Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief.
Nieuwsbrief kapitaalmarkten augustus 2012
Beste relatie,

In deze nieuwsbrief van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) vindt u een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen in het toezicht op kapitaalmarkten van de afgelopen periode.

Onderwerpen in deze nieuwsbrief:

Voorwoord Gerben Everts

Toezicht op financiële verslaggeving Toezicht accountantsorganisaties Toezicht op emissies & openbare biedingen Toezicht op effectenmarkten en financiële infrastructuur (Inter)nationale ontwikkelingen Reacties op de nieuwsbrief
Tien jaar AFM
Dit jaar bestaat de Autoriteit Financiële Markten (AFM) tien jaar. Hield de Stichting Toezicht Effectenverkeer (STE) voor die tijd met name toezicht op de beurs en effectenmarkten, de AFM kreeg de bredere taak om toezicht te houden op het gedrag in de gehele financiële sector.

In die tien jaar is het takenpakket van de AFM verder uitgebreid en groeide de organisatie van ruim 200 naar circa 600 medewerkers. In 2006 ging de AFM toezicht houden op financiële verslaggeving en accountants.

Ook het toezicht, inclusief de vergunningverlening, op zo’n 14.000 adviseurs en bemiddelaars kwam er bij. Weer later werd dit gevolgd door de kredietbeoordelingsorganisaties. Dat ging niet zonder slag of stoot.

Inmiddels is de AFM een organisatie die heel behoorlijk staat. En we staan zeker niet stil. De financiële crisis, die in 2008 begon, heeft laten zien dat het toezicht op een aantal belangrijke punten moet worden versterkt. In deze nieuwsbrief kunt u hier meer over lezen.

Bijvoorbeeld over de verwerking in de financiële verslaggeving, over de controle door accountants op bijvoorbeeld woningcorporaties. Hierbij geldt dat de rol van de AFM verder wordt versterkt door het aangaan van (inter)nationale samenwerking. Ook zijn de biedings- en prospectusregels gewijzigd.

Daarnaast is wetgeving in een vergevorderd stadium waardoor vanaf 2013 belangen in beursgenoteerde ondernemingen vanaf 3 procent bij de AFM gemeld moeten worden (nu is dat 5 procent), waarbij bruto short-posities separaat inzichtelijk worden gemaakt. Ook alle short-posities boven een minimum drempel moeten vanaf november dit jaar worden gemeld.

Binnenkort komt er bovendien toezicht op het hele veld van vermogensbeheerders, inclusief private equity en hedgefondsen, en op de handel in derivaten, waar nu nog geen toezicht op is. Al met al een stevige uitdaging voor alle betrokkenen; toezichthouder én onder toezicht staande instellingen.

Bij het toezicht houden hebben wij dan ook uw hulp nodig. Goed toezicht is uiteindelijk in ieders belang. Waarnaar moet de AFM volgens u specifiek onderzoek doen bij haar toezicht op financiële verslaggeving? Wat zijn de risico's die tot op heden onderbelicht zijn gebleven? Laat het ons weten. Verderop in deze nieuwsbrief leest u hoe u dat kunt doen.

Gerben Everts, lid managementgroep AFM

Naar boven
 
Toezicht financiële verslaggeving
Uitkomsten themaonderzoek staatsobligaties
De AFM heeft het afgelopen jaar onderzoek gedaan naar staatsobligaties en andere financiële posities met landenrisico. De schuldencrisis is op dit moment een belangrijk onderwerp voor de financiële verslaggeving van ondernemingen, in het bijzonder voor financiële ondernemingen.

Voor beleggers is het dan ook belangrijk te weten in welke mate financiële ondernemingen zijn blootgesteld aan risico’s die ontstaan uit posities in staatsobligaties. Dit geldt in het bijzonder voor staatsobligaties van de GIIPS-landen (Griekenland, Italië, Ierland, Portugal en Spanje). Transparantie op dit punt kan bijdragen aan het herwinnen van vertrouwen door de financiële sector.

Uit het themaonderzoek ‘Waardering van en transparantie over staatsobligaties en andere posities met landenrisico’ van juli 2012 blijkt dat beursgenoteerde financiële ondernemingen in hun financiële verslaggeving over 2011 meer informatie hebben verstrekt over de blootstelling aan de risico’s die voortvloeien uit staatsobligaties dan in 2010. Nederlandse beursgenoteerde financiële ondernemingen zijn transparanter in hun informatieverstrekking dan de gemiddelde Europese beursgenoteerde financiële onderneming, zo blijkt uit gelijktijdig onderzoek van de Europese toezichthouder ESMA.

