Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief
AFM

  
Nieuwsbrief financiële dienstverleners
28 augustus 2014


De zomervakanties zijn voorbij. Lopende projecten worden weer opgepakt, nieuwe gestart. Een goed moment om vooruit te kijken naar wat er de rest van dit jaar op de planning staat.

Voor veel adviseurs is het voldoen aan de vakbekwaamheidseisen een van de prioriteiten. De afgelopen maanden hebben wij werkbezoeken afgelegd aan financiële ondernemingen. Zo hebben wij meer inzicht gekregen in de manier waarop zij de nieuwe vakbekwaamheidseisen hebben ingebed in hun bedrijfsvoering. Ook hebben wij tijdens deze bezoeken een aantal tips gekregen over hoe werkgevers kunnen helpen bij het voldoen aan de diplomaplicht.

Al deze bevindingen vindt u in de nieuwsbrief, evenals een interview met een van de ruim 6000 adviseurs die met goed gevolg hun Wft-examens hebben afgelegd. Hij legt uit hoe hij zich op de examens heeft voorbereid en wat hem hierbij vooral heeft geholpen.

Daarnaast besteden we in deze nieuwsbrief aandacht aan het self assessment en geven we tips die u kunnen helpen bij het invullen van de vragenlijst. Tot slot de vraag van de maand. Dit keer over de bewaartermijn van een adviesdossier.

De redactie
 
 
  
Onderwerpen in deze nieuwsbrief:
  Financiële dienstverleners bereiden zich goed voor op de nieuwe vakbekwaamheidseisen
  Interview: ‘Vakbekwaamheid is je visitekaartje’
  Tips bij het invullen van het self assessment
  Vraag van de maand
  Korte nieuwsberichten

Financiële dienstverleners bereiden zich goed voor op de nieuwe vakbekwaamheidseisen
Financiële ondernemingen die onder het overgangsregime vallen geven aan in de tweede helft van 2014 te starten met het volgen van opleidingen om de nieuwe Wft-diploma’s te behalen.

Dit blijkt uit de werkbezoeken die de AFM de afgelopen drie maanden heeft afgelegd.

De afgelopen drie maanden hebben wij verschillende financiële ondernemingen bezocht. Van een kleinschalig advieskantoor tot een full-service huisvolmacht kantoor, een bank, twee verzekeraars en een call center. De werkbezoeken waren bedoeld om inzicht te krijgen in de manier waarop financiële ondernemingen de nieuwe vakbekwaamheidseisen hebben ingebed in hun bedrijfsvoering. Ook wilden we zien hoe partijen zich voorbereiden op de diplomaplicht tijdens het overgangsregime.

Zowel voor de bezochte ondernemingen als voor de AFM was het nuttig om een-op-een over de nieuwe vakbekwaamheidsregels te praten.

Tips
Alle bezochte financiële ondernemingen die nog niet zijn gestart met het volgen van opleidingen, gaven aan dit in de tweede helft van 2014 alsnog te doen. Wilt u hier ook mee aan de slag, ga dan naar onze website. Hier vindt u onder meer ons stappenplan en de brief met een nadere toelichting op de vakbekwaamheidseisen.

Het is de verantwoordelijkheid van een financiële onderneming dat alle adviseurs die onder het overgangsregime vallen uiterlijk 1 januari 2016 de nieuwe Wft-diploma’s hebben. Uit gesprekken met individuele adviseurs is een aantal tips naar voren gekomen. Het bijhouden van een goede administratie (wie moet welke examens doen en wanneer staan deze gepland) werd vaak genoemd.

Daarnaast verwachten adviseurs hulp van hun werkgever, zoals informatie over de exameneisen of faciliteiten waarmee zij op tijd hun nieuwe Wft-diploma’s kunnen halen. Adviseurs vinden het ook motiverend om samen met collega’s aan de slag te gaan: werkgevers kunnen adviseurs bijvoorbeeld in staat stellen om tijdens werktijd de verplichte stof met elkaar te bespreken.

Realistische planning

Nog niet alle bezochte partijen hadden hun bedrijfsvoering aangepast aan de nieuwe vakbekwaamheidseisen. Zij voldeden bijvoorbeeld niet aan de regel dat alle klantmedewerkers permanent actueel vakbekwaam moeten zijn.

