Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief
AFM
Nieuwsbrief Financiële dienstverleners
1 mei 2013
Beste relatie,
Deze nieuwsbrief houdt u op de hoogte van de ontwikkelingen rond (het toezicht op) financiële dienstverleners onder de Wet op het financieel toezicht (Wft). Meer informatie over de Wft vindt u op de website van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) onder het gedeelte voor adviseurs & bemiddelaars. Deze informatie is rechtstreeks te benaderen via www.afm.nl/fd.
Onderwerpen in deze nieuwsbrief:
Aandachtspunten
  Een adviestraject kan beginnen met een gratis oriënterend gesprek
  Self Assessment in 2013 aangepast op basis van uw opmerkingen
Vraag van de maand
  Heb ik altijd een pensioenvergunning nodig bij het adviseren of het bemiddelen in tweedepijler pensioenverzekeringen?
Korte nieuwsberichten
  AFM: Verbondenverklaring aan uitspraken Kifid is niet verplicht, wel wenselijk
  AFM verleent serviceorganisaties ontheffing van het provisieverbod
 
Hulp voor adviseurs bij advies beleggingsverzekeringen

Aandachtspunten
De AFM wijst u op ontwikkelingen in de markt met betrekking tot specifieke onderwerpen. Hierbij benoemt de AFM aandachtspunten die van belang kunnen zijn voor uw bedrijfsvoering en het adviseren en bemiddelen in financiële producten in het algemeen.
Een adviestraject kan beginnen met een gratis oriënterend gesprek
Het is voor uw klant belangrijk om in een vroeg stadium te weten of u een oplossing heeft voor zijn financiële vraag. Voor veel klanten is het nog niet duidelijk vanaf welk moment zij moeten betalen voor financieel advies. Het is goed dat klanten weten dat zij een oriënterend gesprek kunnen voeren met een adviseur of bemiddelaar voordat zij een adviestraject starten.

Een oriënterend gesprek biedt klanten een globale indruk van de dienstverlening
Onder oriëntatie verstaan wij een gesprek waarin de adviseur of bemiddelaar een globale indruk geeft van zijn dienstverlening en de kosten daarvan. In deze fase kunnen klant en financiële dienstverlener vaststellen of zij iets voor elkaar kunnen betekenen. Bijvoorbeeld in het geval van een hypotheek bepaalt de klant op hoofdlijnen of de financiële dienstverlener een oplossing kan bieden die in zijn behoefte voorziet. Als de verlangde hypotheek het maximaal te lenen bedrag ruimschoots overschrijdt, dan is een adviestraject waarschijnlijk niet nuttig.

Het kan ook voorkomen dat de kosten van een advies niet opwegen tegen de baten. Dit is bijvoorbeeld het geval als het vrijvallend kapitaal van een lijfrente (zeer) klein is waardoor het voor de klant niet belangrijk is als aanvulling op het inkomen na pensionering. De kosten van een adviesgesprek over het vrijvallend kapitaal staan dan niet in verhouding tot de mogelijke opbrengsten die voortvloeien uit dit advies.

Meestal is één gesprek voldoende voor een oriëntatie. Het is niet de bedoeling dat er tijdens een oriëntatiegesprek specifiek advies wordt gegeven, bijvoorbeeld door concreet naar de situatie van de klant te kijken.

Adviseurs en bemiddelaars kunnen een oriëntatiegesprek gratis aanbieden
Financiële dienstverleners kunnen een oriënterend gesprek gratis aanbieden, maar dit hoeft niet. Het is belangrijk dat adviseurs en bemiddelaars de kosten die komen kijken bij de oriëntatiegesprekken onderdeel maken van het (interne) verdienmodel.

Voor producten die sinds 1 januari 2013 onder het provisieverbod vallen, geldt vanaf 1 juli dat de klant tijdens de oriëntatiefase ook het standaard dienstverleningsdocument (DVD) krijgt. De klant ontvangt het DVD dus voordat hij heeft besloten of hij een adviestraject wil starten.

De kosten van het adviestraject worden rechtstreeks in rekening gebracht
Met een oriënterend gesprek en het DVD kan de klant beslissen of hij met een adviseur of bemiddelaar een adviestraject wil starten. Als de klant besluit om een advies af te nemen, dan vindt de AFM het ook wenselijk dat een adviseur of bemiddelaar deze kosten rechtstreeks in rekening brengt bij de klant. Niet alleen financiële dienstverleners, maar ook de directe aanbieder (bijvoorbeeld een bankadviseur) moet de advieskosten rechtstreeks bij de klant in rekening brengen. De directe aanbieder mag deze kosten namelijk niet in de prijs van het financiële product verwerken.


Naar de themapagina provisieverbod 
Self Assessment in 2013 aangepast op basis van uw opmerkingen
Op het Self Assessment van 2012 hebben we veel reacties van financiële dienstverleners ontvangen. We streven ernaar de vragenlijst zo gemakkelijk mogelijk te maken voor u. We hebben daarom uw opmerkingen en suggesties zoveel mogelijk meegenomen in de vragenlijst van 2013. Zo laten we de vragenlijst beter aansluiten bij de kenmerken van uw organisatie. Ook staan bij enkele vragen de door u gegeven antwoorden van vorig jaar. Hierdoor hoeft u deze vragen zelf niet nog een keer in te vullen. Wel vragen we u om deze gegevens te controleren.

Testen van de vragenlijst
Om te toetsen of de aanpassingen de vragenlijst verbeteren, testen we in mei de nieuwe vragenlijst bij een aantal financiële dienstverleners. In juni doen we kort verslag van dit onderzoek in deze nieuwsbrief. Zodra de vragenlijst definitief is, plaatsen wij deze op onze website. Zo kunt u vooraf de vragen inzien en zich hierop voorbereiden.

