Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief
AFM
Nieuwsbrief kapitaalmarkten
 10 september 2013
Beste relatie,
In deze nieuwsbrief van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) vindt u een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen in het toezicht op kapitaalmarkten van de afgelopen periode.
Onderwerpen in deze nieuwsbrief:
  Voorwoord Gerben Everts

Toezicht op financiële verslaggeving
  De AFM vraagt input voor de themaonderzoeken 2014
  Verkrijgbaar stellen en deponeren financiële
    verslaggeving


Toezicht accountantorganisaties
  Reactie AFM op uitspraak tuchtklacht voormalig
    accountant Vestia
  Accountantskamer berispt accountant VDM na klacht
    AFM

  AFM: voorstel NBA inzake onafhankelijkheid belangrijke
    stap voorwaarts
  AFM-bevindingen over individuele
    accountantsorganisaties vanaf 2014 openbaar
  Reactie Europese toezichthouders op raamwerk voor
    kwaliteit accountantscontrole

Toezicht op emissies en openbare biedingen
  Let op: nieuwe verklaring
  Wijziging conversievrijstelling

Toezicht op effecten en financiële infrastructuur
  Verlaging meldingsdrempel maakt meer investeerders
     zichtbaar

  Gevolgen EMIR voor Alternative Investment Funds
  Nieuwe verplichtingen EMIR vanaf 15 september

Internationale ontwikkelingen
  Nieuwe marktmisbruik verordening stap dichterbij
  Wereldwijde standaarden voor onderpanduitwisseling  
    bij OTC-derivaten


Reacties op de nieuwsbrief

Voorwoord
Vragen mijn toekomstige kleinkinderen mij ooit waar ik was op 15 september 2008? Ik weet het nog goed. De dag erna nam ik in alle vroegte de eerste vlucht naar Londen om een groot pakket aan contractopzeggingen persoonlijk bij het Europese hoofdkantoor van Lehman Brothers af te geven. Zo moest dat contractueel anno 2008.

Alle contracten - het ging om vele miljarden euro's - waren per 10 uur die ochtend overgesloten naar andere partijen. De avond ervoor was er tot tot laat hard gewerkt om alle contracten boven tafel te krijgen en de posities te berekenen. Ik heb nog nooit zo goed mijn bagage (slechts twee enveloppen) in de gaten gehouden.

Zal het instorten van Lehman Brothers over pakweg 25 jaar nog steeds zo'n historische datum blijken te zijn als wij nu, vijf jaar na dato, lijken te geloven? Ik hoop van niet. Natuurlijk, het failliet van een van de meest agressieve en grootste zakenbanken ter wereld bleek een 'trigger' voor een schok in het financiële systeem waar we vijf jaar later nog steeds de gevolgen ondervinden.Tegelijkertijd vrees ik dat het 'slechts' een willekeurig kantelpunt was. Als Lehman niet was omgevallen, was er wel ergens anders, op een ander moment, om een andere reden, een einde gekomen aan de onbegrensde groei van krediet, de handel van aanverwante risico's en financieel opportunisme.

Veel belangrijker is dat op soms angstaanjagende wijze de stabiliteit van de wereldwijde economie in gevaar is gekomen. Was risico tot vijf jaar geleden nog een bijna onzichtbare stip aan de horizon, aan het zicht onttrokken door een nevel van miljardenwinsten, eenmaal geland in de achtertuin bleek het een hele groep zwanen, lang niet altijd wit.

De samenhang van alle risico's heeft velen verrast. Banken, handelaren, accountants, overheden, beleidsmakers en, ook toezichthouders. Niet voor niets is een van de belangrijkste veranderingen een veel sterkere focus op de financiële stabiliteit. Zo is de ESRB een logische en nuttige stap om breder naar systeemrisico's te kijken en om de juiste maatregelen te nemen om de risico's in toom te houden. Bijvoorbeeld door ze niet langer ongebreideld door te schuiven tot ze eindigen op het bordje van overheden.

Vaak heb je een crisis nodig om draagvlak te krijgen voor noodzakelijke hervormingen. Denk bijvoorbeeld aan de verslaggevingschandalen van begin deze eeuw. Even schokkend destijds als Lehman, maar relatief beperkt in hun 'collateral damage'. Desondanks tuigden vele landen strenge regels op, de VS met Sarbanes-Oxley voorop. Inmiddels houdt ook het accountantsberoep zich de spiegel voor. Het kan immers nog altijd beter. 'Never waste a good crisis' heet het.

