Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief
AFM
Nieuwsbrief Financiële dienstverleners
02-02-2015
Beste relatie,

Toen we de vorige nieuwsbrief verstuurden stonden kerst en de jaarwisseling voor de deur. Een tijd van reflectie en jezelf opladen voor het nieuwe jaar. Hopelijk bent u 2015 vol energie begonnen.

Ook het nieuwe jaar brengt een aantal veranderingen. Zo moeten adviseurs en bemiddelaars straks de eed of belofte (ook wel bekend als de bankierseed) afleggen. We krijgen daar vragen over, omdat niet altijd duidelijk is hoe die eed precies werkt. Daarom geven we in deze nieuwsbrief tekst en uitleg.

Ook is duidelijk dat u straks meer kwijt bent aan de heffingen van de AFM, omdat de overheidsbijdrage is afgeschaft. U leest er hieronder meer over. Tot slot is dit jaar een uitzondering van kracht voor hypotheekbezitters met betalingsproblemen. Maar hoe werkt die uitzondering precies?

De redactie.
Onderwerpen in deze nieuwsbrief:
  De bankierseed: ook voor medewerkers van adviseurs en bemiddelaars verplicht
  Update en proces heffing doorlopend toezicht 2015
  Uitzondering op het provisieverbod voor hypotheekklanten met betalingsproblemen
  Vraag van de maand
  Korte nieuwsberichten

 
De bankierseed: ook voor medewerkers van adviseurs en bemiddelaars verplicht
Op 1 april 2015 zijn adviseurs en bemiddelaars verplicht om ook alle medewerkers met inhoudelijk klantcontact de eed of belofte (ook wel bekend als de bankierseed) af te laten leggen. Hieronder leest u de belangrijkste elementen van de wijzigingen in de regels.


Wie moet de eed afleggen?
Niet alleen beleidsbepalers en toezichthouders (commissarissen), maar ook alle medewerkers met inhoudelijk klantcontact en medewerkers die het risicoprofiel van de onderneming wezenlijk kunnen beïnvloeden moeten de eed of belofte afleggen. Wij schatten in dat veel kleinere adviseurs en bemiddelaars geen medewerkers hebben die het risicoprofiel van de onderneming wezenlijk kunnen beïnvloeden.

De nieuwe regel sluit voor medewerkers met inhoudelijk klantcontact aan bij het vakbekwaamheidsbouwwerk: wie permanent-actueel vakbekwaam moet zijn, moet ook de eed of belofte afleggen.

Wie registreert de aflegging van de eed?
Adviseurs en bemiddelaars zijn zelf verantwoordelijk voor de aflegging en registratie van de afgelegde eed of belofte. Ook als de aflegging en registratie zijn uitbesteed aan een derde partij, blijft de vergunninghouder verantwoordelijk dat dit op een juiste manier gebeurt.

Wanneer moet u de eed afleggen?
Nieuwe medewerkers hebben tot drie maanden na indiensttreding de tijd om de eed of belofte af te leggen. Voor medewerkers die vóór 1 april 2015 in dienst zijn getreden geldt dat zij uiterlijk op 31 maart 2016 de eed of belofte moeten hebben afgelegd.

Zijn er voorbeelden van een eed?
In de bijlage bij het besluit van de Minister dat de eed of belofte regelt, zijn twee voorbeelden van een eed toegevoegd (gericht op beleidsbepalers en toezichthouders). Adviseurs en bemiddelaars kunnen deze teksten als voorbeeld gebruiken voor de eedaflegging binnen het kantoor. De tekst mag worden aangepast en uitgebreid, maar moet wel minimaal de volgende elementen bevatten:

a. Het integer en zorgvuldig uitoefenen van de functie;
b. het maken van een zorgvuldige afweging tussen de belangen van partijen die bij de onderneming betrokken zijn, in het bijzonder die van de klanten en de maatschappij;
c. het centraal stellen van het belang van de klant;
d. het naleven van wetten, reglementen en gedragscodes; en
e. het behouden en bevorderen van het vertrouwen in de financiële sector.

Update en proces heffing doorlopend toezicht 2015
In 2015 nemen de tarieven voor de heffing doorlopend toezicht aanzienlijk toe. Adviseurs en bemiddelaars gaan gemiddeld ongeveer 50 procent meer betalen dan in 2014. De belangrijkste reden voor deze stijging is de afschaffing van de overheidsbijdrage. Uw onderneming ontvangt in de tweede helft van 2015 de factuur. U ziet dan het exacte bedrag dat uw onderneming moet betalen.

Hoe wordt de hoogte van de heffing voor uw onderneming bepaald?
De totale heffingskosten bestaan uit een vast basisbedrag en een variabel tarief. Voor adviseurs en bemiddelaars is het variabele tarief afhankelijk van het aantal medewerkers dat zich direct of indirect met adviseren en bemiddelen bezighoudt. Hoe meer medewerkers, des te hoger de kosten. Informatie over het aantal medewerkers wordt in de eerste helft van 2015 bij uw onderneming opgevraagd.

Waarom wordt de overheidsbijdrage afgeschaft?
De overheidsbijdrage aan het toezicht, die in 2014 nog 20,2 miljoen euro bedroeg, wordt vanaf 2015 afgeschaft. De sector moet deze kosten voortaan betalen. Het gaat om een overheidsmaatregel in het kader van het regeerakkoord.

