Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief.


Nieuwsbrief kapitaalmarkten november 2012
Beste relatie,

In deze nieuwsbrief van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) vindt u een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen in het toezicht op kapitaalmarkten van de afgelopen periode.

Onderwerpen in deze nieuwsbrief:

Voorwoord Gerben Everts

Toezicht op financiële verslaggeving Toezicht op accountantsorganisaties Toezicht op emissies & openbare biedingen Toezicht op effectenmarkten en financiële infrastructuur (Inter)nationale ontwikkelingen Reacties op de nieuwsbrief
Voorwoord
Het jaar 2013 staat alweer voor de deur. Eind september heeft de AFM daarom, voor het eerst, haar voorlopige plannen voor volgend jaar gepubliceerd. Op basis van een analyse van problemen en risico’s komt de AFM voor 2013 tot negen toezichtthema’s. De meeste daarvan komen overeen met de thema’s van 2012. Wel zijn er drie nieuwe thema’s, waarvan twee betrekking hebben op het toezicht op de kapitaalmarkten.

In het kader van het thema ‘Verhoging kwaliteit governance, verslaggeving en accountantscontrole’ brengt de AFM meer breedte en diepgang in samenhangende vraagstukken rond ondernemingsbestuur, accountancy en verslaggeving. Deze vraagstukken werden tot nu toe vooral afzonderlijk bezien.

Het opheffen van de 'Chinese walls' binnen de AFM, waartoe het parlement waarschijnlijk spoedig zal besluiten, stelt ons in staat het toezicht op accountantscontrole en financiële verslaggeving efficiënter en effectiever op te pakken, zonder afbreuk te doen aan de wettelijke waarborgen die daarbij passen. De getrouwheid van de verslaggeving is bovendien in belangrijke mate afhankelijk van het gedrag van spelers op de financiële markten, en wordt mede bepaald door de corporate governance van een onderneming.

Het thema ‘Gedragstoezicht draagt bij aan stabiliteit van het financiële stelsel’ draait om het eerlijk en transparant functioneren van de inter-professionele markt voor derivaten en gestructureerde producten, en de daaruit voortvloeiende risico’s voor de stabiliteit van het financieel stelsel. Hiervan maken onder meer het functioneren van wholesale markten, waaronder die voor derivaten en gestructureerde producten en de impact van schaduwbankieren en securities lending onderdeel uit.

Uiteraard gaan wij hiervoor ook in gesprek met de markt. Dit doen wij bijvoorbeeld via de commissie kapitaalmarkten en de commissie financiële verslaggeving en accountancy, die recent opnieuw is ingevuld. Als u een bijdrage wilt leveren aan de discussie, nodigen wij u graag uit contact met ons op te nemen.

Gerben Everts, bestuurder AFM

 
Toezicht financiële verslaggeving
Themaonderzoeken 2011
Beursgenoteerde ondernemingen hebben in 2011 meer afgeschreven op hun bezittingen. De zogeheten 'bijzondere waardeverminderingverliezen' zijn fors toegenomen, maar beleggers lijken gezien de huidige beurskoersen van sommige ondernemingen meer verliezen in te prijzen. Dat blijkt uit één van de drie themaonderzoeken over 2011 die de AFM recent heeft gepubliceerd.

Uit een van de andere onderzoeken kwam naar voren dat vastgoedbeleggingsinstellingen meer informatie geven over de vastgoedwaardering. De informatie van verschillende ondernemingen is echter nog steeds moeilijk te vergelijken. In het themaonderzoek naar minderheidsbelangen constateert de AFM dat ondernemingen nog niet transparant zijn over de impact van minderheidsbelangen op de financiële positie, financiële resultaten en kasstromen van de groep.

Naar het nieuwsbericht
 
Themaonderzoeken 2012
De AFM doet in 2013 vier themaonderzoeken naar de financiële verslaggeving van beursgenoteerde ondernemingen. De toezichthouder let extra op kredietrisico, het kasstroomoverzicht en voorzieningen. Dit zijn belangrijke onderdelen van jaarverslagen, omdat ze essentiële informatie geven aan beleggers en andere gebruikers van deze verslagen. Ook zal de AFM in 2013 voor het eerst aandacht besteden aan geïntegreerde verslaggeving.