De AFM ziet wel nog ruimte voor verbetering. Zo kunnen ondernemingen transparanter zijn over het bruto bedrag, het nominale bedrag, de looptijden en de omvang van de portefeuille staatsobligaties per (GIIPS) land. Ook kunnen financiële ondernemingen meer inzicht geven in andere posities met landenrisico, zoals bedrijfsobligaties en kredieten.

Lees verder
 
Themaonderzoeken 2013
Begin september kondigt de AFM de themaonderzoeken voor 2013 aan. Door het uitvoeren en publiceren van themaonderzoeken wil de AFM ondernemingen stimuleren de kwaliteit van de financiële verslaggeving verder te verbeteren.

Heeft u suggesties?
De AFM roept gebruikers, opstellers en controleurs op om voorstellen voor thema’s te doen. Suggesties voor themaonderzoeken kunnen tot 15 augustus a.s. worden ingediend via fin.verslaggeving@afm.nl.

 
Deponeren financiële verslaggeving goed verlopen
De AFM heeft slechts enkele ondernemingen moeten herinneren aan de deponeringsplicht voor de jaarlijkse financiële verslaggeving 2011 en de Q1-verklaring 2012. De gegevens zijn hierna alsnog via Loket AFM gedeponeerd.

De AFM wil ondernemingen nog wijzen op de uiterste data voor het algemeen verkrijgbaar stellen en het gelijktijdig deponeren bij de AFM van de halfjaarlijkse financiële verslaglegging en tussentijds verklaring in het toezichtjaar 2012. De hiervoor geldende data zijn:

Halfjaarlijkse financiële verslaggeving: 31 augustus 2012
Tussentijdse verklaring (Q3-verklaring): 18 november 2012

Het deponeren van de financiële verslaggeving bij de AFM mag dus niet later gebeuren dan de datum van het algemeen verkrijgbaar stellen. Als u uw gegevens voor deze data bekendmaakt, moet u deze dus tegelijkertijd bij de AFM deponeren.

De documenten kunt u aanleveren via de dienst 'Deponeren financiële verslaggeving' in Loket AFM.

Naar Loket AFM

Meer informatie over deponeren
 
Heeft u vragen of opmerkingen? Mail dan naar fin.verslaggeving@afm.nl

Naar boven
Toezicht accountantsorganisaties
AFM vraagt grote accountantskantoren kritisch te kijken naar controles van woningcorporaties
De AFM heeft de vier grote accountantskantoren (Deloitte, Ernst & Young, KPMG en PwC) gevraagd kritisch te kijken naar hun controledossiers over woningcorporaties. De AFM wil hierdoor meer inzicht krijgen in de kwaliteit van de wettelijke controles van jaarrekeningen van woningcorporaties en bekijkt daarbij nadrukkelijk of de accountant voldoende deskundig en professioneel-kritisch is geweest.

De AFM zal in het najaar over haar bevindingen rapporteren.

Naar de mededeling van de AFM
 
AFM en Belastingdienst sluiten convenant
De AFM en de Belastingdienst hebben op 8 juni 2012 een convenant gesloten over samenwerking bij het tegengaan van ontoelaatbaar gedrag van accountants. Op basis van het convenant kan de Belastingdienst ernstige normoverschrijdingen melden aan de AFM.

Voorbeelden van ernstige overschrijdingen zijn: het verstrekken van misleidende gegevens aan de Belastingdienst, het niet melden van ongebruikelijke transacties en het verstrekken van een accountantsverklaring bij een jaarrekening, terwijl er niet voldoende en niet geschikte controle-informatie is verkregen.

Behalve met de AFM heeft de Belastingdienst vergelijkbare convenanten gesloten met het Bureau Financieel Toezicht (BFT) en de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA).

Naar het nieuwsbericht op de website van de AFM

Naar het convenant tussen de AFM en de Belastingdienst
 
AFM onderzoekt ook andere dan Big 4-OOB-vergunninghouders
Nadat in 2010 de onderzoeken naar de vier grootste accountantsorganisaties in Nederland zijn afgerond, is de AFM eind 2011 gestart met regulier toezicht op de overige accountantsorganisaties die controles uitvoeren bij organisaties van openbaar belang. Het gaat dan bijvoorbeeld om banken, verzekeraars en beursfondsen (OOB-vergunninghouders). Drie onderzoeken bevinden zich in de afrondende fase en twee onderzoeken lopen nog. De overige onderzoeken starten in het najaar.

