Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief.
Nieuwsbrief Financieel dienstverleners mei 2012

Beste relatie,
Deze nieuwsbrief houdt u op de hoogte van de ontwikkelingen rond (het toezicht op) financieel dienstverleners onder de Wet op het financieel toezicht (Wft). Meer informatie over de Wft vindt u op de website van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) onder het gedeelte voor adviseurs & bemiddelaars. Deze website is rechtstreeks te benaderen via www.afm.nl/fd. Als u de gezochte informatie niet op de website vindt, kunt u bellen naar het Ondernemersloket via 0900 – 6800 680 (vijf eurocent per minuut).
Onderwerpen in deze nieuwsbrief:


Aandachtspunten
 
Aandachtspunten
In dit onderdeel wijst de AFM u op ontwikkelingen in de markt met betrekking tot specifieke onderwerpen. De AFM benoemt hierbij aandachtspunten die van belang kunnen zijn voor uw bedrijfsvoering en het adviseren en bemiddelen in financiële producten in het algemeen.

Nieuw digitaal meldformulier voor het melden van misstanden
In deze nieuwsbrief willen wij u op de hoogte brengen van de verbeteringen in de wijze waarop u uw meldingen kan doorgeven. Wij willen het voor u makkelijker maken misstanden te melden. Eerst staan wij nog kort stil bij het belang van het doen van meldingen. Daarna geven wij aan wat de verbeteringen zijn in het meldingsproces.

Meldingen van belang voor goed toezicht
Het identificeren van risico’s en het oplossen van problemen zijn belangrijke activiteiten van ons toezicht. Als AFM kijken we waar mogelijke problemen zich voor (kunnen) doen en bekijken we hoe we die kunnen voorkomen of oplossen. De AFM streeft naar toezicht op maat. Zij concentreert zich daarom op sectoren en bedrijven waar de risico’s het grootst zijn en waar het toezicht het meest nodig is. Om dit te kunnen, heeft de AFM - naast haar eigen analyses - signalen van marktpartijen en consumenten nodig. Uw melding helpt bij ons toezicht op de financiële dienstverlening. Daarnaast zorgen uw meldingen ervoor dat wij op de hoogte zijn van wat er speelt in uw markt.

Een melding doen via het verbeterde meldformulier
Om het melden voor u te vergemakkelijken, kunt u sinds kort uw melding online doorgeven via een digitaal formulier. Dit formulier is te vinden op de AFM-website. Het meldformulier kunt u online invullen en verzenden. Als u over een vergunning beschikt, dan vraagt de AFM u om uw melding door te geven via het Digitaal loket en in te loggen met uw AFM ID in het Meldformulier met inlog. Het melden met uw AFM ID heeft voor u een aantal voordelen. Zo zijn uw bedrijfsgegevens al ingevuld en kunt u bijhouden welke meldingen u heeft gedaan.

Anoniem melden mogelijk?
De AFM geeft er de voorkeur aan om meldingen niet anoniem te ontvangen. Als onbekend is wie de melder is van een signaal, kan de AFM geen contact opnemen voor eventueel aanvullende informatie. Toch kan het in uitzonderlijke gevallen voor u belangrijk zijn om anoniem te melden. U kunt uw gegevens bij de AFM bekend maken met het verzoek anoniem te blijven. Zo kan de AFM toch contact met u opnemen als er relevante informatie ontbreekt. De AFM zal de anonimiteit bewaren, behalve wanneer de rechter verzoekt om de identiteit van de melder openbaar te maken. Om te voorkomen dat ernstige misstanden niet gemeld worden, neemt de AFM volledig anonieme meldingen ook serieus.

Krijgt u een terugkoppeling als u misstanden meldt?
In het belang van het onderzoek van de melding, de vertrouwelijkheid en privacy kunnen wij u niet informeren over de opvolging van uw melding. Het kan zijn dat wij wel contact met u opnemen wanneer er vragen zijn over uw melding. Maar wij kunnen u verder niet informeren over het verloop of de uitkomst van een onderzoek. Sommige opgelegde maatregelen, zoals een boete of een last onder dwangsom, worden wel openbaar gemaakt.

Hulp bij het melden
De Leidraad Meldplicht aanbieders bevat een toelichting op de achtergronden van de meldplicht. Ook bevat de leidraad tien ‘best practices’ met goede praktijkvoorbeelden van hoe marktpartijen hun meldproces hebben ingericht. Deze informatie kunt u als financieel dienstverlener gebruiken om uw eigen meldproces te verbeteren. De leidraad vindt u via onderstaande link naar meer informatie over het melden van misstanden.