Heeft u naar aanleiding van dit bericht vragen over het Self Assessment van dit jaar, gaat u dan naar onze website.


Naar informatie op de website over het Self Assessment 2013 
Vraag van de maand
Het Ondernemersloket van de AFM beantwoordt vragen van onder andere financiële dienstverleners. Elke maand selecteert het Ondernemersloket een veelgestelde vraag om in de nieuwsbrief nader onder de aandacht te brengen.
Heb ik altijd een pensioenvergunning nodig bij het adviseren of het bemiddelen in tweedepijler pensioenverzekeringen?
In principe heeft u altijd een pensioenvergunning nodig om advies te geven over een (tweedepijler) pensioenproduct. Er bestaat echter een uitzondering die volgt uit de definitie van een pensioenverzekering die in artikel 1 van het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft is opgenomen. U heeft geen pensioenvergunning nodig als gelijktijdig aan twee eisen wordt voldaan:

  • de door de werkgever afgesloten (verzekerde) pensioenregeling expireert (einde opbouwfase); en
  • de werkgever speelt niet langer een rol in de nieuwe verzekering (de uitkeringsfase).

Voorbeeldsituatie waarin u geen pensioenvergunning nodig heeft

Een werknemer wint zelfstandig advies in (of laat voor zich bemiddelen) over de verschillende mogelijkheden om opgebouwde pensioenaanspraken te laten uitkeren. De werkgever speelt hierin geen rol. In deze situatie mag u adviseren of bemiddelen op basis van een vergunning voor levensverzekeringen.

Let op: hoewel in deze situatie een pensioenvergunning niet vereist is, gaat het advies wel over (ouderdoms)pensioen zoals dat tussen de werkgever en werknemer is overeengekomen. Dit betekent dat naast de Wft ook de Pensioenwet van toepassing is op de financiële producten die in dit verband worden afgesloten.

Korte nieuwsberichten
Hier vindt u een selectie van persberichten en mededelingen van de AFM die voor u van belang kunnen zijn.

Naar het meest recente nieuws
 
AFM: Verbondenverklaring aan uitspraken Kifid is niet verplicht, wel wenselijk
De AFM vindt het vanuit het perspectief van de consument wenselijk dat financiële ondernemingen zich verbonden verklaren aan de uitspraken van de geschillencommissie van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Dit is echter geen verplichting. De AFM vindt het in het belang van de consument dat hij weet of een financiële onderneming zich verbonden heeft verklaard aan de uitspraken van het Kifid als hij een dienst of een product van die onderneming afneemt.

De AFM ziet het Kifid als een laagdrempelige manier voor consumenten om hun klacht te laten afhandelen. Er kan geen verplichting worden opgelegd waardoor alle uitspraken van het klachteninstituut bindend zouden zijn. De gang naar de rechter moet altijd open blijven staan. Het is daarbij wel van belang dat een onderneming haar keuze om wel of niet verbonden te zijn, niet wijzigt tijdens een procedure.

De eisen voor het verkrijgen van een AFM-vergunning bepalen dat een financiële onderneming bij het Kifid aangesloten moet zijn. Daar houdt de AFM toezicht op.

Naar het volledige bericht op de website
AFM verleent serviceorganisaties ontheffing van het provisieverbod
De AFM heeft een aantal serviceorganisaties ontheffing van het provisieverbod verleend. Deze ondernemingen hebben aangetoond dat ze aan de wettelijke ontheffingsvoorwaarden voldoen. De ontheffing maakt het voor deze serviceorganisaties mogelijk om een passende beloning te ontvangen voor uitbestede aanbiedersactiviteiten.

De verleende ontheffingen betreffen uitsluitend deeltaken die aanbieders hebben uitbesteed aan serviceorganisaties. Die taken hebben geen gevolgen voor de inhoud van het advies aan de consument. Voorbeelden zijn het maken van offertes en het bijhouden van de administratie.


Naar het volledige bericht op de website 
Hulp voor adviseurs bij advies beleggingsverzekeringen
De AFM vindt het belangrijk dat consumenten met een beleggingsverzekering goed worden geholpen, zodat zij in de toekomst niet voor vervelende financiële verrassingen komen te staan. Consumenten staan echter niet in de rij voor hersteladvies. Veel adviseurs stellen daarom terecht de vraag wanneer ze voldoende pogingen hebben ondernomen om hun klanten te bereiken.

Het verschilt per klant hoeveel inspanningen er nodig zijn om een deze te activeren. Dit heeft te maken met persoonlijke kenmerken van de klant en de wijze waarop deze wordt benaderd. De ene persoon komt direct in actie als hij een brief ontvangt waaruit blijkt dat zijn financiële zekerheid in het geding is. De ander onderneemt pas actie nadat hij meerdere malen per brief of telefonisch op het probleem is gewezen. Het is daarom raadzaam om uw klanten op verschillende manieren te benaderen.


Naar het volledige bericht op de website 
Reacties op de nieuwsbrief
Wat vindt u van deze nieuwsbrief?

Bent u tevreden over de nieuwsbrief voor financiële dienstverleners? Mist u onderwerpen of zou u het graag anders zien? Laat het ons weten via ondernemersloket@afm.nl t.a.v. Redactie nieuwsbrief.


Contact met de AFM
U kunt het Ondernemersloket van de AFM bereiken op werkdagen tussen 10.00 en 17.00 uur op 0900-6800 680 (€0,05 per minuut). U kunt ook een e-mail sturen naar ondernemersloket@afm.nl.

Archief Nieuwsbrieven
Klik hier om de nieuwsbrieven te bekijken
Vacatures AFM
Bekijk onze openstaande vacatures
Afmelden  Profiel wijzigen  Doorsturen