Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief
AFM

  
Nieuwsbrief financiële dienstverleners
1 oktober 2014


De impact van de vakbekwaamheidseisen is groot. Daarom besteden we er ook in deze nieuwsbrief weer aandacht aan. We kunnen ons echter goed voorstellen dat er nog altijd veel vragen bij u leven. Hebt u er al eens aan gedacht om deze te stellen op onze LinkedIn-pagina? Hier kunt u dilemma’s aan uw collega-financiële dienstverleners voorleggen en leren van hun ervaringen. Ook AFM-toezichthouders geven in de LinkedIn-groep geregeld tips. U kunt zich eenvoudig voor de groep aanmelden, alvast van harte welkom!

Ook adviseur Marc van Herpt heeft ervaren dat het prettig is om met collega’s te sparren. Voor de wft-examens namen alle collega’s gezamenlijk de lesstof door. Heel motiverend, zo vertelt hij in een interview in deze nieuwsbrief.

Verder aandacht voor het aanbieden van verzekeringsproducten via een pool. Wie is er dan verantwoordelijk voor het productontwikkelingsproces? Uiteraard vindt u in de nieuwsbrief de vraag van de maand. Ook vertellen toezichthouders Job Dijkstra en Rudy van Leeuwen over hun bijdrage aan het seminar 'Adviseren over pensioen 2014'.

Tot slot een reminder voor het invullen van het self assessment: de deadline nadert! Voor groep één is de deadline 12 oktober, voor groep twee 26 oktober.

 
De redactie
   
Onderwerpen in deze nieuwsbrief:
  Dienstverlening op Maat toegepast in pensioenadvies (interview)
  Aanbieden van verzekeringsproducten via een pool
  De nieuwe vakbekwaamheidseisen: "Het is een flinke klus, dus start op tijd" (interview)
  Deadline self assessment
  Vraag van de maand
  Korte nieuwsberichten
 
Dienstverlening op Maat toegepast in pensioenadvies (interview)
Rudy van Leeuwen en Job Dijkstra waren 3 september sprekers op het seminar “Adviseren over pensioen 2014”.  Een seminar gericht op de veranderingen op pensioengebied en de gevolgen hiervan voor de klant. 
 
Wat was de strekking van jullie bijdrage aan het seminar?

Rudy van Leeuwen: “Tijdens de middag werd nog eens goed duidelijk welke veranderingen er allemaal aankomen op het gebied van pensioenwetgeving. Wetgeving die ook direct effect heeft op de financiële situatie van de klant en ook op de dienstverlening aan de klant. Wij willen graag door het bieden van praktische handvatten de pensioenadviseur ondersteunen bij het vormgeven van dienstverlening waarin het belang van de klant centraal staat.”

Welke praktische handvatten kwamen in jullie workshops aan bod?

Rudy van Leeuwen: “Wij hebben in onze workshops voornamelijk gekeken naar hoe de adviseur met behulp van Dienstverlening op Maat zijn dienstverlening nog beter kan aansluiten op de behoefte en situatie van de klant. Wij hebben situaties besproken waarin het naar onze mening niet altijd noodzakelijk is om het hele integrale adviestraject van a tot z te doorlopen. In sommige situaties zijn bepaalde analyses of informatie niet relevant voor het uiteindelijke advies.”

Kan jij een concreet voorbeeld geven van een situatie waarin een volledig adviestraject niet nodig is?

Rudy van Leeuwen: “Eén van de veranderingen op het gebied van pensioenwetgeving is de verlaging van het maximum opbouwpercentage. Wij kregen tijdens de workshops dan ook de vraag: hoe moeten wij met deze wijziging om gaan. Belangrijk is om eerst te bepalen welke dienstverlening de klant nodig heeft: heeft hij advies nodig of wil hij alleen informatie over de wijziging? Als de klant advies nodig heeft, is de volgende stap het bepalen van de breedte en diepte van dienstverlening. Ik kan mij voorstellen dat de adviseur niet over elk element van het pensioenproduct opnieuw advies hoeft te geven, maar kijkt wat de gevolgen zijn van de verlaging van het percentage. Daarnaast hoeft de adviseur alleen de informatie te inventariseren die relevant is voor deze adviesvraag van de klant.”

