Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief
AFM
Speciale nieuwsbrief over vakbekwaamheid voor financiële dienstverleners
28-03-2014
Beste relatie,

De nieuwe vakbekwaamheidseisen hebben als doel de kwaliteit van de financiële dienstverlening verder te verhogen. De impact van deze eisen is groot. Het is dan ook begrijpelijk dat u ons daar vragen over stelt. Om u zo goed mogelijk van dienst te zijn, besteden we in deze nieuwsbrief uitgebreid aandacht aan vakbekwaamheid. Uit onze enquête over vakbekwaamheid, die velen van u hebben ingevuld, blijkt dat er behoefte bestaat aan goede praktijkvoorbeelden en meer informatie op onze website.
 
In deze nieuwsbrief vertellen enkele van uw collega’s daarom over de manier waarop zij ervoor zorgen dat hun klantmedewerkers permanent actueel vakbekwaam zijn. Ook geven we gerichte informatie over vakbekwaamheid voor de kleine financiële dienstverlener, die ook op onze themapagina staat. We laten u natuurlijk ook de resultaten uit de enquête zelf zien, en een AFM-collega vertelt hoe zij de nieuwe eisen ervaart. Tot slot beantwoordt het CDFD enkele vragen over de eerste slagingspercentages

Mocht u na het lezen van deze nieuwsbrief nog vragen hebben, dan kunt u vanzelfsprekend altijd contact opnemen met het Ondernemersloket.

De redactie
Onderwerpen in deze nieuwsbrief:
  Resultaten enquête over vakbekwaamheid
  Permanent actueel vakbekwaam, hoe doe ik dat?
 
Themapagina vakbekwaamheid aangepast voor kleine financiële dienstverlener
  AFM-er aan het woord: ‘Zie de eisen vooral als kans’
 
CDFD beantwoordt vragen over eerste slagingspercentages


Resultaten enquête over vakbekwaamheid
De enquête over vakbekwaamheid is ingevuld door 1105 respondenten. We zijn verheugd dat velen van u de moeite hebben genomen om uw mening te geven. Uw mening helpt ons om u beter te informeren.

Respondenten
De grootste groep respondenten, namelijk 952, valt in de categorie adviseur, bemiddelaar en/of huisvolmacht. Ook hebben 33 serviceproviders / gevolmachtigd agenten en 73 aanbieders de enquête ingevuld. Dit komt overeen met de verhouding tussen de verschillende vergunninghouders in ons register. Daarnaast hebben 47 andere belanghebbenden als opleidingsinstituten hun mening gegeven.

Sector aan de slag
Een ruime meerderheid (84 procent) van de respondenten is bereid zich in te zetten voor de doelen die de wetgever voor ogen heeft met de nieuwe vakbekwaamheidseisen, ook al is een meerderheid negatief over deze nieuwe eisen en ziet er geen noodzaak toe.

De overgrote meerderheid (81 procent) wil tijd vrijmaken voor de invoering van de nieuwe vakbekwaamheidseisen en is bereid om weerstand tegen de nieuwe eisen binnen de eigen organisatie te verminderen. Hierbij valt het op dat hoe groter de organisatie is, hoe positiever men over de nieuwe eisen is.

  Hier vindt u een overzicht van alle resultaten
 
De nieuwe eisen hebben een grote impact op de markt. We hebben dan ook begrip voor de weerstand die een deel van de markt voelt. Het doet ons deugd dat het overgrote deel van de markt toch bereid is om tijd vrij te maken voor de invoering van de nieuwe eisen. Hierdoor draagt u bij aan het verder verbeteren van de dienstverlening aan de klant en het vergroten van het vertrouwen in de financiële markt.

Workshops
Uit de enquête blijkt ook dat de deelnemers aan de workshops die de AFM heeft georganiseerd, positiever zijn over de nieuwe vakbekwaamheidseisen en de beschikbare informatie, dan dienstverleners die niet hebben deelgenomen. Het directe contact tussen de AFM en de markt wordt gewaardeerd. Daarom gaan we de komende maanden bij verschillende financiële dienstverleners op werkbezoek om te zien hoe de nieuwe vakbekwaamheidseisen in de praktijk uitwerken.

Informatieverstrekking
We gebruiken de uitkomsten om u gerichter te informeren over vakbekwaamheid. Dat hier behoefte aan is, blijkt uit de enquête. Zo vindt bijna drie kwart van de respondenten de nieuwe eisen complex. Uit de open tekst velden blijkt dat een belangrijk deel van de respondenten behoefte heeft aan informatie gericht op de eenmanszaak. Ook is er behoefte aan goede praktijkvoorbeelden. In deze nieuwsbrief gaan we hier al op in en op onze themapagina zullen we daar de komende weken verder aan werken. Hiermee hoopt de AFM u beter te ondersteunen met het invoeren van de nieuwe vakbekwaamheidseisen.
 
