Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief.
Nieuwsbrief Financieel dienstverleners juli 2012

Beste relatie,
Deze nieuwsbrief houdt u op de hoogte van de ontwikkelingen rond (het toezicht op) financieel dienstverleners onder de Wet op het financieel toezicht (Wft). Meer informatie over de Wft vindt u op de website van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) onder het gedeelte voor adviseurs & bemiddelaars. Deze website is rechtstreeks te benaderen via www.afm.nl/fd. Als u de gezochte informatie niet op de website vindt, kunt u bellen naar het Ondernemersloket via 0900 – 6800 680 (vijf eurocent per minuut).
Onderwerpen in deze nieuwsbrief:


Aandachtspunten
 
Aandachtspunten
In dit onderdeel wijst de AFM u op ontwikkelingen in de markt met betrekking tot specifieke onderwerpen. De AFM benoemt hierbij aandachtspunten die van belang kunnen zijn voor uw bedrijfsvoering en het adviseren en bemiddelen in financiële producten in het algemeen.

Heffingen doorlopend toezicht 2012
De tarieven voor 2012 voor adviseurs en bemiddelaars zijn onlangs door de minister van Financiën vastgesteld. De tarieven voor het doorlopend toezicht 2012 zijn lager dan in 2011 doordat de kosten van het toezicht voor 2012 lager zijn begroot ten opzichte van 2011. Daarnaast waren in 2011 de kosten lager dan de opbrengsten waardoor een overschot is ontstaan. Dit overschot wordt nu via de lagere tarieven verrekend. De facturen voor adviseurs en bemiddelaars worden vanaf eind juli verstuurd, verspreid over een periode van ongeveer vijf weken.

Vanaf 2012 is er voor alle adviseurs en bemiddelaars nog maar één tarief. Er zijn namelijk geen verlaagde tarieven meer voor deelnemers van de Stichting Financiële Dienstverlening (StFD), omdat de StFD per 31 december 2011 haar activiteiten heeft beëindigd.

De tarieven voor het doorlopend toezicht 2012 staan in onderstaande tabel. Ter vergelijking zijn ook de tarieven van 2011 opgenomen.

2012 2011 2011
Alle adviseurs en bemiddelaars Adviseurs en bemiddelaars deelnemer StFD Adviseurs en bemiddelaars niet deelnemer StFD
Basistarief € 640 € 725 € 975
Variabel tarief
0 t/m 1 fte € 0 per fte € 0 per fte € 0 per fte
>  1 fte t/m 21 fte € 135 per fte € 150 per fte € 170 per fte
> 21fte t/m 201 fte € 120 per fte € 140 per fte € 155 per fte
> 201 fte € 0 per fte € 0 per fte € 0 per fte


De korting voor adviseurs en bemiddelaars, van wie alle medewerkers met klantcontact op 1 juli 2012 elk afzonderlijk geregistreerd zijn bij de Stichting DSI, blijft gehandhaafd op €225. Dit bedrag wordt op de factuur voor de heffing doorlopend toezicht 2012 in mindering gebracht op het totaalbedrag.  

Voor meer informatie over de kosten van het doorlopend toezicht 2012 en een overzicht van alle tarieven van de AFM, heeft de AFM een brochure samengesteld. In deze brochure zijn ook verwijzingen naar de relevante wetten en regelingen opgenomen.  

Direct naar de brochure (PDF)
 
Vragenlijst Self Assessment 2012 getest 
De AFM heeft ook vorig jaar veel reacties ontvangen van financieel dienstverleners op het Self Assessment. Veel gehoorde kritiekpunten waren het tijdstip (in de vakantieperiode) en de korte reactietermijn. In 2012 wordt het Self Assessment daarom na de vakantieperiode verstuurd en is de reactietermijn verlengd van vier naar zes weken.

