Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief
AFM
Nieuwsbrief financiële dienstverleners
22-12-2014
Beste relatie,

December is de maand van de lijstjes: de beste platen, de mooiste doelpunten, de opvallendste nieuwsfeiten. Ook wij van de redactie maken nu de balans op: hebben we met de nieuwsbrief gebracht wat we wilden brengen, zijn de vragen van financiële dienstverleners voldoende aan de orde gekomen? Wij zijn heel benieuwd naar uw feedback. Zou u deze met ons willen delen? Dit kan via ondernemersloket@afm.nl.

Alvast vooruitkijkend naar volgend jaar is een ding zeker: we zullen vaker een webinar organiseren. Aan ons meest recente online seminar deden ruim vierhonderd dienstverleners mee, die honderden vragen aan ons stelden over Dienstverlening op Maat. In onze ogen een goede manier om tips en praktijkvoorbeelden met elkaar te bespreken. Een aantal van de belangrijkste vragen die tijdens het webinar bij ons langs kwamen, vindt u terug in deze nieuwsbrief. De discussie gaat bovendien verder op onze LinkedIn-pagina. U kunt het webinar ook nog eens terugkijken.

Verder in deze nieuwsbrief onder meer aandacht voor onze nieuwe website en de lopende eisen aan vergunninghouders. Uiteraard vindt u in deze nieuwsbrief ook een veelgestelde vraag aan ons Ondernemersloket en een overzicht van relevante nieuwsberichten.

Rest ons u goede dagen te wensen en een ook in zakelijk opzicht goed begin van het nieuwe jaar.

De redactie
Onderwerpen in deze nieuwsbrief:
  Praktijkvoorbeelden bij webinar Dienstverlening op Maat
  Actualiseren van uw Dienstverleningsdocument
  Doorlopende eisen voor vergunninghouders
  Nieuwe website AFM
  Vraag van de maand
  Aangepaste openingstijden ondernemersloket
  Korte nieuwsberichten


 
Veel praktijkvoorbeelden bij online seminar Dienstverlening op Maat
Ruim vierhonderd financiële dienstverleners volgden 27 november ons online seminar (webinar) over Dienstverlening op Maat. Er kwamen honderden vragen binnen, waarbij er vooral veel praktijkvoorbeelden werden voorgelegd aan de presentatoren en moderatoren.
Vragen uitgelicht  
Twee vragen die vaker terug kwamen, willen we hier graag nog een keer voor u beantwoorden:

1.Hoe kan ik de klant identificeren bij een webcamgesprek?

Omdat u als online dienstverlener uw klant niet in de ogen kunt kijken, kunt u worden geconfronteerd met risico’s rond de authenticiteit van uw klant. Dat levert vragen op als: “Is uw klant wie hij zegt dat hij is” en “Hoe stelt u vast met wie u communiceert? “.

Voorop staat dat ook online een deugdelijke identificatie is vereist. Als dienstverlener bent u verplicht uw klant zich te laten identificeren en zijn identiteit te verifiëren, voordat hij gebruik maakt van uw diensten. Het is aan u om te beoordelen op welke wijze u de identiteit van uw klant vaststelt en toetst, er is geen vaste vorm voorgeschreven.

Zo is het bijvoorbeeld niet verplicht dat u uw klant in de ogen moet kijken om zijn identiteit te controleren, of dat u het originele identiteitsbewijs moet controleren. Wel is het zo dat als de klant niet fysiek aanwezig is voor verificatie van diens identiteit, u verplicht bent de identiteit van de klant te toetsen aan de hand van aanvullende documenten, gegevens of informatie. U kunt uw klant bijvoorbeeld naast het overleggen van een ID-bewijs, ook een bedrag laten overmaken op uw rekening. Hiermee kunt u namelijk een naam-nummer controle uitvoeren.

Overigens, wanneer u twijfelt over de juistheid of echtheid van het identiteitsbewijs, dan mag u de dienst niet verlenen. Dit geldt ook als de klant zijn identiteit niet wil of kan bewijzen. U moet de identificatie vastleggen in uw administratie.

Pollvraag Q4: Maakt u gebruik van webcam advies?


2.Rabobank kan als grote bank een ‘online dossier’ aanbieden. Maar voor een kleine onafhankelijke dienstverlener is het toch veel te kostbaar om dit soort software ontwikkelen?

