Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief.
Consumentennieuwsbrief maart 2012
Home  Over AFM  Rechten  Risico  Aanpak  Producten 
 
Consumentennieuwsbrief
 
  Beste relatie,  
  Dit is de nieuwsbrief van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) speciaal voor consumenten.
 
  Onderwerpen in deze nieuwsbrief

Wordt uw pensioen gekort?
Financiële problemen: wanneer loopt u risico?

Provisie en hypotheekadvies
Surftips: zelf schulden regelen en test pensioenkennis
Vraag van de maand: Klacht over een bank
 
 
 
  Wordt uw pensioen gekort?  
 


Eerder dit jaar meldde de Nederlandsche Bank dat veel pensioenen waarschijnlijk gekort gaan worden. Dit gebeurt om de dekkingsgraad van de pensioenfondsen op peil te krijgen.

De dekkingraad moet van de wet minimaal 105% zijn. Voor elke € 100 aan (toekomstige) pensioenuitkeringen moet een fonds dus minstens € 105 aan beleggingen hebben. 

Er zijn meerdere herstelmaatregelen mogelijk, zoals het verhogen van de premies of het bijstorten door een werkgever. Korten van pensioenenaanspraken en pensioenuitkeringen is vaak een uiterste maatregel. Pensioenfondsen moeten uiterlijk één maand voor de daadwerkelijke korting de deelnemers hierover informeren.

Nieuwsbericht AFM
Korten op pensioenen raakt alle deelnemers, niet alleen gepensioneerden
 


 
  Financiële problemen: wanneer loopt u risico?  
 

 


Wanneer loopt u de meeste kans om in financiële problemen te raken? Uit onderzoek van het NIBUD en Wijzer in geldzaken blijkt dat er een aantal belangrijke risicofactoren zijn:

  • Geen spaargeld achter de hand hebben
  • Moeilijk verleidingen kunnen weerstaan
  • Té gericht zijn op de korte termijn
  • Gebrek aan overzicht en niet planmatig met geld omgaan

Budgetcoaches en (schuld)hulpverleners kunnen deze uitkomsten gebruiken om financiële problemen gerichter en structureel op te lossen.

Persbericht Nibud:
Sparen niet belangrijk vinden, vergroot kans op geldproblemen?

 
  Provisie en hypotheekadvies 
 

Bij 31% van de hypotheekadviezen laten intermediairs zich betalen op basis van provisie via de hypotheekverstrekker.
Dit blijkt uit de consumentenmonitor van de AFM.

Twee jaar geleden werden nog zes van de tien hypotheekadviezen via provisie betaald.

Met het provisieverbod voor complexe financiële producten is deze beloningsvorm vanaf 1 januari 2013 voor hypotheken verboden. De bedoeling van dit verbod is dat de transparantie over de prijs en kwaliteit van het advies verbeterd wordt.

Dit betekent dat u als klant voortaan rechtstreeks betaalt voor geleverde adviezen. De berekende kosten moeten zich wel redelijke verhouden tot de dienstverlening.

AFM Consumentenmonitor:
31% hypotheekadviezen betaald via provisie

Veelgestelde vragen:
Vragen over beloning adviseur


  Surftips
 

Hoe kunt u zelf financiële problemen oplossen?
Het NIBUD heeft hiervoor een website met informatie en stappenplannen ontwikkeld: zelfjeschuldenregelen.nl
 

Heeft u genoeg kennis in huis van pensioenen? Of wilt u er meer van weten? Doe dan de financiële kennistest over pensioenen en leer meer over uw eigen pensioen: weetwatjeweet.nl


  Vraag van de maand
 




Ik heb een klacht over mijn bank. Wat kan ik doen?


Bent u ontevreden over een bank, een verzekeraar of een andere financiële onderneming? Dan kunt u een klacht indienen Hieronder beschrijven wij hoe u dat het beste doet.

Stap 1

Schrijf in een brief duidelijk wat uw klacht is en wat u verwacht van de financiële onderneming.
Zorg daarbij voor een goede onderbouwing van uw klacht!

Stap 2

Bent u ontevreden met de klachtafhandeling van de financiële onderneming of krijgt u geen reactie? Meld dan uw klacht binnen drie maanden bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening, www.kifid.nl.

Stap 3

Als het Kifid uw klacht niet kan behandelen, kunt u naar de rechter stappen.

Stap 4

Ga bij elke stap na wat de procedures en voorwaarden zijn. Waarmee moet u rekening houden?

Stap 5

Stuur altijd een kopie van uw klacht naar het Meldpunt Financiële Markten. Want zo kan de AFM eventueel maatregelen nemen en daarmee meer soortgelijke problemen voorkomen.

Contactformulier Meldpunt

Consumentenfolder: Een financiële klacht? 

 

Waarschuwingen
Bekijk ze op AFM.nl
Archief Nieuwsberichten
Bekijk alle nieuwsberichten
Vacatures AFM
Bekijk onze vacatures
Afmelden | Gegevens wijzigen | Doorsturen