Enkele financieel dienstverleners hebben het Self Assessment van dit jaar getest. De AFM en de deelnemende kantoren kijken tevreden terug op deze ontmoetingen. De betrokken financieel dienstverleners kregen meer duidelijkheid over de achtergrond van de gestelde vragen, en de AFM meer inzicht in hoe vragen in de praktijk geïnterpreteerd en ingevuld worden. Momenteel verwerkt de AFM de reacties. Zodra de vragenlijst definitief is, publiceert de AFM de printversie op haar website en kunt u zich desgewenst al gaan voorbereiden.

Uit deze testfase bleek ook dat sommige financieel dienstverleners een drempel ervaren om de AFM te bellen of te mailen bij vragen. Het Ondernemersloket staat echter klaar om al uw vragen te beantwoorden. U kunt ook eerst op de website kijken of het antwoord op uw vraag daar te vinden is. De medewerkers van het Ondernemersloket vragen naar uw vergunningnummer om de gesprekken intern te kunnen vastleggen en om de kwaliteit van de antwoorden te kunnen bewaken.

Meer informatie over het Self Assessment vindt u op onze website via:

www.afm.nl/safd2012
 
Advies is niet gratis! Begrijpt uw klant dat ook?
Op 1 januari 2013 verandert de wereld van het intermediair naar verwachting ingrijpend. Met het provisieverbod zet de wetgever een vergaande stap met als doel dat financieel dienstverleners naast hun klant gaan staan. 
 
Zoals het wetsvoorstel nu luidt gaat het provisieverbod gelden voor hypothecaire kredieten, betalingsbeschermers, overlijdensrisicoverzekeringen, individuele inkomensverzekeringen, uitvaartverzekeringen en complexe producten. Advies en bemiddeling worden aparte diensten die de consument los van het product afneemt en waar hij ook apart voor betaalt. Of hij nu bij een adviseur en/of bemiddelaar binnenstapt of bij een aanbieder. Dat is een hele verandering voor u en uw klant. Wil de consument wel betalen voor advies? Hoe gaat u de klant meenemen in dit veranderingsproces?

Onderzoeksbureau Intomart Gfk deed voor de Stichting Erkend Hypotheekadviseur (SEH) onderzoek onder 500 Nederlanders naar de impact van kosten op hun keuze voor hypotheekadvies. Hieruit blijkt dat de meerderheid van de consumenten behoefte heeft aan advisering, omdat dit hen een veiliger gevoel geeft bij het maken van een keuze voor een financieel product. Zodra iemand weet wat een advies kost, maakt 46% een andere keuze. De keuze voor execution only-dienstverlening verdubbelt dan van 11% naar 28%, voornamelijk ten koste van volledige face to face advisering.

De AFM begrijpt de zorg die leeft onder financieel adviseurs over de adviesbehoefte van de klant in een provisieloze wereld. Uit het onderzoek blijkt echter ook dat ongeveer 75% van de consumenten advies blijft afnemen. De meerderheid van deze klanten doet dit alleen niet in de vorm van 100% face to face advies. Veel klanten gaan onderdelen van het adviestraject zelf doen. Daarnaast concludeert Intomart Gfk in zijn onderzoek dat het belangrijk is dat de waarde van de dienstverlening expliciet duidelijk gemaakt wordt aan de consument”. Met andere woorden, de consument heeft een adviesbehoefte maar kan de waarde van het advies niet goed bepalen.

Tijdens presentaties in het land horen wij regelmatig dat u uw klant niet vertelt wat u allemaal voor hem doet. Achter de schermen regelt u veel ten aanzien van de financiële vraag van uw klant. Het is in veel gevallen alleen niet zichtbaar voor de klant. Om de waarde van uw dienstverlening duidelijk te maken, is het belangrijk dat u de klant dit wel vertelt. Alleen u kunt hem dat vertellen, bijvoorbeeld door met uw klant te bespreken wat u allemaal voor hem doet, wat de klant eventueel zelf kan doen en waarom u een bepaalde prijs rekent. Bespreek hierbij ook de dienstverlening na het afsluiten van een product en wat de klant hier op welke wijze voor betaalt. Door het gesprek met de klant aan te gaan, ziet hij de waarde van uw advies en de toegevoegde waarde van uw onafhankelijkheid. Ook al betekent dit niet in alle gevallen dat hij ook uw dienst zal afnemen.

