Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief
AFM
Nieuwsbrief Financiële dienstverleners
11-06-2014
Beste relatie,
Beste relatie,

Wij gaan graag het gesprek met u aan over ons toezicht en willen weten waar u in de praktijk tegenaan loopt.

Toezichthouders van de AFM hebben afgelopen voorjaar een aantal dagen meegelopen met financiële dienstverleners. Met als doel het wederzijds begrip voor elkaars werkzaamheden te vergroten. “Het is goed dat de AFM echt luistert naar wat wij vertellen en meedenkt over de vraagstukken waar wij mee worstelen”, aldus een van de adviseurs waar we te gast waren. In deze nieuwsbrief vertellen adviseurs en toezichthouders over hun ervaring met de werkbezoeken. Wij hopen dat deze bezoeken bijdragen aan een efficiënte inrichting van ons toezicht.

In de nieuwsbrief ook aandacht voor ons onderzoek naar serviceabonnementen. Het merendeel van de financiële dienstverleners biedt deze op de juiste manier aan. In een aantal gevallen is de dienstverlening wel voor verbetering vatbaar. Hieronder vindt u onze aanbevelingen en bevindingen.

Verder in deze nieuwsbrief de tarieven voor de heffing doorlopend toezicht 2014, uiteraard de vraag van de maand en andere nieuwsberichten.

De redactie
Onderwerpen in deze nieuwsbrief:
  AFM vraagt om inbreng voor agenda 2015
  Onderzoek serviceabonnementen: uitkomsten en aanbevelingen
  Tarieven doorlopend toezicht 2014 bekend
  Efficiëntere pensioendienstverlening aan consumenten biedt kansen
  Toezichthouders in de praktijk
  Hoe kan ik mijn standaard dienstverleningsdocument aanpassen?
 

AFM vraagt om inbreng voor agenda 2015
Op welke ontwikkelingen in het toezicht moeten wij in 2015 extra letten? De AFM vraagt u om mee te denken.

Het toezicht moet zich steeds opnieuw aanpassen aan de veranderende omgeving. Bij de discussie over de financiële sector hoort ook de vraag welk toezicht daar het beste bij past.

Wat we van u willen weten is: Op welke ontwikkelingen moet de AFM vooral letten? Welke risico’s ziet u? Wat kan de AFM verbeteren aan haar manier van werken?

De komende maanden zoekt de AFM actief de dialoog op met de markt om te praten over relevante ontwikkelingen en risico’s in de financiële sector.

Uw reactie kunt u mailen naar focus@afm.nl. De AFM kan deze publiceren, tenzij u aangeeft hierop geen prijs te stellen.

Onderzoek serviceabonnementen: uitkomsten en aanbevelingen
De AFM heeft onderzoek gedaan naar ruim tweehonderd serviceabonnementen van tachtig financiële dienstverleners. Het merendeel van de financiële dienstverleners biedt serviceabonnementen op een goede manier aan. Zij bieden hun klanten abonnementen aan met relevante dienstverlening en brengen geen dubbele kosten in rekening bij provisieklanten.

Bij een deel van de markt ziet de AFM problemen. De AFM zal erop toezien dat deze partijen hun dienstverlening verbeteren. Hieronder lichten we een aantal belangrijke uitkomsten en aanbevelingen toe.

Bied relevante dienstverlening in een abonnement
Van de onderzochte serviceabonnementen biedt tachtig procent relevante diensten. Dit zijn diensten die evident nuttig zijn en die de klant logischerwijs mag verwachten bij het afgesloten financiële product. Bij een hypotheek gaat het bijvoorbeeld om begeleiding bij het aflopen van de rentevaste periode.

Reken geen dubbele kosten
In ongeveer een op de vijf onderzochte gevallen betalen klanten zowel via provisie als via een abonnement. Dit zorgt voor een groot risico op dubbele kosten. Het is duidelijker voor de klant als de adviseur kiest tussen provisie of abonnementskosten. Als dit in de praktijk niet haalbaar is, past een serviceabonnement op maat waarbij rekening wordt gehouden met de provisie die is of wordt betaald. Dit kan resulteren in een lagere prijs van het abonnement of in het aanbieden van extra dienstverlening. Het belangrijkste is dat de klant niet dubbel betaalt voor dezelfde dienstverlening.

Zorg voor goede informatieverstrekking
In de helft van de gevallen is de informatieverstrekking over abonnementen onduidelijk of niet begrijpelijk. Hier zijn belangrijke stappen te zetten. Ook zijn er financiële dienstverleners die de consument alleen mondeling informeren. Dat kan voor teleurstellingen zorgen. Daarom is het belangrijk om duidelijk en begrijpelijk op papier te zetten welke diensten u aan de consument gaat verlenen.

Voor een volledig overzicht van de uitkomsten en aanbevelingen verwijzen wij naar het rapport en de website van de AFM. In de volgende nieuwsbrief vindt u een interview met een toezichthouder die betrokken was bij het onderzoek naar serviceabonnementen.

