Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief
AFM
Nieuwsbrief Financiële dienstverleners
03-07-2014
Beste relatie,
Enige tijd geleden hebben wij ons onderzoek naar serviceabonnementen gepubliceerd. Een belangrijk onderwerp, dat nog steeds erg actueel is. Daarom lichten we in deze nieuwsbrief de achtergronden van het onderzoek toe, en geven we antwoord op de vraag wat het oordeel van de AFM is over de bevindingen.

Daarnaast besteden we in deze nieuwsbrief  aandacht aan een onderwerp dat minder vaak wordt besproken in contacten met de markt, namelijk de verplichte beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen. Deze verzekering  beschermt u tegen schadeclaims als er onverhoopt iets fout gaat. Aan welke voorwaarden moet zo’n verzekering voldoen?

We hebben in eerdere nieuwsbrieven geschreven over dienstverlening op maat. Komende tijd organiseren we twee nieuwe seminars. We vragen u nu alvast om concrete casussen aan ons te sturen om deze bijeenkomst zo nuttig mogelijk te maken. Tot slot, zoals elke maand, de veelgestelde vraag van de maand. Dit keer over het nationaal regime en provisie.
 
De redactie
Onderwerpen in deze nieuwsbrief:
  Onderzoek serviceabonnementen: wat krijgt de klant voor zijn geld?
  Online seminar: in vier stappen vakbekwaam
  Beroepsaansprakelijkheidsverzekering: vangnet voor schadeclaims
  Deel uw ervaringen met dienstverlening op maat
  Mag ik nog provisie ontvangen voor producten die ik heb afgesloten onder Nationaal Regime?
  Korte nieuwsberichten
  

Onderzoek serviceabonnementen:  wat krijgt de klant voor zijn geld?

 Het merendeel van de financiële dienstverleners biedt serviceabonnementen aan met relevante dienstverlening. Toch is de informatieverstrekking nog voor verbetering vatbaar en rekent 20%  van de dienstverleners dubbele kosten, zo blijkt uit recent onderzoek van de AFM. In de vorige nieuwsbrief heeft u over deze uitkomsten kunnen lezen. Toezichthouders René Geerling en Marjolein Ham geven meer uitleg over het wat en hoe van het onderzoek. 

  
Wat was de aanleiding voor het onderzoek?
Marjolein: “Het provisieverbod heeft gezorgd voor de opkomst van andere verdienmodellen. Wij zagen dat steeds meer adviseurs gebruik gingen maken van serviceabonnementen als vorm van nazorg. Tegelijkertijd kregen wij van consumenten veel vragen over serviceabonnementen. Die twee punten waren de aanleiding voor ons onderzoek.”

Hoe is het onderzoek opgezet?
René: “We hadden vier hoofdvragen: bieden abonnementen relevante dienstverlening, is er sprake van dubbele betaling, hoe is het gesteld met de informatieverstrekking en hoe worden de abonnementen aangeboden. Wij hebben op basis van deze vragen een informatieverzoek verstuurd naar tachtig willekeurig gekozen financiële dienstverleners. Wij vroegen deze adviseurs om te antwoorden op de vragen en alle relevante stukken rondom serviceabonnementen op te sturen. Dit gaf ons een goede indruk van de manier waarop adviseurs omgaan met het abonnement en wat de serviceabonnementen de klant bieden: wat krijgt hij voor zijn geld?”

Wat vinden jullie van de uitkomsten?
Marjolein: “Het is positief dat 80 procent van de adviseurs met hun abonnementen de klant  relevante dienstverlening biedt. Hier staat tegenover dat in de helft van de onderzochte gevallen de informatie over het abonnement niet voldoende duidelijk is. Bovendien vind ik een percentage van twintig procent voor klanten die zowel via provisie als via een abonnement betalen best fors. Er is een risico dat deze klanten betalen voor dienstverlening terwijl ze hier ook al via provisie voor betalen of hebben betaald."

René: “Serviceabonnementen zijn een relatief nieuw fenomeen. Dat de informatieverstrekking voor verbetering vatbaar is, daar kan ik begrip voor opbrengen. Maar het in rekening brengen van dubbele kosten, dat moet je gewoonweg niet doen.”

Hoe nu verder?

Marjolein: “Waar nodig nemen wij natuurlijk passende maatregelen. Wij gaan er van uit dat adviseurs met onze aanbevelingen aan de slag gaan. Ik merk dat financiële dienstverleners de uitkomsten van het onderzoek serieus nemen en ermee aan de slag gaan. Een mooi initiatief vind ik de flyer die een adviesbureau heeft gemaakt, met een checklist voor serviceabonnementen. Op onze site staat veel informatie over hoe een adviseur het beste om kan gaan met serviceabonnementen. Alle aanbevelingen die we op het gebied van abonnementen hebben gedaan, vindt u hier terug." 
 
Online seminar: In vier stappen vakbekwaam
Adviseurs en bemiddelaars konden dinsdag 17 juni al hun vragen over de nieuwe vakbekwaamheidseisen via een online seminar aan ons stellen. Meer dan tweehonderd deelnemers logden op dit webinar  ‘In vier stappen vakbekwaam’ in.
 