Naar het persbericht 'AFM toetst jaarverslagen 2012 op kredietrisico, kasstromen, voorzieningen en geïntegreerde verslaggeving'
 
Toelichting in jaarrekening op belangrijke punten onder de maat
Het komt nog te vaak voor dat zogenoemde materiële toelichtingen geheel of gedeeltelijk in jaarrekeningen ontbreken. Ondernemingen moeten daarom meer aandacht besteden aan de belangrijke onderdelen van hun jaarrekening. Beleggers worden onvoldoende geïnformeerd, waardoor het risico bestaat dat zij onjuiste beleggingsbeslissingen nemen. Dit is één van de belangrijkste aandachtspunten in een rapport dat de AFM eind september heeft gepubliceerd.

Vaak zijn de materiële toelichtingen die in de jaarrekening ontbreken wel in analistenpresentaties opgenomen. Deze presentaties vinden meestal vrijwel gelijktijdig plaats met de publicatie van de jaarlijkse financiële verslaggeving. De opname van belangrijke informatie in analistenpresentaties doet de AFM vermoeden dat deze informatie zeker als materieel kan worden gekwalificeerd. Conform de IFRS vereisten moet deze informatie ook in de jaarrekening worden opgenomen.

Naast de toelichtingen vraagt de AFM ook aandacht voor andere onderdelen van de financiële verslaggeving, waaronder de impairment test en de risicoparagraaf.

Pensioenen
Over de gevolgen van de invoering van de nieuwe verslaggevingregels voor pensioenen, die op 1 januari 2013 in werking treden, waren sommige ondernemingen in hun financiële verslaggeving 2011 nog niet transparant. In de halfjaarlijkse financiële verslaggeving 2012 zijn zij dat in belangrijke mate wel.

Naar het persbericht 'AFM: Inhoud toelichting in jaarrekening op belangrijke punten onder de maat'
 

Vragen?
Heeft u vragen of opmerkingen? Mail dan naar fin.verslaggeving@afm.nl

Naar boven

Toezicht accountantsorganisaties
Ernst & Young krijgt bestuurlijke boete van de AFM
De AFM heeft op 9 november 2011 aan Ernst & Young Accountants LLP (EY) een bestuurlijke boete opgelegd van €217.810 omdat in de periode van 1 januari 2009 tot 15 februari 2010 de compliance officer onvoldoende heeft toegezien op de naleving van de bij of krachtens de artikelen 13 tot en met 24 van de Wet toezicht accountantsorganisaties (Wta) gestelde regels. Met het opleggen van de boete heeft de AFM het EY-onderzoek 2009 afgerond.

Naar het persbericht
 
Heeft een rechtsvormwijziging gevolgen voor de Wta-vergunning?
De AFM krijgt regelmatig vragen over de gevolgen van een rechtsvormwijziging voor de Wta-vergunning. Omdat een vergunning niet overdraagbaar is, heeft een wijziging van de rechtsvorm meestal tot gevolg dat er opnieuw een vergunning moet worden aangevraagd. De vergunning vervalt namelijk van rechtswege als de accountantsorganisatie ophoudt te bestaan.

Dit is bijvoorbeeld het geval als een maatschap of een eenmanszaak wordt omgezet in een besloten vennootschap (B.V.). De B.V. zal dan zelf moeten beschikken over een vergunning voordat zij de wettelijke controles overneemt van de maatschap of eenmanszaak.

Een rechtsvormwijziging met gevolgen voor de vergunning kan niet worden gemeld met een wijzigingsformulier. Er moet een nieuwe vergunning worden aangevraagd en dat kan alleen met een vergunningaanvraagformulier. Dit formulier is onlangs vernieuwd.

