Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief
AFM
Nieuwsbrief Financiële dienstverleners
9 juli 2015
Beste relatie,

Wij schreven het al in de vorige nieuwsbrief: Michiel Denkers – hoofd toezicht–  verruilt deze zomer de AFM voor de Autoriteit Consument & Markt (ACM). In de afgelopen twaalf jaar heeft hij zich, samen met de markt en andere stakeholders, hard gemaakt voor kwalitatief goede financiële dienstverlening. In een interview in deze nieuwsbrief blikt hij terug op de afgelopen periode: “Ik denk dat klanten er op dit moment meer op kunnen vertrouwen dat ze kwalitatief echt goede dienstverlening krijgen van hun adviseur of bemiddelaar”.

Vanmorgen heeft de AFM haar rapport gepubliceerd over de naleving van het provisieverbod. Uit ons onderzoek naar de naleving van het provisieverbod in het intermediaire kanaal komt naar voren dat banken en verzekeraars geen ‘klassieke’ provisie meer uitkeren aan zelfstandig adviseurs voor complexe en impactvolle producten. De AFM ziet bij de overgrote meerderheid van de geënquêteerde partijen ook geen afspraken en betaalstromen die een groot risico op sturing in zich hebben. Verderop kunt u hier meer over lezen.

Daarnaast in deze nieuwsbrief de uitkomsten van onze mini-enquête over het melden van misstanden. Meer dan 1000 lezers gaven ons hun feedback. Deze heeft ons nuttige informatie opgeleverd over hoe wij onze informatievoorziening rond meldingen kunnen verbeteren.

Tot slot: de zomer heeft zich de afgelopen weken van zijn beste kant laten zien. Dat belooft veel moois voor de komende vakantieperiode! Wij wensen zowel de thuisblijvers als de vakantiegangers een fijne zomer. Wij houden een korte stop: onze volgende nieuwsbrief verschijnt eind augustus.

De redactie
Onderwerpen in deze nieuwsbrief:
  Uitkomsten mini-enquête “Melden Misstanden”
  Afscheidsinterview Michiel Denkers
  Aanbieders en adviseurs leven provisieverbod goed na
 
Vraag van de maand
  Korte nieuwsberichten
 
Uitkomsten mini-enquête “Melden Misstanden”
In de nieuwsbrief van mei hebben wij u gevraagd een kleine enquête in te vullen over het melden van misstanden. Blijkbaar is dit een onderwerp dat velen van u aanspreekt, want meer dan 1.000 lezers van de nieuwsbrief zijn aan de slag gegaan met de enquête. Wij zijn blij verrast met de grote respons, waarvoor wij u graag hartelijk bedanken.

De input die u ons heeft gegeven, helpt ons bij het uitwerken van de vraag “Wat wilt u van ons horen als u een misstand meldt?”. In deze nieuwsbrief willen wij een aantal uitkomsten van de mini-enquête met u delen en geven wij aan wat wij naar aanleiding van de uitkomsten gaan doen.

De uitkomsten
De deelnemers aan de enquête zijn onderverdeeld in 3 groepen:

• Groep 1:
Deelnemers die een misstand hebben gemeld bij de AFM (17% van het totaal).
• Groep 2:
Deelnemers die bekend zijn met misstanden, maar deze (nog) niet hebben gemeld bij de AFM (10% van het totaal).
• Groep 3:
Deelnemers die niet bekend zijn met (of onvoldoende zeker zijn van) misstanden (73% van het totaal).

De uitkomsten verschillen per groep en zijn daarom gesplitst opgenomen in een tabel die u via onderstaande link in PDF kunt bekijken.

  Bekijk alle resultaten in een tabel (PDF)
    
De open invulvelden zijn vaak gebruikt voor het geven van een toelichting op de gegeven antwoorden.

Een korte analyse
• 27% van de deelnemers aan de enquête is bekend met misstanden. Hiervan meldt 63% deze misstanden bij de AFM.
• Een belangrijke reden om misstanden niet te melden is de veronderstelling dat een melding niet anoniem gedaan kan worden. Ook is het niet voor iedereen voldoende duidelijk welke meldingen de AFM belangrijk vindt.
• 73% van de deelnemers aan de enquête is niet bekend met misstanden. Voor bijna 20% van deze groep is het niet voldoende duidelijk wanneer de AFM geïnteresseerd is in een melding.
• Uit de enquête blijkt dat u het op prijs stelt om een terugkoppeling te krijgen over uw melding. U bent daarbij het meest geïnteresseerd in de actie die de AFM heeft genomen naar aanleiding van uw melding.