Tarieven doorlopend toezicht 2014 bekend
De tarieven voor de heffing doorlopend toezicht 2014 zijn gepubliceerd. In de zomer ontvangt u onze factuur. Voor alle adviseurs en bemiddelaars zijn de tarieven in vergelijking met 2013 gedaald. De belangrijkste reden is een met de markt te verrekenen overschot van de AFM uit 2013 van €4 miljoen, voornamelijk als gevolg van lagere personeelslasten.

Wat zijn de tarieven voor 2014?
De heffing bestaat uit een vast tarief per onderneming en tarieven per fte. Deze tarieven zijn als volgt.

Tarieven (in euro’s) 2014 2013
Vaste heffing per onderneming      650 750
> 0 tot en met 20,0 fte 195 220
> 20,0 tot en met 200,0 fte 178 200
> 200,0 tot en met 500,0 fte 36 40
> 500,0 fte 9 10

Verloop heffingen
In onderstaande grafiek ziet u een indicatieve weergave van het verloop van de heffingen ten opzichte van voorgaande jaren voor adviseurs en bemiddelaars met één fte. Voor andere adviseurs en bemiddelaars verloopt de heffing bij een gelijkblijvend aantal fte soortgelijk.



NB. De bedragen van 2009 tot en met 2011 zijn inclusief de korting Stichting Financiële Dienstverlening (StFD), een korting die de meeste adviseurs en bemiddelaars hebben ontvangen. Het bedrag voor 2013 bestaat uit de heffing 2013 en de naheffing over 2012 van 17,4% over de heffing 2012.

In 2014 is er geen aparte verrekening van het exploitatieverschil over 2013. Het terug te geven bedrag van €4 miljoen wordt nu verrekend via lager vastgestelde tarieven 2014.

In onderstaande tabel staat het verloop van de heffingen vanaf 2009 bij een verschillend aantal fte’s.


 
Stijging bijdrage in 2015
De regering is voornemens om vanaf 2015 de overheidsbijdrage voor de kosten van het toezicht van de AFM af te schaffen. Deze overheidsbijdrage is voor de AFM in 2014 €20,2 miljoen. Hierdoor zal de heffing per 2015 aanzienlijk stijgen. De omvang van de stijging is nu nog niet exact aan te geven. De heffing voor 2015 voor de groep adviseurs en bemiddelaars zal waarschijnlijk ongeveer 50% hoger liggen dan de heffing 2014. Het vaste bedrag per adviseur en bemiddelaar 2015 zal naar verwachting ongeveer €1.000 euro bedragen. Daar komt nog een variabel tarief bovenop. De tarieven worden jaarlijks vastgesteld door de minister van Financiën.

In het jaarverslag 2013 van de AFM vindt u meer informatie over de wijze waarop wij onze toezichtstaken vorig jaar hebben uitgevoerd.

Met dit bericht willen we uw vragen zoveel mogelijk beantwoorden. Heeft u nog steeds vragen? Kijk dan op de website van de AFM voor:

  Veel gestelde vragen over de heffing 2014
  Brochure heffing 2014
 
Efficiëntere pensioendienstverlening aan consumenten biedt kansen
De AFM stimuleert innovatie in de financiële dienstverlening. Afgelopen periode hebben wij daarom samen met vertegenwoordigers uit de financiële sector een denkrichting uitgewerkt voor efficiëntere pensioendienstverlening aan consumenten.

Werkgevers versoberen pensioenregelingen. Dat leidt tot een lagere pensioenopbouw. U kunt consumenten helpen met efficiëntere pensioendienstverlening, die tot een oplossing voor hun pensioenvraagstuk leidt.

Het is niet altijd nodig om een volledig integraal adviesproces door te lopen. Binnen de bestaande wet- en regelgeving is er voldoende ruimte om pensioendienstverlening (kosten)efficiënter in te richten, ofwel Dienstverlening op maat. De breedte en diepte van de dienstverlening hangt af van de behoefte en de complexiteit van de klantsituatie. Wat voor de klant een nuttige oplossing is, hang af van bijvoorbeeld de financiële producten die de klant al heeft, life events die de consument heeft meegemaakt en het beschikbare budget voor de oplossing. Om de dienstverlening betaalbaar te houden kan de klant een grotere rol spelen in de dienstverlening en kunnen delen van het proces (verder) worden gedigitaliseerd.

De denkrichting schrijft niet voor hoe u uw pensioendienstverlening moet inrichten. De AFM gebruikt ze niet als toetssteen voor haar toezicht op de kwaliteit van pensioenadvies aan de consument. Een inrichting van uw dienstverlening enkel op grond van deze denkrichting betekent overigens niet automatisch dat uw pensioenadvies volgens de advies- en zorgplichtregels van de Wft passend is.

Lees meer hierover in ons rapport Denkrichting Pensioendienstverlening.

