Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief
AFM
Nieuwsbrief kapitaalmarkten 12 juli 2013
Ga in gesprek met de AFM
Beste relatie,
In deze nieuwsbrief van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) vindt u een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen in het toezicht op kapitaalmarkten van de afgelopen periode.
Onderwerpen in deze nieuwsbrief:
  Voorwoord Gerben Everts

Heffingen
  Tarieven doorlopend toezicht 2013 bekend


Toezicht op financiële verslaggeving

  Data verkrijgbaarstellen en deponeren financiële verslaglegging
  Nieuwe leden Commissie Financiële Verslaggeving & Accountancy AFM
  Consolidatieverbod door investment entities (aanpassing van IFRS 10)
  Vragen?

Toezicht accountantsorganisaties
  Ingrijpende maatregelen nodig om kwaliteit controles door NBA-kantoren op niveau te brengen
  AFM legt KPMG boetes op voor onvoldoende kwaliteitsbeleid en onjuiste OKB-procedures in 2008 en 2009
  Interview Gerben Everts (AFM): ‘Het is tijd voor een renaissance van het accountantsberoep’
  AFM voorzitter vergadering EAIG over verhogen kwaliteit accountantscontroles
  Vragen?

Toezicht op emissies en openbare biedingen
  Nieuwe Questions & Answers van ESMA (prospectus)
  Converteerbare of omwisselbare obligaties
  Samenvatting voor de individuele uitgifte (basisprospectussen)
  Vragen?

Toezicht op effecten en financiële infrastructuur
  Handvatten voor het omgaan met niet-openbaar gemaakte koersgevoelige informatie en insiders
  AFM publiceert feedbackstatement en beleidsregel shortpositie
  Vragen?

(Inter)nationale ontwikkelingen
  ESMA en EBA publiceren principes voor benchmarks
  CRA3 gepubliceerd
  Uitleg over EMIR-standaarden
  MiFID II: Overeenstemming in de Raad
  AIFM-richtlijn: start toezicht

Reacties op de nieuwsbrief

Voorwoord
Iedereen die wel eens handelt in financiële instrumenten heeft er mee te maken: koersgevoelige informatie. Deze moet tijdig en gelijktijdig aan een ieder openbaar worden gemaakt - en daar houdt de AFM toezicht op, zoals u weet. Het kan voor bedrijven soms best lastig zijn om te bepalen wanneer iets koersgevoelige informatie is, en met wie die gedeeld mag worden. Met verschillende marktpartijen hebben wij daarom gesproken over de goede voorbeelden die op dit gebied bestaan in de markt. Dit heeft handvatten voor het omgaan met niet-openbaar gemaakte koersgevoelige informatie en insiders opgeleverd. Deze handvatten kunt u verderop in deze nieuwsbrief vinden, naast vele andere onderwerpen.

Ga in gesprek met de AFM
Mogelijk zit tussen deze onderwerpen een aantal waarover u graag eens verder met de AFM van gedachte zou willen wisselen. De experts binnen de AFM nodigen u van harte uit met hen in contact te treden bij vragen of opmerkingen over een onderwerp in deze nieuwsbrief. U kunt dit doen door telefonisch contact op te nemen met het AFM Ondernemersloket op telefoonnummer 0900 - 6800 680 (op werkdagen van 10.00 tot 17.00 uur, 4,5 cent per gesprek en 5 cent per minuut, plus de gebruikelijke belkosten). Het loket noteert dan uw contactgegevens en plant direct een datum en tijdstip in waarop de betreffende expert u terugbelt.

U kunt uw vragen of opmerkingen ook emailen aan ondernemersloket@afm.nl. Als u duidelijk vermeldt over welk onderwerp deze gaan en uw functie vermeldt, nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

Gerben Everts, bestuurder AFM

  Naar boven

Heffingen
Tarieven heffingen toezicht 2013 bekend

De tarieven voor de heffing doorlopend toezicht 2013 zijn gepubliceerd (regeling tarieven 2013) en zijn ten opzichte van 2012 gestegen. Hierdoor is de heffing 2013 voor de meeste ondernemingen hoger dan in 2012.
De belangrijkste reden voor de stijging van de heffing is het verlagen van de overheidsbijdrage van € 29 miljoen naar € 20 miljoen. De hogere heffing geldt vooral voor de effectenuitgevende instellingen omdat de overheid in het verleden een belangrijk deel van de toezichtkosten voor haar rekening nam. Dit valt nu deels weg.

