Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief.
Nieuwsbrief kapitaalmarkten februari 2013
Beste relatie,

In deze nieuwsbrief van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) vindt u een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen in het toezicht op kapitaalmarkten van de afgelopen periode.

Onderwerpen in deze nieuwsbrief:

Voorwoord Gerben Everts

Toezicht op financiële verslaggeving Toezicht accountantsorganisaties Toezicht op emissies & openbare biedingen Toezicht op effectenmarkten en financiële infrastructuur (Inter)nationale ontwikkelingen Reacties op de nieuwsbrief
Voorwoord Gerben Everts
Hierbij treft u de eerste nieuwsbrief van dit jaar aan. Een jaar met een hectische start, de nationalisatie van SNS Reaal NV en SNS Bank NV. De AFM heeft de eerste toezichtervaringen met de Interventiewet opgedaan. De interventie zal de komende tijd vast nog blijven doorklinken bij de partijen die op de kapitaalmarkten actief en daarbij betrokken zijn.

Het afgelopen jaar hebben wij als AFM belangrijke stappen gezet in de ontwikkeling van ons toezicht en onze relatie met de markt. De huidige mondiale economische ontwikkelingen benadrukken het belang van financiële markten die transparant en ordelijk werken. Markten waar tijdig risico’s gesignaleerd worden. Ondernemingen de meest significante risico’s netjes bewaken en zonodig tijdig corrigeren. Beleggers en consumenten goed worden geïnformeerd over deze risico’s en de risicobeheersing. Waar interne toezichthouders, controleurs en externe accountants hun rol als poortwachter serieus nemen. Meer serieus dan in het verleden.

De AFM streeft naar goed functionerende, eerlijke en integere kapitaalmarkten, gebouwd op een betrouwbare infrastructuur. Hier volgen ontwikkelingen elkaar snel op. De kapitaalmarkten worden steeds complexer. Innovaties in automatisering zorgen ervoor dat algoritmehandel een steeds belangrijkere rol speelt. Kansen nemen toe en nieuwe risico’s ontstaan. De toegenomen fragmentatie en automatisering brengen andere vormen van dynamiek, marktgedrag en ook nieuwe verschijningsvormen van marktmisbruik met zich mee. 2012 heeft laten zien dat het wenselijk én noodzakelijk is om als AFM goed voorbereid te zijn op dergelijke heftige en veelal internationale ontwikkelingen.

Een goed functionerende kapitaalmarkt staat en valt ook met goede en tijdige informatieverschaffing en kwalitatief hoogstaande en objectieve verificatie van die informatie. Accountants spelen daarin een belangrijke rol. In 2012 stond het toezicht op accountantsorganisaties in het teken van verdere verbetering van de kwaliteit van wettelijke controles. De AFM heeft in dit kader zowel bij de grootste vier accountantskantoren als bij de overige kantoren die organisaties van openbaar belang controleren onderzoeken uitgevoerd. De onderzoeken hebben aanleiding gegeven tot verschillende vormen van handhaving. Binnenkort zullen we als AFM ook over de kwaliteit van de overige, middelgrote, kantoren rapporteren.

Bij het toezicht op verslaggeving hebben we geconstateerd dat het percentage jaarrekeningen waarin de AFM in het toezicht materiële fouten ontdekte in 2012 ten opzichte van 2011 is gedaald, van 50 procent naar 40 procent. Ook is het aantal materiële fouten per jaarrekening gedaald. Dit duidt op een verbetering van de kwaliteit van financiële verslaggeving in Nederland, met name bij de grotere ondernemingen. En dat is hoopgevend. Met het vooraf benoemen van de thema’s waarop ons toezicht zich zal richten, hopen we stelselmatig en doelgericht bij te dragen aan verdere verbeteringen.