Toezichthouders in de praktijk
Toezichthouders van de AFM liepen dit voorjaar twee werkdagen mee met een aantal financiële dienstverleners. Met als doel het wederzijds begrip voor elkaars werkzaamheden te vergroten. Toezichthouder Stefanie de Beer vertelt over haar ervaringen.

Begin mei zit ik in de trein op weg naar mijn praktijkdag in het noorden van het land, bij Bart Karel Financiële Diensten. Benieuwd naar wat ik zal aantreffen. Natuurlijk spreek ik regelmatig met financiële dienstverleners. Maar hoe ziet hun werkdag er precies uit? Hoe verloopt het contact met klanten? En, altijd een spannende vraag, wat vinden de dienstverleners van de AFM? Deze vragen houden me bezig kort voordat ik me aanmeld als de toezichthouder die een dag komt meelopen.

Activiteiten
Terug op kantoor in Amsterdam werd me regelmatig gevraagd hoe het beviel bij de financiële dienstverlener. Het antwoord daarop: heel goed. Wat blijft hangen is het gesprek met een klant over het afsluiten van een hypotheek. Of beter gezegd: het kopen van een huis. Het valt niet mee om de klant te interesseren voor zijn financiële situatie, vooral niet als hij daar ook nog voor moet betalen. De praktijk is dan toch anders dan de theorie. In het gesprek kwam duidelijk naar voren dat dit kantoor het beste voor heeft met de klant.

Door mee te draaien in de praktijk willen we inzicht krijgen in het reilen en zeilen bij een dienstverlener. We hebben van alles gezien. Zo liepen we bijvoorbeeld mee op de afdelingen Volmacht en Acceptatie, schoven we aan tijdens adviesgesprekken met de klant, werden meegenomen in de advisering aan zakelijke klanten, voerden gesprekken met de directie en bekeken adviesdossiers.

Ervaringen
Hoe beide partijen de praktijkdagen hebben ervaren, lees je hieronder.

“Het is goed dat de AFM echt luistert naar wat wij vertellen en meedenkt over de vraagstukken waar wij mee worstelen.”

“Het is goed dat de AFM op deze manier praktijkkennis opdoet. Er valt nog wel wat winst te behalen voor de AFM op dit gebied.”

“Mijn indruk is dat dit een kantoor is dat goed op de hoogte is van wat er speelt. Het enthousiasme van de adviseur kwam de hele dag terug. We hebben veel informatie en ontwikkelingen met elkaar gedeeld.”

“Het werd gewaardeerd dat de toezichthouder op deze manier het gesprek aan wilde gaan in de praktijk van alledag. Ik merkte dat men zich ook niet geremd voelde om netjes gekanaliseerd ongenoegen te uiten over het toezicht.”

In de volgende nieuwsbrief zullen we verslag uitbrengen van de onderwerpen die zijn besproken en van de eventuele consequenties voor ons toezicht.

Vraag van de maand
Het Ondernemersloket van de AFM beantwoordt vragen van onder andere financiële dienstverleners. Elke maand selecteert het Ondernemersloket een veelgestelde vraag om in de nieuwsbrief nader onder de aandacht te brengen.
Hoe kan ik mijn standaard dienstverleningsdocument aanpassen?
Het kan nodig zijn om een eerder gemaakt dienstverleningsdocument (DVD) aan te passen, bijvoorbeeld omdat uw tarieven en dienstverlening gewijzigd zijn. Dit kunt u doen in de DVD generator in het digitaal loket op onze website. In de handleiding wordt op pagina 5 tot en met 8 uitgelegd hoe u uw huidige DVD kunt downloaden en aanpassen.

  Handleiding DVD-generator

Ook heeft de AFM onderzoek gedaan naar de beschikbaarheid en vindbaarheid van het DVD op 250 verschillende websites. In het nieuwsbericht van april 2014 kunt u meer informatie vinden over de resultaten van dit onderzoek. Ook wordt uitgelegd hoe u ervoor kunt zorgen dat uw DVD goed vindbaar is op uw website.

  Onderzoek naar beschikbaarheid en vindbaarheid DVD

Reacties op de nieuwsbrief
Wat vindt u van deze nieuwsbrief?

Bent u tevreden over de nieuwsbrief voor financiële dienstverleners? Mist u onderwerpen of zou u het graag anders zien? Laat het ons weten via ondernemersloket@afm.nl t.a.v. Redactie nieuwsbrief.


Contact met de AFM
U kunt het Ondernemersloket van de AFM bereiken op werkdagen tussen 10.00 en 17.00 uur op 0800-6800 680 (gratis). U kunt ook een e-mail sturen naar ondernemersloket@afm.nl.

Archief Nieuwsbrieven
Klik hier om de nieuwsbrieven te bekijken
Vacatures AFM
Bekijk hier onze vacatures
Afmelden  Profiel wijzigen  Doorsturen