Ruim 6.000 adviseurs hebben al examens afgelegd met goed gevolg. De AFM raadt alle financiële ondernemingen aan om niet langer af te wachten met het inplannen van opleidingen en examens. Door een realistische planning te maken zorgt u er voor dat alle adviseurs voor 2016 de nieuwe Wft -diploma’s binnen kunnen hebben.

'Vakbekwaamheid is je visitekaartje' (interview)
Marc van Rijswijk, adviseur bij ABN AMRO, is als een van de eersten geslaagd voor het nieuwe diploma adviseur Wft-basis. De AFM stelde hem hierover een aantal vragen.

Hoe heeft u zich voorbereid op het examen?
“Ik heb de hele cursus via e-learning gedaan. Dat werkte heel goed voor mij. Als ik dat wilde, kon ik ook leren met een e-book, maar dat vond ik niet nodig. De e-learning, de casussen en de oefenexamens waren voldoende. Ik kreeg ook elke dag een e-mail met een vakbekwaamheidsvraag.”

Wat vond u van het examen?
“Het examen is qua vormgeving echt heel anders dan vroeger, daar moet je aan wennen. Daarom zijn de casusvragen in de cursus en het oefenexamen heel nuttig. Mijn grote voordeel was dat ik een ervaren adviseur ben en al heel wat adviesgesprekken met klanten heb gehad. Hierdoor kon ik de competentie- en ervaringsvragen goed beantwoorden.”

Heeft u tips voor andere kandidaten?
“Ja, doe de oefenexamens en oefen met de casussen. Die sluiten het best aan bij het echte examen. Help andere kandidaten. Omdat ik als een van de eersten het examen heb gedaan, kan ik andere kandidaten vertellen hoe een examen eruit ziet. Want het geeft zekerheid als je weet wat je ongeveer kunt verwachten. Wij besteden elke week in ons werkoverleg aandacht aan vakbekwaamheid. Verder help ik mijn collega’s zich voor te bereiden op de cursus door af en toe een paar uur een-op-een te zitten. “

Wilt u de volgende stelling afmaken: Ik vind vakbekwaamheid belangrijk omdat…
 “…klanten je zien als autoriteit en verwachten dat je vakbekwaam bent. Vakbekwaamheid is dus essentieel voor je vak. En het is daarnaast je visitekaartje.”

 
Tips bij het invullen van het self assessment 
Vanaf september staat op de themapagina www.afm.nl/safd2014 een link waarmee u met uw inloggegevens kunt inloggen om de vragenlijst in te vullen.

Hieronder leest u enkele tips die het invullen van de vragenlijst voor u makkelijker kunnen maken.

Tips

1. Voorbereiding
Op de website www.afm.nl/safd2014 kunt u documenten vinden om u voor te bereiden op het invullen van het self assessment. U kunt de checklist gebruiken om alvast de relevante informatie te verzamelen. Ook vindt u daar een printversie van de vragenlijst. Voor de betekenis van veel voorkomende begrippen in de vragenlijst kunt u de begrippenlijst raadplegen.

2. Opslaan en sluiten
U hoeft het self assessment niet in één keer in te vullen. Wanneer u klikt op <Opslaan en sluiten>, worden de gegevens die u tot dan toe heeft ingevuld opgeslagen. Als u opnieuw inlogt, gaat u weer verder met waar u gebleven was. Als de website onverwachts wordt afgesloten zonder dat u uw gegevens heeft opgeslagen, moet u (minimaal) 30 minuten  wachten voordat u opnieuw inlogt. Uw gegevens zijn dan bewaard – met uitzondering van de vraag waar u mee bezig was.

3. Veelgestelde vragen
Op de website van de AFM (www.afm.nl/safd2014) staan veel gestelde vragen en antwoorden. We raden u aan eerst de website te raadplegen, voordat u contact opneemt met het Ondernemersloket.

In 2013 was vrijwel iedereen op tijd met invullen
Vorig jaar heeft 96% van de financiële dienstverleners het self assessment op tijd ingevuld. Een groot deel van de financiële dienstverleners heeft slechts enkele uren nodig gehad om het self assessment 2013 in te vullen. Wij verwachten dat u ook dit jaar maar een aantal uren nodig heeft.

Vraag van de maand
Hoe lang moet ik een adviesdossier bewaren?

