Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief
AFM
Nieuwsbrief kapitaalmarkten 13 mei 2013
Beste relatie,
In deze nieuwsbrief van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) vindt u een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen in het toezicht op kapitaalmarkten van de afgelopen periode.
Onderwerpen in deze nieuwsbrief:
Voorwoord Gerben Everts
  Onbekend maakt onbemind

Toezicht op financiële verslaggeving

  IIRC vraagt om reactie op raamwerk Integrated Reporting
  Data van verkrijgbaarstellen en deponeren financiële verslaglegging in 2013

Toezicht accountantsorganisaties
  AFM en accountantskantoren in gesprek over toezichtsnormen
  AFM en Japanse toezichthouder gaan samenwerking aan in grensoverschrijdend toezicht op accountantsorganisaties
  Negen middelgrote accountantskantoren treffen maatregelen na onderzoek AFM
  AFM bezorgd over naleving scheiding controle en advies door de Big 4
  Hoofd Accountantstoezicht AFM Janine van Diggelen benoemd tot vice-voorzitter IFIAR

Toezicht op emissies & openbare biedingen
  Updates basisprospectussen: schenk aandacht aan de nieuwe regels en dien uw aanvraag tijdig in
  Updates basisprospectussen: ‘fungibility’ (uitwisselbaarheid) van effecten
  Consultatie over supplementen: deadline is 14 juni

Toezicht op effectenmarkten en financiële infrastructuur
  AFM publiceert concept beleidsregel shortpositie
  Toezicht op investeringsverbod in clustermunitie

(Inter)nationale ontwikkelingen
  EMIR toezicht sinds 15 maart 2013 van kracht, wat dient u nu te doen?
  Actieve betrokkenheid AFM bij financiële stabiliteit
  Implementatie Alternative Investment Fund Managers Directive (‘AIFM-richtlijn’)
  ESMA roept op tot gedragscode proxy advisors (stemadviseurs)
  Voortgang onderhandelingen MiFID II

Reacties op de nieuwsbrief
Voorwoord Gerben Everts- Onbekend maakt onbemind
Zo'n vier weken geleden presenteerde de AFM haar jaarverslag. Het natuurlijke moment waarop wij specifiek onder de aandacht komen van de media. Het moment ook dat wij de balans opmaken over de stand van zaken op de markten waarop wij toezicht houden. Ook dit jaar ging dat moment niet onopgemerkt voorbij.

'Banken moeten uit hun schulp kruipen', zo kopten de meeste kranten een dag later, nadat ook de televisie-journaals aandacht besteedden aan deze oproep. Het wordt tijd dat banken een visie ontwikkelen op de lange termijn, zich actief mengen in de maatschappelijke discussie over henzelf, en de manier waarop klanten in de toekomst duurzaam kunnen vertrouwen op de onderneming die hun geld beheert.

Een belangrijke boodschap voor de financiële dienstverlening in Nederland. De gemiddelde consument maakt zich zorgen over de financiële en economische crises en wenst antwoorden en oplossingen vanuit zowel de politiek als de financiële sector. Media hebben altijd de neiging het belang van een onderwerp af te laten hangen van de impact dat nieuws heeft op de gemiddelde consument. En zo ook hier.

Daarmee was publiekelijk minder aandacht voor onze visie op en bevindingen met betrekking tot de kapitaalmarkten. Je zou kunnen denken dat die gemiddelde consument minder affiniteit heeft met de beurshandel, een jaarverslag of een prospectus. Ingewikkeld en lastig te volgen. Zolang de media de focus vaak legt op het negatieve, zou je bijna denken dat er weinig kritiek is op het functioneren van de kapitaalmarkten…

Alhoewel, de laatste jaren lijkt onder het brede publiek juist eerder enige angst te zijn gegroeid voor 'de kapitaalmarkten'. Zijn dat niet die rücksichtslose speculanten die de eurocrisis versterken door de rente op staatsobligaties sterk te laten stijgen, met de miljardensteun aan euro-landen en staatsgesteunde financiering aan banken tot gevolg? Zorgen 'die speculanten' niet voor de kortingen op onze zuurverdiende pensioenen of onmenselijk hoge voedselprijzen? En is het niet bizar dat de flitshandel vrijwel onzichtbaar met de snelheid van het licht de koersen kunnen manipuleren?

