Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief.
Nieuwsbrief financieel dienstverleners

Beste relatie,
Deze nieuwsbrief houdt u op de hoogte van de ontwikkelingen rond (het toezicht op) financieel dienstverleners onder de Wet op het financieel toezicht (Wft). Meer informatie over de Wft vindt u op de website van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) onder het gedeelte voor adviseurs & bemiddelaars. Deze website is rechtstreeks te benaderen via www.afm.nl/fd.
Onderwerpen in deze nieuwsbrief:


Aandachtspunten
 
Aandachtspunten
De AFM wijst u op ontwikkelingen in de markt met betrekking tot specifieke onderwerpen. Hierbij benoemt de AFM aandachtspunten die van belang kunnen zijn voor uw bedrijfsvoering en het adviseren en bemiddelen in financiële producten in het algemeen.

Self Assessment financieel dienstverleners van start: vragen die bij u leven 
Voor financieel dienstverleners is in september het Self Assessment 2012 van start gegaan. Het Ondernemersloket van de AFM krijgt hier vragen over. Aanleiding voor ons om een aantal van deze vragen voor te leggen aan Jan Boerboom, hoofd Toezicht Service Centrum.

Waarom is er het Self Assessment?
‘Door het Self Assessment ontvangt de AFM veel informatie van financieel dienstverleners. Hierdoor krijgen we een beter inzicht in de markt en kunnen we gerichter ons werk doen. Zo houden we de intensiteit van ons toezicht en de kosten voor de financieel dienstverlener zo laag mogelijk. Daarnaast geeft het financieel dienstverleners de mogelijkheid om zelf te beoordelen of hun onderneming aan verschillende eisen voldoet.´
 
Wat doet de AFM met de informatie uit het Self Assessment?
´Met de informatie uit het Self Assessment brengen we ontwikkelingen in de markt in kaart. Ook helpt dit ons om te zien hoe ondernemingen omgaan met nieuwe regels. Als we bijvoorbeeld zien dat er onduidelijkheid is over de regels rond het Beheerst Beloningsbeleid, dan kijken we hoe we meer uitleg kunnen geven om deze onduidelijkheden weg te nemen.'

Wat merk ik daar van? Heeft dit nog gevolgen voor mij? 
‘Als bijvoorbeeld blijkt dat een verplichte melding niet is gemeld, dan staan we niet meteen de volgende dag bij de financieel dienstverlener op de stoep. Het Self Assessment is niet bedoeld om overtredingen op te sporen. Een gegeven antwoord kan wel tot een vervolgvraag van de AFM leiden.

Net als in alle andere jaren zal dit naar verwachting ook dit jaar maar in een beperkt aantal gevallen voorkomen. Veel belangrijker is dat ondernemingen waar iets niet helemaal op orde is, dit beseffen en zelf verbeteringen oppakken. Wij zien dat het overgrote deel van de ondernemingen in deze branche hun zaken op orde heeft.’
In juni is het Self Assessment onder enkele financieel dienstverleners getest. U leest hier meer over in de nieuwsbrief van juli 2012.

Nieuwsbrief juli 2012 
 
Voor wie doe je wat? Het kiezen van doelgroepen als basis van uw bedieningsconcept  
De inwerkingtreding van het provisieverbod komt snel dichterbij. Mogelijk heeft het provisieverbod ook aanpassingen voor het bedieningsconcept tot gevolg. Eerder dit jaar heeft de AFM heeft hier al aandacht aan besteed. 

Het is een turbulente tijd voor financieel dienstverleners. Het provisieverbod en zwaardere eisen voor uw vakbekwaamheid komen in een periode waarin het economisch slecht gaat. Tegelijkertijd blijft de zorgplicht richting de consument onveranderd van belang. U komt voor lastige vragen te staan: ‘Kan ik mijn huidige bedieningsconcept voortzetten? En wat wil en kan ik bieden onder de nieuwe omstandigheden?’.

Het beantwoorden van deze vragen is niet alleen voor u van belang, maar ook voor uw klant. Door in te spelen op de specifieke wensen van een doelgroep, kan uw onderneming toegevoegde waarde voor deze doelgroep bieden en zich onderscheiden. 

De vragen die u zich bij een bedieningsconcept kunt stellen zijn: ‘Welke doelgroep(en) wil ik bedienen? Hoe wil ik deze doelgroep(en) bedienen en hoe stem ik mijn bedrijfsvoering hierop af?’. Als u in staat bent om uw klant duidelijk te maken wat u voor hem doet, dan weet hij waarvoor hij betaalt. Dat was het onderwerp in “Advies is niet gratis! Begrijpt uw klant dat ook?” in de nieuwsbrief van eind juli 2012.

