Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief
AFM
Nieuwsbrief Financiële dienstverleners
29 april 2014
Beste relatie,
 
Dienstverlening op maat leeft in de markt. Die conclusie durven wij te trekken na een aantal symposia over dit onderwerp, waaraan velen van u hebben deelgenomen. Met Dienstverlening op maat bieden wij u handvatten, waarmee u uw dienstverlening kunt afstemmen op de vraag van de klant. Maar uiteindelijk gaat het er natuurlijk om hoe u hier zelf in de dagelijkse praktijk mee omgaat. Daarom komen in deze nieuwsbrief enkele adviseurs aan het woord over hun ervaring met het leveren van maatwerk.

Aan het woord komt ook toezichthouder Jeroen Gevaert. Hij beoordeelt op dit moment de adviesdienstverlening. Daarvan zullen we de resultaten op een later moment delen. Jeroen geeft u nu alvast een kijkje in de keuken van het onderzoek zelf. Een onderzoek dat we al wel hebben afgerond, betrof de online beschikbaarheid en de vindbaarheid van het dienstverleningsdocument. Op basis van de resultaten hebben we een aantal tips opgesteld, waarmee u dit document beter vindbaar kunt maken op uw website.

Vanzelfsprekend vindt u in deze nieuwsbrief ook de vraag van de maand en een overzicht van relevante, korte nieuwsberichten.

De redactie
Onderwerpen in deze nieuwsbrief:
  ‘Integraal advies is niet altijd de verplichte route’
  Staan uw DVD’s goed vindbaar op uw website?
  AFM’er aan het woord: ‘De markt is flink vooruit gegaan’
  Mijn onderneming wijzigt van rechtsvorm. Wat moet ik doen?
  Korte nieuwsberichten
‘Integraal advies is niet altijd de verplichte route’
We hebben dit voorjaar vier seminars gehouden over Dienstverlening op maat. We gaven een toelichting op ons visiedocument en Jurjen Oosterbaan van D&O schetste de mogelijkheden die hij ziet.

Dienstverlening op Maat zet voor veel dienstverleners een deur open, die vroeger op slot leek. Bert Alberts van Hyfass en deelnemer van het seminar: “Als dienstverlener krijg je in de toekomst steeds meer ruimte om je dienstverlening aan te laten sluiten op de behoefte van de klant. We zijn de afgelopen jaren wat krampachtig bezig geweest. We zijn daar nu allemaal zoekende in.”

En Auke Gijsbertse van Bielderman Koetsier: “Je moet als financieel dienstverlener invulling geven aan de wensen van de klant. Ik zie dat we eigenlijk nu pas naar een ‘normale’ situatie gaan waar integraal advies niet altijd de verplichte route is.”

Verandering is nodig, die conclusie staat voor Jurjen Oosterbaan als een paal boven water. De klant wordt mondiger nu hij direct betaalt voor advies. Hij wil zelf meebepalen hoe uitgebreid de dienstverlening eruit ziet. Een voorbeeld dat tijdens het seminar veel discussie opriep, is een klant die vraagt een goedkopere overlijdensrisicoverzekering te selecteren en af te sluiten. Daar is vaak geen integraal adviestraject voor nodig. Dat is belangrijk, want “advies moet betaalbaar blijven, en daarvoor is Dienstverlening op maat noodzakelijk”, aldus Remco de Jong van Allfinco.

Knelpunten
Onderdeel van het seminar waren workshops over de praktische knelpunten, waar marktpartijen mee te maken hebben. In plaats van het standaardtraject van vroeger moet worden nagedacht over de behoeften van de klant en het dienstverleningstraject dat daarbij past. Auke Gijsbertse ziet geen nadelen, wel knelpunten. “Het is nog niet duidelijk waar de grens ligt. Het is goed als de AFM meer voorbeelden van een goede toepassing laat zien. Verder werken aanbieders nog niet erg mee en verschuilen zich achter formaliteiten.”

Bang voor de toezichthouder
Het toepassen van maatwerk blijkt soms lastig. Ook angst voor de AFM speelt hierin een rol. Auke Gijsbertse: “De markt blijft toch nog voorzichtig: hoe ver kunnen we gaan? De vraag blijft ‘wat is wel goed en wat is niet goed?’ En ‘deelt de AFM mijn zienswijze van goed advies?’.”

De angst voor de toezichthouder kwam vaker terug tijdens het seminar. Boetes uit het verleden hebben het beeld neergezet van een toezichthouder die op zoek is naar ‘missende kopietjes’ in dossiers. Gelukkig ziet niet iedereen dit zo. Bert Alberts: “Ik stel gewoon de klant voorop. Als de AFM er toch anders over denkt, dan kunnen we hier een goed gesprek over hebben en mogelijk naar de toekomst toe dingen anders inrichten.