Dat lang niet alle, zo niet alle, genoemde voorbeelden onderbouwd worden door feiten is voor u - professional in deze hoek van de financiële sector – vast zonneklaar. Maar de boosheid en verdriet over zoveel misverstanden, bergen ook een les in zich. Een deel van de kritiek laat zich ondervangen door meer open te zijn over wat er nu werkelijk gebeurt op die 'kapitaalmarkten'. Het feit dat de schijnwerper juist nu steeds vaker komt te staan op de haute finance, maakt het des te urgenter werk te maken van openheid.

Daarmee was er vier weken geleden eigenlijk ook aandacht voor de kapitaalmarkten. Breed gelezen is de oproep aan de banken in meer of mindere mate ook van toepassing op aanverwante sectoren. Vroeg of laat staat de schijnwerper op een specifieke sector als onderdeel van de kapitaalmarkten; dan kun je maar beter eerder al hebben laten zien dat er weinig aan de hand is.

Gerben Everts, bestuurder AFM

  Naar boven
Toezicht op financiële verslaggeving
IIRC vraagt om reactie op raamwerk Integrated Reporting
De International Integrated Reporting Council (IIRC) vraagt alle belanghebbenden mee te denken over een raamwerk voor geïntegreerde verslaggeving. Het raamwerk is een voorstel om de verslaggeving voor de diverse stakeholders wereldwijd te standaardiseren. De verslaggeving gaat niet alleen over financiële zaken, maar ook over strategie, risico's en maatschappelijke onderwerpen. Het gaat daarbij om de waardecreatie op de korte en (middel)lange termijn. De AFM ondersteunt de ontwikkeling van de verslaggeving op dit gebied. Dit past goed binnen een van de AFM thema´s van 2013: 'De kwaliteit van governance, verslaggeving en accountantscontrole gaat omhoog'.

De AFM doet in 2013 onder Nederlandse beursgenoteerde ondernemingen een eerste verkennende analyse op het gebied van Integrated Reporting. Daarmee wil de AFM een bijdrage leveren aan de verdere ontwikkeling van een brede verslaggeving door ondernemingen in het belang van alle belanghebbenden. Het conceptraamwerk van de IIRC is te vinden op www.theiirc.org
. Reageren kan tot 15 juli.

Data van verkrijgbaarstellen en deponeren financiële verslaglegging in 2013
De uiterste data voor het algemeen verkrijgbaar stellen en het gelijktijdig deponeren bij de AFM van de jaarlijkse en halfjaarlijkse financiële verslaglegging en tussentijdse verklaringen in het toezichtjaar 2013 zijn:

  • Jaarlijkse financiële verslaggeving: 1 mei 2013
  • Tussentijdse verklaring (Q1-verklaring): 20 mei 2013
  • Halfjaarlijkse financiële verslaggeving: 31 augustus 2013
  • Tussentijdse verklaring (Q3-verklaring): 18 november 2013
Het deponeren van de financiële verslaggeving bij de AFM mag dus niet later gebeuren dan de datum van het algemeen verkrijgbaar stellen. Als u uw gegevens vóór deze data bekendmaakt, moet u ze dus tegelijkertijd bij de AFM deponeren. De documenten kunt u aanleveren via de dienst 'Deponeren financiële verslaggeving' in Loket AFM.

 
Naar Loket AFM
  Meer informatie over deponeren
Vragen?
Heeft u vragen of opmerkingen? Mail dan naar fin.verslaggeving@afm.nl.

  Naar boven
Toezicht accountantsorganisaties
AFM en accountantskantoren in gesprek over toezichtsnormen

Vertegenwoordigers van een aantal grote en middelgrote accountantskantoren hebben samen met de AFM onder gastheerschap van de NBA van gedachten gewisseld over de normstelling die geldt voor het werk van accountants. Denk hierbij aan de toetscriteria van de AFM en de vraag in hoeverre een accountant gebruik mag maken van werkzaamheden van een collega-accountant en welke aanvullende waarborgen daarbij in acht moeten worden genomen.

Het doel van deze rondetafelbijeenkomst was om de uitwisseling van informatie en daarmee ook het wederzijds begrip tussen toezichthouder en beroepspraktijk te verbeteren. Aan de rondetafelbijeenkomst namen 23 accountants en toezichthouders deel.

  Naar het nieuwsbericht op de AFM website

AFM en Japanse toezichthouder gaan samenwerking aan in grensoverschrijdend toezicht op accountantsorganisaties
De AFM en de toezichthouder op accountantsorganisaties in Japan, de Financial Services Agency/Certified Public Accountants and Auditing Oversight Board (JFSA/CPAAOB) hebben afspraken gemaakt over samenwerking in grensoverschrijdend toezicht op accountantsorganisaties.