Via de chatfunctie werden veel vragen gesteld. Veel aandacht was er voor het overgangsregime en voor de werkzaamheden die medewerkers of stagiairs mogen verrichten als ze geen Wft-diploma’s hebben. Ook waren er vragen over de PEplus-examens en de inhoud van de examens

“Te veel vragen om binnen een uur te kunnen beantwoorden”, aldus toezichthouder Elisabeth Bootsma. Daarom gaat het gesprek over vakbekwaamheid verder in de LinkedIn-groep van de AFM.

Het online seminar is een vervolg op een aantal bijeenkomsten over vakbekwaamheid die we de afgelopen periode door het land hebben georganiseerd. De animo voor deze bijeenkomsten was zo groot, dat niet iedereen daarbij aanwezig kon zijn. Via het online seminar kreeg iedereen de kans om alsnog zijn of haar vragen over de vakbekwaamheidseisen aan ons te stellen.

Vanzelfsprekend kunt u ook altijd terecht bij het Ondernemersloket of op de themapagina.

  Kijk het volledige seminar terug

 
Beroepsaansprakelijkheidsverzekering: vangnet voor schadeclaims
Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering is voor de meeste financiële dienstverleners verplicht. Waarom is dat zo? En voor welk bedrag moet u een dergelijke verzekering afsluiten?
 
Uiteraard probeert u het aantal beroepsfouten zo veel mogelijk te beperken. Mocht er onverhoopt toch iets misgaan, dan beschermt een beroepsaansprakelijkheidsverzekering uw onderneming tegen schadeclaims. Deze verzekering beschermt behalve uw onderneming ook uw klanten.

Mocht de klant gedupeerd zijn door een bedrijfsfout, dan geeft deze verzekering een extra garantie dat de geleden schade wordt gecompenseerd. Om deze redenen is een beroepsaansprakelijkheidsverzekering verplicht bij het bemiddelen in veel financiële producten, zoals schade- en zorgverzekeringen.

De wet schrijft voor welke dekking een dergelijke verzekering minimaal moet geven. Als u bemiddelaar bent bij (her)verzekeringen, bedraagt de dekking minimaal €1.250.618 per gebeurtenis en €1.875.927 per jaar. Voor het adviseren en het doorgeven van orders in deelnemingsrechten in beleggingsinstellingen (nationaal regime) is de dekking €500.000 per gebeurtenis en €750.000 per jaar.

Het gaat dus om een minimale dekking. Het is aan u om na te gaan of die voldoende is om uw klanten en onderneming te beschermen. Bij zakelijke klanten kan het aansprakelijkheidsrisico aanzienlijk groter zijn.

Denk bijvoorbeeld aan een glastuinbouwer die zijn bedrijf, inclusief kassen, via uw onderneming heeft verzekerd. Stel dat na een brand blijkt dat de door uw onderneming bemiddelde brandverzekering niet passend is voor dit type onderneming, dan kan de schade voor de glastuinbouwer en daarmee uw aansprakelijkheidsrisico boven de minimale dekking uitkomen.
Het is daarom goed om voor uw onderneming na te gaan welke risico’s uw onderneming loopt en of dit aansprakelijkheidsrisico naar uw mening voldoende is afgedekt.

  Meer informatie over de verplichting voor een beroepsaansprakelijkheidsverzekering 

   
Deel uw ervaringen over Dienstverlening op maat
Wij merken dat veel adviseurs en bemiddelaars behoefte hebben aan meer duidelijkheid over hoe zij Dienstverlening op maat kunnen toepassen in de praktijk. Komende tijd houden we daarom twee nieuwe seminars rondom dit thema: op dinsdag 26 augustus in Zwolle, en op dinsdag 2 september in ’s Hertogenbosch. U kunt zich aanmelden voor een van deze seminars door een e-mail te sturen naar dienstverleningopmaat@afm.nl.
 
Oproep om vraagstukken bij ons neer te leggen
Wij bieden de mogelijkheid om concrete vraagstukken over Dienstverlening op maat bij ons neer te leggen. Wij vragen u dan ook om ons voorbeelden en praktische vraagstukken toe te sturen. Een selectie hiervan zullen wij (anoniem) uitgebreid bespreken en delen, zowel per email als via onze LinkedIn-discussiepagina. Wij hopen hiermee nog meer praktische handvatten te bieden om de dienstverlening beter aan te laten sluiten op de behoefte en situatie van de klant.

U kunt uw voorbeelden mailen naar dienstverleningopmaat@afm.nl. Wilt u dan deze vragen beantwoorden:

1. Hoe ziet de situatie van de klant eruit?
2. Waarom is de situatie geschikt voor Dienstverlening op maat?
3. Hoe zou u zelf Dienstverlening op maat toepassen in deze situatie?
4. Op welke punten verschilt de dienstverlening zoals omschreven bij vraag 3, met hoe u dat in het verleden deed?
 