Tijdens de onderzoeken heeft de AFM intensief contact met de externe accountants over een aantal vooraf geselecteerde jaarrekeningcontroles. Daarbij is de belangrijkste vraag of de afgegeven controleverklaringen voldoende zijn onderbouwd. Daarnaast beoordeelt de AFM de maatregelen die de accountantsorganisatie heeft genomen om de kwaliteit te beheersen. Ook kijkt de AFM naar de manier waarop het kantoor invulling geeft aan de functie van de compliance officer.

Bij de onderzoeken richt de AFM zich op een aantal specifieke aandachtsgebieden, zoals de controles van (pensioen-)
verzekeraars en vastgoedbedrijven. Ook het gebruikmaken van de werkzaamheden van andere (buitenlandse) accountants en andere deskundigen, zoals taxateurs, heeft bijzondere aandacht.

De AFM verwacht eind 2012 de resultaten van het onderzoek bij deze overige OOB-vergunninghouders naar buiten te brengen.
 
IFIAR-bijeenkomsten
Van 16 tot 18 april 2012 nam de AFM deel aan de elfde bijeenkomst van het International Forum of Independent Audit Regulators (IFIAR) in Zuid-Korea. IFIAR is het internationale kennis- en samenwerkingsplatform van toezichthouders op accountantsorganisaties. Wereldwijd zijn 43 toezichthouders bij IFIAR aangesloten, waaronder de AFM.

Naar het persbericht van IFIAR over haar elfde bijeenkomst

De IFIAR-leden wisselen regelmatig bevindingen uit toezichtonderzoeken met elkaar uit. Op basis van gedeelde bevindingen is een aantal thema’s geformuleerd die ook periodiek met de grote internationale accountantsnetwerken worden besproken. Voorbeelden van bestaande thema’s zijn groepscontrole, controle van de omzetverantwoording, opdrachtgerichte kwaliteitsbeoordeling en de professioneel-kritische houding van de accountant bij het uitoefenen van controlewerkzaamheden.

De voortgang op deze specifieke thema’s is in mei 2012 in Toronto besproken tijdens IFIAR’s Global Public Policy Comittee Working Group. De AFM nam ook aan deze bijeenkomst deel. De eerstvolgende bijeenkomst is in oktober 2012. In deze bijeenkomst staat onder meer de interactie tussen toezichthouders en beleggers op het terrein van accountantscontroles centraal.

 
AFM sluit overeenkomst met Canadese toezichthouder
Op 6 juli 2012 heeft de AFM een overeenkomst gesloten met de toezichthouder op accountantsorganisaties in Canada, de Canadian Public Accountability Board (CPAB). Door deze overeenkomst kan relevante toezichtinformatie worden uitgewisseld tussen de CPAB en de AFM.

Naar het nieuwsbericht op de website van de AFM
 
Samenwerkingsovereenkomst tussen AFM en PCAOB
Dit jaar vinden de eerste gezamenlijke inspecties van de AFM en de toezichthouder o[p accountantsorganisaties in de Verenigde Staten, de Public Company Accounting Oversight Board (PCAOB). De inspecties vonden plaats bij twee OOB-vergunninghouders. De AFM bereidt deze inspecties momenteel voor.

In december 2011 heeft de AFM een overeenkomst gesloten met de PCAOB. Door de overeenkomst kan relevante toezichtinformatie worden uitgewisseld tussen de PCAOB en de AFM. Ook kunnen de toezichthouders voortaan gezamenlijke inspecties uitvoeren bij accountantsorganisaties.
De overeenkomst en de daarbij behorende bijlagen zijn te raadplegen op de website van de AFM.

Naar het nieuwsbericht en de overeenkomst
 
Vragen?
Heeft u naar aanleiding van deze nieuwsbrief nog vragen over het toezicht op accountantsorganisaties, stuur dan een e-mail met uw vraag naar wta@afm.nl

Naar boven
 
Toezicht emissies & openbare biedingen
Wijziging biedingsregels
Met ingang van 1 juli 2012 zijn de Nederlandse biedingsregels gewijzigd. Dit geldt ook voor het Besluit openbare biedingen. Een samenvatting van de belangrijkste wijzigingen vindt u op de website.

