Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief.
Nieuwsbrief Financieel dienstverleners

Beste relatie,
Deze nieuwsbrief houdt u op de hoogte van de ontwikkelingen rond (het toezicht op) financieel dienstverleners onder de Wet op het financieel toezicht (Wft). Meer informatie over de Wft vindt u op de website van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) onder het gedeelte voor adviseurs & bemiddelaars. Deze website is rechtstreeks te benaderen via www.afm.nl/fd.
Onderwerpen in deze nieuwsbrief:


Aandachtspunten
 
Aandachtspunten
De AFM wijst u op ontwikkelingen in de markt met betrekking tot specifieke onderwerpen. Hierbij benoemt de AFM aandachtspunten die van belang kunnen zijn voor uw bedrijfsvoering en het adviseren en bemiddelen in financiële producten in het algemeen. 

Stappenplan kosteloos hersteladvies beleggingsverzekeringen voor adviseurs
Op 12 oktober 2012 heeft de AFM het ‘Stappenplan kosteloos hersteladvies beleggingsverzekeringen’ gepubliceerd. Het stappenplan is een hulpmiddel om tot een goede oplossing voor klanten te komen die door hun beleggingsverzekering gaten oplopen in hun financiële planning. Dit kan bijdragen aan herstel van vertrouwen in de financieel dienstverlener.

In de nieuwsbrief special van 29 november 2011 is door de AFM al aandacht besteed aan de manier waarop financieel dienstverleners om zouden moeten gaan met hun adviezen over lopende beleggingsverzekeringen. De rol van de adviseur bij de begeleiding van deze klanten met een beleggingsverzekering is hierin besproken. Ook is uitgelegd waaraan een hersteladvies moet voldoen. De AFM heeft vragen gekregen over de manier waarop een adviseur het proces rond het hersteladvies kan vormgeven en wil adviseurs hier graag bij helpen.

De AFM heeft in de markt gezocht naar voorbeelden die illustreren hoe een goed hersteladvies wordt vormgegeven. Op basis van deze voorbeelden en gesprekken met deskundigen op het gebied van advisering is een stappenplan opgesteld aan de hand waarvan adviseurs het hersteladvies vorm kunnen geven. De AFM heeft in de markt geconstateerd dat adviseurs die het proces rondom het hersteladvies goed vormgeven, dit doen op een soortgelijke wijze als in het stappenplan wordt beschreven.

Uitgangspunt in het hersteladvies is het doelherstel van de klant: is het nog mogelijk om de oorspronkelijke doelstelling te behalen? En is dat realistisch? Zo niet, hoe kan de positie van de klant dan zoveel mogelijk worden verbeterd? Het is belangrijk dat u als adviseur uw klanten actief benadert: dat is dé manier om te voorkomen dat in de toekomst klanten hun doelstelling, voor hen mogelijk onverwacht, niet halen. Het stappenplan gaat uit van de situatie dat de adviseur zijn eigen, huidige klanten helpt.
 
Gespreid betalen van advieskosten en serviceabonnementen
In aanloop naar 1 januari 2013 besteedt de AFM in haar nieuwsbrief extra aandacht aan het provisieverbod. In dit nummer geven wij een terugkoppeling van de enquête uit de vorige nieuwsbrief en meer informatie over de mogelijkheid tot gespreid betaling van de kosten van advies.

Resultaten enquête
In de vorige nieuwsbrief vroeg de AFM u via een enquête, naar de wijze waarop u uw bedieningsconcept inricht en de manier waarop u uw directe beloning bij de consument in rekening gaat brengen. Een kleine groep lezers vulde onze enquête in. Graag geven wij u een beeld van de antwoorden:
  • Ruim twee derde van de deelnemers geeft aan al te hebben gekozen voor het bedienen van een bepaalde doelgroep.
  • Een kwart van de ondervraagden geeft aan het dienstverleningsconcept te veranderen op basis van die keuze, omdat het huidige concept niet aansluit bij de doelgroep die zij willen bedienen.
  • De helft heeft al een dienstverleningsconcept dat aansluit bij de doelgroep.
De wijze waarop de invullers van de enquête hun beloning bij de klant in rekening gaan brengen is heel divers. Uit onze enquête blijkt dat:
  • Ongeveer een derde kiest voor het berekenen van een directe fee op basis van gewerkte uren;
  • Ongeveer een derde vaste prijzen hanteert voor het in rekening brengen van bepaalde diensten;
  • Iets minder dan een derde kiest voor een combinatie van directe fee en een serviceabonnement;
  • Minder dan 10% alleen nog in producten gaat adviseren die niet onder het provisieverbod vallen;
  • Iets meer dan een derde kiest voor een combinatie van provisie over producten waarvoor dit nog mag en het berekenen van een directe fee voor provisieloze producten.
Gespreid betalen in combinatie met serviceabonnement
De AFM krijgt veel vragen over gespreid betalen van advies- en bemiddelings-/distributiekosten in combinatie met het innen van de vergoeding voor serviceabonnementen. Bijvoorbeeld de vraag: Mag een financieel dienstverlener de kosten van het initiële hypotheekadvies inbouwen in een doorlopend serviceabonnement? Of: Is het mogelijk om de advieskosten voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) als opslag op een abonnement te spreiden over 10 jaar? Met andere woorden: Is het mogelijk om initiële advieskosten op te nemen in een serviceabonnement?