Door deze afspraken kan relevante toezichtinformatie worden uitgewisseld tussen de AFM en de JFSA/CPAAOB Er zijn op dit moment twee accountantsorganisaties die zowel bij de AFM als bij de JFSA/CPAAOB onder toezicht staan, namelijk Ernst & Young Accountants LLP en PricewaterhouseCoopers Accountants N.V.


 
Naar het nieuwsbericht op de AFM website
Negen middelgrote accountantskantoren treffen maatregelen na onderzoek AFM
In maart 2013 heeft de AFM een kritisch rapport gepubliceerd over de uitkomsten van onderzoeken bij negen middelgrote accountantsorganisaties met een OOB-vergunning. De AFM heeft geconstateerd dat bij alle onderzochte accountantskantoren de controles op belangrijke onderdelen ernstige tekortkomingen bevatten waardoor de kwaliteit van de accountantscontrole als geheel tekortschiet. In driekwart van de beoordeelde accountantscontroles heeft de externe accountant het accountantsoordeel onvoldoende onderbouwd. Hierdoor is niet uit te sluiten dat de jaarrekeningen van de betrokken controlecliënten materiële fouten bevatten.

De AFM heeft met de beleidsbepalers van de kantoren normoverdragende gesprekken gevoerd en hen gevraagd verbeterplannen op te stellen. Zij hebben inmiddels aangegeven fundamentele verbeteringen in gang zijn gezet. In 2013 zal de AFM de uitwerking van de verbeterplannen nauwlettend volgen. In 2014-2015 zal de AFM bij deze kantoren opnieuw een onderzoek verrichten naar de kwaliteit van de accountantscontrole.


 
Naar het nieuwsbericht op de AFM website
AFM bezorgd over naleving scheiding controle en advies door de Big 4
In maart 2013 heeft de AFM haar zorgen geuit over een reeks contracten die de vier grootste accountantskantoren kort voor het einde van 2012 hebben afgesloten. Het betreft contracten voor advieswerkzaamheden bij ondernemingen waar de kantoren ook de wettelijke controle van de jaarrekening uitvoeren. Sinds begin 2013 geldt voor accountantskantoren een strikte wettelijke scheiding tussen controle en advies bij organisaties van openbaar belang (OOB’s). Voor reeds voor het jaareinde 2012 lopende contracten is er een overgangsregeling afgesproken.

Uit onderzoek van de AFM naar de contracten die de Big-4 kantoren hebben afgesloten in november en december 2012 blijkt dat alle vier de kantoren, zij het in meer of mindere mate, contracten hebben afgesloten voor niet-controlediensten die volgens de AFM niet kwalificeren voor de overgangsregeling. De AFM heeft de kantoren een aantal weken gegeven om de eigen (her)beoordeling uit te voeren. De kantoren hebben inmiddels aangegeven de contracten die duidelijk op gespannen voet staan met de overgangsregeling te hebben ingetrokken of niet tot uitvoer te brengen. De AFM en de kantoren zullen binnenkort de situatie evalueren.


 
Naar het nieuwsbericht op de AFM website
Hoofd Accountantstoezicht AFM Janine van Diggelen benoemd tot vice-voorzitter IFIAR
Janine van Diggelen van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) is benoemd tot vicevoorzitter van het International Forum of Independent Audit Regulators (IFIAR).
 
Van Diggelen is Hoofd Toezicht Accountantsorganisaties bij de AFM en was vanuit haar functie al nauw betrokken bij IFIAR. Ze is benoemd voor twee jaar en combineert deze functie met haar werkzaamheden bij de AFM. Lew Ferguson, bestuurslid van de Amerikaanse toezichthouder PCAOB, werd gekozen als voorzitter tijdens de jaarlijkse vergadering in Noordwijk.
 
IFIAR is de internationale netwerkorganisatie van toezichthouders op accountantsorganisaties. Wereldwijd zijn 46 onafhankelijke toezichthouders bij IFIAR aangesloten, waaronder de AFM. IFIAR bevordert de samenwerking tussen toezichthouders (toezicht en handhaving). Deze samenwerking moet resulteren in verdere toezichtconvergentie. Het uiteindelijk doel hiervan is het verhogen van de kwaliteit van accountantscontrole en daarmee het versterken van het vertrouwen van beleggers en andere gebruikers van jaarrekeningen in de accountant en zijn verklaring.