Over 2012 ontvangen de meeste accountantsorganisaties en effectenuitgevende instellingen een teruggave op de heffing over 2012. Deze wordt op de factuur apart vermeld.

Op de web site van de AFM vindt u nadere informatie:

  Veelgestelde vragen over de heffingen 2013

  Brochure heffingen 2013

  Nadere informatie heffingen 2013 accountantsorganisaties en effectenuitgevende instellingen

  Verrekening exploitatiesaldo 2012

De accountants ontvangen de factuur in juli en de effectenuitgevende ondernemingen in september.


Toezicht op financiële verslaggeving
Data verkrijgbaarstellen en deponeren financiële verslaglegging

De AFM wil ondernemingen nog wijzen op de uiterste data voor het algemeen verkrijgbaar stellen en het gelijktijdig deponeren bij de AFM van de halfjaarlijkse financiële verslaglegging en tussentijdse verklaring in het toezichtjaar 2013. De hiervoor geldende data zijn:

Halfjaarlijkse financiële verslaggeving: 31 augustus 2013
Tussentijdse verklaring (Q3-verklaring): 18 november 2013

Het deponeren van de financiële verslaggeving bij de AFM mag dus niet later gebeuren dan de datum van het algemeen verkrijgbaar stellen. Als u uw gegevens voor deze data bekendmaakt, moet u deze dus tegelijkertijd bij de AFM deponeren.

De documenten kunt u aanleveren via de dienst 'Deponeren financiële verslaggeving' in Loket AFM.


 
Naar Loket AFM

 
Meer informatie over deponeren

Nieuwe leden Commissie Financiële Verslaggeving & Accountancy AFM
De Commissie Financiële Verslaggeving & Accountancy heeft twee nieuwe leden. Mevrouw Nelleke Krol en de heer Robert Jan van de Kraats zijn begin juni toegetreden tot deze commissie. Mevrouw Krol is partner Ondernemingsrecht/ECM bij advocatenkantoor Loyens & Loeff N.V. De heer Van de Kraats is CFO & vice-chairman executive board Randstad Holding nv.

De Commissie Financiële Verslaggeving & Accountancy levert een bijdrage aan de bredere oordeelsvorming van de AFM over het toezicht op financiële verslaggeving en accountantsorganisaties, waarbij het veelal beleidsmatige aspecten betreft.


Ook de Commissie Kapitaalmarkt heeft een nieuw lid. Kees van Dijkhuizen is donderdag 6 juni toegetreden tot deze commissie. Van Dijkhuizen was tot 1 mei CFO van de bank NIBC en daarvoor onder meer Thesaurier-Generaal op het ministerie van Financiën. Van Dijkhuizen is CFO van ABN Amro.

Voorzitter van beide commissies is Gerben Everts, bestuurder van de AFM. Everts is zelf geen lid.
Consolidatieverbod door investment entities (aanpassing van IFRS 10)
Op 31 oktober 2012 heeft de IASB het consolidatieverbod voor 'investment entities' (beleggingsinstellingen) gepubliceerd. Het is investment entities, ondernemingen die beleggen in andere ondernemingen met het oogmerk dividend en waardestijgingen te genieten, als gevolg van de aanpassing aan IFRS 10, vanaf 1 januari 2014 niet langer meer toegestaan om dochterondernemingen in de consolidatie te betrekken. Deze dochtermaatschappijen behoren tegen reële waarde in de jaarrekening te worden opgenomen. De standaard staat eerdere toepassing van het consolidatieverbod toe.

De Europese Commissie heeft deze aanpassing van IFRS 10 nog niet goedgekeurd (endorsed). De verwachting is dat dit in de tweede helft van 2013 zal geschieden. Het nog niet goedgekeurd zijn van deze aanpassing van IFRS 10 betekent dat uitgevende instellingen in de Europese Gemeenschap deze aanpassing nog niet kunnen toepassen in de halfjaarlijkse financiële verslaggeving 2013, ook al zijn zij voornemens deze aanpassing in hun jaarlijkse financiële verslaggeving 2013 toe te passen. Artikel 5:25d van de Wet op het financieel toezicht staat het niet toe dat in de halfjaarlijkse financiële verslaggeving IFRS standaarden worden toegepast, die nog niet zijn goedgekeurd door de EU. Wellicht ten overvloede merkt de AFM op dat uitgevende instellingen voor wie de aanpassing van IFRS 10 relevant is, het effect van de komende stelselwijziging ook in de halfjaarlijkse financiële verslaggeving behoren toe te lichten.