Wat gaan wij doen met de uitkomsten?
Allereerst gebruiken we de uitkomsten om te onderzoeken hoe we onze reactie op uw meldingen kunnen verbeteren. Uit de enquête blijkt dat 85% van u een vorm van terugkoppeling wil, ook al is dit een algemene terugkoppeling of een artikel in een nieuwsbrief. Deze wens is de basis voor de verbeteringen die we willen gaan doorvoeren. We gaan kijken wat de mogelijkheden zijn binnen de wettelijke bevoegdheden en de capaciteit die we hebben. Zodra we weten hoe we onze reacties gaan verbeteren, informeren we u via deze nieuwsbrief.

Daarnaast gebruiken we de uitkomsten van de enquête om u beter te informeren over het doen van een melding. We gaan de informatie op onze website aanpassen en de meest gestelde vragen beantwoorden. Zowel op onze website als in de volgende nieuwsbrief gaan wij in op vragen als:

• Hoe weet u of u te maken hebt met een misstand?
• Hoeveel onderbouwing is nodig voordat de AFM iets als misstand ziet?
• Hoe kunt u anoniem melden?

De enquête is inmiddels gesloten. Heeft u de enquête niet ingevuld, maar wilt u toch uw mening over dit onderwerp met ons delen of verbetersuggesties doen, dan kunt u ons altijd een e-mail sturen via het adres ondernemersloket@afm.nl.


Afscheidsinterview Michiel Denkers: “Als het stof is neergedaald, staat de beroepsgroep er sterker voor”
Voor Michiel Denkers zijn de laatste dagen als hoofd van het domein Klantbelang Centraal van de AFM aangebroken. Deze zomer verlaat hij de toezichthouder waar hij zich 12 jaar, samen met de markt en andere stakeholders, hard heeft gemaakt voor kwalitatief goede financiële dienstverlening. “Ik denk dat de markt absoluut ten goede is veranderd de afgelopen jaren.”

Hoe keek je aan tegen de financiële markt toen je kwam bij de AFM en is dat beeld veranderd?
“Ik trad in het jaar dat de AFM werd opgericht in dienst. Bij de AFM kwamen een hele hoop zaken die mij interesseerden samen. Het sentiment in de samenleving was op dat moment overigens heel anders. De financiële sector zat toen veel minder in het spreekwoordelijke verdomhoekje van de publieke opinie. Tegelijkertijd was ook toen kraakhelder dat een hoop beter kon.

Het eerste onderwerp dat op mijn bord belandde was beleggingshypotheken. Die werden toen nog op grote schaal geadviseerd. Ik denk dat de markt voor financiële dienstverlening de afgelopen jaren absoluut ten goede is veranderd. Door de wettelijke maatregelen, door toezicht, maar zeker ook door de inspanningen van de markt zelf, is de markt een stuk transparanter geworden en heeft er een professionaliseringsslag plaatsgevonden.”

Dus de klant is nu in alle omstandigheden beter af?
“Ik denk dat klanten er op dit moment meer op kunnen vertrouwen dat ze kwalitatief echt goede dienstverlening krijgen van hun adviseur of bemiddelaar. De tijd dat werken in de financiële dienstverlening door sommigen werd gezien als simpelweg lekker geld verdienen, is definitief achter de rug. Het is meer en meer een professie geworden, een vak waar je bewust voor kiest omdat je het prachtig vindt om klanten te helpen met het vinden van hun weg in de moeilijke financiële wereld. Ik denk wel dat de omslag zich nog moet doorvertalen naar de hele beroepsgroep.

Ik zie nog steeds een deel dat de hakken in het zand zet en zegt: van mij hoeft het niet. Die door willen op de oude weg. Klanten moeten in alle gevallen kunnen vertrouwen op de kwaliteit van hun dienstverlener. Dat is nu nog niet het geval, blijkt bijvoorbeeld ook uit ons recente onderzoek naar de kwaliteit van advies over arbeidsongeschiktheidsverzekeringen.”

