiste orderinvoer te voorkomen en aan maatregelen om incorrecte of verstorende orders te kunnen tegenhouden. Ook worden nadere regels gesteld voor het aanbieden van directe toegang tot de markt via direct market access (DMA) of sponsored access (SA).

Voorkomen marktmisbruik
Het voorkomen van marktmisbruik (en in het bijzonder marktmanipulatie) door middel van het instellen van filters en monitoringsmechanismen die toegerust zijn op het complexe karakter en grote ordervolume van geautomatiseerd verlopende handel.

De richtsnoeren staan overigens los van de huidige herziening van de MiFID, waarin vergelijkbare onderwerpen aan de orde zullen komen. Gezien de urgentie van het onderwerp en de lange implementatietermijn van de aangepaste MiFID, heeft ESMA echter besloten om nu al met deze aanvullende richtsnoeren te komen. Te zijner tijd zullen de richtsnoeren waar nodig worden aangepast aan de nieuwe MiFID en/of worden omgezet in bindende technische standaarden (BTS).
Uitwerking AIFM-richtlijn steeds duidelijker
Uiterlijk op 21 juli 2013 moet de richtlijn inzake beheerders van alternatieve beleggingsfondsen, de Alternative Investment Fund Managers Directive (AIFM-richtlijn), in Nederlandse wet- en regelgeving omgezet zijn. De reikwijdte van de AIFM-richtlijn is zeer ruim. De AIFM-richtlijn is van toepassing op alle beheerders van beleggingsinstellingen die niet kwalificeren als UCITS, waaronder hedge funds, private equity funds, vastgoedfondsen, aandelen- en obligatiefondsen.

ESMA-advies definitief
De Europese Commissie (EC) heeft de European Securities and Markets Authority (ESMA) gevraagd om advies te geven voor de verdere uitwerking van een groot aantal richtlijnartikelen. Na eerder haar conceptadvies in twee tranches ter consultatie aan de markt te hebben aangeboden, heeft ESMA op 16 november 2011 haar definitieve advies aan de EC gegeven.

Naar het definitieve ESMA advies

Conceptverordeningen EC voor Venture Capital en Social Entrepreneurship Funds
De EC heeft voor Venture Capital (VC) en Social Entrepreneurship Funds (SEFs) voorstellen voor aparte verordeningen gepubliceerd. Hierin wordt voor beheerders van VC en SEFs een regime gecreëerd waarin zij in aanmerking kunnen komen voor een Europees paspoort zonder dat zij daarvoor aan alle vereisten van de AIFM-richtlijn moeten voldoen. Dit geldt alleen als zij minder dan € 500 miljoen aan assets beheren en aan een aantal extra vereisten voldoen.

Proposal for a Regulation on SEFs

Proposal for a Regulation on VC

Ministerie van Financiën maakt vaart met implementatie
De consultatie van het door het ministerie van Financiën opgestelde wetsvoorstel ter implementatie van de AIFM-richtlijn is gesloten op 5 oktober 2011. Op 28 november 2011 heeft het Ministerie een kort verslag op zijn website gezet, waarin op hoofdlijnen wordt aangegeven welke aanpassingen naar aanleiding van de ontvangen consultatiereacties doorgevoerd zullen worden. Het wetsvoorstel is inmiddels voor advies aan de Raad van State voorgelegd. De verwachting is dat het definitieve wetsvoorstel begin maart 2012 bij de Tweede Kamer ingediend wordt.

Verslag verwerking consultatiereacties AIFM-richtlijn
Europese Commissie publiceert wetgevingsvoorstellen MiFID Review
De Europese Commissie heeft op 20 oktober 2011 een wetgevingsvoorstel gepubliceerd voor de herziening van de Markets in Financial Instruments Directive (MiFID). Het voorstel bestaat uit een richtlijn tot aanpassing van de bestaande MiFID en een voorstel voor een nieuwe verordening, de MiFIR (Markets in Financial Instruments Regulation).

De richtlijn en verordening zijn gebaseerd op adviezen die in 2010 zijn uitgebracht door CESR (dat is opgegaan in ESMA). Deze hadden onder meer betrekking op  het functioneren van de aandelenmarkt, uitbreiding van post-trade transparantie naar non-equity en standaardisatie en platform trading van OTC-derivaten. De consultatie door de Europese Commissie in de periode van december 2010 tot februari 2011 diende als basis. De Commissie heeft ook de ervaringen van de financiële crisis van 2008 meegenomen en onderwerpen die recent veel politieke aandacht hebben gekregen, zoals de regulering van HFT, commodities markten en meer transparantie voor sovereign bonds.

De inwerkingtreding van de herziene MiFID zal naar verwachting niet eerder zijn dan in de loop van 2014 of 2015.


Naar de gepubliceerde documenten op de website van de Europese Commissie
Reacties op de nieuwsbrief
Wat vindt u van deze nieuwsbrief?
Bent u tevreden met de nieuwsbrief voor kapitaalmarkten? Mist u onderwerpen of zou u het graag anders zien? Laat het ons weten via website@afm.nl.
Contact met de AFM
De algemene contactgegevens van de AFM vindt u in het contactformulier.
 
 
Archief nieuwsberichten

Klik hier om alle nieuwsberichten van de AFM te bekijken
Vacatures AFM

Bekijk onze openstaande vacatures
Afmelden | Profiel wijzigen | Doorsturen