Naar aanleiding van vragen die hierover in Europa aan toezichthouders zijn gesteld, hebben de Europese toezichthouders op de financiële verslaggeving op 2 juli 2013 te Kopenhagen over dit onderwerp afgesproken dat zij bovenstaand bericht in hun jurisdictie onder de aandacht zullen brengen.
Vragen?
Heeft u vragen of opmerkingen? Mail dan naar fin.verslaggeving@afm.nl.

  Naar boven
Toezicht accountantsorganisaties
Ingrijpende maatregelen nodig om kwaliteit controles door 'NBA-kantoren' op niveau te brengen

Een groot aantal accountantskantoren met een zogeheten niet-OOB-vergunning zal ingrijpende maatregelen moeten nemen om de kwaliteit van hun wettelijke controles op het juiste niveau te brengen.

De AFM heeft dossieronderzoek gedaan bij dertig accountantskantoren die vallen binnen het systeem van kwaliteitstoetsing van de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA). Deze kantoren worden voor de duidelijkheid aangeduid als ‘NBA-kantoren’.

Op basis van dit onderzoek heeft de AFM een beeld verkregen van de kwaliteit van wettelijke controles die zijn verricht door deze NBA-kantoren. In 79 procent van de gevallen was de uitvoering van wettelijke controles bij controlecliënten van onvoldoende kwaliteit. De AFM verwacht op basis van dit onderzoek dat dit kwaliteitsprobleem kenmerkend is voor de gehele groep van circa 180 NBA-kantoren met een niet-OOB-vergunning.

De AFM vindt het belangrijk dat alle NBA-kantoren de kwaliteit van hun wettelijke controles tegen het licht houden en maatregelen nemen. Daarnaast gaat de AFM in gesprek met de NBA over sectorbrede maatregelen.

Lees hier het nieuwsbericht over de publicatie van het rapport.


  Themaonderzoek niet-OOB-accountantsorganisatie. Deel 1: NBA-kantoren

AFM legt KPMG boetes op voor onvoldoende kwaliteitsbeleid en onjuiste OKB-procedures in 2008 en 2009
De AFM heeft op 21 februari 2011 aan KPMG Accountants N.V.  boetes opgelegd van €871.250 en €10.000. Deze boete is 3 juni 2013, na een uitspraak in hoger beroep, gepubliceerd. KPMG heeft in de periode van 22 februari 2008 tot 1 juli 2009 onvoldoende beleid gevoerd om een gebrekkig functionerend onderdeel van haar stelsel van kwaliteitsbeheersing, de opdrachtgerichte kwaliteitsbeoordeling (OKB), te verbeteren.

Verder bevatte het stelsel van kwaliteitsbeheersing van KPMG in de periode van 22 februari 2008 tot 15 december 2009 op onderdelen onjuiste, onvolledige en onduidelijke procedures, beschrijvingen en standaarden ten aanzien van de OKB.


 
Lees het nieuwsbericht van de AFM
Interview Gerben Everts (AFM): ‘Het is tijd voor een renaissance van het accountantsberoep’
Gerben Everts, bestuurder bij de AFM, heeft naar aanleiding van het verschijnen van het AFM jaarverslag 2012 een interview gegeven voor Accountancynieuws. Everts gaat in het interview in op de verbetering van het accountantsvak.

 
Naar het nieuwsbericht van de AFM
AFM voorzitter vergadering EAIG over verhogen kwaliteit accountantscontroles
Een AFM-delegatie was op 18 en 19 juni 2013 aanwezig bij de negende plenaire vergadering van het Europese samenwerkingsverband van toezichthouders op accountantsorganisaties, de European Audit Inspection Group (EAIG), in Estland. Janine van Diggelen, hoofd Toezicht Accountantsorganisaties, zat de vergadering namens de AFM voor.
 