U moet van iedere klant aan wie u een financieel advies geeft een adviesdossier bijhouden. Het adviesdossier moet u minimaal vijf jaar bewaren.

Voorheen was dit één jaar, maar in het Wijzigingsbesluit financiële markten 2014 is deze termijn verlengd naar vijf jaar.

Het adviesdossier bevat voor het advies noodzakelijke informatie (waaronder de inventarisatie van het klantbeeld: doelstellingen, financiële positie, risicobereidheid en kennis en ervaring), het advies en algemene gegevens van de klant.

Wettelijk kader
 In artikel 32a Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen is vastgelegd dat de adviseur of bemiddelaar die een klant adviseert de informatie die hij volgens de adviesregels van de Wft (artikel 4:23 Wft) heeft ingewonnen, samen met de gegevens van het geadviseerde financiële product, ten minste vijf jaar vanaf het moment van advisering moet bewaren.

Hiermee is de publiekrechtelijke bewaartermijn (Wft) gelijk gesteld aan de civielrechtelijke verjaringstermijn (Burgerlijk Wetboek).

 
Korte nieuwsberichten
Hier vindt u een selectie van nieuwsberichten en mededelingen van de AFM die voor u van belang kunnen zijn.

Naar het meest recente nieuws 
Nadere uitleg uitzondering provisieverbod voor financiële dienstverleners

Om marktpartijen te ondersteunen bij de voorbereidingen op de uitzondering op het provisieverbod, geeft de AFM een toelichting op de situaties waarin deze wel en niet geldt.

Vanaf 1 januari 2015 hoeven klanten geen aparte rekening te betalen voor advies over een oplossing voor (voorzienbare) betalingsachterstanden bij hypotheken. Dit wordt geregeld in een uitzondering op het provisieverbod voor financiële dienstverleners, die het ministerie van Financiën een aantal maanden geleden heeft geconsulteerd. 
 

  Lees het volledige nieuwsbericht

AFM buigt zich over ontvlechting aanbieders en adviseurs 

Het provisieverbod voor adviseurs, bemiddelaars en aanbieders is sinds 1 januari 2013 van kracht. Een van de doelen van het provisieverbod is dat de zelfstandige adviseur los komt te staan van de aanbieder. Dankzij deze ontvlechting is hij vrij om zich volledig op het belang van de klant te richten.

De AFM is dit jaar een onderzoek gestart om een beter beeld te krijgen van in hoeverre aanbieders en zelfstandige adviseurs daadwerkelijk los van elkaar zijn komen te staan.
 

  Lees het volledige nieuwsbericht

Beleggers ervaren meer inzicht in kosten door provisieverbod  

Door het provisieverbod ervaart de helft van de beleggers meer inzicht in de kosten van beleggen en geeft aan een betere vergelijking te kunnen maken tussen de kosten van dienstverleners. Transparantie over kosten is belangrijk bij het vergroten van het kostenbewustzijn bij beleggers.

Dat blijkt uit marktonderzoek van de AFM onder 477 beleggers. 
 

  Lees het volledige nieuwsbericht

Publicatie dashboardscores door banken en verzekeraars draagt bij aan dialoog samenleving

Publicatie van de scores uit het Klantbelang Dashboard kan banken en verzekeraars helpen om beter inzichtelijk te maken in hoeverre ze het belang van klanten centraal stellen.

Dat stelt de AFM naar aanleiding van de oproep van de Vereniging Eigen Huis (VEH), de Consumentenbond en de beleggersvereniging VEB aan banken en verzekeraars om deze scores openbaar te maken. 
 

  Lees het volledige nieuwsbericht

Reacties op de nieuwsbrief
Wat vindt u van deze nieuwsbrief?

Bent u tevreden over de nieuwsbrief voor financiële dienstverleners? Mist u onderwerpen of zou u het graag anders zien? Laat het ons weten via ondernemersloket@afm.nl t.a.v. Redactie nieuwsbrief.


Contact met de AFM
U kunt het Ondernemersloket van de AFM bereiken op werkdagen tussen 10.00 en 17.00 uur op 0800-6800 680 (gratis). U kunt ook een e-mail sturen naar ondernemersloket@afm.nl.

Archief Nieuwsbrieven
Klik hier om de nieuwsbrieven te bekijken
Vacatures AFM
Bekijk hier onze vacatures
Afmelden  Profiel wijzigen  Doorsturen