Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief.
Nieuwsbrief Financieel dienstverleners

Beste relatie,
Deze nieuwsbrief houdt u op de hoogte van de ontwikkelingen in het toezicht op financieel dienstverleners onder de Wet op het financieel toezicht (Wft). Meer informatie over de Wft vindt u op de website van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) onder het gedeelte voor adviseurs & bemiddelaars. Deze website is rechtstreeks te benaderen via www.afm.nl/fd.
Onderwerpen in deze nieuwsbrief:


Aandachtspunten
 
Aandachtspunten
De AFM wijst u op ontwikkelingen in de markt met betrekking tot specifieke onderwerpen. Hierbij benoemt de AFM aandachtspunten die van belang kunnen zijn voor uw bedrijfsvoering en het adviseren en bemiddelen in financiële producten in het algemeen. 

Provisieverbod: de kennis en interesse van uw klant verhogen!
In aanloop naar 1 januari 2013 besteedt de AFM in haar nieuwsbrief extra aandacht aan het provisieverbod. In dit nummer aandacht voor signalen uit de markt over interesse en kennis van de consument rondom het provisieverbod en hoe deze kennis en interesse kan worden vergroot.

Consument mist interesse en kennis rondom provisieverbod
In oktober organiseerde de AFM een rondetafelbijeenkomst met financieel dienstverleners en consultants over het provisieverbod. Tijdens deze bijeenkomst kwam naar voren dat de partijen in de sector vinden dat consumenten nog moeten worden meegenomen in de veranderingen die het provisieverbod met zich meebrengt. Volgens de deelnemers ligt de sleutel tot succes na 1 januari 2013 bij de consument.

Op het gebied van de kennis van de consument en de interesse in het provisieverbod is nog terrein te winnen. Ook van de gevolgen van het provisieverbod voor het verdienmodel van de adviseur, zijn consumenten nog niet doordrongen.

Lees hier het verslag van de bijeenkomst 
(PDF)

Zoeken naar manieren om voor te lichten
Veel financieel dienstverleners zoeken volgens de deelnemers aan de rondetafelbijeenkomst naar manieren om de consument voor te lichten over deze veranderingen. Om met branchegenoten ervaringen uit te wisselen over voorlichting rondom het veranderende verdienmodel, is de AFM een discussie gestart in de LinkedIn-groep AFM Marktdiscussies.

Ook in deze LinkedIn-groep merkt de AFM dat het uitleggen van de wijziging in het verdienmodel aan de consument de gemoederen bezighoudt. Hieruit blijkt dat een aantal leden een verantwoordelijkheid voelt voor de sector om de consument voor te lichten. Ook zien de deelnemers een verantwoordelijkheid voor de financieel dienstverlener om zijn (potentiële) klant voor te lichten.

Suggesties van financieel dienstverleners voor financieel dienstverleners
In de markt zijn al voorbeelden te vinden van consumentenvoorlichting over de veranderingen rondom het provisieverbod. De AFM heeft onlangs de themapagina ‘Kosten voor financieel advies’ gelanceerd op de website van de AFM voor consumenten. Ook binnen de sector zien we steeds meer websites – van bijvoorbeeld aanbieders en consultants – opkomen die de consument voorlichten over de veranderingen in 2013. Steeds meer financieel dienstverleners besteden bovendien in blog-vorm of via een aparte pagina op hun website, aandacht aan de consequenties van het provisieverbod voor hun verdienmodel.
 
De VVP, een magazine voor financieel dienstverleners, biedt ook praktische tools voor de overgang naar directe beloning in de VVP-special van deze maand samengesteld door de deelnemers aan de AFM-rondetafelbijeenkomst. 
 