De EAIG wordt gevormd door toezichthouders op accountantsorganisaties uit de landen van de Europese Unie (EU), de landen van de Europese Economische Ruimte (EER) en Zwitserland. De EU/EER-leden van de EAIG kunnen op grond van de achtste EU-richtlijn onderling vertrouwelijke toezichtsinformatie uitwisselen. Hiermee wordt het toezicht op de grootste netwerken van accountantsorganisaties in Europa versterkt.


 
Naar het nieuwsbericht van de AFM
Vragen?
Heeft u naar aanleiding van deze nieuwsbrief nog vragen over het toezicht op accountantsorganisaties, stuur dan een e-mail naar wta@afm.nl.

  Naar boven
Toezicht op emissies en openbare biedingen
Nieuwe Questions & Answers van ESMA (prospectus)

De European Securities and Markets Authority (ESMA) heeft nieuwe Questions and Answers op haar website gepubliceerd.

Er zijn vier nieuwe questions & answers toegevoegd in deze 19de editie van de Questions and Answers:

-          Nieuwe vraag 84: het begrip ‘winstraming’ wordt verduidelijkt;

-          Nieuwe vraag 85: ESMA geeft aan dat de samenvatting van een prospectus van de uitgevende instelling nog geen informatie hoeft te bevatten over de geschatte kosten die gerekend worden door de tussenpersonen die de effecten uiteindelijk aanbieden. Deze informatie zal zelf door de tussenpersonen verschaft worden;

-          Nieuwe vraag 86: ESMA verduidelijkt dat voor bepaalde annexen (XXVI en XXVII) van het ‘verlichte prospectusregime’ geldt dat de laatst door een accountant gecontroleerde financiële informatie in het prospectus maximaal 18 maanden oud mag zijn; en

-          Nieuwe vraag 87: ook deze vraag behandelt een annex (XXV) van het ‘verlichte prospectusregime’. Er wordt aangegeven dat de door een accountant gecontroleerde financiële informatie in een dergelijk prospectus maximaal 15 maanden oud mag zijn als er geen interim cijfers zijn opgenomen. Is de door een accountant gecontroleerde financiële informatie ouder dan 15 maanden (en max. 18 maanden) dan zal er door een accountant gecontroleerde tussentijdse financiële informatie in het prospectus moeten worden opgenomen.

Converteerbare of omwisselbare obligaties
De Europese Commissie heeft op 7 mei jl. een nieuwe Gedelegeerde Verordening d.d. 30 april 2013 op haar website gepubliceerd.

Het betreft een Gedelegeerde Verordening die de Verordening (EG) nr. 809/2004 (‘Verordening’) wijzigt ten aanzien van de openbaarmakingsvereisten voor converteerbare en omwisselbare obligaties. Zo wordt onder andere de tabel van bijlage XVIII van de Verordening verduidelijkt.

Deze Gedelegeerde Verordening is nog niet in werking getreden omdat het Europees Parlement en de Raad nog bezwaar kunnen maken. Zij hebben hier 3 maanden de tijd voor.
Samenvatting voor de individuele uitgifte (basisprospectussen)
De AFM vraagt uw aandacht voor de nieuwe regels voor de samenvatting van individuele uitgiftes van obligaties (de zogenaamde issue specific summary).

Door de inwerkingtreding van de eerste Gedelegeerde Verordening (EU) Nr. 486/2012 van de Europese Commissie bestaan er sinds 1 juli 2012 o.a. nieuwe regels voor basisprospectussen.

Zo bestaat er sinds die datum de verplichting om een samenvatting voor de individuele uitgifte op te stellen als obligaties worden aangeboden onder een basisprospectus dat na 1 juli 2012 is goedgekeurd. Deze samenvatting bevat de kerngegevens van het basisprospectus gecombineerd met de onderdelen van de definitieve voorwaarden. De samenvatting van de individuele uitgifte zal aan de definitieve voorwaarden moeten worden gehecht.

Via deze nieuwsbrief wil de AFM u dan ook graag verwijzen naar de specifieke regels waar deze samenvatting aan moet voldoen. Deze regels zijn hoofdzakelijk te vinden in artikel 24 lid 3 en artikel 26 lid 5 van de eerder genoemde Verordening. Ook wil de AFM nog graag benadrukken dat het belangrijk is dat de samenvatting voor de individuele uitgifte van effecten met zorg wordt opgesteld.
 

