Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief.
Consumentennieuwsbrief oktober 2012
Home  Over AFM  Rechten  Risico  Tools  Producten 
 
Consumentennieuwsbrief
 
  Beste relatie,  
  Dit is de nieuwsbrief van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) speciaal voor consumenten.
 
  Onderwerpen in deze nieuwsbrief  
 
Heeft u een woekerpolis? Kom in actie!
De week van het geld
Wat kunt u doen bij een klacht over een buitenlandse onderneming?
Hoe bepaalt de AFM welke boete een onderneming krijgt?
Surftips: Ken uw financiële situatie & uitspraken Kifid
Vraag van de maand: Hoe weet u of het hersteladvies voor uw beleggingsverzekering goed is?
 
 
  Heeft u een woekerpolis? Kom in actie!  
 

Een deel van de beleggingsverzekeringen die in Nederland zijn afgesloten voldoen niet aan de verwachtingen (‘woekerpolis’). Het is mogelijk dat de opbrengsten flink tegenvallen. Hoe eerder u actie onderneemt, hoe eerder u uw eigen situatie kunt verbeteren.

Dit is zeker belangrijk wanneer u een beleggingsverzekering heeft om uw hypotheek mee af te lossen of om in uw pensioen te voorzien.

Meer informatie:

Wat kunt u doen als u een beleggingsverzekering of woekerpolis heeft?
 
Vraag van de maand over hersteladvies

 
  De week van het geld  
 

Van 12 tot en met 16 november wordt voor de derde keer de Week van het geld georganiseerd. Doel van deze week is om basisschoolleerlingen te leren omgaan met geld.

Thema dit jaar is "Als ik later groot ben". Dit thema wordt in diverse activiteiten verweven.

Tijdens de Week van het geld organiseert Wijzer in geldzaken samen met verschillende partners diverse activiteiten voor basisschoolleerlingen, ouders en docenten. Medewerkers van onder meer de AFM, banken, verzekeraars en tal van andere organisaties geven speciale gastlessen op scholen over omgaan met geld.

Meer informatie:
weekvanhetgeld.nl

 
  Wat kunt u doen bij een klacht over een buitenlandse onderneming?
 

Buitenlandse ondernemingen die actief zijn in Nederland moeten een zogeheten EER-vergunning en een Europees Paspoort hebben. Dat betekent dat ze een vergunning hebben in het buitenland maar met een paspoort op de Nederlandse markt actief mogen zijn.

Let op: financiële ondernemingen uit het buitenland zijn niet verplicht om aangesloten te zijn bij het Nederlandse Klachteninstituut financiële dienstverlening, Kifid. Als u niet tevreden bent over de afhandeling van uw klacht door de financiële onderneming, kunt u eventueel contact opnemen met FIN NET. Dit is een samenwerkingsverband tussen de klachteninstituten en ombudsmannen in Europa.

Als u een klacht heeft over een buitenlandse partij, schrijf dan altijd eerst een brief aan dat bedrijf en beschrijf wat uw klacht is. Dit werkt op dezelfde manier als bij een Nederlands bedrijf.

Het Kifid is lid van FIN NET en kan u verder informeren over de procedure. 
 

Meer informatie:

www.kifid.nl


  Hoe bepaalt de AFM welke boete een onderneming krijgt?
 
Een boete is één van de maatregelen die de AFM kan opleggen aan een onderneming die zich niet aan de wet houdt.

Er bestaan drie verschillende categorieën boetes, van betrekkelijk licht tot zwaar. De maximumbedragen voor deze categorieën lopen op van €10.000 tot €4 miljoen. Verder zijn voor de hoogte de ernst en duur van de overtreding belangrijk, en in welke mate de overtreding de onderneming te verwijten is. Ook wordt gekeken of de onderneming al eerder een dergelijke overtreding heeft  begaan en welk voordeel ermee is behaald. Ten slotte speelt de draagkracht van de overtreder een rol.


Meer informatie

Hoe bepaalt de AFM de hoogte van een boete?
Hoe hoog wordt de boete "Zaak X" - Inzicht nr. 29
  Surftips

Weet u hoe u er financieel voor staat? Is er een gezonde relatie tussen uw inkomsten en uitgaven? Test jezelf! Binnen enkele minuten weet u hoe u ervoor staat via een persoonlijk budgetadvies van het Nibud. Start vandaag om uw geldzaken op orde te brengen.

Ken je financiële situatie


Wilt u weten of het Kifid over een bepaald onderwerp of onderneming uitspraken heeft gedaan? U kunt dat nu gemakkelijk opzoeken op hun website.


Uitspraken Kifid op onderwerp of onderneming

  Vraag van de maand: over het hersteladvies bij beleggingsverzekering

Hoe weet u of uw hersteladvies voor uw beleggingsverzekering goed is? 
Met een hersteladvies kunt u na gaan of en hoe het oorspronkelijke doel van een beleggingsverzekering (‘woekerpolis’) alsnog bereikt kan worden.

Een hersteladvies is geslaagd als:

  • u volledig op de hoogte bent van de huidige situatie van uw beleggingsverzekering en of (en in hoeverre) u uw doelkapitaal nog gaat behalen.
  • uw adviseur de mogelijkheden met u heeft besproken om alsnog je doelkapitaal te behalen of het tekort te verminderen. Deze mogelijkheden kunnen aanpassingen aan uw  huidige verzekering zijn (bijvoorbeeld verhogen premie, afkopen, et cetera) maar kunnen ook alternatieve producten zijn bij uw huidige of een andere maatschappij.
  • u de voor- en nadelen van deze mogelijkheden tegen elkaar hebt afgewogen en op basis daarvan een weloverwogen beslissing hebt gemaakt.
Is uw advies geslaagd? Deel het met de AFM

Veelgestelde vragen over beleggingsverzekeringen

 
Waarschuwingen
Bekijk ze op afm.nl
Archief Nieuwsberichten
Klik hier om alle nieuwsberichten van de AFM te bekijken
Vacatures AFM
Bekijk onze openstaande vacatures
Afmelden | Gegevens wijzigen | Doorsturen