In het specifieke geval waarin een vergunninghoudende accountantsorganisatie wordt ingebracht in een andere rechtspersoon zonder wijziging in de organisatiestructuur, werkwijze en activiteiten van de accountantsorganisatie, geldt een verlaagd tarief voor de nieuwe vergunningaanvraag. In alle overige gevallen geldt het reguliere vergunningaanvraagtarief.

Naar de vergunningaanvraag
Naar de Regeling eenmalige toezichtkosten Wta 2012
 
Uitbreiding meldingenformulier tussentijdse opdrachtbeëindiging of -intrekking
Als een opdracht tot het verrichten van een wettelijke controle tussentijds wordt beëindigd door de accountantsorganisatie of tussentijds wordt ingetrokken door de controlecliënt, dan moet de accountantsorganisatie een meldingenformulier sturen naar de AFM.

Om te kunnen bepalen welke opvolging de AFM aan deze meldingen moet geven, heeft de AFM meestal aanvullende informatie nodig.

Daarom is het meldingenformulier uitgebreid. Het gaat om onderstaande gegevens:
  • naam van de accountantsorganisatie die de opdracht overneemt, voor zover bekend
  • datum en strekking van de meest recente accountantsverklaring
Naar het Meldingenformulier Wta


Vragen?

Heeft u vragen of opmerkingen? Mail dan naar wta@afm.nl.

Naar boven

Toezicht emissies & openbare biedingen
Nieuwe Questions & Answers van ESMA (prospectus)
De Europese toezichthouder European Securities and Markets Authority (ESMA) heeft nieuwe Questions and Answers (Q&A) op haar website gepubliceerd (17e editie).

De belangrijkste wijzigingen zijn:

Verwijdering Q&A nr. 81:
Door de inwerkingtreding van de tweede Gedelegeerde Verordening (EG) nr. 862/2012 (zie volgend bericht) op 22 september is deze Q&A vervallen; en

Nieuwe Q&A nr. 82:
In de eerste Gedelegeerde Verordening (EG) nr. 486/2012 wordt bepaald dat er gebruik kan worden gemaakt van een verlicht regime voor de inhoudsvereisten van een prospectus bij ‘rights issues’ en bij bepaalde emissies door kredietinstellingen, kleine en middelgrote ondernemingen en ondernemingen met een beperkte beurswaarde.

Door deze eerste Gedelegeerde Verordening worden er ook nieuwe eisen gesteld aan de vorm en inhoud van de samenvatting van een prospectus. In de nieuwe Q&A nr. 82 wordt verduidelijkt dat deze nieuwe eisen voor de samenvatting ook van toepassing zijn op prospectussen waarin er gebruik wordt gemaakt van een verlicht regime.

Naar de 17e editie van de Q&A op de website van ESMA
 
Tweede Gedelegeerde Verordening
Op 22 september is de tweede Gedelegeerde Verordening (EG) nr. 862/2012 van de Europese Commissie in werking getreden. Deze tweede Gedelegeerde Verordening leidt tot wijziging van de Verordening (EG) nr. 809/2004 (‘Verordening’).

De volgende onderwerpen komen aanbod:

Retail cascade
Bij een retail cascade maakt de uitgevende instelling gebruik van een netwerk van een of meer intermediairs voor het plaatsen van effecten bij de (retail) beleggers. Deze tweede Gedelegeerde Verordening voegt een nieuwe Annex XXX toe waarin vereisten aan informatie in het prospectus zijn opgenomen voor een dergelijke retail cascade. Het gaat bijvoorbeeld om informatie over de periode waarin een intermediair het prospectus mag gebruiken.

Winstraming
Wat betreft de financiële informatie van het vorige boekjaar geeft de tweede Gedelegeerde Verordening nadere eisen voor de verklaring van de onafhankelijke accountant.

Annex XII item 4.2.2
In de annex over de informatievereisten voor derivaten wordt verduidelijkt welke informatie er gegeven moet worden als de onderliggende waarde van een derivaat een index is.