In de vorige nieuwsbrief hebben we aangegeven binnen welke grenzen gespreid betalen mogelijk is voor advies- en bemiddelings-/distributiekosten zonder dat de regels voor consumptief krediet van toepassing zijn. Kort samengevat moet aan de volgende voorwaarden worden voldaan:
  • De mogelijkheid tot gespreide betaling door een aanbieder, bemiddelaar of adviseur wordt aangeboden voor de betaling van advies en bemiddelings-/distributiekosten;
  • Er geen enkele rente of andere kosten in rekening worden gebracht; en
  • De gespreide betaling loopt niet langer dan 2 jaar.
Als u niet adviseert maar alleen bemiddelt (execution only dienstverlening), dan mag u de distributie- of bemiddelingskosten over meer dan 2 jaar spreiden. Rente of andere kosten mogen echter niet in rekening worden gebracht.

Deze voorwaarden maken het niet mogelijk de advieskosten van bijvoorbeeld een nieuw hypotheekadvies te betalen via een doorlopend serviceabonnement. Ook het genoemde AOV-advies met een opslag van 10 jaar op het abonnement is niet mogelijk. Dit leidt namelijk tot een gespreide betaling die langer loopt dan 2 jaar. De fee voor het initiële advies kan wel over bijvoorbeeld 1 of 2 jaar maandelijks bovenop het serviceabonnement worden geïnd.

AFM Marktdiscussies op LinkedIn
Bij het vormgeven van uw bedieningsconcept, uw verdienmodel en de wijze waarop uw kosten in rekening brengt, dient u het belang van de klant centraal te stellen. Wilt u van gedachten wisselen of hebt u goede ideeën over bedieningsconcepten? Ga dan naar de LinkedIn-groep AFM Marktdiscussies. U kunt met vakgenoten, consultants en belangstellenden van gedachten wisselen over de praktische uitwerking van het provisieverbod. Neem een kijkje en praat mee!

Naar de AFM Markdiscussies op LinkedIn


Themapagina Provisieverbod
De AFM wil financieel dienstverleners ondersteuning bieden bij hun voorbereiding op de provisieloze wereld na 1 januari 2013 via een themapagina. De themapagina wordt regelmatig bijgewerkt. Zo blijft u op de hoogte van nieuwste ontwikkelingen onder andere op het gebied van wetgeving en interpretaties.

Naar de themapagina provisieverbod
Vraag van de maand

Het Ondernemersloket van de AFM beantwoordt vragen van onder andere financieel dienstverleners. Elke maand selecteert het Ondernemersloket een veelgestelde vraag om in de nieuwsbrief nader onder de aandacht te brengen.



Wanneer moet ik mijn Permanente Educatie (PE) hebben behaald? 
De PE van 2011-2012 moet behaald zijn voor 31 december 2013. Het ministerie van Financiën heeft op 13 september 2012 gereageerd op de consultatiereacties Wijzigingsbesluit Financiële Markten 2013. In dit Wijzingbesluit zijn onder meer de nieuwe vakbekwaamheideisen opgenomen.

Uit de consultatiereacties bleek dat er veel vragen waren over de overgangsregeling naar de nieuwe vakbekwaamheideisen. Het ministerie zal de toelichting op de overgangsregeling daarom verduidelijken. Eén onderdeel daarvan is hoe bestaande diplomahouders met een inhaalprogramma aan de nieuwe vakbekwaamheideisen kunnen voldoen. Het ministerie heeft in haar brief bekend gemaakt dat de PE periode 2011–2012 verlengd wordt tot en met 31 december 2013. Hiermee sluit de PE termijn aan bij de inwerkingtreding van de overgangstermijn naar de nieuwe vakbekwaamheideisen.