Nieuwsbericht wijzigingen biedingsregels

Een nieuwsbrief met uitgebreide informatie is beschikbaar via onderstaande link.

Nieuwsbrief nieuwe biedingsregels
 
Nieuwe Questions & Answers van ESMA
Op 20 juni heeft de Europese toezichthouder ESMA de 14e editie van Questions and Answers over prospectussen uitgebracht. Het gaat om verduidelijking en verschillende nieuwe vragen en antwoorden:
  • Verduidelijking vraag 45: wanneer informatie moet worden gegeven over bronbelasting;
  • Nieuwe vraag 77: toepassing van de prospectus richtlijn bij global depositary receipts;
  • Nieuwe vraag 78: uitleg over wat zogenaamde ‘categorie B items’ (Annex XX prospectus verordening) zijn; en
  • Nieuwe vraag 79: interpretatie van item 4.2.2 van Annex XII van de prospectus verordening over de omschrijving van een index.
Op 2 juli heeft ESMA de 15e editie van Questions and Answers uitgebracht. In deze editie is de belangrijkste verandering in vergelijking met de veertiende editie:
  • Nieuwe vraag 80: uitleg over hoe een samenvatting zoals beschreven in Annex XXII van de prospectus verordening eruit moet zien.
Op 23 juli heeft ESMA de 16e editie van Questions and Answers op haar website gepubliceerd. In deze editie is het volgende gewijzigd ten opzichte van de vijftiende editie:
  • Vraag 56 over retail cascades is verwijderd; en
  • Nieuwe vraag 81: ESMA raadt aan om, voor zover dat mogelijk is, bij retail cascades rekening te houden met de Gedelegeerde Verordening van de Europese Commissie van 4 juni 2012.
 
Consultatie over converteerbare of exchangeable obligaties
Op 20 juni heeft ESMA het consultatiedocument ‘Consultation Paper, ESMA’s technical advice on possible delegated acts concerning the Prospectus Directive as amended by the Directive 2010/73/EC’ uitgebracht. Hierin wordt de markt geconsulteerd over de informatievereisten die gelden bij het opstellen van een prospectus voor converteerbare of exchangeable obligaties. De deadline om te reageren op dit document is 20 augustus 2012. Dit kan via de website van ESMA.

Reageren op consultatie
 
Wijziging ‘prospectusregels’

Speciale nieuwsbrief met samenvattend overzicht
Per 1 juli 2012 zijn diverse nieuwe prospectusregels in werking getreden. De AFM heeft hierover medio juni een speciale nieuwsbrief verstuurd met daarin een samenvattend overzicht van de regels. Deze nieuwsbrief is onlangs geactualiseerd.

Naar de nieuwsbrief


Grafisch overzicht toepasselijke verwijzingstabellen
Daarnaast vindt u op de AFM website een nieuw grafisch overzicht dat u kunt gebruiken als startpunt om te beoordelen welke combinatie van verwijzingstabellen van toepassing is.

Naar het grafisch overzicht


Nieuwe verwijzingstabellen
Ook zijn op de AFM site nieuwe - geactualiseerde - verwijzingstabellen voor het opstellen van een prospectus geplaatst. U wordt vriendelijk verzocht om deze vernieuwde verwijzingstabellen te gebruiken als u een aanvraag tot goedkeuring van een prospectus indient.

Naar de verwijzingstabellen


Veelgestelde vragen en antwoorden
Ook de veelgestelde vragen en antwoorden zijn bijgewerkt. Graag wijzen we u op een nieuwe veelgestelde vraag en het antwoord daarop die verband houdt met de nieuwe regels. Het betreft de vraag: ‘Wat wordt bedoeld met “gehecht aan het prospectus” uit bijvoorbeeld item 9 van bijlage XXV van de prospectus verordening?’

Naar de veelgestelde vraag


Waarschuwing in reclame-uitingen
De AFM vestigt graag de aandacht op een van de nieuwe bepalingen uit de Prospectus Verordening. Op grond van de nieuwe tweede alinea van artikel 34 van de Prospectus Verordening moet in reclame-uitingen een waarschuwing worden opgenomen, als op basis van de prospectus richtlijn geen prospectus is vereist. Met opname van de Nederlandse vrijstellingsvermelding wordt aan deze verplichting voldaan. Deze kunt u hieronder downloaden.