Als AFM zien we meerdere softwareaanbieders die zich richten op financiële dienstverleners en die vergelijkbare mogelijkheden aanbieden. Dat geldt ook voor het Webcamadvies: ook hier zijn er meerdere ondernemingen die softwarepaketten aanbieden voor onafhankelijke adviseurs.

Pollvraag Q3: Denkt u dat Dienstverlening op Maat vooral geschikt is voor een specifieke groep financieel dienstverleners?


Wie nog vragen heeft over Dienstverlening op Maat, kan hiervoor terecht op de LinkedIn-groep van de AFM. Het hele webinar kunt u ook terugkijken.

 
 
Webinar
AFM faciliteert u bij het actualiseren van uw Dienstverleningsdocument
Aanbieders, bemiddelaars en adviseurs zijn verplicht om een gestandaardiseerd Dienstverleningsdocument (DVD) aan de consument te verstrekken voor producten die onder het provisieverbod vallen. Met de DVD-generator kunt u eenvoudig zelf uw DVD aanmaken. Uw DVD moet altijd actueel zijn.
Actualiseer uw DVD(‘s)  
Om u te helpen bij het actualiseren van uw DVD publiceert de AFM jaarlijks het aantal op de markt verkrijgbare producten per productcategorie. Deze update vindt u terug in de DVD-generator, en is dit jaar doorgevoerd op 13 augustus 2014.

 
Lees hoe u uw DVD actualiseert
Voldoet u nog aan de doorlopende vereisten die worden gesteld aan een vergunning?
De AFM ziet toe op open en eerlijke financiële markten. Vergunningen om te adviseren en bemiddelen worden daarom pas verstrekt als aan een aantal eisen wordt voldaan. Sommige partijen voldoen helaas niet altijd aan de doorlopende eisen waar zij aan moeten voldoen als zij al een vergunning hebben. 

Waarom controleert de AFM of aan de vergunningeisen wordt voldaan?
Alle partijen die beschikken over een vergunning van de AFM moeten voldoen aan een aantal doorlopende eisen. De AFM ziet erop toe dat die eisen worden nageleefd. Zo zorgen we voor een eerlijk speelveld. Bovendien moeten consumenten erop kunnen vertrouwen dat een financiële dienstverlener met een vergunning aan een aantal kwaliteitseisen voldoet. 

Voldoet u aan de eisen?
Het hebben van een vergunning brengt verantwoordelijkheid met zich, vooral ten opzichte van uw klanten. Daarom is het belangrijk dat u aan alle eisen doorlopend voldoet. Natuurlijk kan het voorkomen dat u incidenteel stuit op tekortkomingen in uw bedrijfsvoering. Het is dan zaak dit zo snel mogelijk op te lossen.

De AFM kan met u meedenken over een adequate oplossing, maar het blijft uw verantwoordelijkheid om het zelf op te lossen. Wanneer een financiële dienstverlener niet voldoet aan de in de Wet op het financieel toezicht gestelde vereisten en hier niets aan doet, dan kan de AFM handhavend optreden.

Met onderstaand overzicht kunt u controleren of u voldoet aan de eisen die worden gesteld aan vergunninghouders:

1. Behandel uw klanten correct en goed.
2. Richt uw advies en bemiddelingsprocessen goed in.
3. Zorg voor een beroepsaansprakelijkheidsverzekering met voldoende dekking, dat hoeft niet altijd het minimale bedrag te zijn.
4. Zorg voor een vakbekwame dienstverlening met vakbekwame adviseurs.
5. Zorg voor een klachtenprocedure en de juiste afhandeling van klachten.
6. Zorg dat u bent aangesloten bij het Klachteninstituut Financiële Diensverlening (Kifid).
7. Zorg voor een incidentenregeling.
8. Zorg voor een correct dienstverleningsdocument en reik deze op tijd uit. 
9. Vul en stuur het self assessment financiële dienstverleners en andere uitvragen van de AFM tijdig in.
10. Vul de heffingsmaatstaf juist in, met het juiste aantal fte.
11. Betaal op tijd uw heffing.

Makkelijker zoeken op de nieuwe website van de AFM
De AFM heeft sinds november een nieuwe website. De homepagina en de informatie voor professionals zijn volledig vernieuwd en hebben nu ondersteuning voor smartphones en tablets.

De website is voor de AFM één van de belangrijkste communicatiemiddelen. Uitgangspunt van de nieuwe website is dat de gebruiker centraal staat. De vraag van de bezoeker bepaalt de opzet en inhoud van de website.