Waardering van commercieel vastgoed en vastgoedfinanciering is en blijft een groot punt van zorg. Ondernemingen en accountants zijn in 2012 opgeroepen extra scherp te zijn op de juiste waardering en toelichting. Terughoudendheid en uitstel van pijn is een slecht principe gebleken in economisch zware tijden en in een neergaande vastgoedmarkt. Juist nu bestaat behoefte aan een juiste waardering en goede toelichting. We kunnen gelet op een aantal recente corporate events constateren dat accountants inmiddels ook extra scherp zijn - en moeten blijven - op de controle hierop. En dat houden we als AFM vanzelfsprekend ook naar de toekomst toe goed in de gaten.

In het AFM-jaarverslag over 2012, dat wij begin april publiceren, kunt u nog meer lezen over het toezicht in 2012. Het jaarverslag zal volledig digitaal worden uitgevoerd, waarbij u de mogelijkheid heeft om te selecteren op de onderwerpen die het meest relevant zijn voor u. Onze plannen voor 2013, waarover ik in de vorige nieuwsbrief schreef, zijn inmiddels ook officieel gepubliceerd. Als u vragen of opmerkingen heeft horen wij dat natuurlijk graag.

Gerben Everts, bestuurder AFM

Naar boven
 
Toezicht financiële verslaggeving
Activiteitenverslag 2011
De AFM heeft op 28 januari 2013 een rapport uitgebracht over de financiële verslaggeving in 2012. Belangrijkste conclusie is dat de kwaliteit van de verslaggeving verder isverbeterd. Er zijn minder materiële fouten ontdekt, bij minder ondernemingen.

De AFM trof bij vier op de tien onderzochte ondernemingen materiële fouten aan, tegen vijf op de tien in 2011. Het gemiddelde aantal fouten daalde van iets minder dan drie in 2011 naar iets minder dan 2 vorig jaar. Grote ondernemingen doen het over het algemeen beter dan kleine ondernemingen.

Zorgpunt blijft het verschil van 15% in de waardering van vastgoed tussen de lagere beurswaardering en de hogere boekhoudkundige waardering. De vraag is of de markt te pessimistisch is of de rapporterende ondernemingen te optimistisch. Extra aandacht voor de juiste waardering en toelichting is nodig om dit verschil te overbruggen.

Door de meer informele afronding van de onderzoeken en informele contacten neemt de bereidheid van ondernemingen toe om aanpassingen door te voeren, waardoor de kwaliteit van de financiële verslaggeving verbetert. Ondanks deze verbetering roept de AFM ondernemingen en hun accountants op om bij het opstellen en controleren van de jaarrekeningen over 2012 extra scherp te zijn op eventuele fouten. De AFM raadt aan om de verschillende aandachtspunten die zij eind 2012 en begin 2013 heeft gepubliceerd, na te lezen.

Naar het Activiteitenverslag 2012 (PDF)
Aandachtspunten voor financiële verslaggeving 2012
Naar de themaonderzoeken
 
ESMA
De Europese toezichthouder ESMA (European Securities and Markets Authority ) heeft recent twee rapporten gepubliceerd, één over forbearance en één over bijzondere waardeverminderingen van goodwill.

Forbearance
De financiële crisis kan ertoe leiden dat banken worden gedwongen een deel van hun rechten prijs te geven om surseance van de schuldenaar te voorkomen. Dit wordt ook wel forbearance genoemd. Voordeel voor de bank kan zijn dat zij een groter deel van haar vordering kan incasseren dan wanneer de bank de schuldenaar aan de oorspronkelijke afspraken zou houden omdat de schuldenaar waarschijnlijk failliet zou gaan.

Binnen ESMA zijn de verslaggevingskwesties rond forbearance geïdentificeerd. In het rapport worden de verslaggevingseisen ten aanzien van het verantwoorden van kredietverliezen en het geven van toelichtingen daarop gegeven. Financiële instellingen worden opgeroepen de aanbevelingen uit deze publicatie op te volgen en transparant te zijn over de wijze waarop zij forbearance transacties in de jaarrekening verwerken.