Is het teleurstellend dat nog niet de gehele markt op hetzelfde goede niveau zit?
“Ik heb er begrip voor dat een beroepsgroep, die in korte tijd te maken heeft gekregen met een opeenstapeling van fundamentele veranderingen, zich daar niet van de een op de andere dag op kan aanpassen. Dat vraagt om een langere adem. Van alle partijen. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat als het stof over enkele jaren is neergedaald, de beroepsgroep er sterker voor staat. En vooral belangrijk: dat consumenten de dienstverlening krijgen die bij hen past, met een kwaliteit die buiten twijfel staat. Ik heb nu al genoeg goede voorbeelden in de markt gezien, dus ik weet dat het kan.”

Je verlaat de AFM op een economisch en politiek spannend moment, met de Europese onderhandelingen over Griekenland en financiële hervormingen. Voelt dat niet vreemd?
“Sowieso is het voor mij een gek idee om straks de AFM te verlaten. Er zijn de afgelopen jaren zoveel veranderingen ingezet, dat ik graag wil zien op welke manier de sector zich verder zal ontwikkelen en zich zal vernieuwen. Ik denk dat er ook voor de AFM een nieuw tijdperk aan is gebroken. De AFM moet zich net zo goed aanpassen aan een veranderende wereld.

Er is bijvoorbeeld –terecht- een roep om meer en betere verantwoording van de manier waarop we toezicht houden en welk effect we daarmee bereiken. En in het verleden hebben we soms onvoldoende oog gehad voor de praktijk en het sentiment in de markt. Dit heeft soms tot onnodig onbegrip geleid over en weer. We hebben daar al flinke verbeterslagen gemaakt, denk ik, zoals met het panel voor adviseurs en bemiddelaars, maar de komende periode zal de AFM hier scherp op moeten blijven.”

Heb je nog boodschappen die je financiële dienstverleners wilt meegeven?
“Ja, dat zijn er twee. Ten eerste: ik heb er een rotsvast vertrouwen in dat consumenten in de toekomst nog steeds veel behoefte zullen hebben aan professionele ondersteuning bij de moeilijke keuzes die zij moeten maken over hun financiële toekomst. Dienstverlening op dit gebied blijft ook in de toekomst erg belangrijk voor consumenten, misschien wel steeds belangrijker. Ten tweede: in elke sector of organisatie die met veel veranderingen te maken heeft, zie je dat mensen in de weerstand schieten. Dat is dus op zich niet raar. Tegelijkertijd schiet je er niet veel mee op. Ik zou dus zeggen: probeer te accepteren dat de sector verandert en pas je erop aan. Als je de veranderingen omarmt, dan kom je er uiteindelijk sterker uit.”

AFM: aanbieders en adviseurs leven provisieverbod goed na
De AFM heeft vandaag een onderzoek gepubliceerd naar de naleving van het provisieverbod dat sinds 1 januari 2013 van kracht is. Uit het onderzoek blijkt dat banken, verzekeraars en zelfstandig adviseurs/bemiddelaars het provisieverbod over het algemeen goed naleven.

De AFM constateert dat banken en verzekeraars geen 'klassieke' provisie meer uitkeren aan zelfstandig adviseurs voor complexe en impactvolle producten. Ook blijkt dat een overgrote meerderheid van de zelfstandig adviseurs geen afspraken met aanbieders heeft die een groot risico op sturing met zich meebrengen.

In 2017 zal een evaluatie van het provisieverbod financiële dienstverlening plaatsvinden in opdracht van het ministerie van Financiën. De AFM heeft in dit onderzoek gekeken naar de naleving van het provisieverbod in het intermediaire kanaal. Hiertoe heeft de AFM een aselecte steekproef getrokken. Deze steekproef bestaat uit drieënvijftig (middel)grote adviseurs, negen aanbieders en vier serviceproviders.

