Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief
AFM
Nieuwsbrief Financiële dienstverleners
22-12-2015
Beste relatie,

Hierbij onze laatste nieuwsbrief van 2015. En het is een cliché, maar ook dit jaar lijkt weer razendsnel voorbij te zijn gegaan.

Zoals u van ons gewend bent vindt u ook in deze decembereditie veel praktische artikelen met tips, achtergronden en ervaringen van collega’s. Wij hopen dat u ze met veel plezier leest, maar vooral dat u daarna de tijd neemt om te genieten van de feestdagen. Zodat u weer vol energie het nieuwe jaar in stapt. Wij wensen u alvast fijne dagen en een prachtig 2016, zowel in persoonlijk als in professioneel opzicht!

De redactie.
Onderwerpen in deze nieuwsbrief:
  Betalingen voor software zijn niet toegestaan
  De marktmonitor in beeld
  Vakbekwaamheid: drie toelichtingen
  Praktijkinterview
  Vraag van de maand
  Korte nieuwsberichten 
   
Betalingen voor software zijn niet toegestaan
De AFM heeft in juli 2015 het standpunt gecommuniceerd dat een aanbieder niet mag betalen voor opname van haar producten in advies- of vergelijkingssoftware. De AFM heeft naar aanleiding hiervan een Q&A opgesteld (PDF). Aanbieders die nog betalingen verrichten voor de opname van hun producten in de software, moeten deze betalingen vóór 1 januari 2016 stopzetten. 

Aanbieders mogen niet betalen voor opname van producten in advies-/vergelijkingssoftware omdat deze betalingen een risico op sturing met zich meebrengen. De advies- en vergelijkingssoftware is voor de zelfstandig adviseur een belangrijk hulpmiddel in het dienstverleningsproces. Als de aanbieder de softwareleverancier betaalt voor opname van haar producten in de software, betaalt de aanbieder indirect om te worden meegenomen in de adviezen van zelfstandig adviseurs.

Een aanbieder die niet betaalt aan de softwareleverancier, loopt het risico dat zelfstandig adviseurs zijn producten niet meenemen in de adviezen. De betaling van de aanbieder aan de softwareleverancier kan om deze reden invloed hebben op de uitkomst van het advies van een zelfstandig adviseur en is daarom onwenselijk.
 
  Veelgestelde vragen betaling voor opname advies/vergelijkingssoftware (PDF)
  
De Marktmonitor in beeld
In het voorjaar hebben adviseurs en bemiddelaars (hierna: adviseurs) de vragenlijst Marktmonitor Adviseurs en Bemiddelaars ingevuld. In de nieuwsbrief delen wij graag een paar uitkomsten en analyses met u. In deze editie van december geven wij u inzicht in de rekening-courantverhoudingen tussen adviseurs en aanbieders.

Adviseurs kunnen leningen aangaan bij aanbieders. Ook kunnen er rekening-courantverhoudingen zijn tussen beide partijen. Wel is het de vraag in hoeverre leningen en rekening-courantverhoudingen de onafhankelijkheid van deze groep financiële dienstverleners beïnvloeden. In juli 2015 publiceerde de AFM het rapport over de naleving van het provisieverbod, waarin zij aangaf rekening-courantverhoudingen te blijven monitoren.

Wat is een rekening-courantverhouding?
Op een rekening-courant worden onderlinge vorderingen en schulden voortdurend met elkaar verrekend.
• Als het saldo van de rekening-courant niet binnen 90 dagen hoeft te worden vereffend, dan spreken we van een rekening-courantkrediet.
• Als het saldo van de rekening-courant niet binnen de afgesproken termijn is vereffend, dan spreken we van een rekening-courantachterstand.

Zowel een hoog rekening-courantkrediet als een grote rekening-courantachterstand kunnen leiden tot een belangenconflict en hebben daarmee een risico op ongewenste sturing in zich.

De overgrote meerderheid van de adviseurs heeft geen rekening-courantkrediet of -achterstand
Het aantal adviseurs dat aangeeft een rekening-courantkrediet of –achterstand te hebben is beperkt. Daarmee lijkt marktbreed het risico op ongewenste sturing klein. In totaal geeft 97% van de adviseurs in de Marktmonitor aan geen rekening-courantkrediet of -achterstand te hebben bij aanbieders. De resterende 3% heeft dit wel. Het gaat dan om een rekening-courantkrediet en/of –achterstand bij één of meerdere aanbieders.


 
Ongeveer 1 procent van de adviseurs heeft een achterstand op de rekening-courant. Ongeveer 2 procent heeft een rekening-courantkrediet. Er zijn momenteel geen signalen over omvangrijke schulden aan aanbieders buiten de rekening-courantverhouding die marktbreed tot ongewenste sturing zouden kunnen leiden.
 
  Rapport over de naleving van het provisieverbod
  
Vakbekwaamheid: drie toelichtingen
De AFM heeft regelmatig contact met de markt over de vakbekwaamheidseisen. Bijvoorbeeld door het afleggen van werkbezoeken en door het beantwoorden van binnengekomen vragen. Wij zien soms onduidelijkheid rondom een aantal onderwerpen en geven u hierover graag duidelijkheid. Op onze website vindt u nog een toelichting op het ontheffingsbeleid voor de diplomaplicht.

1. De markt heeft veel examens afgelegd
Op basis van recent gepubliceerde data van het CDFD blijkt dat adviseurs tot en met de maand september 193.316 examens nieuwe stijl hebben afgelegd. Dit betreft 88.695 PEplus-examens en 104.621 initiële examens.
Op basis van het aantal afgelegde examens in voorgaande maanden is hoogstwaarschijnlijk de grens van 200.000 afgelegde examens in de maand oktober doorbroken. Dat is positief nieuws.