ESMA issues statement on forbearance practices (PDF)


Bijzondere waardeverminderingen goodwill
ESMA heeft een onderzoek uitgevoerd naar bijzondere waardeverminderingen van goodwill. Eén van de conclusies is dat het de vraag is of de verslechterde economische omstandigheden en vooruitzichten in alle gevallen hebben geleid tot bijzondere waardeverminderingen.

Verder roept ESMA op, evenals de AFM al in oktober deed, om de toelichting over de waardeverminderingsverliezen verder te verbeteren en entiteitspecifiek te maken door onder meer de gehanteerde disconteringsvoeten, groeipercentages en andere veronderstellingen die zijn gebruikt bij de bepaling van de realiseerbare waarde te vermelden met voldoende mate van detail. Dit geldt ook voor de gevoeligheidsanalyse.

ESMA rapport

 
Belangrijke data in 2013
De uiterste data voor het algemeen verkrijgbaar stellen en het gelijktijdig deponeren bij de AFM van de jaarlijkse en halfjaarlijkse financiële verslaglegging en tussentijdse verklaringen in het toezichtjaar 2013 zijn:

•    Jaarlijkse financiële verslaggeving: 1 mei 2013
•    Tussentijdse verklaring (Q1-verklaring): 20 mei 2013
•    Halfjaarlijkse financiële verslaggeving: 31 augustus 2013
•    Tussentijdse verklaring (Q3-verklaring): 18 november 2013

Het deponeren van de financiële verslaggeving bij de AFM mag dus niet later gebeuren dan de datum van het algemeen verkrijgbaar stellen. Als u uw gegevens vóór deze data bekendmaakt, moet u ze dus tegelijkertijd bij de AFM deponeren.

De documenten kunt u aanleveren via de dienst 'Deponeren financiële verslaggeving' in Loket AFM.

Naar Loket AFM

Meer informatie over deponeren

 
Heeft u vragen of opmerkingen?
Mail dan naar fin.verslaggeving@afm.nl


Naar boven
Toezicht accountantsorganisaties
Verhoogde aandacht Big 4-accountants voor controle woningcorporaties
De vier grootste accountantsorganisaties hebben inmiddels verhoogde aandacht voor de kwaliteit van de jaarrekeningcontrole bij woningcorporaties. Dit is de belangrijkste conclusie uit onderzoek van de AFM.

Twee van de vier kantoren hebben al bij hun controle over het boekjaar 2010 maatregelen genomen om de kwaliteit van de controles te verbeteren en te bewaken. Deze maatregelen namen zij dus nog voor de maatschappelijke onrust over Vestia ontstond. Van de andere twee heeft er één wel extra maatregelen genomen, maar in een later stadium. Dit kantoor kwam pas in actie nadat er veel aandacht was ontstaan voor woningcorporaties. Bij het vierde kantoor zijn kwaliteitsmaatregelen ingezet, maar verricht de AFM nog nader onderzoek naar de kwaliteit van de interne dossieronderzoeken.

Naar het nieuwsbericht op de AFM-website
 
AFM: duidelijk beeld van de kwaliteit van niet-OOB-accountantskantoren nodig
In januari 2013 is de AFM een nieuw themaonderzoek gestart om een duidelijk beeld te krijgen van de kwaliteit van de wettelijke controles die worden uitgevoerd door accountantskantoren met een niet-OOB-vergunning.

Er zijn 450 niet-OOB-accountantskantoren in Nederland. Hiervan selecteert de AFM er vijftig voor het onderzoek. Bij ieder geselecteerd kantoor beoordelen we de kwaliteit van een aantal controledossiers en kijken we of jaarrekeningen voldoen aan de verslaggevingvoorschriften.