  Lees het hele nieuwsbericht

Vraag van de maand
Het Ondernemersloket van de AFM beantwoordt vragen van onder andere financiële dienstverleners. Elke maand selecteert het Ondernemersloket een veelgestelde vraag om in de nieuwsbrief nader onder de aandacht te brengen.
Kan ik de bijdrage aan de toezichtskosten gespreid betalen?
Toezichtskosten lager dan €3.000
Wij realiseren ons dat de toezichtskosten niet voor iedereen in een keer op te brengen zijn. Daarom hebben we voor adviseurs en bemiddelaars met een bijdrage aan de toezichtkosten onder de €3.000 een eenvoudige regeling voor gespreide betaling gemaakt. Zij kunnen, zonder aanvullende voorwaarden, hun bijdrage in vier termijnen betalen. Hiervoor hoeft geen apart verzoek te worden ingediend. Elke adviseur en bemiddelaar mag dit zelf bepalen.

De eerste termijn vervalt zes weken na de factuurdatum en voor de andere drie termijnen geldt elke keer een maand. De adviseurs en bemiddelaars zijn zelf verantwoordelijk voor een tijdige betaling. Deze tijdige betaling is van belang om incassokosten te voorkomen. De AFM ondersteunt geen automatische incasso.

Toezichtskosten hoger dan €3.000
Ondernemingen die niet onder bovenstaande groep vallen en niet in staat zijn om de bijdrage in één termijn te betalen, kunnen vóór het vervallen van de betalingstermijn van zes weken een mail sturen naar debiteuren@afm.nl. Zij krijgen dan van ons een aanvraagformulier betalingsregeling toegestuurd. 

 
Korte nieuwsberichten
Hier vindt u een selectie van persberichten en mededelingen van de AFM die voor u van belang kunnen zijn.

Naar het meest recente nieuws 
Nieuwsbrief crowdfunding
In deze nieuwsbrief vindt u een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen in het toezicht op crowdfunding van de afgelopen periode. Dit is de eerste nieuwsbrief over dit onderwerp.
 
 
Naar de nieuwsbrief
Meldingen van consumenten zijn signalen voor risicogestuurd financieel toezicht
In de eerste zes maanden van 2015 had de AFM bijna duizend consumentencontacten per maand. Relatief veel waren hypotheekgerelateerd. Meldingen, zoals vragen of klachten, kunnen leiden tot signalen voor risicogestuurd toezicht. Consumentensignalen verhogen de effectiviteit van de toezichthouder en dragen daarmee bij aan eerlijke financiële markten.
 
 
Lees het nieuwsbericht
Telefoonabonnement met ‘gratis’ toestel blijft lening
Een telefoonabonnement met een ‘gratis’ toestel blijft een lening en de verstrekking ervan moet daarom aan de regels voor kredietverschaffing voldoen. Dit heeft minister Dijsselbloem besloten naar aanleiding van het arrest van de Hoge Raad die oordeelde dat deze regels ook gelden bij het afsluiten van een telefoonabonnement.
 
 
Lees het hele nieuwsbericht
Minister Dijsselbloem stuurt wetgevingsbrief van AFM en DNB naar Tweede Kamer
Minister Dijsselbloem heeft op donderdag 2 juli de wetgevingsbrieven van de AFM en de Nederlandsche Bank (DNB) met zijn reactie daarop naar de Tweede Kamer verstuurd. De minister van Financiën informeert elk jaar de Tweede Kamer over actuele initiatieven voor wet- en regelgeving aan de hand van de wetgevingswensen van de AFM en DNB. 
 
 
Lees het hele nieuwsbericht
Reacties op de nieuwsbrief
Wat vindt u van deze nieuwsbrief?

Bent u tevreden over de nieuwsbrief voor financiële dienstverleners? Mist u onderwerpen of zou u het graag anders zien? Laat het ons weten via ondernemersloket@afm.nl t.a.v. Redactie nieuwsbrief.


Contact met de AFM
U kunt het Ondernemersloket van de AFM bereiken op werkdagen tussen 10.00 en 17.00 uur op 0800-6800 680 (gratis). U kunt ook een e-mail sturen naar ondernemersloket@afm.nl.

Archief Nieuwsbrieven
Klik hier om de nieuwsbrieven te bekijken
Vacatures AFM
Bekijk hier onze vacatures
Afmelden  Profiel wijzigen  Doorsturen