IFIAR overlegt daarnaast periodiek met investeerders, de grote internationale accountantsnetwerken en regelgevers over onder andere de uitkomsten van het toezicht en actuele onderwerpen, zoals het versterken van de onafhankelijkheid van accountants en de toereikendheid van de huidige controleverklaring.

Lees hier meer over wat er besproken is tijdens de jaarlijkse vergadering in Noordwijk waar de AFM gastheer was:


 
www.ifiar.org
Vragen?
Heeft u naar aanleiding van deze nieuwsbrief nog vragen over het toezicht op accountantsorganisaties, stuur dan een e-mail naar wta@afm.nl.

  Naar boven
Toezicht op emissies & openbare biedingen
Updates basisprospectussen: schenk aandacht aan de nieuwe regels en dien uw aanvraag tijdig in

In de vorige nieuwsbrief kapitaalmarkten constateerde de AFM dat de doorlooptijd van de goedkeuringsprocedure erg afhankelijk is van de kwaliteit van het aangeleverde basisprospectus. Met deze nieuwsbrief herinneren we u er graag nogmaals aan om bij het actualiseren van een basisprospectus aandacht te schenken aan (i) de wijzigingen in wet- en regelgeving en (ii) het tijdig indienen van uw aanvraag tot goedkeuring als er gestreefd wordt naar een specifieke datum voor goedkeuring.

Updates basisprospectussen: ‘fungibility’ (uitwisselbaarheid) van effecten
Voordat u een aanvraag indient moet u een aantal zaken kritisch bekijken. Als het basisprospectus wordt geactualiseerd conform de ‘a, b, en c criteria’ (zoals vereist door de Prospectus Verordening), moet u bijvoorbeeld controleren of het dan nog mogelijk is om onder het nieuwe prospectus effecten uit te geven die uitwisselbaar zijn met effecten die met een basisprospectus van voor 1 juli 2012 zijn uitgegeven.
 
In basisprospectussen wordt vaak de mogelijkheid ingebouwd om nieuwe tranche effecten uit te geven die oorspronkelijk onder een ander (basis)prospectus waren uitgegeven. In verband met de fungibility is het gewenst dat de voorwaarden voor beide tranches exact gelijk zijn. Daarom werden voor dergelijke “ophogingen” de oorspronkelijke Terms and Conditions van toepassing verklaard in plaats van de Terms and Conditions in het nieuwe basisprospectus.

De nieuwe wet- en regelgeving vereist ingrijpende wijzigingen in de Form of Final Terms en in de Terms and Conditions. De AFM wijst u erop dat het daardoor moeilijker wordt om fungible effecten uit te geven die werkelijk gelijk aan elkaar zijn: (i) oude stijl Terms and Conditions sluiten contractueel niet naadloos aan op nieuwe stijl Final Terms en (ii) de oude Terms and Conditions voldoen niet aan de nieuwe regels. Vaak kan dit niet via Final Terms en zal een ‘drawdown prospectus’ opgesteld moeten worden.
Consultatie over supplementen: deadline is 14 juni
Op 15 maart jl. heeft ESMA het consultatiedocument ‘Consultation Paper, Draft Regulatory Technical Standards on specific situations that require the publication of a supplement to the prospectus’ uitgebracht. In dit document worden verschillende gebeurtenissen weergegeven die voor beleggers dusdanig materieel  worden geacht, dat er een supplement opgesteld moet worden. ESMA vraagt marktpartijen om de verschillende vragen in het document te beantwoorden. De deadline om op dit document te reageren is 14 juni 2013. Dit kan via de website van ESMA.
Vragen?
Heeft u naar aanleiding van deze nieuwsbrief nog vragen? Mail dan naar service.prospectus@afm.nl of openbare.biedingen@afm.nl.

  Naar boven
Toezicht op effectenmarkten en financiële infrastructuur
AFM publiceert concept beleidsregel shortpositie

De AFM heeft op 19 maart j.l. een concept beleidsregel gepubliceerd over de definitie en berekening van een shortpositie op grond van de Wft. De beleidsregel houdt verband met nieuwe regelgeving die dit jaar van kracht wordt. Op 1 juli 2013 treedt de Wet van 15 november 2012 tot wijziging van onder meer de Wet op het financieel toezicht in werking. Dit naar aanleiding van het advies van de Monitoring Commissie Corporate Governance Code.