Er is ontegenzeggelijk een beschermende werking van deze regels uitgegaan. Tegelijkertijd moet niemand verwachten dat regels en toezicht alles kunnen oplossen.

Vijf jaar na Lehman is het belangrijkste om te beseffen dat dit niet de aanleiding moet zijn om de financiële sector dicht te reguleren. De gevolgen van de kredietcrisis zijn immens en schaden nog dagelijks de financiële gezondheid van miljarden mensen. Dat besef moet een uitgangspunt zijn voor draagvlak voor hervormingen, gestimuleerd door betere regels.

En dan vragen onze kleinkinderen over 25 jaar niet waar wij waren toen Lehman viel, maar hoe het toch kan dat we in Nederland zo'n stabiele financiële sector hebben opgebouwd.

Gerben Everts, bestuurder AFM

  Naar boven
Toezicht op financiële verslaggeving
De AFM vraagt input voor themaonderzoeken 2014

In oktober kondigt de AFM de themaonderzoeken voor financiële verslaggeving voor 2014 aan. Door het uitvoeren en publiceren van themaonderzoeken wil de AFM ondernemingen stimuleren de kwaliteit van de financiële verslaggeving verder te verbeteren.

Heeft u nog suggesties?
De AFM roept gebruikers, opstellers en controleurs op om voorstellen voor thema’s te doen. Suggesties voor themaonderzoeken kunnen tot 15 september a.s. worden ingediend via: fin.verslaggeving@afm.nl.

Verkrijgbaar stellen en deponeren financiële verslaggeving
De AFM wil ondernemingen wijzen op de uiterste datum voor het algemeen verkrijgbaar stellen en het gelijktijdig deponeren bij de AFM van de tussentijdse verklaring in het toezichtjaar 2013. De hiervoor geldende datum is 18 november 2013.

Het deponeren van de tussentijdse verklaring mag niet later gebeuren dan het algemeen verkrijgbaar stellen. Als u uw gegevens voor de hierboven genoemde datum  bekendmaakt, moet u deze dus tegelijkertijd bij de AFM deponeren.

De documenten kunt u aanleveren via de dienst 'Deponeren financiële verslaggeving' in Loket AFM.


 
Loket AFM
  Meer informatie over deponeren
Vragen?
Heeft u vragen of opmerkingen? Mail dan naar fin.verslaggeving@afm.nl.

  Naar boven
Toezicht accountantsorganisaties
Reactie AFM op uitspraak tuchtklacht voormalig accountant Vestia

De Accountantskamer heeft maandag 19 augustus 2013 uitspraak gedaan over de tuchtklacht die de AFM heeft ingediend tegen de voormalige KPMG accountant van woningcorporatie Vestia. De AFM voelt zich in haar toezichtstaak gesteund nu de Accountantskamer al haar verwijten tegen de accountant gegrond acht.

De AFM bestudeert de uitspraak van de Accountantskamer nog specifiek op het punt van de berisping als passende sanctie.

  Reactie AFM op uitspraak accountantskamer
Accountantskamer berispt accountant VDM na klacht AFM

De Accountantskamer heeft op 26 juli 2013 een voormalige accountant van EY berispt voor een fout bij de jaarrekeningcontrole van Van der Moolen. Deze beursgenoteerde onderneming die actief was in de effectenhandel ging failliet in 2009. De tuchtrechter deed zijn uitspraak na een tuchtklacht van de AFM.

De AFM vond dat de externe accountant de continuïteitsveronderstelling van Van der Moolen niet op de juiste wijze had gecontroleerd en daarmee ook het fundamentele beginsel van deskundigheid en zorgvuldigheid niet in acht had genomen. Daarnaast had de AFM ernstige twijfels bij de integriteit van de accountant en de manier waarop een aantal cruciale zaken in het dossier was vastgelegd. In de klacht had de AFM gevraagd om de zwaarste sanctie in het tuchtrecht, een doorhaling in het register.