Permanent actueel vakbekwaam, hoe doe ik dat?
 Alle klantmedewerkers moeten permanent actueel vakbekwaam zijn. Dat wil zeggen: de vakbekwaamheid van klantmedewerkers moet doorlopend worden bijgehouden. Dit is een open norm, wat inhoudt dat u zelf kunt bepalen hoe u dat voor uw onderneming inricht. Wij verwachten dat u de manier waarop u permanent actueel vakbekwaam hebt ingericht, vastlegt in de beschrijving van de bedrijfsprocessen (AO/IC) van uw kantoor. Uit onze enquête blijkt dat veel financiële dienstverleners behoefte hebben aan praktijkvoorbeelden. Daarom hebben wij een aantal praktijkvoorbeelden op een rij gezet.

Praktijkvoorbeelden
De heer Hut van Hut Pensioen Consultancy uit Winsum: “Eens per week maak ik een verslag van de laatste actualiteiten op het gebied van pensioenen en hoe dit toepasbaar is in de praktijk. Dit mail ik naar mijn personeel. Hierdoor blijft iedereen op de hoogte van de laatste actualiteiten. ” Om dit goed te kunnen doen, houdt de heer Hut zelf zijn vakliteratuur bij, kijkt op relevante websites en volgt de debatten van de overheid over het onderwerp pensioenen. Verder bezoekt hij eens per maand de bijeenkomsten van de Vereniging SamenwerkendePensioenAdviseurs.

De heer Beckers van beuken‘essers B.V., gevestigd op Maastricht-Airport, borgt de permanente actuele vakbekwaamheid van zijn personeel ook zelf. “Ik ben blij dat ik niet verplicht ben een programma te kopen en dat ik zelf de permanent actuele vakbekwaamheid kan borgen. Eens per twee weken staan actualiteiten en dossierervaringen op de agenda van het kantooroverleg, waarvan de aanwezigheid van de medewerkers wordt geadministreerd. Daarnaast circuleren de nieuwsbrieven en vakbladen. Dit alles wordt vastgelegd en gearchiveerd.”

Verder spraken wij een financiële dienstverlener uit Noord-Holland met vijf personeelsleden. Hij test op dit moment een computerprogramma om zijn personeel permanent actueel vakbekwaam te houden. “Waarschijnlijk gaan wij hiervoor kiezen. Er zit een registratiesysteem in en geeft per module aan wat wel en niet van belang is. Dit wordt speels getoetst en het is ook een naslagwerk. Het kost wel wat maar dan hoef je als kantoor het niet zelf te organiseren.”

Een grote financiële dienstverlener uit Zuid-Holland met een callcenter regelt permanent actueel vakbekwaam als volgt: “Permanent vakbekwaam in 2014 betekent voor ons dat vóór aanvang van elke belopdracht relevante eind- en toetstermen worden verzameld en dat daarover instructie wordt gegeven aan de klantmedewerkers met een schriftelijke toets als afsluiting. Verder verzamelen wij relevante actuele wijzigingen, deze worden tussentijds doorgenomen met de medewerkers en eveneens afgetoetst. Deze werkwijze ligt vast in onze handboeken.”

Themapagina vakbekwaamheid aangepast voor kleine financiële dienstverleners
We hebben onze themapagina aangepast. Alle belangrijke informatie voor kleine financiële dienstverleners die geen of een enkele medewerker hebben, staat nu overzichtelijk bij elkaar. Ook zijn er drie onderwerpen toegevoegd waar veel vragen over zijn.

Het uitgangspunt van de nieuwe vakbekwaamheidseisen is dat u, net als voorheen, een vakbekwame financiële dienstverlening biedt aan uw klanten. U en uw eventuele klantmedewerkers moeten voldoende zijn opgeleid voor de werkzaamheden die u voor uw klanten verricht. U zorgt hiervoor via uw bedrijfsvoering.
 
Als u adviseert, dan heeft u ook een geldig diploma nodig voor het onderwerp waarin u adviseert. Om bijvoorbeeld consumenten te mogen adviseren over autoschadeverzekeringen, moet u het Wft diploma adviseur schadeverzekering particulier hebben. Ook een klantmedewerker die adviseert heeft een geldig diploma nodig. Meer informatie over de diplomaplicht. U moet er daarnaast voor zorgen dat u en uw klantmedewerkers permanent actueel vakbekwaam zijn. Er is sprake van een overgangsregime voor de diplomaplicht, waar u mogelijk gebruik van kunt maken.