Vraag van de maand
Het Ondernemersloket van de AFM beantwoordt vragen van onder andere financiële dienstverleners. Elke maand selecteert het Ondernemersloket een veelgestelde vraag om in de nieuwsbrief nader onder de aandacht te brengen.
Mag ik nog provisie ontvangen voor producten die ik heb afgesloten onder het Nationaal Regime?
Financiële dienstverleners onder het Nationaal Regime zijn gebonden aan het provisieverbod voor financiële dienstverleners en mogen provisie ontvangen over producten die zijn afgesloten voor 1 januari 2013. Maar beleggingsondernemingen mogen sinds 1 januari 2014 geen provisie meer betalen als er een relatie is met beleggingsdiensten. Daarom zal een deel van de financiële dienstverleners onder het Nationaal Regime over de producten die voor 1 januari 2013 zijn afgesloten, geen provisie meer ontvangen die betrekking heeft op beleggingsdiensten.

Het is van belang of de verstrekker van de provisie een beleggingsonderneming is of handelt in de hoedanigheid van beleggingsonderneming (bank of verzekeraar). De diensten waarop het provisieverbod voor beleggingsondernemingen van toepassing is, zijn onder andere beleggingsadvies, vermogensbeheer en het doorgeven en uitvoeren van orders. De financiële dienstverlener kan daardoor geen provisie meer ontvangen voor de effectenrekening, vermogensbeheerrekening of beleggingsrekening, ook niet als de rekening voor 1 januari 2013 is geopend. Hieronder vindt u twee veel voorkomende voorbeelden.

Voorbeeld beleggingsverzekering
Een verzekeraar-bank biedt een beleggingsverzekering aan die voor 1 januari 2013 is afgesloten door de klant. De financiële dienstverlener onder het Nationaal Regime heeft deze beleggingsverzekering destijds geadviseerd aan de klant. De verzekeraar-bank mag voor deze beleggingsverzekering provisie blijven verstrekken, omdat het om een verzekering gaat die onder het provsieverbod voor financiële dienstverlening valt. Voor verzekeringen onder het provisieverbod voor financiële dienstverlening is de eerbiedigende werking van toepassing. Omdat bij een beleggingsverzekering geen sprake is van een effectenrekening van de klant, verricht de verzekeraar-bank een financiële dienst en geen beleggingsdienst.

Voorbeeld effectenhypotheek
Een verzekeraar-bank biedt een effectenrekening aan voor de aflossing van een hypotheek. Zowel de effectenrekening als de hypotheek is voor 1 januari 2013 afgesloten door de klant. De financiële dienstverlener onder het Nationaal Regime heeft deze effectenhypotheek geadviseerd aan de klant.

De verzekeraar-bank mag in deze casus geen provisie verstrekken voor de effectenrekening. Zij handelt dan namelijk in de hoedanigheid van bank (beleggingsonderneming) en er is een relatie met een beleggingsdienst, omdat er beleggingen zijn geadviseerd. De verzekeraar-bank mag wel provisie voor de hypotheeklening blijven verschaffen, omdat de hypotheeklening onder de eerbiedigende werking valt van het provisieverbod voor financiële dienstverlening.
 
  Veelgestelde vragen over gevolgen provisieverbod voor Nationaal Regime

Korte nieuwsberichten
 
Hier vindt u een selectie van persberichten en mededelingen van de AFM die voor u van belang kunnen zijn.

Naar het meest recente nieuws 
Speech Merel van Vroonhoven: Kansen voor nieuw vakmanschap
Onze bestuursvoorzitter Merel van Vroonhoven sprak donderdag 19 juni op het SEH-congres over de kansen die zij ziet voor hypotheekadviseurs in deze snel veranderende wereld.

Op het congres 'Klaar voor het advies van morgen?' gaf zij onder meer aan dat zij veel kansen ziet voor adviseurs die gebruik maken van hun innovatiekracht en ondernemerschap. Daarnaast benadrukte ze het belang van het maken van verbinding tussen mensen. Of het nu over de relatie tussen de klant en adviseur gaat of over het contact tussen de toezichthouder en de markt. Alleen als je met elkaar in gesprek gaat, krijg je een goed beeld van elkaar.

  Lees de volledige speech 
 
Reacties op de nieuwsbrief
Wat vindt u van deze nieuwsbrief?

Bent u tevreden over de nieuwsbrief voor financiële dienstverleners? Mist u onderwerpen of zou u het graag anders zien? Laat het ons weten via ondernemersloket@afm.nl t.a.v. Redactie nieuwsbrief.


Contact met de AFM
U kunt het Ondernemersloket van de AFM bereiken op werkdagen tussen 10.00 en 17.00 uur op 0800-6800 680 (gratis). U kunt ook een e-mail sturen naar ondernemersloket@afm.nl.

Archief Nieuwsbrieven
Klik hier om de nieuwsbrieven te bekijken
Vacatures AFM
Bekijk hier onze vacatures
Afmelden  Profiel wijzigen  Doorsturen