Met deze wetswijziging wordt de eerste drempelwaarde voor het melden van posities in aandelen respectievelijk zeggenschap in een beursgenoteerde vennootschap van vijf naar drie procent verlaagd. Ook wordt het melden van een shortpositie geïntroduceerd. Deze meldingsplicht zal gaan gelden naast de meldingsplicht van een netto shortpositie onder de Short selling Verordening.

  Concept beleidsregel shortposities
  Meer informatie over short selling verordening

Toezicht op investeringsverbod in clustermunitie
Per 1 januari 2013 geldt een investeringsverbod in bedrijven die clustermunitie of cruciale onderdelen daarvan produceren, verkopen of distribueren. Het verbod geldt voor alle in Nederland gevestigde financiële ondernemingen. Ook hun bijkantoren en verbonden agenten in het buitenland vallen hieronder. De AFM houdt toezicht op de naleving van deze regelgeving.

De instellingen moeten adequate maatregelen treffen om te vermijden dat ze transacties (laten) uitvoeren in, leningen verstrekken aan, of niet-vrij verhandelbare deelnemingen nemen in de bedrijven. Instellingen die financiële instrumenten, leningen of niet vrij verhandelbare deelnemingen bezitten, dienen deze binnen een redelijke termijn van de hand te doen of te beëindigen.

De sector heeft eind 2012 een indicatieve lijst voor 2013 samengesteld van bedrijven die onder het investeringsverbod zouden vallen. De sector heeft deze lijst op vrijwillige basis gepubliceerd. De AFM gebruikt deze lijst als ‘risicoradar’ in haar toezicht. De AFM zal handhavend optreden als niet kan worden uitgelegd waarom is geïnvesteerd in een bedrijf dat onder het investeringsverbod valt.

De AFM publiceert op korte termijn op haar website meer informatie over het verbod.

  Nieuwe regelgeving in artikel 21a Besluit marktmisbruik Wft
Vragen?
Heeft u vragen of opmerkingen? Mail naar TEFI_Secretariaat@afm.nl.

  Naar boven
(Inter)nationale ontwikkelingen
EMIR toezicht sinds 15 maart 2013 van kracht, wat dient u nu te doen?

Partijen die OTC-derivaten verhandelen hebben vanaf 15 maart 2013 te maken met de eerste verplichtingen uit de Europese verordening EMIR. Het gaat hier om verplichtingen voor alle openstaande derivatenposities die niet centraal afgewikkeld worden.

Drempelwaarden niet-financiële instellingen
Niet-financiële instellingen die OTC-derivaten niet voor het afdekken van bedrijfsrisico’s gebruiken, moeten de AFM notificeren als de waarde van die derivaten een minimale drempelwaarde overschrijdt.

Tijdige bevestiging nieuwe derivatentransacties
Derivatentransacties die niet centraal afgewikkeld worden, moeten door tegenpartijen zo snel mogelijk worden bevestigd (geconfirmeerd). Confirmatie is het afstemmen van de contractgegevens van een transactie met de tegenpartij. Financiële tegenpartijen die transacties niet tijdig confirmeren moeten deze openstaande transacties op maandelijkse basis melden aan hun toezichthouder.

Waarderen derivatenposities naar marktwaarde
Zowel financiële tegenpartijen als niet-financiële tegenpartijen die boven de minimale drempelwaarde uitkomen, moeten op dagelijkse basis de waarde van uitstaande derivatencontracten op marktwaarde bepalen. Als marktcondities dit verhinderen, mag deze waardering ook met behulp van een betrouwbaar en solide model worden bepaald.

Voor meer informatie over EMIR en de eerste inwerking tredende vereisten kunt u terecht op www.afm.nl/emir en emir@afm.nl.

Actieve betrokkenheid AFM bij financiële stabiliteit
De AFM heeft sinds de oprichting in november 2012 zitting in het Financieel Stabiliteitscomité. Dit comité signaleert risico’s voor de financiële stabiliteit in Nederland en doet aanbevelingen. Het comité is opgericht op advies van de Parlementaire Enquêtecommissie Financieel Stelsel (commissie De Wit). De deelname van de AFM aan dit comité is een voorbeeld van de grotere betrokkenheid van de AFM bij het bewaken van de Nederlandse financiële stabiliteit. Om deze betrokkenheid vorm te geven wordt op nationaal niveau nauw samengewerkt met DNB.