Wij zijn benieuwd naar uw mening
Wij gaan graag het gesprek aan met dienstverleners en we staan open voor voorbeelden. Heeft u verder vragen of concrete voorbeelden, mail ons dan op dienstverleningopmaat@afm.nl. Verder willen wij u zo goed mogelijk ondersteunen bij het toepassen van Dienstverlening op maat. Wij nodigen u daarom uit een enquête hierover in te vullen.

Staan uw DVD’s goed vindbaar op uw website?
Het standaard dienstverleningsdocument (DVD) helpt consumenten bij het kiezen van de juiste adviseur. Dankzij het DVD kunnen ze uw dienstverlening en gemiddelde kosten vergelijken met die van andere adviseurs. Het document helpt u om uw dienstverlening aan uw klanten uit te leggen.

Daarom is het belangrijk dat het dienstverleningsdocument op uw website staat. Dat is bovendien wettelijk verplicht. Ook is het belangrijk dat consumenten het DVD gemakkelijk kunnen vinden op uw website. We hebben recentelijk 250 websites bekeken en op 70 procent daarvan stond een DVD. Wel was het document soms moeilijk te vinden.

Maar wat is nu eigenlijk goed vindbaar? Om u daarbij te helpen, hebben wij een aantal handvatten op onze website gezet.

Kort gezegd, komt het erop neer dat een consument het DVD makkelijker vindt als het op de webpagina staat, waarop meer informatie over bijvoorbeeld uw dienstverlening, kosten of een product (zoals een hypotheek) is te vinden.

Meer handvatten en goede voorbeelden kunt u vinden op onze website.

AFM’er aan het woord: ‘De markt is flink vooruit gegaan’
Toezichthouder Jeroen Gevaert doet onderzoek naar de kwaliteit van financiële adviezen aan klanten. Hij werkt al negen jaar bij de AFM. Daarvoor was hij zelf financieel adviseur en accountant. ‘De markt heeft grote stappen gemaakt op het gebied van advieskwaliteit. Door dit onderzoek zien we op welke gebieden wij de markt nog meer kunnen ondersteunen.’

Je werkt al negen jaar bij de AFM. Denk je dat jouw werk effect heeft in de markt?
‘Jazeker. Als toezichthouder speel je maar een kleine rol in het grote geheel van de AFM, maar ik zie absoluut dat de markt sinds mijn start bij de AFM grote stappen heeft gezet op het gebied van de kwaliteit van advies. Neem bijvoorbeeld de markt voor consumptief krediet. Hier werden voorheen hoge provisies uitgekeerd voor het adviseren van betalingsbeschermers. Dit behoort nu tot het verleden. Ook als ik terugkijk op mijn eigen verleden als adviseur, zie ik dat de markt flink vooruit is gegaan. Ik voelde als adviseur een grote druk om constructies te adviseren die niet altijd in het belang van de klant waren. De markt staat er nu veel beter voor.’

De AFM doet nu opnieuw een onderzoek naar de advieskwaliteit. Waarom?
‘Ik werk in het AFM thema ‘Kwaliteit financiële dienstverlening is beter’. Hierin proberen we de markt naar een nog hoger niveau van dienstverlening te tillen. Voor dit thema is het belangrijk dat we zicht hebben op de huidige stand van de advieskwaliteit. Met dit onderzoek behalen we twee doelen: we meten hoe ver de markt is met de cultuuromslag van productgedreven verkoop naar klantgerichte advisering. Ten tweede krijgen we zicht op aandachtspunten voor de komende jaren. Waar lopen adviseurs nu nog tegenaan? Waar kunnen adviseurs ondersteuning van de AFM bij gebruiken?’

Hoe ziet het onderzoek er praktisch uit?
‘Het is een groot onderzoek, we werken er met negen man aan. We beoordelen op basis van een willekeurige steekproef enkele honderden adviesdossiers over arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en hypotheken. Beide producten zijn complex en kunnen grote impact hebben op het financiële huishouden van klanten. We beoordelen hoe de adviezen tot stand zijn gekomen en zullen uiteindelijk aan het einde van dit jaar een aantal algemene aanbevelingen doen aan de markt.’

Wordt het nooit saai om honderden dossiers te controleren?
‘Nee, ik vind van niet. Omdat je je bij elk dossier opnieuw verdiept in het proces dat de adviseur heeft doorlopen met de klant en probeert te achterhalen wat zijn gedachtenstappen zijn geweest. Ik vind dat zeer leerzaam en interessant om te doen.’

Wat zijn jouw verwachtingen van het onderzoek?
‘Het is nog veel te vroeg voor concrete uitspraken. Ik hoop dat het de markt lukt om algemene lessen te trekken uit leidraden over concrete producten. De leidraad over hypotheken kan bijvoorbeeld gebruikt worden bij het inrichten van het adviesproces voor andere complexe producten. Daar wil ik de markt bij helpen.’
 
Vraag van de maand
Het Ondernemersloket van de AFM beantwoordt vragen van onder andere financiële dienstverleners. Elke maand selecteert het Ondernemersloket een veelgestelde vraag om in de nieuwsbrief nader onder de aandacht te brengen.
Mijn onderneming wijzigt van rechtsvorm. Wat moet ik doen?
 