In vier stappen vakbekwaam
De AFM heeft voor u een stappenplan opgesteld om u te ondersteunen bij de overgang naar de nieuwe vakbekwaamheidseisen. Aan de hand van vier stappen kunt u er voor zorgen dat uw bedrijf voldoet aan de nieuwe vakbekwaamheidseisen.

  Naar het stappenplan

De drie nieuwe onderwerpen:
1. Welke vakbekwaamheid is nodig als je alleen een portefeuille beheert?
Welke vakbekwaamheid nodig is, hangt af van de werkzaamheden die u verricht bij het beheer van de portefeuille. Beheer houdt in dat u geen nieuwe producten sluit. Als uw werkzaamheden zich beperken tot het namens de klant contact onderhouden met de aanbieder van het financiële product, dan vallen de werkzaamheden onder de financiële dienst bemiddelen. U moet er dan via de bedrijfsvoering voor zorgen dat iedereen met inhoudelijk klantcontact permanent actueel vakbekwaam is voor de werkzaamheden.

Als uw klant vragen heeft over zijn financiële product, dan mag u zonder diploma uitsluitend informatie verstrekken. De klant zal echter willen weten wat hij moet doen met die informatie. Als u de klant goed wilt helpen, is er al snel sprake van een aanbeveling en dus advies waarvoor een diplomaplicht bestaat.
De AFM vindt dat het bij het beheer van een portefeuille in het belang van de klant is dat hij advies kan krijgen op de momenten dat dit nodig is. Degene die adviseert moet een geldig diploma hebben.

2. Welke vakbekwaamheid is nodig voor beleidsbepalers?
De dagelijkse beleidsbepaler van een financiële onderneming is er verantwoordelijk voor dat de bedrijfsvoering zo is ingericht dat een vakbekwame financiële dienstverlening voldoende is gewaarborgd.

Of de beleidsbepaler zelf ook vakbekwaam moet zijn, hangt af van de werkzaamheden die hij of zij verricht. De beleidsbepaler die inhoudelijk klantcontact heeft, moet net als alle klantmedewerkers vakbekwaam zijn voor de financiële diensten die hij of zij verleent. Als de beleidsbepaler zich ook bezig houdt met adviseren, dan moet hij of zij een geldig diploma hebben.

Beleidsbepalers die geen inhoudelijk klantcontact hebben, hoeven dus zelf niet vakbekwaam te zijn. De geschiktheid en betrouwbaarheid van beleidsbepalers moet wel buiten twijfel staan. Beleidsbepalers moeten onder andere over voldoende relevante kennis en ervaring beschikken voor de uitoefening van de onderneming.

3. Hoe zit het met de vakbekwaamheid van een gevolmachtigd agent?
Voor volmachtkantoren geldt dat zij de bedrijfsvoering zodanig moeten inrichten dat een vakbekwame financiële dienstverlening voldoende is gewaarborgd. Alle klantmedewerkers die zich bij een volmachtkantoor bezig houden met de werkzaamheden die namens de verzekeraar worden uitgevoerd, moeten daarom via de bedrijfsvoering permanent actueel vakbekwaam zijn voor dat werk.

De minister van Financiën heeft de inwerkingtreding van specifieke vakbekwaamheidregels voor volmacht uitgesteld. Voor het optreden als gevolmachtigd agent geldt daarom voorlopig geen diplomaplicht. Als klantmedewerkers binnen het volmachtkantoor zich bezighouden met adviseren, dan dienen zij wel, net als alle adviseurs, in het bezit te zijn van een geldig diploma.

 
AFM’er aan het woord: ‘Zie de eisen vooral als kans’
Toezichthouder Elisabeth Bootsma houdt zich al ruim twee jaar bezig met de nieuwe vakbekwaamheidsregels. Binnenkort doet zij zelf examen voor het diploma Wft Basis. ‘Het verbeteren van kwaliteit van dienstverlening begint bij de persoon die tegenover de klant aan tafel zit.’

Waarom vindt u de nieuwe vakbekwaamheidsregels belangrijk?
‘De regels dragen sterk bij aan de doelen die wij al tijden samen met de markt nastreven, zoals het verbeteren van de kwaliteit van dienstverlening en een eerlijk speelveld tussen aanbieders en adviseurs. De nieuwe vakbekwaamheidseisen zorgen ervoor dat de persoon die tegenover de klant zit, de juiste vaardigheden onder de knie heeft. Dat is wat mij betreft het beginpunt van kwalitatief goede dienstverlening Ook heffen de nieuwe regels het oude verschil tussen adviseurs bij aanbieders en zelfstandig adviseurs op. Grote ondernemingen kunnen niet meer via de bedrijfsvoering aan de regels voldoen. Elke adviseur moet nu zijn diploma’s halen, of deze nou bij een bank werkt of zelfstandig adviseur is.’

