Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief.
Consumentennieuwsbrief augustus 2012
Home  Over AFM  Rechten  Risico  Tools  Producten 
 
Consumentennieuwsbrief
 
  Beste relatie,  
  Dit is de nieuwsbrief van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) speciaal voor consumenten.
 
  Onderwerpen in deze nieuwsbrief  
 
Hoogte van kosten beleggingen belangrijk, maar onbekend
Kom naar de Pensioen3daagse!
Heeft uw bank een klantgericht spaarbeleid?
Surftips: “de ene euro is de andere niet” en wettelijke rente
Vraag van de maand: Pensioeninformatie
 
 
  Hoogte van kosten beleggingen belangrijk, maar onbekend  
 

Consumenten vinden de kosten van beleggen belangrijk. Dit blijkt uit de consumentenmonitor van het voorjaar 2012. Slechts de helft van de respondenten denkt te weten hoe hoog deze kosten zijn en hoe ze zijn samengesteld. Vooral beleggers die met behulp van een beleggingsadviseur (73%) of vermogensbeheerder (62%) beleggen, zijn niet op de hoogte van de jaarlijkse kosten.

Kosten hebben een impact op het rendement. Doe daarom goed onderzoek naar die kosten en resultaten die door adviseurs en vermogensbeheerders gerekend en behaald worden. U moet actief geïnformeerd worden over de kosten.

Meer informatie?

Meer informatie over beleggen
 
Veelgestelde vragen over beleggen
Persbericht en rapport consumentenmonitor

 
  Kom naar de Pensioen3daagse!  
 

Wijzer in geldzaken organiseert 27, 28 en 29 september de tweede editie van de Pensioen3daagse. In het hele land vinden allerlei activiteiten plaats om mensen overzicht en inzicht te bieden in hun pensioen. Van pensioenspreekuren en workshops, tot voorlichting op de werkvloer.

Ook de AFM en de Nederlandsche Bank (DNB) doen mee en organiseren op 29 september een pensioendag in het bezoekerscentrum van DNB.

Meer informatie via deze links:
afm.nl/pensioendag

wijzeringeldzaken.nl/pensioen3daagse


 
  Heeft uw bank een klantgericht spaarbeleid? Vul
de vragenlijst van de AFM in
 

Vindt u het belangrijk dat de bank u laat weten of de rente op uw spaarrekening verandert? En vindt u het vervelend wanneer achteraf blijkt als u – zonder dat u het wist – van de bank een hele lage rente krijgt? Vul dan de vragenlijst spaarbeleid in.

Bij een klantgericht spaarbeleid letten banken er op dat ze bijvoorbeeld duidelijk en niet misleidend communiceren en een overzichtelijk spaarproduct aanbieden. De vragenlijst geeft u géén informatie over de hoogte van de rente en de voorwaarden van uw spaarrekening.

Link:

Nieuwsbericht en vragenlijst klantgericht spaarbeleid


  Surftips
 
De waarde van geld
Speel het spel ´De ene euro is de andere niet´. Gegarandeerd dat u daarna anders kijkt naar de waarde van geld.

Veelgestelde vragen over flitskredieten

Voor meer informatie over flitskredieten.

Wettelijke rente

De wettelijke rente is per 1 juli 2012 gedaald van 4 naar 3 procent.

  Vraag van de maand: Waar kan ik informatie over mijn pensioen vinden?

U kunt op twee manieren nagaan waar en hoeveel u aan pensioen heeft opgebouwd en opbouwt.

Een pensioenfonds hoort u op de hoogte te houden met het Uniform Pensioenoverzicht (UPO). U moet het UPO uiterlijk 1 oktober van elk jaar ontvangen van uw huidige pensioenuitvoerder. Ontvangt u geen UPO, vraag er dan om bij uw pensioenuitvoerder en meld dit bij de AFM via het contactformulier. Bent u een oud-lid ('slaper') van een pensioenfonds dan krijgt u eens in de vijf jaar een UPO.

De website www.mijnpensioenoverzicht.nl heeft een overzicht van alle collectieve pensioenen die u heeft opgebouwd. Ook uw AOW-gegevens zijn hierin opgenomen.

 
Waarschuwingen
Bekijk ze op afm.nl
Archief Nieuwsberichten
Klik hier om alle nieuwsberichten van de AFM te bekijken
Vacatures AFM
Bekijk onze openstaande vacatures
Afmelden | Gegevens wijzigen | Doorsturen