Twijfelt u of u te maken hebt met een misstand en hebt u behoefte aan overleg? Dan kunt u telefonisch contact opnemen met het Ondernemersloket van de AFM. Het Ondernemersloket kan aan de hand van uw toelichting vaststellen of sprake is van een meldenswaardig signaal. Het Ondernemersloket is bereikbaar op nummer 0900 680 0680 (5 eurocent per minuut) of via e-mail ondernemersloket@afm.nl.

Ziet u misstanden waar de AFM onderzoek naar zou moeten doen? Laat het de AFM weten!  

Direct naar de meldformulieren

Naar meer informatie over het melden van misstanden
 
Geschiktheid vervangt deskundigheid en gaat ook gelden voor commissarissen
Door een wetswijziging wordt op 1 juli 2012 de term deskundigheid vervangen door de term geschiktheid. Geschiktheid zal op dezelfde manier worden getoetst als deskundigheid, zie hiervoor ook de Beleidsregel Deskundigheid 2011. De term deskundigheid moet overigens niet worden verward met de term vakbekwaamheid. Met vakbekwaamheid bedoelen we de eisen waaraan financieel dienstverleners moeten voldoen door in het bezit te zijn van geldige Wft-diploma’s en het volgen van Permanente Educatie.

Ook commissarissen moeten vanaf 1 juli 2012, naast op betrouwbaarheid, op geschiktheid zijn getoetst. Commissarissen die als nieuw lid van de raad van commissarissen worden benoemd, worden op geschiktheid getoetst als hun benoemingsdatum op 1 juli 2012 ligt of daarna. Omdat de toetsing van geschiktheid enige weken in beslag neemt, heeft de AFM besloten in principe alle aanvragen van commissarissen die 1 juni 2012 of later worden ingediend, op de nieuwe manier te toetsen.

Zittende commissarissen hoeven niet voor 1 juli 2012 te worden getoetst. Er is een overgangsregeling die bepaalt dat zittende commissarissen pas bij herbenoeming moeten worden getoetst op geschiktheid (of uiterlijk 1 januari 2016).

Binnenkort brengt de AFM een speciale nieuwsbrief voor financieel dienstverleners uit met meer achtergrond over personentoetsingen. Deze speciale nieuwsbrief gaat ook in op de criteria die gelden voor geschiktheid.
 
Vergeet niet uw betalingsbewijs voor pensioenverzekeringen vóór 1 juli 2012 in te sturen!

Als u zich voor 1 februari 2012 heeft geregistreerd als bemiddelaar en/of adviseur in pensioenverzekeringen, valt uw aanvraag binnen de overgangsregeling pensioenverzekeringen. Uw registratie wordt pas definitief zodra het diploma Wft-pensioenverzekeringen is behaald. Dat dient u uiterlijk 1 januari 2014 te hebben behaald. Zodra de AFM de door u ingestuurde diploma’s heeft beoordeeld, ziet u in het digitaal loket dat de status is gewijzigd van ‘in behandeling’, naar ‘afgehandeld’. Na de beoordeling van de diploma’s ontvangt u een brief waarin wij bevestigen dat de vergunning voor het verlenen van financiële diensten in pensioenverzekeringen definitief is verleend.

Betalingsbewijs insturen
De volgende stap voor het definitief maken van de registratie voor het adviseren en/of bemiddelen in pensioenverzekeringen, is het insturen van een betalingsbewijs van uw inschrijving voor uw opleiding, examen of EVC-assessment. Deze moet u vóór 1 juli 2012 via het digitaal loket insturen.

De volgende kopieën van documenten worden gezien als geldig betalingsbewijs:
  • Bankafschrift van u of uw onderneming waaruit de betaling blijkt, met naam van de persoon en naam van het exameninstituut.
  • Bewijs van betaling afgegeven door het opleidingsinstituut.
  • Een overzicht van een rekening courant van een opleidingsinstituut van voor 1 juli 2012, waaruit in elk geval een eerste betaling blijkt.
  • Bewijs van een afspraak tot betaling in termijnen met daarbij een bankafschrift waaruit tenminste de eerste betaling blijkt.
Voor de AFM is het belangrijk dat wij uit het betalingsbewijs kunnen opmaken dat er een betaling is verricht of wordt verricht. Enkel de bevestiging van inschrijving (dus zonder bewijs van betaling) voor een opleiding of examen is onvoldoende. Ook als u pas later de opleiding gaat volgen moet er een bewijs van betaling zijn. U kunt dan bijvoorbeeld alvast een aanbetaling doen.
Als u het betalingsbewijs wilt insturen, klik dan op onderstaande link (vergeet niet in te loggen met uw AFM ID).