Vrijstellingsvermelding


De nieuwe bepaling uit de Prospectus Verordening geldt naast de aanbieding van effecten aan het publiek ook (i) als effecten aan zogenaamde gekwalificeerde beleggers worden aangeboden of (ii) als effecten worden toegelaten tot de handel op een gereglementeerde markt.

Alleen als (onder meer) de aanbieder ervoor kiest een prospectus te publiceren dat aan de vereisten van de Prospectus Richtlijn en de Prospectus Verordening voldoet, hoeft een dergelijke waarschuwing niet in reclame-uitingen te worden opgenomen.

Online cursus goedkeuringsprocedure prospectussen AFM
Tot slot melden we graag dat ook de film, waarin de procedure wordt uitgelegd van goedkeuring van prospectussen door de AFM, is bijgewerkt naar aanleiding van de nieuwe prospectusregels.

Naar de online cursus
 

Vragen?
Mail naar service.prospectus@afm.nl of openbare.biedingen@afm.nl.

Naar boven

Toezicht effectenmarkten en financiële infrastructuur
AFM verzamelt goede voorbeelden melden marktmisbruik
Begin dit jaar hebben wij een brief aan beleggings-ondernemingen gestuurd over het melden van vermoedens van marktmisbruik. Nu is er een eerste analyse gemaakt van de ontvangen respons. Dit heeft een aantal zeer goede voorbeelden voor het opsporen van marktmisbruik opgeleverd. In het bijzonder over de verplichting tot het melden van een redelijk vermoeden van marktmisbruik. De AFM gaat met een aantal partijen in gesprek om meer inzicht te krijgen in de manier waarop zij invulling geven aan deze verplichting. 

Omdat we deze goede voorbeelden met de markt willen delen, stellen we op basis van de ontvangen informatie en de gesprekken met marktpartijen best practices op. Hiermee denken wij beleggingsondernemingen te kunnen assisteren bij het herkennen van een redelijk vermoeden van marktmisbruik en bij het melden van die vermoedens aan de AFM met een Suspicious Transaction Report (STR). De AFM verwacht de best practices eind 2012 met de markt te kunnen delen.
 
Wetsvoorstel naar aanleiding van advies Monitoring Commissie Corporate Governance Code
Begin juli heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel naar aanleiding van het advies van de Monitoring Commissie Corporate Governance Code (ook wel het ‘wetsvoorstel Frijns’) aangenomen.

De Tweede Kamer heeft ermee ingestemd dat voor de melding zeggenschap de eerste drempelwaarde wordt verlaagd naar 3%. Daarnaast is een amendement op het wetsvoorstel aangenomen om de melding te schrappen die zou gelden voor (substantiële) meldingsplichtigen waarin zou moeten worden aangegeven of men het eens is met de strategie van de uitgevende instelling. Een amendement voor een meldingsplicht aan de AFM van bruto short-posities kon ook op instemming rekenen. De meldingsplicht van long posities bestaat al.

Naar verwachting zal de Eerste Kamer zich eind 2012 over het wetvoorstel Frijns en de door de Tweede Kamer aangenomen amendementen uitlaten.

De AFM zal te zijner tijd haar leidraad voor Aandeelhouders aanpassen.

Meer informatie over het wetsvoorstel en de amendementen
 
Vragen?
Mail naar TEFI_Secretariaat@afm.nl


Naar boven
(Inter)nationale ontwikkelingen
Nieuwe regels voor derivaten, uitgebreide informatie in AFM-brochure
Vanaf 1 januari 2013 gaan nieuwe regels gelden voor derivaten. Deze zijn van toepassing op iedere partij bij een derivatentransactie. Dit betreft zowel financiële als niet-financiële ondernemingen. Veel van deze partijen vallen nu niet onder het toezicht van de AFM of DNB.

De nieuwe regels zijn vastgelegd in de Europese verordening betreffende OTC-derivaten, centrale tegenpartijen en transactieregisters, ofwel de European Market Infrastructures Regulation (EMIR).

Meer uitleg over de nieuwe regels en de impact op derivatengebruikers is te vinden in de brochure die de AFM heeft uitgegeven.