Gezien de internationale aard van veel stabiliteitsrisico’s neemt de AFM ook in internationaal verband actief deel aan relevante werkzaamheden. Zo is AFM bestuursvoorzitter Ronald Gerritse bij de Europese toezichthouder ESMA sinds 1 januari 2013 voorzitter geworden van het Committee for Economic and Market Analysis (CEMA). De AFM wil via CEMA nadrukkelijker systeemrisico’s identificeren en op de kaart zetten binnen ESMA.

Meer informatie over de AFM en financiële stabiliteit vindt u in het AFM jaarverslag 2012
.
Implementatie Alternative Investment Fund Managers Directive (‘AIFM-richtlijn’)
AFM en Europese Commissie publiceren AIFMD  veelgestelde vragen
Zowel de AFM als de Europese Commissie heeft een lijst met ‘Questions & Answers’ (Q&A) gepubliceerd waarin antwoord wordt gegeven op een groot aantal AIFMD-gerelateerde vragen. De AIFM-Richtlijn is bestemd voor alternatieve beleggingsinstellingen. Als uw vraag niet in de Q&A is opgenomen, kunt u uw vraag mailen naar aifmd@afm.nl. Uw vraag kan aanleiding geven tot aanvulling of aanpassing van de Q&A van de AFM.

  Naar de AFM Q&A
  Naar de EC Q&A

AIFMD Uitwerkingsverordening officieel gepubliceerd
De Europese Commissie gaat de AIFM-Richtlijn op een groot aantal punten nader uitwerken. Deze punten zijn gebundeld in een Uitwerkingsverordening (de zogeheten ‘Level 2’ Verordening)  en zijn eind maart 2013 officieel gepubliceerd. Er is ook een Nederlandse vertaling van de Uitwerkingsverordening beschikbaar.

  Naar de definitieve tekst van de Uitwerkingsverordening (NL / ENG)

ESMA roept op tot gedragscode proxy advisors (stemadviseurs)
In februari 2013 heeft ESMA haar eindrapport over proxy advisors gepubliceerd. ESMA stelt vast dat er in de markt voor stemadvies geen sprake is van dusdanige marktproblemen of –falen dat er op dit moment formele regelgeving wenselijk of nodig is. Wel ziet ESMA bepaalde issues op het gebied van transparantie en beheersing van belangenconflicten.

Voor het verbeteren van de huidige situatie is een proactieve zelfregulerende rol van de industrie wenselijk. ESMA roept de proxy advisors daarom op deze zaken te adresseren door een gedragscode, en om deze code vervolgens ook na te leven. Op basis van een uitgebreide marktconsultatie en haar eigen analyse heeft ESMA een aantal principes en uitgangspunten uitgewerkt die kunnen dienen als leidraad bij het ontwikkelen van deze gedragscode. De belangrijkste proxy advisors hebben inmiddels de eerste stappen gezet om de code gezamenlijk op te stellen. ESMA zal de uitkomsten van dit proces na twee jaar evalueren.

Voortgang onderhandelingen MiFID II
De onderhandelingen over de herziening van de Markets in Financial Instruments Directive (MiFID II) in de Raad van Ministers lopen nog. Na overeenstemming in de Raad zullen de Europese Commissie, het Europees Parlement en de Raad in een zogeheten triloog overeenstemming moeten bereiken over de definitieve tekst van de nieuwe-Richtlijn (MiFID) en Verordening (MiFIR).

Binnen ESMA wordt ondertussen hard gewerkt aan de voorbereiding van voorstellen voor nadere invulling van MiFID en MiFIR. ESMA is van plan een Discussion Paper ter consultatie uit te brengen zodra er overeenstemming is over MiFID II in de triloog.

Als u meer wilt weten over MiFID II, kijkt u dan op onze website. Hier kunt u o.a. het laatste voorstel van het voorzitterschap in de Raad vinden (Presidency compromise text).


 
Naar de informatie over MIFID II

  Naar boven
Reacties op de nieuwsbrief
Wat vindt u van deze nieuwsbrief?

Bent u tevreden over de nieuwsbrief voor kapitaalmarkten? Mist u onderwerpen of zou u het graag anders zien? Laat het ons weten via website@afm.nl.


Contact met de AFM
De algemene contactgegevens van de AFM vindt u in het contactformulier.

  Naar boven

Archief Nieuwsberichten
Klik hier om alle nieuwsberichtenvan de AFM te bekijken
Vacatures AFM
Bekijk hier onze vacatures
Afmelden  Profiel wijzigen  Doorsturen