De Accountantskamer verklaarde de klacht dat de externe accountant de continuïteitsveronderstelling niet op de juiste wijze had gecontroleerd gegrond. Hoewel de Accountantskamer de klacht op andere punten niet gegrond verklaarde, stelde zij dat de werkwijze van de accountant zich niet verdroeg met de eisen die voortvloeien uit de van een accountant bij een controle van een jaarrekening te vergen deskundigheid en zorgvuldigheid.
AFM: voorstel NBA inzake onafhankelijkheid belangrijke stap voorwaarts
De AFM vindt dat de NBA met haar voorstellen voor nieuwe gedrags- en beroepsregels zichtbaar op de goede weg is om de kwaliteit van de accountantscontrole te versterken.

In juli 2013 heeft de NBA  de Conceptverordening Gedrags- en Beroepscode Accountants (VGBA) en de Conceptverordening inzake de Onafhankelijkheid van Accountants bij Assurance-Opdrachten (ViO) gepubliceerd en opengesteld voor reacties.

De verordeningen stellen normen voor een goede uitoefening van het accountantsberoep en normen voor de onafhankelijkheid van accountants. Volgens AFM-bestuurslid Gerben Everts hebben de door de NBA gepresenteerde voorstellen de steun van de AFM, mits ze op verschillende punten nog wat worden aangescherpt of verbeterd. Hiermee kan de duidelijkheid en de handhaafbaarheid worden vergroot.


 
Voorstel NBA belangrijke stap voorwaarts
AFM-bevindingen over individuele accountantsorganisaties vanaf 2014 openbaar
Minister van Financiën Dijsselbloem zal het mogelijk maken dat bij toekomstige publicatie van bevindingen van de AFM over accountantsorganisaties, bevindingen per organisatie kunnen worden onderscheiden. Tot op heden moest de traceerbaarheid naar individuele organisaties in algemene rapportages worden voorkomen. Het wetsvoorstel Wijzigingswet financiële markten 2014 voorziet in bovenstaande wijziging.

Dat schrijft Dijsselbloem in een nota naar aanleiding van verslag van de Wijzigingswet financiële markten 2014 aan de Tweede Kamer.


 
Bevindingen over individuele accountantsorgansiaties
    vanaf 2014 openbaar
  Nota nav de Wijzigingswet financiële markten 2014
Europese toezichthouders leveren gezamenlijk commentaar op nieuw raamwerk voor kwaliteit accountantscontrole

Zeventien Europese toezichthouders waaronder de AFM hebben per brief gereageerd op een voorstel van de International Auditing and Assurance Standards Board   
(IAASB).

Het voorstel betreft een vernieuwd raamwerk voor de kwaliteit van de accountantscontrole (A Framework for Audit Quality). De European Audit Inspection Group (EAIG) heeft de totstandkoming van de brief gecoördineerd.


 
Europese toezichthouders werken samen aan
    commentaar op nieuw raamwerk
Vragen?
Heeft u naar aanleiding van deze nieuwsbrief nog vragen over het toezicht op accountantsorganisaties, stuur dan een e-mail naar wta@afm.nl.

  Naar boven
Toezicht op emissies en openbare biedingen
Let op: nieuwe verklaring

De verklaring die de uitgevende instelling of andere aanvrager moet meesturen met de aanvraag ter goedkeuring van een prospectus is door de AFM aangepast. Let u daarom goed op als u een nieuwe aanvraag indient: stuur de nieuwste versie van de verklaring (ingevuld en ondertekend) mee met de andere verplichte documenten. U vindt de nieuwe verklaring en de procedure op onze website.

  Nieuwe verklaring en procedure

Wijziging conversievrijstelling
Op grond van de conversievrijstelling in artikel 5:4, eerste lid, onderdeel g Wft kunnen effecten tot de handel op een gereglementeerde markt worden toegelaten zonder een goedgekeurd prospectus te publiceren. Met ingang van 1 januari 2013 is artikel 5:4 Wft aangepast.

Hierdoor kan de AFM bepalen dat de conversievrijstelling niet van toepassing is op uit conversie voortkomende aandelen of certificaten daarvan. Dit met het oog op de belangen die artikel 5:2 Wft bedoelt te beschermen.
Meer informatie hierover vindt u door te klikken op de volgende link:

 
Wijziging conversievrijstelling
Vragen?
Heeft u naar aanleiding van deze nieuwsbrief nog vragen? Mail dan naar service.prospectus@afm.nl of openbare.biedingen@afm.nl.