Vragen?
Heeft u naar aanleiding van deze nieuwsbrief nog vragen? Mail dan naar service.prospectus@afm.nl of openbare.biedingen@afm.nl.

  Naar boven
Toezicht op effectenmarkten en financiële infrastructuur
Handvatten voor het omgaan met niet-openbaar gemaakte koersgevoelige informatie en insiders

De afgelopen jaren heeft de AFM met regelmaat vastgesteld dat het op een juiste wijze omgaan met niet openbaar gemaakte koersgevoelige informatie geen eenvoudige opgaaf vormt voor diverse betrokken marktpartijen.

Wanneer koersgevoelige informatie, bijvoorbeeld ziend op overnametrajecten, niet vertrouwelijk wordt gehouden, dan verliest de uitgevende instelling het recht op uitstel en ontstaan mogelijkheden tot marktmisbruik zoals tippen en handel met voorwetenschap. Daarnaast kan sprake zijn van inbreuken op de biedingsregels.

Om te kunnen beoordelen waar kansen zich vooral voordoen in trajecten die leiden tot koersgevoelige informatie, zijn in 2012 gesprekken gevoerd met een selectie van uitgevende instellingen, juridische en financiële adviseurs. De benaderde partijen hebben zich zonder uitzondering zeer open opgesteld wat de waarde van de gesprekken heeft vergroot. Door deze gesprekken is relevante informatie verkregen die de AFM in staat stelt met nuttige handvatten te komen voor het nog beter kunnen omgaan met koersgevoelige informatie en insiders.

  Meer informatie over de handvatten

AFM publiceert feedbackstatement en beleidsregel shortpositie
De AFM heeft op 21 juni het feedbackstatement en de beleidsregel gepubliceerd over de definitie en berekening van een shortpositie op grond van de Wft. De beleidsregel houdt verband met de wetswijziging die op 1 juli is ingegaan.

Met de wetswijziging is de eerste drempelwaarde voor longposities van vijf naar drie procent verlaagd. Ook is het melden van een shortpositie geïntroduceerd. Deze meldingsplicht geldt naast de meldingsplicht van een netto shortpositie onder de Short selling Verordening.

Meer informatie over de wetswijziging is opgenomen in de leidraad voor Aandeelhouders.

 
Leidraad voor Aandeehouders
 
Meer informatie over Short selling Verordening
Vragen?
Heeft u vragen of opmerkingen? Mail naar TEFI_Secretariaat@afm.nl.

  Naar boven
(Inter)nationale ontwikkelingen
Uitleg over EMIR-standaarden 

Recentelijk heeft ESMA op haar website een vernieuwde lijst met vragen en antwoorden gepubliceerd. Met deze Q&A geeft ESMA duiding over de invulling van standaarden die horen bij EMIR, de verordening voor OTC-derivaten, centrale tegenpartijen en transactieregisters.

De Q&A gaat bijvoorbeeld in op wie moet rapporteren, welke OTC-derivaten binnen derivatenklassen vallen en wanneer partijen uitzonderingen kunnen aanvragen. Regelmatig zal ESMA deze lijst updaten zodra er nieuwe vragen komen.


 
Q&A op de website van ESMA

  Meer informatie over EMIR

ESMA en EBA publiceren principes voor benchmarks 
De European Securities and Markets Authority (ESMA) en de European Banking Authority (EBA) hebben op 6 juni 2013 een definitieve set aan principes gepubliceerd voor een integere, transparante en nauwkeurige totstandkoming van benchmarks. Dit in het licht van alle publiciteit rondom de manipulatie van interbancaire rentetarieven (zoals Libor) en het hierdoor ondermijnen van het vertrouwen in de werking van financiële markten.

