Er zijn in Nederland partijen actief die op agressieve wijze via de telefoon waardeloze of nepaandelen verkopen. Dit heet boilerrooms.
Als u bent benaderd, ga dan na of het bedrijf voorkomt op de waarschuwingslijst tegen boilerrooms. Ga nooit in op deze aanbiedingen. Het telefonisch verkopen van aandelen is niet toegestaan.
Bent u telefonisch benaderd met een (te mooi) aanbod? Neem contact op met het Meldpunt Financiële Markten. Uw signaal helpt ons om andere consumenten te waarschuwen. Meldpunt AFM
Uw financiële adviseur moet ervoor zorgen dat hij u een product adviseert dat goed bij u past. Doet hij dat niet, dan kunt u in de problemen komen.
Vooral bij belangrijke financiële producten als een hypotheek of pensioenverzekering kunnen de gevolgen groot zijn als het product toch niet voor u geschikt blijkt.
Voordat u advies krijgt, moet de adviseur goed onderzoeken wat uw situatie is. Hij kan daarvoor de volgende vragen stellen:
• Wat weet u van het product, heeft u er ervaring mee?
• Hoeveel risico wilt u nemen en wat is uw doel met het product?
• Wat is uw financiële positie? Hoeveel kunt u betalen en hoeveel geld kunt u lenen zonder in de problemen te komen?
Vanaf 1 januari 2013 betaalt u uw adviseur direct voor dit advies. Uw adviseur wordt niet meer betaald door een bank of verzekeraar. Zo heeft u duidelijkheid over wat u van de dienstverlening kunt verwachten.
U wilt sparen voor onverwachte uitgaven of juist voor iets extra’s? Denk dan goed na over hoe u wilt sparen.
Wilt u regelmatig geld opzij zetten, voor de korte of langere termijn, dan kunt u kiezen uit diverse spaarvormen.
U kunt op de volgende punten letten:
• Zet u het geld vast voor een bepaalde periode of kunt u het vrij opnemen?
• Is er een minimuminleg nodig om voor een bepaald rentepercentage in aanmerking te komen?
• Wanneer u spaargeld stort, krijgt u dan direct het hoogste percentage of wordt de rentevergoeding pas hoger als het geld langer op de rekening staat?
• Bij een deposito of spaardeposito staat uw geld langere tijd vast, hoeveel rente levert dit u op?
Ja, dat mag. Banken zijn vrij om tarieven te bepalen voor hun dienstverlening. Een bank kan bijvoorbeeld geld vragen voor het gebruik van een wereldpas. Of voor het doen van een spoedbetaling. Of voor het opnemen van geld in Amerika of in een ander niet-euroland. Tarieven en voorwaarden verschillen per bank. Bekijk en vergelijk deze kosten van verschillende banken voordat u een dienst afneemt.