|
|
|
|
|
|
Het provisieverbod in zeven stellingen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
U betaalt tegenwoordig direct voor advies over complexe financiële producten, zoals hypotheken, uitvaartverzekeringen of bankspaarproducten.
Hierdoor krijgt u te maken met belangrijke vragen als: Heb ik advies nodig en wat kost dat mij, moet ik een service-abonnement nemen en is het verstandig om zelfstandig een product af te sluiten.
De AFM heeft een aantal stellingen geformuleerd met handige tips. Zodat u geholpen bent bij de beantwoording van deze vragen en het maken van de juiste afwegingen. |
|
|
|
Lees verder
Stellingen provisieverbod helpen consumenten bij maken juiste afweging |
|
|
|
|
|
|
|
|
Roodstanden duurder dan gedacht |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Veel consumenten onderschatten de hoogte van de rente die ze over hun roodstand betalen. Rentetarieven tussen de 12% en 15% zijn gebruikelijk in de markt. Slechts een op de tien Nederlanders noemt dit als rentepercentage voor roodstand. Ook ziet de helft rood staan niet als een vorm van krediet.
Dit blijkt uit onderzoek onder 511 consumenten in opdracht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). |
|
|
|
Lees verder
Roodstanden duurder dan gedacht |
|
|
|
|
|
|
Dankzij meldingen van consumenten heeft de AFM vaak misstanden kunnen onderzoeken en maatregelen kunnen nemen. Zo hebben wij kunnen waarschuwen tegen boilerrooms en illegale kredietaanbieders. Maar ook misstanden bij financiële ondernemingen zijn aan de kaak gesteld.
Het melden van klachten en signalen doet u via het Meldpunt Financiële Markten. Het is belangrijk dat u uw melding goed onderbouwt. Dan kan de AFM met uw informatie gericht actie ondernemen. |
|
|
|
Lees verder
Meldpunt Financiële Markten |
|
|
|
|
|
|
|
|
Controleer uw hypotheekgesprek |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wilt u weten of uw hypotheekadviseur alles heeft gedaan om een goed advies te geven, vult u dan de vernieuwde checklist van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) in. Met deze checklist kunt u nagaan of het gesprek goed is verlopen. De checklist is aangepast aan de nieuwe hypotheekregels.
Met de checklist loopt u door vragen over uw hypotheek-adviesgesprek. Ook worden er vragen gesteld over uw persoonlijke situatie. Het invullen duurt ongeveer 20 minuten.
Na het invullen van de checklist, krijgt u een persoonlijk adviesrapport. Hierin staan de onderdelen die nog niet goed zijn besproken. Hiermee krijgt u een duidelijk beeld wat er nog besproken moet worden, waarom dit onderdeel belangrijk is en wat u uw adviseur nog moet vragen.
|
|
|
|
Lees verder
Checklist hypotheekgesprek |
|
|
|
|
|
|
|
|
Surftips: vakantietips en vragen over geld
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wilt u nog budgettips hebben voor de vakantie? Kijkt u dan op de website van het Nibud.
Vakantietips van het NIBUD
Heeft u vragen over geld? Kijk dan of de Nederlandsche Bank het antwoord voor u heeft.
www.jouwgeldvraag.nl
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wanneer krijg ik een voorstel voor het verlengen van de rentevaste periode |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ten minste drie maanden voor het aflopen van de rentevasteperiode wordt je geïnformeerd. Dat geldt voor hypotheken waarvan de rente-vasteperiode afloopt na 1 april 2013. Je krijgt dan informatie over het aflopen van de renteperiode en over de nieuwe rente voor de komende rentevastperiode.
De aanbieder geeft ook informatie over de mogelijkheid:
1. Om boetevrij over te sluiten bij het aflopen van de rentevastperiode.
2. Om advies te vragen over oversluitmogelijkheden bij de aanbieder of een andere financiële dienstverlener. |
|
|
|
Lees verder
Veelgestelde vragen over hypotheken
Informatie over hypotheken |
|
|
|
|
|
|
|