Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief
 
Consumentennieuwsbrief
22 oktober 2015
Beste relatie,

Dit is de nieuwsbrief van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) speciaal voor consumenten.
Onderwerpen in deze nieuwsbrief

  Pensioen3daagse: heeft u nog vragen?
  Mijnpensioenoverzicht.nl
  Uw pensioen & de risico's
  Wat betekent uitruil van pensioen?
  Klantbelang vraagt om extra stap
Pensioen3daagse: wat weet u van uw pensioen?
Op 3, 4 en 5 november is de Pensioen3daagse weer! 

Hebt u nog vragen over uw pensioen? Weet u wat u waar opbouwt. En zal dit voldoende voor u zijn? 
 
                 

De Pensioenhelpdesk wordt dit jaar georganiseerd in samenwerking met De Telegraaf Media Groep. Er zitten pensioenexperts klaar om al uw pensioenvragen per mail te beantwoorden. Ook de AFM is hier bij aanwezig. 
 
Lees verder:
Pensioen3daagse 
Mijnpensioenoverzicht.nl
Op mijnpensioenoverzicht.nl ziet u, naast uw AOW, hoeveel pensioen u hebt opgebouwd en bij welke pensioenuitvoerder (pensioenfonds of -verzekeraar). Ook ziet u wat uw nabestaanden krijgen als u overlijdt.
Lees verder:
Animatie: Wat vindt u op Mijnpensioenoverzicht.nl? 
www.mijnpensioenoverzicht.nl 
Uw Pensioen & de risico's
Als u deelneemt aan een pensioenregeling dan loopt u altijd risico’s. Het is belangrijk te weten welke dat zijn. We hebben de belangrijkste risico’s voor u op een rij gezet:
 
- Langer leven

- Nabestaandenpensioen op risicobasis

- Arbeidsongeschiktheid

- Beleggingsrisico bij een beschikbare premieregeling

- Lage rente op het spaartegoed bij een beschikbare   
  premieregeling of bij banksparen

- Inflatierisico

- De kosten
Lees verder over:
Pensioen & risico's 
Wat betekent uitruil van pensioen?
Vaak geven pensioenregelingen een aantal keuze mogelijkhden, zoals eerder of later met pensioen gaan of het uitruilen van ouderdomspensioen in nabestaandenpensioen of vice versa.
Lees meer over uitruilmogelijkheden:
Als je met pensioen gaat 
Klantbelang centraal vraagt om extra stap
Banken en verzekeraars blijven zichtbaar veranderen en verbeteren in het belang van de klant. Maar het is een taai proces en vergt een lange adem.

Zo kunnen banken en verzekeraars nog vaker uit eigen initiatief een extra stap zetten voor de klant.

Ook worden veranderingen nog niet altijd doorgevoerd naar andere bedrijfsonderdelen, distributiekanalen of type klanten. Dit blijkt onder andere uit de meest recente resultaten van het Klantbelang Dashboard (Dashboard) van de AFM.
Lees verder:
Persbericht 
Klantbelang Dashboard 
Waarschuwingen
Bekijk ze op afm.nl
AFM op Facebook
Mis geen belangrijke info. Volg ons op Facebook.
Aanmelden nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van ons nieuws. Meld u aan voor een van onze nieuwsbrieven.
Vacatures AFM
Bekijk al onze vacatures
Archief Nieuwsberichten
Klik hier om alle nieuwsberichten van de AFM te bekijken
Afmelden  Gegevens wijzigen  Doorsturen