Doelgroepen en bedieningsconcepten
Eerder al gaf de AFM u handvatten om de veranderingen tegemoet te treden in “Stelt uw bedieningsconcept het klantbelang centraal?”. Kort gezegd komt het neer op de volgende vraag: Wie wilt u op welke manier bedienen? Zijn dat bijvoorbeeld studenten, gezinnen of gepensioneerden? Ondernemers of vermogende particulieren? Adviseert u bijvoorbeeld in pensioenproducten, kiest u liever voor hypotheekadvies of richt u zich op schadeproducten? Of adviseert u uw klanten over een combinatie van producten? U kunt natuurlijk ook meerdere doelgroepen bedienen.

Aan de hand van uw doelgroep en de producten die u adviseert, kunt u nagaan op welke manier u uw klanten het beste kunt adviseren. Is dat voor 100% in een persoonlijk gesprek, of wil en kan uw doelgroep zelf een deel van het adviesproces voor zijn rekening nemen, bijvoorbeeld door het klantprofiel grotendeels zelf in te vullen? Hoe meer voorbereidingen de klant treft, hoe efficiënter u kunt werken. Afhankelijk van de doelgroep kunnen voorbereidingen of zelfs de advisering (deels) online plaatsvinden. 

Execution only?
Als uw bedieningsconcept bestaat uit het bieden van de mogelijkheid om producten (ook online) af te sluiten zonder enige vorm van advisering, spreken we over execution only. U dient dan goed na te gaan of het product wel geschikt is voor het execution only-kanaal. En of het verantwoord is uw doelgroep execution only-producten te laten afsluiten. Dit gaven wij eerder aan in 'Ingewikkelde producten via execution only-dienstverlening, niet altijd geschikt'.

Online dienstverlening: nieuwe kansen?
De AFM ziet steeds meer financieel dienstverleners gebruik maken van de mogelijkheden van internet in de dienstverlening aan hun klanten. Via sociale media is het daarnaast mogelijk om op een gebruiksvriendelijke en vaak leuke wijze informatie met uw klanten te delen. Het gebruik hiervan is flink gestegen.
Dus naast een informatieve website en een digitale nieuwsbrief waarmee u uw klant op de hoogte kunt houden van relevante ontwikkelingen op uw adviesgebied, zijn er vele nieuwe toepassingen mogelijk voor uw bedieningsconcept. Zowel in het adviestraject als in de administratieve afhandeling en het beheer van de portefeuille. 

AFM denkt graag mee!
Online dienstverlening kan een scherpere prijs opleveren voor uw bedieningsconcept. Denkt u na over een nieuwe vorm van online dienstverlening? De AFM ontwikkelt hiervoor een normenkader. Door middel van een open dialoog wil de AFM innovaties bevorderen en faciliteren in het streven naar betaalbare, kwalitatief hoogwaardige dienstverlening. Neem hiervoor contact op met de Innovation Room via innovation@afm.nl.

Themapagina Provisieverbod
Daarnaast wil de AFM financieel dienstverleners ondersteuning bieden bij hun voorbereiding op de provisieloze wereld na 1 januari 2013. Bezoek de themapagina voor de laatste informatie.


Doe mee aan de enquête
De AFM wil graag weten hoe u als financieel dienstverlener denkt over uw bedieningsconcept en hoe u daarmee aan de slag gaat. Daarom heeft de AFM een enquête opgesteld met daarin vier korte vragen. Deze enquête is anoniem en vrijblijvend. U kunt de enquête invullen tot 7 oktober 2012. In de volgende nieuwsbrief komen we terug op de resultaten.

Naar de enquête
 

Vraag van de maand

Het Ondernemersloket van de AFM beantwoordt vragen van onder meer financieel dienstverleners. Elke maand selecteert het Ondernemersloket een veelgestelde vraag om in de nieuwsbrief nader onder de aandacht te brengen.


Kan ik mijn klanten gespreide betaling van advieskosten aanbieden? 
Ja, dit kan onder voorwaarden. Volgens de Wft is een gespreide betaling die over een langere periode dan 3 maanden loopt een consumptief krediet. Dit zou betekenen dat alle financieel dienstverleners die gespreide betaling aan hun klanten aanbieden voor de kosten van advies en bemiddeling een vergunning als aanbieder van consumptief krediet moeten aanvragen.