Naar het nieuwsbericht op de AFM-website

 
IFIAR publiceert eerste internationaal overzicht bevindingen van toezichthouders op accountantsorganisaties
In december 2012 heeft het International Forum of Independent Audit Regulators (IFIAR) voor het eerst een internationaal overzicht gepubliceerd van bevindingen uit het toezicht op accountantsorganisaties.

In het overzicht zijn de bevindingen van de bij IFIAR aangesloten toezichthouders verzameld en vergeleken. Hieruit blijkt welke bevindingen toezichthouders wereldwijd regelmatig tegenkomen bij hun onderzoek naar accountantscontroles van jaarrekeningen van beursgenoteerde ondernemingen.

Naar het nieuwsbericht op de website van de AFM
 
AFM en CFV sluiten convenant over kennisdeling en uitwisseling van informatie
De AFM en het Centraal Fonds Volkshuisvesting (CFV) hebben op 11 december 2012 een convenant gesloten over het delen van kennis en uitwisselen van informatie.

Aanleiding voor dit convenant zijn vragen die leven over de kwaliteit van de accountantscontrole van woningcorporaties. Dit is mede naar aanleiding van de problemen bij Vestia en de problemen met de derivatenportefeuilles van woningcorporaties.

Op grond van dit convenant kan het CFV aan de AFM informatie verstrekken over (vermoedelijke) overtredingen die externe accountants en financiële ondernemingen in de woningcorporatiesector hebben begaan. Het is de verwachting dat beide toezichthouders door het delen van kennis en uitwisselen van informatie beter mogelijke misstanden kunnen aanpakken.

Naar het nieuwsbericht op de AFM-website
 

Vragen?
Heeft u naar aanleiding van deze nieuwsbrief nog vragen over het toezicht op accountantsorganisaties, stuur dan een e-mail naar wta@afm.nl.

Naar boven

Toezicht emissies & openbare biedingen
Doorlooptijden updates basisprospectussen
De AFM constateert dat de doorlooptijd van de goedkeuringsprocedure erg afhankelijk is van de kwaliteit van het aangeleverde prospectus.
 
Nieuwe wet- en regelgeving
Het afgelopen jaar zijn enkele wijzigingen in wet- en regelgeving in werking getreden, die vooral voor het basisprospectus de nodige gevolgen hebben gehad. Voor een algemeen overzicht van deze wijzigingen verwijzen wij u naar de speciale editie van de nieuwsbrief met als onderwerp ‘de wijzigingen in prospectusregels per 1 juli 2012’.

Naar nieuwsbrief


Wijzigingen in het basisprospectus
Bij de update van basisprospectussen leiden vooral de aanpassingen in de regels voor definitieve voorwaarden (specifiek de introductie van categorieën) tot meer wijzigingen dan gebruikelijk. De informatie over de categorieën moet met precisie en consistentie in het prospectus worden doorgevoerd.

Bijvoorbeeld: als de mogelijkheid om derivaten uit te geven wordt geschrapt uit het basisprospectus, dan moet elke verwijzing naar derivaten en Annex XII uit het hele basisprospectus worden verwijderd.

Aanvraag tijdig indienen
De gebrekkige toepassing van de nieuwe wet- en regelgeving heeft ertoe geleid dat er meer commentaarronden plaatsvinden dan gebruikelijk is bij updates. De AFM benadrukt dat het van belang is om ruim van te voren de aanvraag tot goedkeuring in te dienen als er gestreefd wordt naar een specifieke datum voor goedkeuring.
 
Nieuwe Questions & Answers van ESMA (prospectus)
De European Securities and Markets Authority (ESMA) heeft nieuwe Questions and Answers op haar website gepubliceerd.