  Naar boven
Toezicht op effecten en financiële infrastructuur
 
Verlaging meldingsdrempel maakt meer investeerders zichtbaar

De AFM heeft in juli meer dan 100 nieuwe meldingen ontvangen van substantiële deelnemingen. Per 1 juli is de wettelijke grens verlaagd en moeten partijen hun aandelen- en zeggenschapsbelangen melden als ze 3 procent of meer van de aandelen of stemrechten bezitten. Voorheen was dat vanaf 5 procent verplicht. De wetswijziging vloeit deels voort uit het advies van de Monitoring Commissie Corporate Governance Code uit 2007.

Partijen die op 1 juli een substantieel belang in een beursgenoteerd bedrijf tussen de 3% en de 5% bezaten, hadden een maand de tijd dit bij de AFM te melden (initiële melding).

Meer transparantie
Met de bekendmaking van de belangen in het register op de AFM website, is voor de markt meer transparantie gekomen, in vooral AEX-fondsen. Ter vergelijking: in 2011 en 2012 zijn per jaar ongeveer 400 substantiële meldingen gedaan.

Partijen die vroeger onder de eerste drempelwaarde van 5% bleven, moesten nu openheid van zaken geven. Internationaal bekende grootbanken, pensioenfondsen en sovereign wealth fondsen zijn de grootste melders. Daarnaast ziet de AFM veel Amerikaanse en Engelse vermogensbeheerders als nieuwe melders van belangen.

Bruto shortpositie
Naast de verlaagde drempel is ook de melding van een bruto shortpositie per 1 juli verplicht. Hiervoor geldt echter geen initiële meldingsplicht. Na 1 juli heeft dit tot nu toe meer dan 10 meldingen opgeleverd. Deze meldingsplicht geldt naast die van een netto short positie onder de Verordening Short Selling die op 1 november 2012 is ingegaan.

  AFM registers

Gevolgen EMIR voor Alternative Investment Funds

Sinds 16 augustus 2012 is de European Market Infrastructures Regulation (EMIR) van kracht, de verordening voor otc-derivaten, centrale tegenpartijen en transactieregisters. De AFM houdt toezicht op de naleving van deze verordening. EMIR heeft gevolgen voor Alternative Investment Funds (AIFs).
Onder EMIR worden OTC-derivatencontracten van AIFs onderworpen aan strenge eisen. Een AIF kwalificeert onder EMIR als een financiële tegenpartij. In het geval een AIF OTC-derivatencontracten wenst af te sluiten die niet via een centrale tegenpartij worden afgewikkeld, dient deze AIF aan enkele wettelijke verplichtingen uit EMIR te voldoen die vanaf 15 maart 2013 in werking zijn getreden. Daarnaast treden op 15 september 2013 een aantal verplichtingen in werking over het risicomanagement van deze OTC-derivatencontracten.
Verder zal (op zijn vroegst) in januari 2014 de verplichting inwerking treden om (OTC-)derivatencontracten te rapporteren. Daarnaast zal in de loop van 2014 en 2015 verplichtingen van kracht worden over de afwikkeling van OTC-derivaten.


 
meer informatie over EMIR
Nieuwe verplichtingen EMIR vanaf 15 september

Partijen die OTC-derivaten verhandelen hebben vanaf 15 maart 2013 te maken met de eerste verplichtingen uit EMIR. Het gaat hier om verplichtingen voor alle openstaande OTC-derivatencontracten die niet worden afgewikkeld via een centrale tegenpartij. Op 15 september 2013 treden er nog drie verplichtingen in werking. Deze verplichtingen hebben betrekking op portfolio reconciliatie, portfolio compressie en geschillenbeslechting.

Portfolio reconciliatie houdt kortweg in dat partijen bij een OTC-derivatencontract ervoor zorgen dat zij dezelfde voorwaarden voor de transactie vastleggen. Het comprimeren van portefeuilles houdt in dat partijen dezelfde risicopositie behouden, maar dat ze het aantal contracten verminderen.