Een belangrijk verschil met de huidige website is dat er nu twee manieren zijn om informatie op te zoeken: via onderwerp of per doelgroep. De bezoeker kan zoeken op bijvoorbeeld hypotheken of meldingen, maar ook op adviseurs & bemiddelaars. Zo wordt het makkelijker om de juiste informatie te vinden. Bovendien zijn het lettertype en de regelafstand van de nieuwe website groter, waardoor de teksten beter leesbaar zijn.

In de nieuwe website zijn nog niet het digitaal loket, de registers en het consumentendeel vernieuwd. Dit gebeurt in een later stadium. 

Vraag van de maand
Vraag van de maand: Als ik mijn vergunning wil uitbreiden, moet ik dan voldoen aan de nieuwe vakbekwaamheidseisen?
 
Ja, alle adviseurs moeten op het moment van de aanvraag voldoen aan de nieuwe vakbekwaamheidseisen.
Dit kan door te beschikken over:

- nieuwe Wft-diploma’s; of
- met positief resultaat een PE-plus examen hebben afgelegd in combinatie met reeds behaalde vereiste diploma’s inclusief Wft PE-certificaten.

Omdat u nog niet over de deelvergunning beschikte, valt deze deelvergunning dus ook niet onder de overgangsregeling die loopt tot 1 januari 2016.

Meer informatie over de nieuwe vakbekwaamheidseisen kunt u vinden via www.afm.nl/vakbekwaamheid

Aangepaste opening Ondernemersloket
 
Vanwege de feestdagen zijn er aangepaste openingstijden van het Ondernemersloket. 
 
Openingstijden Ondernemersloket 

Korte nieuwsberichten
Hier vindt u een selectie van persberichten en mededelingen van de AFM die voor u van belang kunnen zijn.

Naar het meest recente nieuws 
“Keihard kiezen voor de klant”
 
De adviseur die kiest voor het belang van de klant, draagt bij aan een toekomstbestendige sector. Dat zei Merel van Vroonhoven, voorzitter van de AFM, tijdens de Verzekeringsbranchedag op 25 november.  
Merel van Vroonhoven reikt Gouden Veer uit voor beste tekst financiële sector 
Pieter Eikelboom heeft donderdag 20 november in het Tolhuis in Amsterdam de Gouden Veer 2014 voor de beste tekst over geldzaken ontvangen.

De jury van de Nationale Schrijfwedstrijd vond zijn versie van de Algemene Voorwaarden van de aansprakelijkheids-verzekering van ABN Amro de beste uit 85 inzendingen uit de financiële wereld, met teksten over bankrekeningen en hypotheken, pensioenen en verzekeringen.

 
Lees verder
Dienstverlening grote vergelijkingssites op orde; grote kwaliteitsverschillen bij andere sites 
De dienstverlening van de vijf grootste vergelijkingswebsites voor financiële producten is over het algemeen in het belang van de klant, ook al is er nog ruimte voor verbetering. Dat concludeert de AFM op basis van onderzoek. 

 
Lees verder
Speech Theodor Kockelkoren over het provisieverbod: so far, so good 
Theodor Kockelkoren, bestuurslid van de AFM, sprak donderdag 6 november tijdens een themabijeenkomst van het Verbond van Verzekeraars over het provisieverbod voor complexe en impactvolle financiële producten en voor beleggingsondernemingen.  

 
Lees verder
AFM onderzoekt financiële dienstverlening aan zakelijke markt 
De AFM heeft de semi-publieke sector en het midden- en kleinbedrijf (mkb) gevraagd naar hun ervaringen met financiële dienstverleners.  

 
Lees verder
Reacties op de nieuwsbrief
Wat vindt u van deze nieuwsbrief?

Bent u tevreden over de nieuwsbrief voor financiële dienstverleners? Mist u onderwerpen of zou u het graag anders zien? Laat het ons weten via ondernemersloket@afm.nl t.a.v. Redactie nieuwsbrief.


Contact met de AFM
U kunt het Ondernemersloket van de AFM bereiken op werkdagen tussen 10.00 en 17.00 uur op 0800-6800 680 (gratis). U kunt ook een e-mail sturen naar ondernemersloket@afm.nl.

Archief Nieuwsbrieven
Klik hier om de nieuwsbrieven te bekijken
Vacatures AFM
Bekijk hier onze vacatures
Afmelden  Profiel wijzigen  Doorsturen