Link naar faq's ESMA (PDF)


De volgende veranderingen zijn aangebracht in deze 18de editie van de Questions and Answers:
  • Sommige vragen en antwoorden hebben een materiële verandering ondergaan. Deze vragen hebben nu als datum 'December 2012'.
  • Het eerste Questions and Answers document is uitgebracht in 2006 door de Committee of European Securities Regulators, de voorganger van ESMA. Naar aanleiding van het ontstaan van ESMA is het document hierop aangepast. De vragen die geen materiële wijziging hebben ondergaan, hebben hun oorspronkelijke datum behouden.
  • Enkele vragen zijn verwijderd.
ESMA zal het document blijven aanpassen en updaten als en wanneer nieuwe wetgeving wordt aangenomen of als nieuwe vragen hiertoe aanleiding geven.
 
Converteerbare of exchangeable obligaties

Op 21 december 2012 heeft ESMA Technisch Advies gegeven aan de Europese Commissie over de regels die gelden voor converteerbare of exchangeable obligaties. Op 9 januari 2013 is dit document op de website van ESMA gepubliceerd.

In dit document wordt ook feedback gegeven op de reacties die op het consultatiedocument van 20 juni 2012 zijn ontvangen.

ESMA stelt verschillende verduidelijkingen en veranderingen voor van de Prospectusverordening (Verordening (EU) nr. 809/2004). Ook adviseert ESMA dat het verlicht regime van de Eerste Gedelegeerde Verordening (Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 486/2012 30 maart 2012) geldt voor converteerbare of exchangeable obligaties.

Technical Advicce ESMA (PDF)

ESMA’s technical advice on possible delegated acts concerning the Prospectus Directive as amended by the Directive 2010/73/EC.
 

Vragen?
Mail naar service.prospectus@afm.nl of openbare.biedingen@afm.nl.

Naar boven

Toezicht effectenmarkten en financiële infrastructuur
Eerste toezichtervaringen met de Interventiewet
De minister van Financiën heeft op 1 februari 2013 een Besluit tot onteigening genomen met betrekking tot SNS Reaal NV en SNS Bank NV. Met name de problemen bij SNS Property Finance BV hebben hier naar de mening van zowel DNB als de Minister van Financiën toe genoopt.

Alternatieve scenario’s om het minimaal benodigde extra kapitaal bijeen te brengen om (i) de te verwachten verliezen (ingeschat op €2.4 miljard en in een negatief scenario zelfs €3.2 miljard) op de vastgoed- en financieringsportefeuille op te kunnen vangen en (ii) de bank- en verzekeringsvergunning in stand te kunnen laten, bleken onvoldoende soelaas te bieden of onevenredig veel risico voor de Staat op te leveren.

Vanaf het moment van het Besluit tot onteigening heeft de AFM ingezet en toegezien op het opschorten van de handel in financiële instrumenten uitgegeven door of betrekking hebbend op SNS Reaal NV, SNS Bank NV en daaraan verbonden entiteiten. Op deze wijze konden alle marktpartijen kennis nemen van de nieuwe informatie. Nationaal en internationaal betrokken partijen (beurzen, clearingorganisaties etc.) zijn tijdig ingelicht.

Op maandag 4 februari werd de notering weer vrijgegeven voor die financiële instrumenten die niet worden onteigend. Afwikkeling van aandelen, opties, in- en uitgeleende aandelen, short-sellings en andere contractuele verhoudingen die door de onteigening zijn getroffen zal op basis van de daarvoor geldende (contractuele) regels de komende tijd plaats moeten vinden.

De Raad van State en de Ondernemingskamer zullen naar verwachten binnenkort hun opwachting maken in de bestuursrechtelijke en effectenrechtelijke toetsing van de Interventiewet en het Besluit tot onteigening.
 
Europese toezichthouders ondernemen samen actie ter voorkoming layering/ spoofing
De AFM werkt met tien andere Europese toezichthouders samen bij het opsporen en voorkomen van order layering en spoofing op de Europese financiële markten.

Layering en spoofing zijn omschreven als: “meerdere orders indienen, vaak om de koers in een bepaalde richting te bewegen, met de bedoeling om vervolgens een tegenovergestelde transactie uit te voeren. Zodra die transactie heeft plaatsgevonden, worden de manipulatieve orders ingetrokken”.