De principes zijn bedoeld om de problemen met benchmarks aan te pakken en bieden de verschillende actoren bij de totstandkoming van benchmarks (zoals partijen die input leveren aan de benchmark, de administratie op zich nemen en/of de benchmark publiceren) een gemeenschappelijk kader voor de uitvoering hiervan. De principes richten zich met name op de governance, methodologie en onderbouwing van benchmarks. De AFM heeft in de ESMA-EBA Task Force on Principles for Benchmarks een actieve bijdrage geleverd aan de totstandkoming van de principes.
Meer informatie over de principes en de bijbehorende analyses vindt u hier:

  Persbericht ESMA

  Eindrapport van de ESMA-EBA Task Force on Principles for Benchmarks

  Principes voor Benchmarks

De verwachting is dat binnenkort ook de International Organization of Securities Commissions (IOSCO) een set aan principes publiceert. De AFM werkt ook aan deze principes mee en zet zich er o.a. voor in dat de ESMA/ EBA- en IOSCO-principes consistent zijn met elkaar.

CRA3 gepubliceerd
Op 31 mei 2013 heeft de Europese Commissie de derde verordening die ziet op kredietbeoordelaars (CRA3) gepubliceerd. Deze regelgeving heeft onder meer tot doel de afhankelijkheid van het gebruik van ratings terug te dringen en de aansprakelijkheid van kredietbeoordelaars te vergroten. Verder verbindt CRA3 eisen aan het aandeelhouderschap van de kredietbeoordelaars. Voorbeelden van CRAs die een vergunning van ESMA hebben, zijn S&P, Moody’s, Fitch en Dagong.

CRA3 is op 20 juni in werking getreden. In 2009 en 2011 zijn eerdere verordeningen in werking getreden. Het grote verschil met CRA2 is dat er nu niet alleen eisen voor de CRAs zijn opgenomen, maar ook voor de gebruikers van ratings. De Europese Commissie beoogt met deze regels te voorkomen dat gebruikers alleen af gaan op een rating, maar ook andere manieren gebruiken om kredietwaardigheid van partijen en instrumenten te beoordelen.

De AFM is bij het toezicht op CRAs betrokken door deelname in de commissie van ESMA die zich met CRAs bezig houdt. Deze commissie heeft tot taak mee te denken met het toezicht van ESMA en mee te werken aan het opstellen van nadere regelgeving zoals ‘guidelines’ en technische standaarden.

 
Publicatie CRA3

 
ESMA
MiFID II: Overeenstemming in de Raad
De onderhandelingen over de herziening van de Markets in Financial Instruments Directive (MiFID II) in de Raad van Ministers (kortweg ‘de Raad’) zijn eind juni afgerond. Tot op het laatst werd nog onderhandeld over onderwerpen als ‘open access to clearing’, de ontheffingsmogelijkheden (‘waivers’) voor pre-trade transparantie en de eisen voor de nieuwe categorie handelsplatformen, OTF (Organised Trading Facility). Nu overeenstemming is bereikt in de Raad kunnen de onderhandelingen in de triloog beginnen tussen de Raad, het Europees Parlement en de Commissie. Deze onderhandelingen moeten leiden tot de definitieve tekst van de nieuwe richtlijn (MiFID) en verordening (MiFIR). Naar verwachting zullen deze onderhandelingen enige maanden duren.

Als u meer wilt weten over MiFID II, kijkt u dan op onze website. Na publicatie van de versie waar in de Raad overeenstemming (‘general approach’) over is, kunt u deze lezen op onze website.
AIFM-richtlijn: start toezicht
Over minder dan een maand start het toezicht op alternatieve beleggingsinstellingen. Hoewel 22 juli de formele datum van inwerkingtreding van de AIFM-richtlijn is, biedt de AFM vanaf 22 mei al de mogelijkheid om, op informele wijze, de vergunningaanvraag te laten behandelen. Stuur hiervoor een mail naar aifmd@afm.nl. Er zijn al beleggingsinstellingen die hiervan gebruik hebben gemaakt.

Meer informatie kunt u vinden in de periodieke AIFMD-nieuwsbrief en op de website van de AFM.


  Eerste editie AIFMD-nieuwsbrief
Reacties op de nieuwsbrief
Wat vindt u van deze nieuwsbrief?
Bent u tevreden over de nieuwsbrief voor kapitaalmarkten? Mist u onderwerpen of zou u het graag anders zien? Laat het ons weten via website@afm.nl.


Contact met de AFM
De algemene contactgegevens van de AFM vindt u in het contactformulier.

  Naar boven

Archief Nieuwsberichten
Klik hier om alle nieuwsberichtenvan de AFM te bekijken
Vacatures AFM
Bekijk hier onze vacatures
Afmelden  Profiel wijzigen  Doorsturen