Ten slotte dienen partijen vanaf 15 september procedures en processen omtrent geschillen te hebben wanneer ze OTC-derivatencontracten met elkaar afsluiten. Ook dienen financiële tegenpartijen geschillen in bepaalde gevallen te melden aan de AFM. Financiële partijen met een vergunning van de AFM dienen deze geschillen per e-mail sturen aan emir@afm.nl.

 
meer informatie over EMIR
Vragen?
Heeft u vragen of opmerkingen? Mail naar TEFI_Secretariaat@afm.nl.

  Naar boven
Internationale ontwikkelingen
Nieuwe marktmisbruik verordening stap dichterbij

Eind juni 2013 is er in Brussel overeenstemming bereikt tussen de Raad, de Europese Commissie en het Europese Parlement over de Market Abuse Regulation (MAR). De MAR zal de huidige Market Abuse Directive (MAD) vervangen. De MAR en MiFID II treden vermoedelijk begin 2016 in werking. De MAD vormt momenteel de wettelijke basis voor het AFM-toezicht op marktmisbruik.

De belangrijkste wijzigingen in de MAR ten opzichte van de MAD, waarover nu op Europees niveau overeenstemming is bereikt, betreffen onder meer:
•    Hogere en meer geharmoniseerde sancties voor handel
     met voorwetenschap en marktmanipulatie;
•    Verbreding van de scope tot nieuwe handelsplatformen,
      over-the-counter handel en high frequency trading;
•    Versterking van de bestrijding van marktmisbruik tussen
     grondstoffenmarkten en gerelateerde derivatenmarkten;
•    Het actief voorkomen en detecteren van marktmisbruik
     door handelsplatformen en beleggingsondernemingen;
•    Verbod op het manipuleren van benchmarks, zoals   
      LIBOR en Euribor.

De komende periode is ESMA aan zet. Zij krijgt de opdracht om een aantal aspecten van de verordening meer in detail uit te werken, bijvoorbeeld op het gebied van insiderlijsten en hoe om te gaan met klokkenluiders.
Wereldwijde standaarden voor onderpanduitwisseling bij OTC-derivaten
Op 2 september hebben BCBS en IOSCO gezamenlijk standaarden gepubliceerd voor OTC-derivaten. BCBS is het mondiale platform waarin bankentoezichthouders samenwerken zoals IOSCO dat is voor financiële marktentoezichthouders. 

Deze standaarden stellen eisen aan onderpanduitwisseling wanneer twee partijen bilateraal een OTC-derivatencontract met elkaar aangaan. Deze regels zijn een gevolg van de G20 die heeft gevraagd wereldwijde standaarden te ontwikkelen om systeemrisico in bilaterale OTC-derivatencontracten te verminderen en centrale clearing te bevorderen.

In deze standaarden is onder andere opgenomen dat voor het gros van de OTC-derivaten die niet centraal gecleard worden, zowel variabel als initieel onderpand moet worden uitgewisseld en welke ‘haircuts’ op verschillende soorten onderpand moeten worden toegepast. Ook is de reikwijdte opgenomen van partijen die hieraan moeten voldoen en een fasering in de tijd voor de verplichtingen.
Deze standaarden, die geen wettelijk karakter hebben, vormen de basis voor het Europese regime voor OTC-derivaten onderpanduitwisseling.

In EMIR is hiervoor al een artikel opgenomen dat nog uitgewerkt dient te worden. Hiermee is gewacht tot BCBS/IOSCO klaar waren. Nu zullen de drie Europese toezichthouders (ESMA, EBA en EIOPA) de technische reguleringsnormen gaan schrijven. Deze zullen naar verwachting in 2014 van kracht worden.

  De BCBS/IOSCO standaarden
Reacties op de nieuwsbrief
Wat vindt u van deze nieuwsbrief?

Bent u tevreden over de nieuwsbrief voor kapitaalmarkten? Mist u onderwerpen of zou u het graag anders zien? Laat het ons weten via website@afm.nl.


Contact met de AFM

De algemene contactgegevens van de AFM vindt u in het contactformulier.

  Naar boven

Archief Nieuwsberichten
Klik hier om alle nieuwsberichtenvan de AFM te bekijken
Vacatures AFM
Bekijk hier onze vacatures
Afmelden  Profiel wijzigen  Doorsturen