Deze vorm van marktmanipulatie heeft de aandacht van de AFM en we zullen er hard tegen optreden.

De European Securities and Markets Authority (ESMA) coördineert de samenwerking.

Recent heeft een groot aantal leden van Europese gereglementeerde markten en multilaterale handelsfaciliteiten (MTF’s) hierover een brief ontvangen.

Nieuwsbericht en Engelse versie brief

 
Eerste Kamer stemt in met verlagen meldingsdrempel naar 3 procent en melden bruto shortposities
De Eerste Kamer heeft ingestemd met het wetsvoorstel dat bepaalt dat voor de melding zeggenschap de eerste drempelwaarde wordt verlaagd naar 3% en dat een meldingsplicht van bruto shortposities wordt geïntroduceerd.

De wet zal 1 juli 2013 in werking treden, zodat eerst meer duidelijkheid aan de markt kan worden gegeven over bruto shortposities en de berekening daarvan.

De AFM zal naar verwachting in maart een beleidsregel aan de markt voorleggen. De AFM hoort graag of zij het eens is met de definitie en de berekening van een bruto shortpositie. De beleidsregel sluit zoveel mogelijk aan bij de Verordening betreffende short selling en bepaalde aspecten van zogenaamde credit default swaps.

Meer informatie over wetsvoorstel en amendementen

 
AFM legt boete op voor het doorgeven van voorwetenschap
Op 10 december 2012 heeft de AFM een bestuurlijke boete opgelegd voor het doorspelen van voorwetenschap met betrekking tot een aanstaande emissie van aandelen door een beursgenoteerd bedrijf.

Naar nieuwsbericht over boete
 
Vragen?
Heeft u vragen of opmerkingen? Mail naar TEFI_Secretariaat@afm.nl


Naar boven
(Inter)nationale ontwikkelingen
Consultatie aanbevelingen voor financiële benchmarks (Libor / Euribor)
De Europese financiële toezichthouders - de European Securities and Markets Authority (ESMA) en de European Banking Authority (EBA) - hebben gelijktijdig met de wereldwijde organisatie van financiële toezichthouders - de International Organization of Securities Commissions (IOSCO) –consultatierapporten gepubliceerd over het vaststellen van financiële benchmarks, zoals Libor/Euribor.

De EBA/ESMA - publicatie bevat aanbevelingen voor het vaststellen van de rentetarieven in de Europese Unie. Er is gekeken naar de gang van zaken rond het bepalen van de financiële benchmarks, zoals de rol(-invulling) van de betrokken banken, de rol van coördinerende autoriteiten en bezien of er wellicht een rol is weggelegd voor onafhankelijke publieke toezichthouders. Aspecten als de governance en de transparantie rond het proces zijn grote punten van zorg. Daarnaast bevat het rapport de uitkomsten van een evaluatie van het Euribor - proces, inclusief aanbevelingen van EBA aan nationale toezichthouders.

De deadline voor een reactie op de consultatie is 15 februari.

EBA/ESMA-consultatie

De IOSCO- consultatie bevat aanbevelingen voor de wereldwijde totstandkoming van financiële benchmarks. De publicatie bestaat uit een analyse van factoren die hebben bijgedragen aan inaccurate en gemanipuleerde rentetarieven en soortgelijke benchmarks voor andere financiële producten. Verbeteringen worden voorgesteld ten aanzien van de standaardmethode voor het bepalen van de tarieven, benchmarks en de governance structuur die moet toezien op conflicterende belangen. Ook is beoordeeld of publieke toezichthouders een rol in het proces zouden moeten krijgen en of de mate van transparantie rond de totstandkoming van de benchmarks volstaat. De consultatie gaat ook in op de ontwikkeling van een mogelijk nieuwe benchmark, in het geval van onvoldoende actuele handelsdata.

De deadline voor een reactie op deze consultatie is 11 februari.