Gelooft u dat adviezen aan klanten feitelijk beter worden door de nieuwe regels?
‘Ja, daar geloof ik echt in. Zeker omdat er nu meer focus komt op de vaardigheden van de adviseur. Een voorbeeld daarvan is het herkennen en achterhalen van de dieperliggende behoefte en vraag van de klant. Er wordt erkend dat het bij een advies niet alleen gaat om het aankruisen van de technische productkenmerken, maar veel meer om het aansluiting zoeken met de klant die bij je aan tafel zit. Het gaat juist om de vertaalslag van de klant naar het professionele advies over een product.’

Er is veel weerstand bij adviseurs over de examens. Kunt u zich daarin verplaatsen?
‘Ik kan me voorstellen dat adviseurs met enige argwaan naar de examens kijken. Er zit angst dat ze hierdoor hun vak niet meer kunnen uitoefenen. Het is jammer dat de weerstand op de examens het zicht op de gezamenlijke doelstellingen vertroebelt. Zelf ga ik binnenkort het examen voor Wft Basisdiploma doen. Dat vind ik spannend. Maar ik hoop dat andere adviseurs het net als ik zullen zien als een kans. Een kans om je als adviseur te onderscheiden en je trots op je vakkennis te tonen.’

Wat hebben marktparten eigenlijk zelf aan de nieuwe regels?
‘De nieuwe vakbekwaamheidsregels zullen het vertrouwen van klanten in hun financiële adviseur vergroten. Het vertrouwen van klanten in de sector als geheel is nog altijd betrekkelijk laag. De diploma’s en nieuwe vereisten aan vakbekwaamheid zullen klanten tonen dat hun adviseur de juiste kennis en vaardigheden bezit om hen van advies te dienen, en dat hij zijn geld dubbel en dwars waard is.’

 
CDFD beantwoordt vragen over eerste slagingspercentages
 De afgelopen weken is veel geschreven en gesproken over de eerste voorlopige slagingspercentages van de nieuwe Wft-examens die bekend werden. De verantwoordelijkheid voor deze examens ligt bij het College Deskundigheid Financiële Dienstverlening (CDFD). De AFM heeft echter ook vragen over dit onderwerp gekregen. Daarom hebben de twee meest gestelde vragen voorgelegd aan het CDFD. Hieronder de antwoorden.

PEplus- of initieel examen?
De voorlopige slagingspercentages die naar buiten zijn gekomen, betreffen volgens het CDFD de nieuwe initiële Wft-examens. Dit zijn examens voor adviseurs die niet over geldige 'oude' Wft-diploma's beschikken. De eerste definitieve examenuitslagen worden deze week bekend. Over PEplus-examens zijn nog geen voorlopige slagingspercentages bekend, omdat deze examens pas sinds 17 maart kunnen worden afgenomen.

Slagingspercentage
Media berichtten over een gemiddeld slagingspercentage van 20 procent. Omdat er nog maar (zeer) weinig examens zijn afgenomen, kunnen hieraan volgens het CDFD nog geen conclusies worden verbonden over de kwaliteit van de vragen, de moeilijkheid van de examens of de normering. Bovendien lopen de voorlopige slagingspercentages van de verschillende modules sterk uiteen. Het CDFD neemt kritische kanttekeningen naar aanleiding van afgenomen examens zeer serieus en werkt samen met de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) en het Ministerie van Financiën continu aan verbeteringen.

Inschrijven
Uit de enquête die de AFM over vakbekwaamheid heeft uitgezet, blijkt dat bijna de helft van alle financiële dienstverleners hun adviseurs in de tweede helft van 2014 examens laten afleggen. Nog eens 30 procent kiest voor de eerste helft van 2015. Door tijdig aan de examens te beginnen, creëren zij ruimte om een examen indien nodig te kunnen herkansen. Wilt u meer weten over het aanmelden voor examens, dan kunt u inspiratie opdoen in het stappenplan dat het CDFD hierover op zijn website heeft staan.

 
Reacties op de nieuwsbrief
Wat vindt u van deze nieuwsbrief?

Bent u tevreden over de nieuwsbrief voor financiële dienstverleners? Mist u onderwerpen of zou u het graag anders zien? Laat het ons weten via ondernemersloket@afm.nl t.a.v. Redactie nieuwsbrief.


Contact met de AFM
U kunt het Ondernemersloket van de AFM bereiken op werkdagen tussen 10.00 en 17.00 uur op 0800-6800 680 (gratis). U kunt ook een e-mail sturen naar ondernemersloket@afm.nl.

Archief Nieuwsbrieven
Klik hier om de nieuwsbrieven te bekijken
Vacatures AFM
Bekijk hier onze vacatures
Afmelden  Profiel wijzigen  Doorsturen