Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief.
Consumentennieuwsbrief maart 2013
Home  Over AFM  Rechten  Risico  Tools  Producten 
 
Consumentennieuwsbrief
 
  Beste relatie,  
  Dit is de nieuwsbrief van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) speciaal voor consumenten.
 
  Onderwerpen in deze nieuwsbrief  
 
Slim beleggen
Let op voor phishing
Geld lenen kost geld!
Advieskosten bij krediet
Surftips: geschillencommissie Notariaat en hypotheekrente
Vraag van de maand: over Uniform Pensioenoverzicht
 
 
  Slim beleggen
 
 



Hoe belegt u slim?
Maak gebruik van de volgende drie stappen:

  • Bepaal uw beleggingsdoel en de haalbaarheid ervan. Het slim opbouwen van vermogen begint juist met het hebben van een doel.
  • Wees realistisch over een mogelijk rendement - gouden bergen bestaan niet.
  • Kijk kritisch naar de kosten. Deze kosten hebben invloed op het nettorendement van een belegging. U kunt verschillende beleggingsdiensten met elkaar vergelijken en zo nodig overstappen naar een andere aanbieder.

Meer informatie
Persbericht: slim beleggen voor consument

Gouden bergen bestaan niet

Kritisch op kosten
 

 
  Let op voor phishing
 
 


Hengelen naar persoonlijke gegevens via e-mail (phishing) om uw rekening vervolgens te plunderen, gebeurt vaak.


Financiële criminelen zijn op zoek naar bijvoorbeeld bankrekeningnummers, creditcardnummers, wachtwoorden en pincodes. Phishingmails herkent u zo:

  • Het e-mailadres van de afzender lijkt op dat van uw bank.
  • U wordt gevraagd om op een bijgevoegde link te klikken. Doe dat niet, dit zijn links naar nepwebsites.
  • U wordt gevraagd om persoonlijke informatie te geven. Zogenaamd om uw identiteit te bevestigen of om de computersystemen van de bank te controleren.
Ga niet in op dergelijke e-mails! Meer informatie over phishing en hoe u uzelf kunt beschermen vindt u op de volgende websites:

Meer informatie:
Over phishing
Veilig online thuis
Veiligbankieren.nl
Fraudehelpdesk.nl
 
  Geld lenen kost geld
 


U heeft er recht op om van te voren te weten hoeveel geld uw lening gaat kosten.


Kredietaanbieders moeten dit duidelijk maken in hun schriftelijke reclames met een krediettabel. In deze tabel staat onder andere het jaarlijks kostenpercentage (JKP) vermeld. Alle kosten van een krediet zijn hierin opgenomen. Niet alleen het rentepercentage, maar ook bijvoorbeeld administratiekosten en de kosten voor een verplichte betaalrekening.

Alle kredietverstrekkers moeten de informatie in een krediettabel op dezelfde manier berekenen en presenteren. Zo krijgt u een goed beeld van hoe duur uw lening is,
door alleen al te kijken naar het jaarlijks kostenpercentage.

Meer informatie:

Informatie over lenen
Brochure over lenen


  Advieskosten bij krediet
 

Soms krijgt u, naast het jaarlijks kostenpercentage, ook te maken met andere kosten voor een krediet.


Als een adviseur voor u bemiddelt bij een lening kan het voorkomen dat hij kosten rekent voor bijkomende (optionele) werkzaamheden.

Het is verboden om voor de werkzaamheden bij een krediet kosten in rekening te brengen. Hiervoor wordt een adviseur al beloond door de kredietverstrekker. U betaalt indirect (via de rente die u aan de kredietverstrekker betaalt) al een vergoeding aan de adviseur. Let hierbij dus goed op!

Voor advies en bemiddeling in zogenaamde betalingsbeschermers (bijvoorbeeld een overlijdensrisico- of werkloosheidsverzekering) bij de lening mag de adviseur wel geld rekenen. Een advies over en/of het afsluiten van deze verzekeringen is uiteraard niet verplicht. Als u geen behoefte heeft aan een verzekering hoeft u de adviseur dus niets te betalen. Wanneer u deze wel wilt hebben, moeten de kosten die de adviseur rekent redelijk zijn en in verhouding staan tot de werkzaamheden.


Meer informatie :

Over leningen

Veelgestelde vragen

Brochure over lenen
  Surftips

Vanaf 1 maart kunt u met een klacht over een notaris terecht bij de Geschillencommissie Notariaat:
www.degeschillencommissie.nl


Wilt u weten waarom de Nederlandse hypotheekrente hoger lijkt dan in onze buurlanden? De Nederlandsche Bank heeft hier onderzoek naar gedaan en de resultaten kunt u op de website lezen:
www.dnb.nl

  Vraag van de maand 

Wanneer moet ik het Uniform Pensioenoverzicht (UPO) ontvangen van mijn pensioenfonds of pensioenverzekeraar?

Een pensioenfonds of pensioenverzekeraar moet jaarlijks uiterlijk op 30 september een UPO sturen aan een actieve deelnemer. Het overzicht dat u ontvangt, is de pensioenopbouw van het jaar daarvoor.

Uiterlijk een maand nadat u het UPO hebt ontvangen, kunt u de gegevens van dit UPO inzien via mijnpensioenoverzicht.nl. Sommige pensioenfondsen en verzekeraars geven maandelijks de pensioenopbouw door via mijnpensioenoverzicht.nl. U kunt dan dus elke maand uw pensioenopbouw bekijken.

Als u een niet-actief deelnemer (slaper) bent van een pensioenfonds of pensioenverzekeraar, ontvangt u in ieder geval elke vijf jaar een pensioenoverzicht. Sommige pensioenfondsen en verzekeraars sturen ook slapers elk jaar een overzicht of werken de gegevens die u via mijnpensioenoverzicht.nl kunt inzien elk jaar bij.

Meer informatie:
www.mijnpensioenoverzicht.nl

 
Waarschuwingen
Bekijk ze op afm.nl
Archief Nieuwsberichten
Klik hier om alle nieuwsberichten van de AFM te bekijken
Vacatures AFM
Bekijk onze openstaande vacatures
Afmelden | Gegevens wijzigen | Doorsturen