Naar de VVP-special over directe beloning 


De deelnemers uit de LinkedIn-groep AFM Marktdiscussies opperen ook verschillende manieren om de consument mee te nemen in de verandering. Een aantal tips die de revue passeerden:

  • Geef uw klanten uitleg over uw werkwijze voor en na 1 januari 2013 via een nieuwsbrief.
  • Leg in persoonlijke gesprekken met (potentiële) klanten uit wat er verandert in uw verdienmodel.
  • Wees direct duidelijk naar de klant over uw toegevoegde waarde en wat de klant van u kan verwachten. Draai er niet omheen. Wat doet u wel voor de klant en wat niet? Hoe vergelijkt u producten waarover u adviseert? Wat kost uw dienstverlening? Wat kan de klant zelf doen? En wat biedt u aan nazorg na het afsluiten van het product?
  • Nadenken over het versterken van uw relatie met de klant en uw passie voor het vak laten zien. Verbindt u met de klant, dan is de klant ook bereid om de rekening voor advies te betalen.
Bent u nog geen lid van de LinkedIn-groep, maar loopt u wel rond met ideeën en/of vragen over dit onderwerp? Meld u dan nu aan en discussieer mee. Binnenkort zal één van de moderators in deze groep u een algemene terugkoppeling geven van de inhoud van de gevoerde discussies.

Naar de AFM Marktdiscussies op LinkedIn 


U kunt ook met uw vragen terecht bij het Ondernemerloket van de AFM via de contactgegevens onderaan deze nieuwsbrief. 

Themapagina Provisieverbod op de AFM-website
De AFM wil financieel dienstverleners ondersteuning bieden bij hun voorbereiding op de provisieloze wereld na 1 januari 2013 via een themapagina. De themapagina wordt regelmatig bijgewerkt. Zo blijft u op de hoogte van de nieuwe ontwikkelingen onder andere op het gebied van wetgeving en interpretaties.
 
Naar de themapagina provisieverbod

 
Alle financiële bijsluiters nu op één plaats
Voor alle complexe financiële producten is een financiële bijsluiter verplicht. In het register van de AFM zijn deze bijsluiters nu openbaar en te raadplegen. De financiële bijsluiter heeft een standaard indeling en moet door iedere aanbieder met dezelfde uitgangspunten opgesteld worden. Daarom is zij zeer geschikt voor financieel dienstverleners om financiële producten met elkaar te vergelijken. Ook een consument die zich aan het oriënteren is op een bepaald financieel product kan daarvoor de financiële bijsluiter gebruiken. In het FB-register van de AFM zijn ruim 350 bijsluiters verzameld.
 
Alle financiële bijsluiters in het FB-register zijn door aanbieders met een online generator van de AFM aangemaakt. Alle informatie uit deze bijsluiters is dan ook in een database beschikbaar. Dit Excelbestand kan iedereen opvragen bij de AFM via het Ondernemersloket. De AFM stelt dit bestand beschikbaar zodat financieel dienstverleners en andere partijen de productinformatie kunnen gebruiken en toepassen, zonder zelf alle data te moeten verzamelen.


Naar het FB-register 

Naar het volledige nieuwsbericht 
Vraag van de maand

Het Ondernemersloket van de AFM beantwoordt vragen van onder andere financieel dienstverleners. Elke maand selecteert het Ondernemersloket een veelgestelde vraag om in de nieuwsbrief nader onder de aandacht te brengen.



Waar moet ik als financieel dienstverlener aan voldoen in het kader van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft)? 
De Wwft is per 1 augustus 2008 in werking getreden waarmee de Wet identificatie bij dienstverlening (Wid) en de Wet melding ongebruikelijke transacties (Wet MOT) zijn samengevoegd. De Wwft bevat regels voor instellingen om hun cliënten te identificeren volgens een bepaalde procedure en melding te doen van ongebruikelijke transacties bij de Financial Intelligence Unit Nederland (FIU-NL). De Wwft is voor u als financieel dienstverlener van toepassing als u bemiddelt in levensverzekeringen. Voor het bemiddelen in overige financiële producten is de Wwft niet van toepassing.
 
In een Wwft-procedure legt u vast hoe u omgaat met de verplichtingen die voortvloeien uit de Wwft. U kunt bijvoorbeeld een stappenplan in de procedure opnemen, waarin onder andere staat hoe u uw cliënt identificeert (welke documenten vraagt u op bij uw cliënt?), hoe u deze identificatie controleert (hoe toetst u of het daadwerkelijk om de betreffende cliënt gaat?) en hoe u ongebruikelijke transacties meldt (in welke situaties maakt u een melding bij FIU-NL?).