Job Dijkstra: “Een andere casus, die veel aan bod kwam, is de situatie waarin een klant een standaard oplossing ontvangt van de aanbieder. Moet de adviseur dan advies geven, of is het genoeg om alleen toelichting te geven op het aanbod van de aanbieder? Ook hier geldt weer: welke dienstverlening heeft de klant nodig. Als de klant behoefte heeft aan advies, betekent het niet dat de adviseur alles opnieuw hoeft te doen. De adviseur kan redelijk snel toetsen of er veel is veranderd in de situatie van de klant en de adviseur kan gebruik maken van de informatie van de aanbieder en van de klant zelf, om vervolgens tot een aanbeveling over te gaan. Als de klant alleen behoefte heeft aan een toelichting op het aanbod, kan de adviseur de klant informeren zonder een aanbeveling te doen.”

Heb jij nog tips voor de adviseur?

Job Dijkstra: “Bepaal voor iedere klant welke dienstverlening passend is. Het kan in het belang van de klant zijn dat het integrale adviestraject wordt doorlopen. Het kan echter ook zo zijn dat de adviesvraag beperkt is en dan kan de dienstverlening ook beperkter worden ingestoken. Wel is het belangrijk dat de adviseur en de klant duidelijke afspraken maken over hoe de dienstverlening eruit gaat zien en dit ook vastleggen in een overeenkomst.”

Lees in de veel gestelde vraag van deze maand meer over het informeren en/of adviseren bij gewijzigde pensioencontracten.

Aanbieden van verzekeringsproducten via een pool: wie is er verantwoordelijk?
Sinds 1 januari 2013 zijn er wettelijke eisen voor de kwaliteit van productontwikkelingsprocessen van financiële ondernemingen en de producten die daaruit voortkomen. De AFM krijgt regelmatig de vraag wie er verantwoordelijk is voor het productontwikkelingsproces als een gevolmachtigde agent verzekeringsproducten aanbiedt door middel van een pool. 
  
De verantwoordelijke partij is in dit geval de hoofdontwikkelaar van het product. De hoofdontwikkelaar is de partij die vorm geeft aan bijvoorbeeld de productvoorwaarden, de keuze van het distributiekanaal en de marketing. Deze partij is in de positie om eventuele aanpassingen aan het product en alles dat daarmee samenhangt door te voeren. Dit betekent overigens niet dat andere betrokken partijen geen verantwoordelijkheid hebben. Ook zij moeten dus een productontwikkelingsproces van voldoende kwaliteit hebben. Per casus wordt bekeken wie waarvoor verantwoordelijk is.

Hieronder schetsen we voor een aantal situaties wie verantwoordelijk is voor het productontwikkelingsproces.

1.       De verzekeringsvoorwaarden van een product zijn ontwikkeld of aangepast door de gevolmachtigde agent. De gevolmachtigde agent is in dit geval verantwoordelijk voor het productontwikkelingsproces en is het eerste aanspreekpunt voor de AFM. De AFM kan zich wel tot de verzekeraar wenden voor informatie over de totstandkoming van de premie (bijvoorbeeld actuariële gegevens). 

2.       Producten zijn ontwikkeld op basis van (standaard) voorwaarden van de poolleider. De poolleider is in dit geval verantwoordelijk voor het productontwikkelingsproces en is het eerste aanspreekpunt voor de AFM. 

3.       Producten zijn ontwikkeld op basis van (standaard) voorwaarden van een andere volmachtgever dan de poolleider. De betreffende volmachtgever is in dit geval verantwoordelijk voor het productontwikkelingsproces en is het eerste aanspreekpunt voor de AFM. 

4.       Producten zijn ontwikkeld op basis van (standaard) voorwaarden van een andere verzekeraar (mogelijk een voormalig volmachtgever). De gevolmachtigde agent is in dit geval het eerste aanspreekpunt voor de AFM. De gevolmachtigde agent en de opsteller van de voorwaarden kunnen allebei betrokken worden bij een eventueel onderzoek. De opsteller van de voorwaarde kan bijvoorbeeld gevraagd worden om informatie te verstrekken over de totstandkoming van de premie (bijvoorbeeld actuariële gegevens). 
 
Nieuwe vakbekwaamheidseisen: "Het is een flink karwei, dus start op tijd" (interview)
Marc van Herpt van Verberkmoes Assurantiën vertelt hoe zijn onderneming zich voorbereidt op de vakbekwaamheidseisen. 

 
Wat vindt u van de nieuwe vakbekwaamheidseisen?