Naar de tweede Gedelegeerde Verordening (EG) nr.862/2012
 
Veelgestelde vraag over ‘walkaway rights’
Op de website van de AFM vindt u onder de veelgestelde vragen die gaan over het aanbieden en noteren van effecten, het antwoord op de vraag:

“Hebben gekwalificeerde beleggers ook het recht om binnen twee werkdagen na publicatie van een supplement de aanvaarding van de aangeboden effecten in te trekken als uitsluitend aan hen effecten worden aangeboden?”

Naar de veelgestelde vragen over aanbieden en noteren van effecten
 
Nieuwe verwijzingstabellen prospectus

Als u een prospectus bij de AFM indient om dat prospectus goed te keuren, moet u tevens verwijzingstabellen meesturen.
Deze verwijzingstabellen zijn onlangs vernieuwd. U kunt deze downloaden van de website van de AFM. Zorg ervoor dat u de actuele verwijzingstabellen gebruikt. Het gebruik van verouderde verwijzingstabellen zal leiden tot vertraging in de goedkeuringsprocedure.

Naar de verwijzingstabellen prospectus
 

Vragen?
Heeft u vragen of opmerkingen? Mail dan naar service.prospectus@afm.nl of openbare.biedingen@afm.nl.

Naar boven

Toezicht effectenmarkten en financiële infrastructuur
Ontwikkelingen short selling
Vanaf 1 november 2012 gelden in Europa nieuwe regels voor het melden van shortposities in beursgenoteerde ondernemingen en in overheidsschuld. De nieuwe regels vloeien voort uit de Europese Verordening over short selling en bepaalde aspecten van credit default swaps en de technische uitvoeringsnormen daarvan.

De European Securities and Markets Authority (ESMA) heeft een analyse gemaakt van de publieke consultatie over de vrijstelling van de meldingsplicht voor primary dealers en market makers en publiceert binnenkort haar richtsnoeren. Partijen die gebruik willen maken van de vrijstelling per 1 november 2012 waren verplicht dit vóór 1 oktober te melden bij hun toezichthouder. 

Bestaande shortpositie uiterlijk 2 november melden
De AFM wijst erop dat partijen die op 1 november 2012 al een netto short positie hebben in aandelen of overheidsschuld, deze uiterlijk 2 november 2012 vóór 15.30 u bij de AFM moet hebben gemeld. Dit kan via de daarvoor bestemde meldingsformulieren.

Dit geldt óók voor degenen die eerder een (reeds bestaande) short positie hebben gemeld onder de tot 1 november 2012 geldende Nederlandse maatregel als deze positie met inachtneming van de drempelwaarden uit de Verordening meldingsplichtig is, de zogenaamde initiële meldingsplicht.

Meer informatie op afm.nl
Op de website van de AFM vindt u meer informatie over short selling, inclusief links naar de relevante documenten van ESMA en een voorbeeld van het register dat per 1 november in gebruik is genomen. Ook kunt u hier formulieren downloaden voor het melden van shortposities en het aanvragen van een vrijstelling.

Vragen?
Vragen over de regels voor short selling kunt u mailen naar melden@afm.nl.

Meer informatie over short selling
Naar de meldingsformulieren short selling en vrijstellingen
Veelgestelde vragen over short selling op website ESMA
 
Best practices opsporing marktmisbruik
Op basis van beleidsstukken en procedures van beleggingsondernemingen heeft de AFM een aantal best practices samengesteld om mogelijk marktmisbruik nog beter te kunnen herkennen en op te sporen.

Voor het vertrouwen in de financiële markten is het belangrijk dat alle partijen integer handelen. De AFM besteedt daarom blijvend aandacht aan de aanpak van marktmisbruik.

De best practices gaan over het ontwikkelen van e-learningmodules en het opstellen van een checklist voor medewerkers die met marktmisbruik te maken kunnen krijgen of gaan over het monitoren van transacties van eigen medewerkers en de handel in ‘penny stocks’ door cliënten.