Naar het Digitaal loket > nazenden betalingsbewijs


Diploma al behaald
Als u vóór 1 juli 2012 een diploma Wft-pensioenverzekeringen heeft behaald, dan kunt u dit uploaden met het formulier ‘Aanmelding feitelijk leider pensioenverzekering’. U hoeft in dat geval geen betalingsbewijs op te sturen. Houdt u er rekening mee dat u ook de diploma’s Wft-basis en Wft-levensverzekeringen inclusief Wft-Beleggen, aangevuld met relevante PE- punten, meestuurt.
Als u na 1 juli 2012 een diploma Wft-pensioenverzekeringen behaalt, dan kunt u het diploma op dezelfde wijze via het digitaal loket uploaden.
 

Naar het Digitaal loket > pensioenverzekeringen
Vraag van de maand
Het Ondernemersloket krijgt dagelijks veel vragen van onder andere financieel dienstverleners. Elke maand wordt een veelgestelde vraag geselecteerd die we in deze nieuwsbrief beantwoorden.


Waar moet ik als kleine financieel dienstverlener op letten bij groei van mijn onderneming?
De deskundigheidseisen voor de dagelijks beleidsbepalers van kantoren tot zes personen gaan minder ver dan voor kantoren met zes of meer personen.

In de brief over de vergunningverlening neemt de AFM  in dit geval op dat er binnen uw onderneming niet meer dan vijf personen (inclusief het bestuur) werkzaam mogen zijn. Mogelijk is dit het geval bij uw onderneming.

Voordat u de zesde persoon aanneemt, moet u eerst de AFM vragen het beperkende voorschrift van uw vergunning te verwijderen. U kunt hierom verzoeken zodra alle dagelijks beleidsbepalers van uw onderneming voldoen aan de vereisten voor een financiële onderneming van zes of meer personen. Dit is het geval wanneer aan beide onderstaande punten wordt voldaan:

•    iedere beleidsbepaler beschikt over bestuurlijke vaardigheden die zijn opgedaan in een relevante werkomgeving gedurende twee jaar (minimaal één jaar aaneengesloten in een relevante werkomgeving); en
•    minimaal één dagelijks beleidsbepaler beschikt over twee jaar leidinggevende vaardigheden in een hiërarchische verhouding (waarvan minimaal één jaar aaneengesloten in een relevante werkomgeving).

Onder bestuurlijke vaardigheden verstaat de AFM: het beleid (mede) bepalen van de organisatie of afdeling. Met leidinggevende vaardigheden bedoelen we: het aansturen van medewerkers.

Voorbeeld
Als uw onderneming bestaat uit vijf medewerkers en daarnaast wordt voor twee dagen per week een administratief medewerker aangetrokken, moet eerst de AFM om verwijdering van het voorschrift van uw vergunning worden gevraagd. Dit geldt ook als de onderneming bestaat uit vijf medewerkers en er wordt een extra bestuurslid aangesteld. Bestuursleden moeten ook meegerekend worden als werkzame personen.

Het verzoek om het voorschrift van uw vergunning te verwijderen, kunt u sturen naar: Ondernemersloket@afm.nl.  Zorgt u ervoor dat u documenten mee stuurt waaruit de gevraagde deskundigheid blijkt (bijvoorbeeld een curriculum vitae).

Korte nieuwsberichten

Hier vindt u een selectie van de persberichten en mededelingen van de AFM die voor u van belang kunnen zijn.
Naar het meest recente nieuws

AFM positief over nieuwe regels voor de financiële sector
De nieuwe regels voor de financiële sector, die minister De Jager van Financiën ter consultatie aan de markt heeft voorgelegd, beogen een hogere kwaliteit van de advisering aan consumenten en betere informatie voor consumenten. Ook hebben ze als doel de adviseur daadwerkelijk naast de consument te laten staan en betere producten op de markt te laten komen. De AFM is daarom verheugd met deze nieuwe regels.

Dat schrijft de AFM in haar reactie op de consultatie van het zogenoemde Wijzingsbesluit Financiële Markten 2013. Dit wijzigingsbesluit omvat onder meer het provisieverbod, de bankierseed, de vakbekwaamheid, de ontwikkeling van financiële producten, transparantie-eisen voor hypothecair kredietaanbieders en een verbod op het investeren in fabrikanten van clustermunitie.

Naar reactie AFM op consultatie Wijzigingsbesluit Financiële Markten 2013 (PDF)


 
 
 
Afmelden | Profiel wijzigen | Doorsturen