IOSCO-consultatie (PDF)
 
Voortgang onderhandelingsproces MiFID II
Op dit moment wordt onder leiding van het Ierse voorzitterschap de herziening van de Markets in Financial Instruments Directive (MiFID II) besproken in de Raad van Ministers (van Financiën) . De verwachting is dat overeenstemming in de Raad niet eerder dan aan het eind van het eerste kwartaal 2013 wordt bereikt.

Vervolgens zullen de Europese Commissie, het Europees Parlement en de Raad in een zogeheten triloog overeenstemming moeten bereiken. Hierna staat de tekst van MiFID II definitief vast. Vervolgens zal ESMA voorstellen doen voor de invulling van uitvoeringsregelgeving. Naar verwachting treden de nieuwe regels in 2015 in werking.

Meer informatie over MiFID II
 
Stand van zaken EMIR
Wilt u weten wat u moet doen om te voldoen aan de regelgeving rondom derivaten en centrale afwikkeling van de European Market Infrastructure Regulation (EMIR)?

Bezoek dan onze website www.afm.nl/emir. Hier worden onder meer de belangrijkste onderdelen uit EMIR besproken, zoals wie allemaal geraakt worden door de nieuwe regels en vanaf wanneer de meeste verplichtingen ingaan. Daarnaast wordt op de site aangegeven wie uw toezichthouder wordt en waar u terecht kunt met vragen.

Meer informatie over EMIR

 
Ontwikkelingen AIFM-richtlijn
Uiterlijk op 21 juli 2013 moet de richtlijn voor beheerders van alternatieve beleggingsinstellingen, de Alternative Investment Fund Managers Directive (AIFM-richtlijn), in Nederlandse wet- en regelgeving zijn omgezet. De laatste ontwikkelingen op dit gebied zijn als volgt.

Publicatie Level II maatregelen
Op 19 december jl. heeft de Europese Commissie (EC) haar nieuwe draft Level II Verordening gepubliceerd. De EC werkt hierin een deel van de AIFM-richtlijn verder uit en geeft hiermee meer duidelijkheid over de invulling van de vergunning- en doorlopende eisen.

De Raad van Ministers en het Europees Parlement kunnen binnen drie maanden bezwaar maken. Dat kan alleen tegen de Verordening als geheel, aanpassingen zijn (in beginsel) niet meer mogelijk.

Naar de tekst van de Level-II verordening


ESMA publiceert twee consultatiestukken
ESMA heeft de bevoegdheid om een aantal kernbegrippen uit de AIFM-richtlijn nader uit te werken. Op 19 december jl. zijn twee consultaties gestart van begrippen die de reikwijdte van de richtlijn raken. De consultatieperiode liep tot 1 februari 2013. De twee ESMA consultatiestukken kunt u hier vinden:

Draft regulatory technical standards on types of AIFMs
Guidelines on key concepts of the AIFMD

Wilt u meer informatie over de AIFM-richtlijn? Bezoek dan onze website www.afm.nl/aifmd. Op dit deel van de AFM website worden onder meer de belangrijkste onderdelen uit de AIFM-richtlijn besproken, zoals wie onder de reikwijdte van de richtlijn gaan vallen en waar u terecht kunt met vragen.

Naar boven
Reacties op de nieuwsbrief
Wat vindt u van deze nieuwsbrief?
Bent u tevreden met de nieuwsbrief voor kapitaalmarkten? Mist u onderwerpen of zou u het graag anders zien? Laat het ons weten via website@afm.nl.
Contact met de AFM
De algemene contactgegevens van de AFM vindt u in het contactformulier.

Naar boven
 
 
Archief nieuwsberichten

Klik hier om alle nieuwsberichten van de AFM te bekijken
Vacatures AFM

Bekijk onze openstaande vacatures
Vacature registeraccountant AFM

Naar onze speciale website
Afmelden | Profiel wijzigen | Doorsturen