U hebt dus een jaar langer de tijd en moet uw PE van 2011-2012 op 31 december 2013 hebben afgerond.
Korte nieuwsberichten
Hier vindt u een selectie van persberichten en mededelingen van de AFM die voor u van belang kunnen zijn.

Naar het meest recente nieuws


Advieskosten via renteopslag niet toegestaan onder provisieverbod 
De AFM heeft de afgelopen periode veel vragen gekregen over de toelaatbaarheid van constructies voor de betaling van de advieskosten van de adviseur of bemiddelaar. Specifiek bestaat onduidelijkheid over de toelaatbaarheid van betalingsconstructies waarbij consumenten de advieskosten van de onafhankelijke adviseur of bemiddelaar betalen via een opslag op de rente of premie van het product die door de aanbieder in rekening wordt gebracht.

De AFM stelt zich op het standpunt dat dit soort betalingsconstructies niet zijn toegestaan onder het provisieverbod dat onlangs door de Tweede Kamer is aangenomen. Volgens de nieuwe provisieregels zal de consument de financiële adviseur of bemiddelaar rechtstreeks moeten betalen voor zijn diensten. Indirecte beloningen, zoals via de aanbieder van het financiële product, passen dan ook niet onder het provisieverbod.

Het provisieverbod beoogt een cultuuromslag van productgedreven verkoop naar klantgerichte advisering teweeg te brengen. Deze beweging vereist dat de intensieve (financiële) relatie tussen adviseurs of bemiddelaars en aanbieders wordt ontvlochten, zodat het risico op sturing in de adviesketen zoveel mogelijk wordt weggenomen.
De AFM stelt marktpartijen die de intentie hebben om de hierboven beschreven constructies te ontwikkelen van het bovenstaande op de hoogte.
 
Standaard Dienstverleningsdocument: stand van zaken 
Vanaf 1 juli 2013 treedt nieuwe regelgeving in werking over de standaardisatie van het huidige Dienstverleningsdocument (DVD). De AFM heeft de opdracht gekregen om een standaard DVD te ontwikkelen voor de producten die straks onder het provisieverbod vallen. De bevoegdheid hiertoe wordt opgenomen in artikel 86f Besluit gedragstoezicht financiële ondernemingen (Bgfo) op basis van de Wijzigingswet financiële markten 2013.

Voor de uitwerking van het DVD zal de AFM een DVD generator beschikbaar stellen. De DVD generator is een online tool die het voor aanbieders, adviseurs en bemiddelaars mogelijk maakt een DVD te genereren dat voldoet aan de wettelijke standaard.

De AFM heeft voor de uitwerking van het standaard DVD de afgelopen maanden verschillende externe deskundigen en belanghebbenden geraadpleegd om mee te denken over de invulling van het standaard DVD. De belangrijkste onderdelen hebben wij voor u op onze website op een rijtje gezet. Op de website kunt u meer lezen over de wijze waarop de AFM van plan is de volgende onderwerpen in te vullen: dienstverleningsvragen, vergelijking van het aantal financiële producten en belangentransparantie. Ook geven wij op de website de vervolgstappen weer.

Naar verdere informatie over het standaard dienstverleningsdocument (PDF)


De AFM werkt de nadere regels uit in de Nadere regelgeving gedragstoezicht financiële ondernemingen (Nrgfo). De Nrgfo zal in het eerste kwartaal van 2013 ter consultatie aan de markt worden voorgelegd.

Naar de themapagina Dienstverleningsdocument
 
AFM-Consumentenmonitor: Meer hypotheken gesloten via tussenpersoon 
Zes op de tien hypotheken wordt via het intermediair gesloten. In de laatste AFM Consumentenmonitor is het aandeel van het tussenpersoonkanaal (41%) voor het eerst groter dan het bankkanaal. Het marktaandeel van hypotheekwinkels is stabiel rond de 20%. Slechts een kwart van de hypotheekadviezen wordt nog met provisie betaald. De AFM heeft op haar website alle informatie over het komende provisieverbod op één plaats verzameld.

Naar het volledige nieuwsbericht
Reacties op de nieuwsbrief

Wat vindt u van deze nieuwsbrief?
Bent u tevreden met de nieuwsbrief voor financieel dienstverleners? Mist u onderwerpen of zou u het graag anders zien? Laat het ons weten via ondernemersloket@afm.nl t.a.v. Redactie nieuwsbrief.

Contact met de AFM
U kunt het Ondernemersloket van de AFM bereiken op werkdagen tussen 10.00 en 17.00 uur op 0900-6800 680 (€0,05 per minuut). U kunt ook een e-mail sturen naar ondernemersloket@afm.nl.



 
 
 
Afmelden | Profiel wijzigen | Doorsturen