De wetgever vindt dit ongewenst en maakt nu met een wijziging in de wet- en regelgeving per 1 januari 2013 gespreide betaling van advies- en bemiddelings-/distributiekosten onder voorwaarden mogelijk. 

Gespreide betaling is mogelijk als aan alle onderstaande punten wordt voldaan:
  • de mogelijkheid tot gespreide betaling door een aanbieder, bemiddelaar of adviseur wordt aangeboden voor de betaling van advies en bemiddelings-/distributiekosten; 
  • er wordt geen rente of andere kosten in rekening gebracht; en 
  • de gespreide betaling loopt niet langer dan 2 jaar. 
Als er sprake is van execution only en de financieel dienstverlener dus niet adviseert, dan mag de gespreide betaling van de distributie of bemiddelingskosten langer lopen dan 2 jaar. De voorwaarde dat er geen rente of andere kosten in rekening mogen worden gebracht, blijft wel van toepassing. Tevens dienen execution only-dienstverleners de distributie- of bemiddelingskosten apart op de factuur te vermelden. 

Veelgestelde vragen over provisie  
AFM uit zorg over execution only bij complexe financiële producten
 
Korte nieuwsberichten

Hier vindt u een selectie van persberichten en mededelingen van de AFM die voor u van belang kunnen zijn. 

Naar het meest recente nieuws 





De AFM is een groot voorstander van meer transparantie over alle kosten van beleggingsfondsen. Over de kosten van beleggingsfondsen publiceren we binnenkort een onderzoeksrapport. Bij beleggingsfondsen die worden gebruikt voor beleggingsverzekeringen zoals in de voorbeelden worden aangehaald, is er vaak sprake van een andere situatie dan bij 'gewone' beleggingsfondsen. Ze staan niet onder ons toezicht, zodat de regels over prospectussen en financiële bijsluiters niet gelden. De AFM zou het toejuichen als er ook voor dergelijke fondsen duidelijke regels komen over de transparantie van kosten.

Naar het volledige nieuwsbericht  
Meer informatie voor adviseurs met klanten met beleggingsverzekeringen 

Het ministerie van Financiën heeft naar aanleiding van de consultatiereacties een aantal aanpassingen doorgevoerd in het Wijzigingsbesluit Financiële Markten 2013. Over de onderstaande onderwerpen zijn de belangrijkste wijzigingen voor financieel dienstverleners gepubliceerd:
  • nieuwe eisen aan vakbekwaamheid;
  • uitwerking van de bankierseed;
  • productontwikkelingsproces;
  • geschillenbeslechting;
  • transparantie aanbieders hypothecair krediet; en
  • provisieverbod en transparantieverplichtingen.

Publicatie nieuwe editie Inzicht op 5 oktober 
Op vrijdag 5 oktober valt een nieuw nummer van Inzicht op de mat. Dit is het externe AFM-magazine dat elk kwartaal wordt gestuurd aan alle onder toezicht van de AFM staande ondernemingen.

In deze editie van Inzicht een interview met DUFAS, BinckBank en de AFM over de kosten voor beleggingsdienstverlening. Zijn alle kosten voldoende helder voor beleggers? En worden de kosten volledig en overzichtelijk weergegeven? Meer hierover en over de ontwikkeling van één kostenmaatstaf in de nieuwe Inzicht. 

Verder onder meer een interview met Robeco en de AFM over nieuwe informatiekanalen en hun invloed op de kapitaalmarkten. Welke rol hebben social media bij de verspreiding van financiële informatie? En wat betekent dit voor de markt en het toezicht? 

Ook een artikel over de nieuwe AIFM-richtlijn en meer over klantbelang centraal.

Reacties op de nieuwsbrief

Wat vindt u van deze nieuwsbrief?
Bent u tevreden met de nieuwsbrief voor financieel dienstverleners? Mist u onderwerpen of zou u het graag anders zien? Laat het ons weten via ondernemersloket@afm.nl t.a.v. Redactie nieuwsbrief.

Contact met de AFM
U kunt het Ondernemersloket van de AFM bereiken op werkdagen tussen 10.00 en 17.00 uur op 0900-6800 680 (€0,05 per minuut). U kunt ook een e-mail sturen naar ondernemersloket@afm.nl.



 
 
 
Afmelden | Profiel wijzigen | Doorsturen