Als u van plan bent om uw rechtsvorm te wijzigen, dan moet u dit vooraf aangeven bij de AFM. Omdat er sprake is van een nieuwe onderneming, heeft u een nieuwe vergunning nodig. In sommige situaties kunt u volstaan met het doorgeven van een rechtsvormwijziging en hoeft u geen nieuwe vergunning aan te vragen. We noemen dit een eenvoudige rechtsvormwijziging. Hiervoor gelden de volgende voorwaarden:

• Er moet sprake zijn van een wijziging naar een andere rechtsvorm (bijvoorbeeld van eenmanszaak naar B.V.) en de nieuwe rechtsvorm moet een nieuwe opgerichte entiteit zijn waar (nog) geen activiteiten in hebben plaatsgevonden.
• Er mogen geen wijzigingen zijn in de producten en diensten waarvoor uw onderneming een vergunning heeft.
• Er mogen geen nieuwe dagelijks beleidsbepalers, medebeleidsbepalers of toezichthouders bijkomen. Er mogen wel dagelijks beleidsbepalers, medebeleidsbepalers en toezichthouders aftreden in de nieuwe rechtsvorm.
• De vakbekwaamheid moet gewaarborgd blijven.
• Als uw onderneming bemiddelt in (her)verzekeringen of activiteiten verricht met betrekking tot het nationaal regime, dan moet de beroepsaansprakelijkheidsverzekering worden omgezet naar de nieuwe rechtsvorm.

Als u aan deze voorwaarden voldoet, kunt u de  rechtsvormwijziging hier aanvragen. Als u niet aan deze voorwaarden voldoet, dan kunt u hier een nieuwe vergunning aanvragen.


Korte nieuwsberichten
 
Hier vindt u een selectie van persberichten en mededelingen van de AFM die voor u van belang kunnen zijn.

Naar het meest recente nieuws 
Self Assessment
Elk jaar vragen we aan alle financieel dienstverleners om het Self Assessment (SA) in te vullen. Ook in september staat het SA weer op de agenda. In vergelijking met vorig jaar blijven de vragen zoveel mogelijk hetzelfde. Dit betekent dat u waarschijnlijk minder tijd kwijt zult zijn met het invullen. De komende tijd zullen we u verder informeren over de voorbereidingen die u kunt treffen en de informatie die u nodig heeft bij het invullen van het SA 2014.

Daarnaast zijn we bezig met een structurele herziening van het Self Assessment voor 2015. We willen het beter laten aansluiten bij de wensen uit de markt en bij onze eigen doelstellingen. Zodra we meer informatie hebben hierover, zullen we u hiervan op de hoogte brengen. 
 
Jaarverslag 2013: eerlijkheid en veiligheid grootste uitdaging financiële sector
“De grootste uitdaging voor de financiële sector de komende jaren is het opbouwen van een ondernemingscultuur gericht op veiligheid en eerlijkheid. Of het nu gaat om handelen op kapitaalmarkten, bedienen van zakelijke klanten, of van consumenten. Zonder deze cultuur van oprechte veiligheid en eerlijkheid zal het vertrouwen in de financiële markten onvoldoende herstellen.”

Dat stelde bestuurslid Theodor Kockelkoren naar aanleiding van het jaarverslag van de AFM, dat dinsdag 22 april is gepubliceerd. “2013 was voor de financiële sector het jaar van de integriteit; het jaar waarin opnieuw duidelijk is geworden dat veiligheid en eerlijkheid kernwaarden zijn waar de financiële wereld hard aan moet werken.”

Merel van Vroonhoven, per 1 april 2014 bestuursvoorzitter van de AFM, voegde daar haar eerste indrukken aan toe: “Ik zie dat de financiële sector belangrijke stappen heeft gezet. Er is sprake van goede intenties en er liggen ambitieuze plannen. Maar zijn we al waar we willen zijn? Is het niet zorgwekkend dat het vertrouwen van de consument laag is en zelfs daalt ondanks deze toch positieve ontwikkelingen? En dat er gelijktijdig met de verbeteringen nog steeds onwenselijke incidenten plaatsvinden? Staat de sector al voldoende in verbinding met de maatschappij?”

 
Reacties op de nieuwsbrief
Wat vindt u van deze nieuwsbrief?

Bent u tevreden over de nieuwsbrief voor financiële dienstverleners? Mist u onderwerpen of zou u het graag anders zien? Laat het ons weten via ondernemersloket@afm.nl t.a.v. Redactie nieuwsbrief.


Contact met de AFM
U kunt het Ondernemersloket van de AFM bereiken op werkdagen tussen 10.00 en 17.00 uur op 0800-6800 680 (gratis). U kunt ook een e-mail sturen naar ondernemersloket@afm.nl.

Archief Nieuwsbrieven
Klik hier om de nieuwsbrieven te bekijken
Vacatures AFM
Bekijk hier onze vacatures
Afmelden  Profiel wijzigen  Doorsturen