|
|
|
|
|
|
Consumenten moeten beter geïnformeerd worden over kosten van rood staan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Consumenten moeten beter worden voorgelicht door banken over de kosten die zij jaarlijks maken voor hun betaalrekening, waaronder de kosten voor rood staan. Dat vindt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) die een onderzoek heeft gedaan naar roodstand bij consumenten. De AFM heeft al langer aandacht voor roodstand. |
|
|
|
Lees verder
Onderzoek ACM
|
|
|
|
|
|
|
|
|
AFM waarschuwt tegen Ariad Financial Service |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De AFM waarschuwt consumenten geen leningen af te sluiten bij Ariad Financial Services uit vermoedelijk Thailand. Deze partij biedt krediet aan zonder de verplichte vergunning van de AFM te hebben. Ariad vraagt een betaling voordat de lening wordt verstrekt.
Het is niet toegestaan om vooraf geld te vragen voor een lening voor bijvoorbeeld administratiekosten of een verzekering. Kijk in het register of de onderneming bekend is bij de AFM.
|
|
|
|
Lees verder
Waarschuwingslijst AFM
|
|
|
|
|
|
|
|
|
AFM waarschuwt tegen illegale goudaanbieder Karatbars International |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De AFM waarschuwt ook tegen Karatbars International. Deze Duitse onderneming biedt via internet, tijdens conferenties en via social media investeringen in goud aan.
Karatbars richt zich vermoedelijk ook op Nederlandse consumenten en heeft geen vergunning van de AFM. |
|
|
|
Lees verder
Waarschuwing Karatsbars International
|
|
|
|
|
|
|
|
|
AFM legt Last onder dwangsom op aan Staal Participaties |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Deze onderneming handelt ook onder de naam Staal Vastgoed Participaties. Ze voldoet onvoldoende aan informatieverzoeken van de AFM, die deze informatie nodig heeft om vast te kunnen stellen of de wet wordt overtreden. De AFM vermoedt dat Staal Participaties effecten heeft aangeboden aan consumenten, of nog steeds aanbiedt, zonder een goedgekeurd prospectus. |
|
|
|
Lees verder
LOD voor Staal Participaties
|
|
|
|
|
|
|
De AFM houdt de vorderingen bij die de grote banken en verzekeraars maken met het centraal stellen van het belang van de klant.
Wij hebben dit voor diverse onderwerpen in kaart gebracht, zoals sparen, hypotheken en beleggingsadvies. De AFM is positief over de voortgang. Een van de meest zichtbare veranderingen voor klanten is dat banken en verzekeraars duidelijker zijn gaan communiceren. Verder ziet de AFM bijvoorbeeld dat de rentevastperiode bij hypotheken nu over het algemeen goed aansluit bij de risico’s die de klant wil lopen en kan dragen.
Bekijk de video waarin de AFM, de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en het Verbond van Verzekeraars hun reactie geven en lees de consumententips. |
|
|
|
Lees verder
Tips en tools voor consumenten
|
|
|
|
|
|
|
Zoekt u hulp bij het kiezen van een verzerkering? Vanaf nu kunt u met vragen over verzekeringen terecht op een nieuwe website van het Verbond van Verzekeraars. |
|
|
|
Lees verder
Van A tot Zekerheid
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vraag van de maand: Welke kosten mag een dienstverlener rekenen voor een serviceabonnement? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sommige financiële dienstverleners bieden een serviceabonnement aan. Een serviceabonnement biedt beheer en nazorg voor uw financiële producten. Vraag daarom om schriftelijke informatie over wat het serviceabonnement inhoudt. Uitgangspunt is dat u niet dubbel betaalt voor de dienstverlening of nazorg. Soms is er al provisie betaald en heeft u daarnaast ook een serviceabonnement. Voor sommige producten is een serviceabonnement niet nuttig. De AFM heeft hier onderzoek naar gedaan. |
|
|
|
Lees verder
Meer informatie over serviceabonnementen
|
|
|
|
|
|
|
|