Themapagina Provisieverbod

De AFM wil financieel dienstverleners ondersteuning bieden bij hun voorbereiding op de provisieloze wereld na 1 januari 2013. Daarom hebben wij een themapagina over het provisieverbod ingericht op onze website. Hier vind u allerlei informatie die te maken heeft met het provisieverbod, zoals veelgestelde vragen en AFM-standpunten. De themapagina wordt regelmatig bijgewerkt. Zo kunt u op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen!

Naar de themapagina provisieverbod
Oriëntatie
In dit onderdeel geeft de AFM waar nodig duidelijkheid over wat moet of mag, en wat niet mag. Deze onderwerpen ontstaan uit het voeren van gesprekken met degenen die onder toezicht staan en met anderen die belang hebben bij het werk van de AFM.  



Ingewikkelde producten via execution only-dienstverlening, niet altijd geschikt
Financiële dienstverleners ontwikkelen steeds vaker bedieningsconcepten, waarbij ze via execution only-dienstverlening producten aanbieden of daar in bemiddelen. Bij execution only-dienstverlening kiest een consument (of cliënt) zelf een product inclusief alle productopties, zonder advies.

De AFM maakt zich zorgen over de trend om op grotere schaal aan een breed publiek (zeer) ingewikkelde financiële producten zonder advies te verkopen. Naarmate een product ingewikkelder is, is het voor minder consumenten geschikt om via execution only af te sluiten.  Deze zorg geldt onder meer voor pensioenverzekeringen. Ook bij pensioenverzekeringen, die als zeer ingewikkeld worden ervaren, is er een verschuiving naar execution only-dienstverlening zichtbaar. Uit onderzoek blijkt dat de meeste consumenten de gevolgen van alle keuzes die ze bij dit soort ingewikkelde financiële producten moeten maken, niet zelf kunnen overzien.

Consumenten kunnen, volgens een wetsvoorstel van de minister van Financiën, vanaf 1 januari 2013 door middel van een kennis- en ervaringstoets zelf bepalen of het aanschaffen van een specifiek product via execution only verstandig is. Dit neemt niet weg dat financieel dienstverleners een bredere verantwoordelijkheid houden om de distributie van een product zo in te richten dat het risico van ‘misselling’ zo klein mogelijk is.

Financiële dienstverleners moeten in ieder geval duidelijk aangeven voor welke doelgroep deze vorm van dienstverlening geschikt is, en voor wie niet. Daarnaast moeten ze bij execution only-dienstverlening duidelijke informatie verstrekken over het product. Uit deze informatie moeten consumenten direct alle essentiële productkenmerken en risico’s kunnen afleiden. Financiële dienstverleners staan voor de uitdaging om te beoordelen of execution only geschikt is voor hun klanten. Dit zal niet altijd het geval zijn.
 
Toezicht van de AFM op beheerst beloningsbeleid 
Vanaf 1 januari 2011 zijn er regels over beheerst beloningsbeleid. Alle financiële ondernemingen, dus ook adviseurs en bemiddelaars, moeten een beheerst beloningsbeleid hebben. De regels over beheerst beloningsbeleid zien op de interne beloning van uw personeel. Dit betekent dat de financieel dienstverlener er voor moet zorgen dat de wijze waarop hij zijn personeel beloont niet leidt tot onzorgvuldige behandeling van klanten. Een voorbeeld van een ongewenste beloningspraktijk zijn planningsafspraken voor een adviseur die voornamelijk bestaan uit omzettargets, waarbij onvoldoende aandacht is voor kwaliteitsaspecten. Hierdoor kan een adviseur gedwongen worden te kiezen tussen zijn eigen belang en het belang van de klant.