Lees de brochure over nieuwe regels derivaten
 
AFM-medewerkers schrijven artikel over herziening MiFID
In een artikel in het Tijdschrift voor Financieel Recht heeft de AFM uitleg gegeven over het voorstel van de Europese Commissie voor herziening van de Markets in Financial Instruments Directive (MiFID).

Het artikel geeft een korte beschrijving van de inhoud van het voorstel, gaat in op het onderhandelingsproces in de Raad van Ministers en het Europees Parlement en bespreekt enkele onderwerpen op het terrein van financiële dienstverlening, secundaire markten en de bevoegdheden van de toezichthouder.

Ook komt de visie van de AFM op enkele thema’s in de MiFID aan bod. De AFM geeft in het artikel onder meer uitleg over haar standpunten met betrekking tot het provisieverbod, algoritmehandel, de introductie van een nieuw type handelsplatform (de Organised Trading Facility, OTF) en de uitbreiding van de transparantiebepalingen.

Lees het artikel
 
Ontwikkelingen AIFM-richtlijn
Uiterlijk op 21 juli 2013 moet de richtlijn voor beheerders van alternatieve beleggingsinstellingen, de Alternative Investment Fund Managers Directive (AIFM-richtlijn), in Nederlandse wet- en regelgeving omgezet zijn.

De reikwijdte van de AIFM-richtlijn is zeer ruim en is van toepassing op alle beheerders van beleggingsinstellingen die niet kwalificeren als UCITS (zoals hedge funds, private equity funds en bepaalde vastgoed-, aandelen- en obligatiefondsen. Op de website kunt u lezen over de recente ontwikkelingen met betrekking tot:
  • het consultation paper van ESMA over beloningsbeleid (‘Guidelines on Remuneration’);
  • de publicatie van het voorstel voor het aanpassen van de UCITS-richtlijn (UCITS V) voor beleggingsinstellingen door de Europese Commissie.
Meer informatie over de AIFM-richtlijn
 
Financiële Bijsluiter Beleggingsinstellingen wordt Essentiële Beleggersinformatie
Sinds 1 juli 2012 moeten alle beleggingsinstellingen de Essentiële Beleggersinformatie (EBi) beschikbaar hebben. Voor beleggingsinstellingen is de EBi de opvolger van de Financiële Bijsluiter ( het vereenvoudigd prospectus). Deze verandering geldt niet voor de Financiële Bijsluiter voor overige complexe producten.

De EBi ziet er anders uit dan de Financiële Bijsluiter van andere complexe producten. Dit komt doordat deze is gebaseerd op Europese regelgeving. De Essentiële Beleggersinformatie zorgt ervoor dat consumenten deze informatie binnen Europa onderling eenvoudiger kunnen vergelijken.

De AFM verwacht dan ook dat marktpartijen de EBi inmiddels beschikbaar hebben. De komende tijd zal de AFM hier extra aandacht aan besteden in haar toezicht. 

Risicometer bij EBI

Hulp bij toepassing regels EBI
 
Na Griekenland verbieden ook Italië en Spanje short-selling
Italië en Spanje hebben eind juli een tijdelijk verbod uitgevaardigd op short-selling van beursgenoteerde aandelen in Italiaanse en Spaanse bedrijven. Griekenland heeft short-selling al eerder verboden. Bij dit type maatregelen heeft de nieuwe Europese toezichthouder ESMA een coördinerende functie. De overige Europese toezichthouders, inclusief de AFM, hebben kennis genomen van de beslissing van beide toezichthouders, maar zien zelf geen reden voor het uitvaardigen van een verbod.

In ons land geldt wel een meldingsplicht. Daarmee heeft de AFM reeds inzicht in de omvang van short-posities. Ook treedt in november 2012 de EU-Verordening inzake short-selling in werking, waarbij short-posities boven een minimum drempel gemeld moeten worden en transparant worden voor zowel toezichthouders
als het publiek.

Naar boven
 
Reacties op de nieuwsbrief
Wat vindt u van deze nieuwsbrief?
Bent u tevreden met de nieuwsbrief voor kapitaalmarkten? Mist u onderwerpen of zou u het graag anders zien? Laat het ons weten via website@afm.nl.
Contact met de AFM
De algemene contactgegevens van de AFM vindt u in het contactformulier.

Naar boven
 
 
Archief nieuwsberichten

Klik hier om alle nieuwsberichten van de AFM te bekijken
Vacatures AFM

Bekijk onze openstaande vacatures
Afmelden | Profiel wijzigen | Doorsturen