Met deze voorbeelden kunnen beleggingsondernemingen waar nodig verdere invulling geven aan hun intern beleid. De AFM gaat de komende maanden met deze partijen in gesprek om meer inzicht te krijgen in de manier waarop invulling wordt gegeven aan de verplichting om mogelijk marktmisbruik te melden.

Beleggingsondernemingen zijn verplicht om vermoedens van marktmisbruik te melden. Dit kan via de Portal AFM.

Het is belangrijk dat de AFM ook meldingen ontvangt van partijen die niet verplicht zijn om vermoedens van marktmisbruik te melden. Zij kunnen een melding per e-mail doorgeven: marketsupervision@afm.nl.
 
Vragen?
Heeft u vragen of opmerkingen? Mail dan naar TEFI_Secretariaat@afm.nl


Naar boven
(Inter)nationale ontwikkelingen
Tweede Kamer neemt wetsvoorstel aan ter implementatie AIFM-richtlijn
Op 2 oktober 2012 heeft de Tweede Kamer een wetsvoorstel aangenomen voor de implementatie van de Alternative Investment Fund Managers Directive (de AIFM-richtlijn), inclusief een amendement ingediend door Kamerlid Huizing c.s.

Het aangenomen amendement houdt kort gezegd in dat beheerders van beleggingsinstellingen waarin alleen wordt belegd door pensioenfondsen niet onder de reikwijdte van het wetsvoorstel zouden vallen.

Met het door de Tweede Kamer aannemen van het wetsvoorstel komt de inwerkingtreding van de AIFM-richtlijn op 22 juli 2013 in Nederland dichterbij. Het wetsvoorstel is inmiddels aan de Eerste Kamer aangeboden.

Meer informatie over de AIFM-richtlijn
 
Regels voor derivaten in 2013
Sinds 16 augustus 2012 is de Europese verordening voor OTC-derivaten, centrale tegenpartijen en transactieregisters (EMIR) definitief. Dit betekent dat bekend is welke regels voor wie gaan gelden bij de afwikkeling en rapportage van derivatentransacties. Ook het merendeel van de technische standaarden is door ESMA gepubliceerd.

Nadat de Europese Commissie de standaarden bekrachtigd heeft, is het pakket aan regels compleet en worden de regels, tenzij anders vermeld, vanaf 2013 van kracht.

Gebruikers van derivaten kunnen en moeten zich voorbereiden op deze veranderingen in de afwikkeling en rapportage van hun derivatentransacties.

Voor vragen over de regelgeving op het gebied van EMIR kunt u contact opnemen via EMIR@afm.nl.

De verordening en de bijbehorende ESMA-standaarden zijn te vinden via onderstaand nieuwsbericht.

Naar het nieuwsbericht ESMA bepaalt standaarden voor derivaten en centrale tegenpartijen
 
Stand van zaken MiFID II
Wilt u weten wat u kunt verwachten van de herziening van de Markets in Financial Instruments Directive (MiFID)? Bezoek dan onze website. Op de website worden onder meer de belangrijkste voorgestelde wijzigingen besproken. De belangrijkste momenten in het wetgevingsproces worden toegelicht.

Daarnaast staan er artikelen op de website waarin de AFM haar visie op de veranderingen bespreekt. Wilt u een beter beeld van de manier waarop Europese wetgeving tot stand komt? Lees dan de uitleg over de procedure die leidt tot de totstandkoming van MiFID II.

Meer informatie over herziening MiFID

Naar boven
 
Reacties op de nieuwsbrief
Wat vindt u van deze nieuwsbrief?
Bent u tevreden met de nieuwsbrief voor kapitaalmarkten? Mist u onderwerpen of zou u het graag anders zien? Laat het ons weten via website@afm.nl.
Contact met de AFM
De algemene contactgegevens van de AFM vindt u in het contactformulier.

Naar boven
 
 
Archief nieuwsberichten

Klik hier om alle nieuwsberichten van de AFM te bekijken
Vacatures AFM

Bekijk onze openstaande vacatures
Vacature registeraccountant AFM

Naar onze speciale website
Afmelden | Profiel wijzigen | Doorsturen