Een Wwft-procedure helpt uw medewerkers om te voldoen aan de verplichtingen, maar ook als u geen personeel hebt is het belangrijk om deze procedure op te stellen. De procedure geeft u houvast voor het voldoen aan de bepalingen van de Wwft. Meer informatie over hoe u invulling kunt geven aan de Wwft kunt u nalezen op de website van de AFM.
 
Naar de veelgestelde vragen 

Naar de Leidraad Wwft van de AFM (zie pagina 14 voor voorbeelden voor financieel dienstverleners) (PDF)
 
 
Let op: in artikel 4:15 van de Wft staan ook bepalingen die u als financieel dienstverlener in het algemeen verplichten uw bedrijfsvoering zodanig in te richten dat deze een beheerste en integere uitoefening van uw bedrijf waarborgt. 
 
Voor specifieke informatie over de melding van ongebruikelijke transacties kunt u terecht op de website van FIU-Nederland. Hier kunt u bijvoorbeeld nalezen hoe u een melding maakt en in welke gevallen er sprake kan zijn van een verhoogd risico op witwassen of financiering van terrorisme. Op deze website staan ook een aantal voorbeelden van situaties uit de dagelijkse praktijk.
 
Verder zijn er diverse leidraden beschikbaar die een toelichting geven op de verplichtingen vanuit de Wwft. Deze leidraden kunnen u helpen bij het opstellen van een Wwft-procedure.
 
Naar de Leidraad van de Rijksoverheid 
(PDF)
Naar de Leidraad van De Nederlandsche Bank (DNB)
Korte nieuwsberichten
Hier vindt u een selectie van persberichten en mededelingen van de AFM die voor u van belang kunnen zijn.

Naar het meest recente nieuws


Verlaging maximale advieskosten voor verzekering bij krediet welkome stap tegen misbruik 
De AFM is blij met de aanpassing van de gedragscode van de Nederlandse Vereniging van Financieringsadviseurs (NVF) op het punt van advieskosten voor bijverzekeringen. In haar gedragscode heeft de NVF de maximale vergoeding voor de totale advisering van betalingsbeschermers bij consumptief krediet (overlijdensrisico-, arbeidsongeschiktheids- en werkloosheidsverzekeringen) verlaagd van €1500 naar €500. Volgens de AFM is dit een goede en zeer welkome stap in het tegengaan van een verkapte bemiddelingsvergoeding voor consumptief krediet. 
 
Het in rekening brengen van een vergoeding aan de consument voor de bemiddeling bij consumptief krediet is verboden volgens artikel 4:74 van de Wft. Dit is bedoeld om consumenten te beschermen tegen een omzetjacht door kredietbemiddelaars. De kredietbemiddelaar mag uitsluitend worden beloond in de vorm van een (doorlopende) provisie van de aanbieder van het consumptief krediet. Dit in tegenstelling tot bemiddelaars in diverse andere complexe producten, zoals hypotheken, die onder het komende provisieverbod gaan vallen. 
 
Ondanks het verbod op een directe beloning door de consument ziet de AFM dat er kredietbemiddelaars actief zijn die op een verkapte manier een vergoeding in rekening brengen, namelijk in de vorm van ongepaste advieskosten voor betalingsbeschermende bijverzekeringen. Bemiddelaars in consumptief krediet dienen, alleen wanneer de consument behoefte heeft aan zulk advies, een reëel bedrag in rekening te brengen voor advies over eventuele bijverzekeringen. De NVF heeft de vergoeding in haar gedragscode verlaagd naar maximaal €500. De daadwerkelijke vergoeding moet immers te allen tijde in verhouding staan tot de werkzaamheden die gemoeid gaan met het verzekeringsadvies.
 
Naar het volledige bericht

Reacties op de nieuwsbrief

Wat vindt u van deze nieuwsbrief?
Bent u tevreden over de nieuwsbrief voor financieel dienstverleners? Mist u onderwerpen of zou u het graag anders zien? Laat het ons weten via ondernemersloket@afm.nl t.a.v. Redactie nieuwsbrief.

Contact met de AFM
U kunt het Ondernemersloket van de AFM bereiken op werkdagen tussen 10.00 en 17.00 uur op 0900-6800 680 (€0,05 per minuut). U kunt ook een e-mail sturen naar ondernemersloket@afm.nl.



 
 
 
Afmelden | Profiel wijzigen | Doorsturen