Seminar over beheerst beloningsbeleid
Om de regels over beheerst beloningsbeleid nader toe te lichten heeft de AFM op 28 juni 2012 een seminar georganiseerd. Tijdens deze dag hebben een toezichthouder van de AFM en een advocaat met ervaring in het aanpassen van beloningsstructuren binnen financiële ondernemingen een presentatie gehouden. Zij hebben toegelicht wat een beheerst beloningsbeleid inhoudt en welke stappen kunnen worden gezet om hiertoe te komen. Daarnaast heeft het Ondernemersloket van de AFM vragen van adviseurs en bemiddelaars over diverse onderwerpen beantwoord.

Provisieverbod en beheerst beloningsbeleid
Een veelgestelde vraag tijdens het seminar was of de regels over beheerst beloningsbeleid nog nodig zijn zodra het provisieverbod in werking treedt. Het antwoord hierop is ‘ja’. Beheerst beloningsbeleid gaat over de interne beloning van het personeel, terwijl het provisieverbod betekent dat er geen geldstroom meer loopt van de aanbieder naar de bemiddelaar voor de producten die hieronder gaan vallen. De consument zal nu zelf voor de dienstverlening van de adviseur en/of bemiddelaar gaan betalen. Zowel het provisieverbod als het beheerst beloningsbeleid hebben als doel dat het klantbelang centraal wordt gesteld.

Het risico op onzorgvuldige klantbehandeling wordt dankzij het provisieverbod wel kleiner, maar verdwijnt niet helemaal. Ook zal het provisieverbod niet voor alle financiële producten gaan gelden. Daarnaast kan een beloningsbeleid nog steeds perverse prikkels bevatten als de adviseur en/of bemiddelaar direct door de klant wordt betaald. Zo kan een omzetdoelstelling voor een medewerker ook gekoppeld zijn aan het verwerven van een bepaald bedrag aan directe beloning.

Meer informatie over beheerst beloningsbeleid
Vraag van de maand

Het Ondernemersloket krijgt dagelijks veel vragen van onder andere financieel dienstverleners. Elke maand selecteren we een veelgestelde vraag die we in deze nieuwsbrief beantwoorden.



Stelt de AFM een maximum aan de hoogte van de fee?
Voor rechtstreekse vergoedingen van consumenten geldt sinds 1 januari 2012 de kennelijke onredelijkheidnorm. Deze norm bepaalt dat de vergoeding die wordt afgesproken tussen de financiële dienstverlener en de consument, niet kennelijk onredelijk mag zijn gelet op de aard en de omvang van de dienstverlening. Dit betekent dat de vergoeding die wordt gevraagd niet buitensporig mag zijn gezien de werkzaamheden die voor de klant zijn verricht. De dienstverlener is, binnen de grenzen van de redelijkheid, vrij om met zijn klanten afspraken te maken over de vergoeding die wordt betaald voor de dienstverlening. De AFM zal dus vooraf niet bepalen wat u maximaal mag vragen voor uw dienstverlening.
 
Bij het vaststellen van uw vergoeding kunt u rekening houden met de volgende punten:
  1. De verhouding tussen de vergoeding en het aantal uren dat aan de klant is besteed.
  2. De verhouding tussen het aantal uren dat aan het advies is besteed en de complexiteit van de adviesvraag/-behoefte van de klant.
  3. De in de branche gebruikelijke kosten die in rekening worden gebracht voor de verrichte diensten.
  4. Het onderscheid tussen verschillende typen activiteiten die worden verricht zoals advies - en/of bemiddelingswerkzaamheden en door wie deze worden verricht (bijvoorbeeld junior adviseur of senior adviseur).

 
 
 
Afmelden | Profiel wijzigen | Doorsturen