Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief
 
Consumentennieuwsbrief
18 december 2015
Beste relatie,

Dit is de nieuwsbrief van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) voor consumenten.
Onderwerpen in deze nieuwsbrief
  Pensioenknip: pensioen later laten ingaan?
  AFM onderzoekt gedrag zelfstandige beleggers
  Waarschuwingen Gino de Haan en LW Holding
  Voorkom oplichting! Gebruik onze tips!
  Kifid: Geschillencommissie verduidelijkt behandeling klachten beleggingsverzekeringen 
  Nibud: hoge zorgkosten en vaste lasten vaker oorzaak betalingsproblemen 
 
Pensioenknip: pensioen later laten ingaan? 
De pensioenknip is een tijdelijke extra keuzemogelijkheid voor mensen met een beschikbare premiepensioen of kapitaalovereenkomst (tweede pijler). Met de opbrengst van de belegde premie koop je op de pensioendatum een pensioenuitkering aan bij een verzekeraar die je zelf uitkiest.

Met een pensioenknip wordt je pensioenaankoop in tweeën geknipt. Eerst koop je een tijdelijke pensioenuitkering van maximaal 2 jaar. Na 2 jaar koop je je uiteindelijke levenslange pensioenuitkering aan.
Lees verder
  Pensioenknip: pensioen later laten ingaan?
AFM onderzoekt gedrag zelfstandige beleggers
Het gedrag van beleggers wijkt vaak af van de manier waarop toezichthouders, financiële ondernemingen en wetgevers zouden willen dat beleggers zich gedragen. De prestaties van zelfstandige beleggers met een actieve beleggingsstrategie zijn gemiddeld genomen slechter dan die van een passieve beleggingsstrategie zoals index-beleggen.

Meer leest u in het rapport 'Belangerijke inzichten over zelfstandige beleggers'.
Lees verder
  Persbericht
  Rapport
Waarschuwing Gino de Haan en LW Holding 
De AFM heeft informatie waaruit blijkt dat Gino Albert de Haan consumenten benadert met het aanbod het vermogen van hen te beheren, terwijl hij hier geen vergunning voor heeft van de AFM. Daarom adviseren wij consumenten niet in te gaan op het aanbod van De Haan.

Ook waarschuwen wij tegen de handelspraktijken van LW Holding. Op grond van informatie die de AFM van LW Holding heeft ontvangen en haar eigen onderzoek heeft de AFM een redelijk vermoeden dat LW Holding niet alle essentiële informatie over de besteding van de ingelegde gelden verstrekt aan obligatiehouders. De AFM heeft nog geen overtreding vastgesteld.
Lees verder
  Waarschuwing Gino Albert de Haan
  Waarschuwing LW Holding
Voorkom oplichting! Gebruik onze tips!
1. Ga nooit in op aandelenverkoop per telefoon of e-mail. Hang direct op. Vaak zijn ze erg vasthoudend. Ga dan ook niet in gesprek en hang elke keer direct op.
 
2. Raadpleeg de registers van de AFM om te zien of zij over een vergunning beschikken of juist op een waarschuwingslijst staan. De AFM adviseert beleggers niet in te gaan op aanbiedingen van instellingen die op een waarschuwingslijst staan.

3. Check op internet of er iets bekend is over de aanbieding. Worden er extreem hoge rendementen voorgespiegeld of is het aanbod te mooi om waar te zijn? Dan is het ook niet waar!

4. Betaal geen restriction fee of andere onduidelijke kosten aan onbekende ondernemingen.

5. Controleer op internet de naam van het aandeel.

6. Wees altijd extra alert als bedrijven of personen (vooraf) geld vragen over te maken naar een buitenlandse bankrekening of via zogenaamde Moneytransfer-systemen.
Lees verder
  Waarschuwingen op onze website
Kifid: Geschillencommissie verduidelijkt behandeling klachten beleggingsverzekeringen
De Geschillencommissie van Kifid heeft een groot aantal klachten over beleggingsverzekeringen in behandeling.

Deze klachten verschillen in vele opzichten van elkaar en vaak is dus de klacht niet hetzelfde. Het Kifid heeft daarom besloten om de verschillende klachten in fases te behandelen.

De Geschillencommissie bepaalt de volgorde waarin de zaken behandeld worden. Wat dit betekent voor lopende zaken en welke mogelijkheden er verder zijn, kunt u nalezen op de website van Kifid.
Lees verder
  Bericht op de website van het Kifid
Nibud: Hoge zorgkosten en vaste lasten vaker oorzaak betalingsproblemen 
Consumenten noemen vaker hoge zorgkosten en te hoge vaste lasten als oorzaak van betalingsproblemen. In 2012 noemde 10% van de consumenten met betalingsachterstanden hoge zorgkosten als reden en in 2015 22%. Ook het aantal mensen dat zegt door te hoge vaste lasten betalingsachterstanden te hebben stijgt van 15% naar 27%.

Dit en meer blijkt uit het onderzoek ‘Geldzaken in de Praktijk 2015’ van het Nibud.  

Op www.zelfjeschuldenregelen.nl kunt u lezen hoe u uw zaken weer op de rails krijgt als u beginnende financiële problemen hebt?
Lees verder
  Persbericht Nibud
Waarschuwingen
Bekijk ze op afm.nl
AFM op Facebook
Mis geen belangrijke info. Volg ons op Facebook.
Aanmelden nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van ons nieuws. Meld u aan voor een van onze nieuwsbrieven.
Vacatures AFM
Bekijk al onze vacatures
Archief nieuwsberichten
Klik hier om alle nieuwsberichten van de AFM te bekijken
Afmelden  Gegevens wijzigen  Doorsturen