“Ik vind het niet erg dat de lat hoger is komen te liggen. Het heeft meerwaarde voor ons vakmanschap. Vroeger was het vak laagdrempelig en kon je je op basis van tien jaar werkervaring inschrijven in het register voor assurantiebemiddeling. Men werd toen niet gehinderd door kennis. De manier waarop het nieuwe vakbekwaamheidsstelsel is ingegaan vind ik minder sjiek. Twee jaar is een korte tijd en als je het niet redt heeft dit veel impact op je bedrijf. Toch ben ik het eens met het aanscherpen van de eisen.”

Hoe bereidt u zich voor op de nieuwe eisen?

“Wij zijn in 2013 al begonnen door een overzicht te maken van alle diploma’s en PE certificaten van onze werknemers. Deze diploma’s hebben wij allemaal gescand. Hierdoor konden wij ruim op tijd voorsorteren en (voor het eind van 2013) de ontbrekende Wft PE certificaten via de veegsessies alsnog halen.

Wij hebben gekozen voor een model waar iedereen een diploma moet hebben, in plaats van vakbekwaam te zijn via de bedrijfsvoering. Aan onze medewerkers hebben wij een overzicht gepresenteerd waar in stond wie welke diploma’s moest halen. Wij hebben hier met hen ook afspraken over gemaakt.

Wij vinden vakbekwaamheid belangrijk en daar hoort voor ons minimaal een Wft-basisdiploma bij. Dan moet je medewerkers ook de gelegenheid bieden om het diploma te halen. Daarom organiseerden wij eens in de twee weken een bijeenkomst waar wij gezamenlijk de stof van Wft-basis doornamen. Acht van de negen collega’s is toen in een keer geslaagd voor het Wft- basis diploma. Dit motiveerde enorm.”

Hoe hebt u permanent actueel vakbekwaam geregeld?

“Wij organiseren het nu nog zelf. Wij maken onder meer gebruik van de ondersteuning van de vakpers. Iedereen bij ons is verplicht vakbladen te lezen en moet dit ook afvinken. In de toekomst willen wij dit nog professioneler aanpakken door een programma voor permanent actueel vakbekwaam met toetsend element van een opleider te kopen. Managers krijgen daarmee tools voor een goede begeleiding van hun personeel.”

Welke tips heeft u voor andere financiële dienstverleners?

“Starten! Het is best een karwei om alles goed in kaart te brengen maar dan weet je wel hoe je ervoor staat. Maak je overzicht digitaal en scan de diploma’s en Wft PE certificaten van alle medewerkers in. Dan heb je goed overzicht met een druk op de knop. Maar vooral op tijd starten. Als je de veegsessies van de Wft-PE certificaten hebt gemist of je hebt nog geen diploma, dan zal je nieuwe initiële diploma’s moeten halen. Mijn ervaring: het is een flink karwei.”
 
  
Vul het self assessment op tijd in!
De deadline voor het invullen van het self assessment nadert.

Voor groep 1 is de deadline 12 oktober.
Voor groep 2 is de deadline 26 oktober.

Op 8 of 22 augustus heeft de AFM u een brief gestuurd met daarin uw gebruikersnaam, inlogcode en groep. Ga hier naar het self assessment 2014.

In 2013 was vrijwel iedereen op tijd met invullen
Vorig jaar heeft 96% van de financiële dienstverleners het self assessment op tijd ingevuld. Een groot deel van de financiële dienstverleners heeft slechts enkele uren nodig gehad om het self assessment 2013 in te vullen. We verwachten dat u dit jaar ongeveer dezelfde tijd nodig zal hebben als vorig jaar.

Tips bij het invullen

Voor tips bij het invullen van het self assessment zie onze nieuwsbrief van 28 augustus 2014.
 
  
Vraag van de maand
Aan welke wettelijke verplichtingen moet een adviseur voldoen bij een wezenlijke wijziging in het pensioencontract??
 
Als de adviseur een aanbeveling doet om het product te houden of te beëindigen, dan is er sprake van een advies in de zin van artikel 4:23 Wft.

Als de aanbieder de klant een nieuw product aanbiedt, dan is dit een wijziging waardoor de klant civielrechtelijk gezien de mogelijkheid heeft de verzekering te beëindigen. Doet de financiële dienstverlener in die situatie een aanbeveling om in een nieuw product te stappen, dan is er sprake van een Wft-advies. Er is ook sprake van adviseren in de zin van de Wft als de aanbeveling bestaat uit het in stand laten van het gewijzigde bestaande product.