Hoe worden financiële middelen door de AFM ingezet?
De AFM begrijpt dat de stijging van de heffing veel betekent voor uw onderneming. De AFM neemt de oproep van de sector om meer inzicht te bieden in wat het toezicht oplevert dan ook zeker serieus. Begin 2015 publiceren wij per thema een overzicht van de geplande activiteiten voor 2015. Dit overzicht vormt samen met de Agenda 2015 de basis voor de verantwoording, onder meer in ons Jaarverslag 2015. De AFM streeft er naar haar financiële middelen zo doelmatig mogelijk in te zetten bij het realiseren van eerlijke en transparante financiële markten.

Later dit jaar zal de AFM u nader informeren over de heffingskosten 2015.

Planning 
1. Uitvraag heffingsmaatstaven: februari 2015
2. Vaststelling tarieven door de Minister: eind mei 2015
3. Opleggen heffingen: juni - september 2015.

Uitzondering op het provisieverbod voor hypotheekklanten met betalingsproblemen
Op 1 januari jl. is een belangrijke uitzondering op het provisieverbod ingegaan. Financiële dienstverleners kunnen onder voorwaarden betaald worden door aanbieders voor advies aan klanten die in (dreigende) betalingsproblemen verkeren. Het advies moet wel gericht zijn op het oplossen van deze betalingsproblemen. Adviezen die zich niet hierop richten, vallen niet onder deze uitzondering.

De strekking van de uitzondering is het voorkomen dat klanten met (dreigende) betalingsproblemen zelf de rekening moeten betalen voor het advies dat zij krijgen om het probleem op te lossen.

De uitzondering is alleen bedoeld om acute problemen te voorkomen of te helpen oplossen en geldt voor alle financiële dienstverleners, zoals banken, verzekeraars en adviseurs.

Banken en verzekeraars kunnen zelfstandig een adviseurs inschakelen en betalen om noodzakelijke hulp bij (voorzienbare) betalingsachterstanden bij hypotheken te bieden.

Vraag van de maand
Ik wil een vergunning aanvragen, maar heb mijn (nieuwe) diploma nog niet ontvangen.

Om een vergunning te kunnen aanvragen, moet u kunnen aantonen dat uw adviseur(s) voldoe(t)(n) aan de nieuwe vakbekwaamheidseisen. Dat kan door het meesturen van het nieuwe Wft-diploma. Als u het nieuwe Wft-diploma nog niet heeft, mag u ook het oude Wft-diploma met de relevante PE-certificaten én het bewijs dat u het PE Plus examen met goed gevolg heeft afgelegd, insturen.

Wij verzoeken u het nieuwe Wft-diploma na te zenden, zodra u dat ontvangen heeft.

Korte nieuwsberichten
Hier vindt u een selectie van persberichten en mededelingen van de AFM die voor u van belang kunnen zijn.

Naar het meest recente nieuws 
Meldingen van consumenten voor financieel toezicht belangrijk voor eerlijke markt
De AFM heeft in 2014 bijna 12.500 meldingen van consumenten ontvangen. Een derde hiervan was een signaal voor toezicht. Meldende consumenten leveren een belangrijke bijdrage om de financiële markten eerlijk te laten werken.
 
 
Lees verder
Focus AFM in 2015 op zakelijke markt, accountants en kapitaalmarkten
De AFM zet extra in op toezicht op financiële dienstverlening aan zakelijke partijen, accountantsorganisaties en kapitaalmarkten. Ook besteedt de AFM in 2015 bijzondere aandacht aan de brede onderwerpen technologische ontwikkelingen, inzicht in consumentengedrag en ‘gedrag en cultuur’. Daarnaast handhaaft zij de negen toezichtthema’s uit 2014. 
 
 
Lees verder
Woonlastenverzekeringen aangepast om belang klant centraler te stellen
Veel woonlastenverzekeringen houden nog onvoldoende rekening met de belangen van de consument. Dat blijkt uit onderzoek van de AFM. Ook de verzekeraars zelf hebben op verzoek van de AFM kritisch naar de door hen aangeboden woonlastenverzekeringen gekeken. De producten, ook wel woonlastenbeschermers genoemd, die nog onvoldoende rekening bleken te houden met de belangen van consumenten worden aangepast of vervangen. 
 
 
Lees verder
Reacties op de nieuwsbrief
Wat vindt u van deze nieuwsbrief?

Bent u tevreden over de nieuwsbrief voor financiële dienstverleners? Mist u onderwerpen of zou u het graag anders zien? Laat het ons weten via ondernemersloket@afm.nl t.a.v. Redactie nieuwsbrief.


Contact met de AFM
U kunt het Ondernemersloket van de AFM bereiken op werkdagen tussen 10.00 en 17.00 uur op 0800-6800 680 (gratis). U kunt ook een e-mail sturen naar ondernemersloket@afm.nl.

Archief Nieuwsbrieven
Klik hier om de nieuwsbrieven te bekijken
Vacatures AFM
Bekijk hier onze vacatures
Afmelden  Profiel wijzigen  Doorsturen