Handvatten voor het geven van een advies over een gewijzigd pensioencontract vindt u in deze nieuwsbrief bij het interview ‘Adviseren over pensioen 2014

Doet de adviseur geen aanbeveling? Dan is er mogelijk sprake van een informatieplicht op grond van artikel 4:20 Wft als het een wezenlijke wijziging betreft. Het informeren over het doorvoeren van wezenlijke wijzigingen valt onder het beheer van de bestaande overeenkomst.

Zijn de wijzigingen in het bestaande product het gevolg van wetswijzigingen, dan kan de klant de overeenkomst in de regel niet opzeggen. De klant heeft dan geen keuzemogelijkheid. Het is in die situatie ook niet nodig om een aanbeveling te doen om het product te behouden. Als de adviseur de klant laat weten dat bijvoorbeeld de pensioenleeftijd wordt verhoogd, dan valt dat onder het informeren over wezenlijke wijzigingen (art. 4:20 lid 3 Wft). 

Heeft de wetswijziging geen wezenlijke wijziging van de overeenkomst tot gevolg? Dan bestaat er ook geen informatieplicht op grond van artikel 4:20 Wft.
 
  
Korte nieuwsberichten
Hier vindt u een selectie van nieuwsberichten en mededelingen van de AFM die voor u van belang kunnen zijn.

Naar het meest recente nieuws 
Nationale Schrijfwedstrijd 2014 in teken van financiële sector

De Nationale Schrijfwedstrijd gaat dit jaar op zoek naar de beste tekst in de financiële communicatie. Ook de AFM zit dit jaar in de jury van de wedstrijd. 
  

  Lees het volledige nieuwsbericht

 Wanneer bemiddelt een vergelijkingssite?

Omdat financiële dienstverlening in toenemende mate online plaatsvindt, stellen marktpartijen de Autoriteit Financiële Markten (AFM) geregeld de vraag wanneer er sprake is van bemiddelen bij online dienstverlening.
 

  Lees het volledige nieuwsbericht

Reactie op oproep VEH: inzicht in dienstverlening en kosten tijdens looptijd hypotheek belangrijk

De Vereniging Eigen Huis (VEH) heeft in een brief van 28 juli 2014 de AFM opgeroepen om financiële dienstverleners te verplichten duidelijk aan te geven welke diensten zij tijdens de looptijd van een hypotheek leveren en tegen welke prijs.

In een reactie schrijven bestuursleden Theodor Kockelkoren en Merel van Vroonhoven dat inzicht in dienstverlening en de kosten inderdaad belangrijk is. Ze roepen de sector dan ook op deze duidelijkheid aan klanten te bieden.
  

  Lees het volledige nieuwsbericht

Bijzondere aandacht voor uitvaartverzekeringen

De AFM ziet dat een aantal partijen consumenten op een misleidende wijze benaderen om uitvaartverzekeringen over te sluiten of de dekking te verhogen. De AFM ontvangt hier ook veel meldingen over van consumenten. 
 

  Lees het volledige nieuwsbericht

Publicatie AFM-bestuurder Theodor Kockelkoren over dilemma’s rond veranderingen in het toezicht

De AFM heeft zich sinds 2006 stapsgewijs ontwikkeld tot een toezichthouder die zo probleem- en effectgericht mogelijk te werk gaat. In de bundel ‘Reflecties op de ontwikkeling en professionalisering van het toezicht. 10 jaar Leeratelier Toezicht en Naleving’ beschrijft bestuurder Theodor Kockelkoren de dilemma’s die met deze verandering gepaard gingen. 
  

  Lees het volledige nieuwsbericht

Reacties op de nieuwsbrief
Wat vindt u van deze nieuwsbrief?

Bent u tevreden over de nieuwsbrief voor financiële dienstverleners? Mist u onderwerpen of zou u het graag anders zien? Laat het ons weten via ondernemersloket@afm.nl t.a.v. Redactie nieuwsbrief.


Contact met de AFM
U kunt het Ondernemersloket van de AFM bereiken op werkdagen tussen 10.00 en 17.00 uur op 0800-6800 680 (gratis). U kunt ook een e-mail sturen naar ondernemersloket@afm.nl.

Archief Nieuwsbrieven
Klik hier om de nieuwsbrieven te bekijken
Vacatures AFM
Bekijk hier onze vacatures
Afmelden  Profiel wijzigen  Doorsturen