  Meer info over examens en slagingspercentages op website van het CDFD

2. PE-examens zijn lichter dan de huidige PEplus-examens
Gedurende de overgangstermijn leggen veel adviseurs PEplus-examens af om hun oude diploma’s om te kunnen wisselen in nieuwe Wft-diploma’s. In een PEplus-examen wordt naast op actualiteiten ook op vaardigheden, competenties en professioneel gedrag getoetst. Sommige adviseurs vrezen dat ze straks periodiek een soortgelijk examen moeten afleggen. Na de overgangsperiode moet inderdaad periodiek een PE-examen worden afgelegd, maar in dit examen wordt enkel getoetst op relevante en recente actualiteiten. Het PE-examen is daarom minder omvangrijk en minder belastend dan een PEplus-examen.

3. Een adviserend klantmedewerker hoeft maximaal vier PEplus-examens af te leggen
Het aantal af te leggen examens hangt af van de geldige diploma’s die u op 31 december 2013 in bezit had en in hoeveel beroepskwalificaties u wilt (blijven) adviseren. Beschikte u destijds over alle geldige diploma’s dan hoeft u maximaal vier PEplus-examens af te leggen. Adviseert u niet in Pensioen dan hoeft u maximaal drie PEplus-examens af te leggen. Hieronder leggen wij u uit hoe dat komt.

- Het PEplus-examen ‘Adviseur Hypothecair krediet’ (1) levert namelijk ook een diploma op voor de beroepskwalificaties ‘Adviseur Vermogen’ en ‘Adviseur Basis’. Bovendien krijgen geslaagde kandidaten van het PEplus-examen ‘Adviseur Hypothecair krediet’ een vrijstelling voor het PEplus-examen ‘Adviseur Consumptief krediet’, als zij voor consumptief krediet al een geldig diploma hadden.

- Met het PEplus-examen ‘Adviseur Schadeverzekering Zakelijk’ (2) kwalificeert u ook voor ‘Adviseur Schadeverzekering Particulier’. Bovendien mag u als houder van dit diploma in de toekomst ook blijven adviseren over zorg- en ziektekostenverzekeringen.

- De twee resterende PEplus-examens zijn die voor ‘Adviseur Inkomen’ (3) en ‘Adviseur Pensioen’ (4).

Om uw eigen situatie in kaart te brengen kunt u contact opnemen met uw opleidings- of exameninstituut.
  
  
Praktijkinterview: "De docent heeft ons echt ontzorgd"
In onze nieuwsbrief publiceren we geregeld interviews over praktijkervaringen. Op 20 oktober spraken we met Noud Beckers, eigenaar van Beuken’essers B.V. uit Maastricht Airport. Onderwerpen van gesprek: examens en permanent actueel vakbekwaam. Beuken’essers B.V. is een financiële dienstverlener en heeft vier adviseurs, twaalf vakinhoudelijke medewerkers en twee niet- adviserende personeelsleden in dienst.

Hoe ver is uw onderneming met het halen van diploma’s?
"Al mijn personeel, mijn compagnon en ik zijn klaar met de PE-plus examens."

Zijn er tijdens het studeren veel nieuwe onderwerpen aan de orde gekomen?
"Nee eigenlijk niet, want wij kenden de onderwerpen al. Wij volgen namelijk diverse keren per jaar kennisbijeenkomsten en houden ons vak serieus bij. Bij die bijeenkomsten krijgen wij de allerlaatste ontwikkelingen en voorgenomen plannen te horen en gaan zeer diep op de inhoud in."

Hoe ging het studeren voor het examen?
"Wij hebben een docent in de arm genomen die met ons alle belangrijke onderwerpen van het PE-plus examen heeft doorgenomen. En wij hebben proefexamens gedaan. Dat heeft ons ontzorgd en werkte heel goed. Door de inhouse-voorbereiding konden we onbeperkt onder handen zijnde dossiers bespreken, wat natuurlijk meer leeft dan fictieve dossiers."

Wat kunt u uw collega’s aanraden om permanent actueel vakbekwaam in te richten?
"Die docent, dat werkte goed. En voor permanent actueel vakbekwaam nodigen wij hem twee keer per jaar uit om nog eens alle actualiteiten per module met ons door te nemen. Dan bespreken wij tegelijkertijd onze speciale dossiers.

Verder laten wij relevante artikelen aan iedereen lezen en paraferen, deze worden vastgelegd in de map. Ook doen wij meerder keren per jaar bijeenkomsten bij kenniscentra, waarbij het over zeer specifieke onderwerpen gaat waarbij diep op de stof wordt ingegaan."

Wat doet u verder om de kwaliteit van uw personeel optimaal te houden?
"Wij zijn continu bezig om ons te ontwikkelen ook op de persoonlijke kant. Verder doen wij een jaarlijkse audit bij een keurmerk. Dan worden er dossiers getrokken en krijgen wij direct een terugkoppeling. De adviseur in kwestie zit daarbij."
  
  
Vraag van de maand
Het Ondernemersloket van de AFM beantwoordt vragen van onder andere financiële dienstverleners. Elke maand selecteert het Ondernemersloket een veelgestelde vraag om in de nieuwsbrief nader onder de aandacht te brengen.
Moet ik een nieuwe vergunning aanvragen na een rechtsvormwijziging?
Ja, in principe wel. Een vergunning van de AFM wordt verstrekt aan een onderneming. De Wet op het financieel toezicht bepaalt dat een vergunning persoonlijk en niet overdraagbaar is aan een andere onderneming of andere rechtsvorm.

Voor een ‘eenvoudige’ rechtsvormwijziging heeft de AFM wel een aparte procedure; u hoeft geen volledige nieuwe vergunningaanvraag in te dienen als aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Eén van die voorwaarden is dat u binnen één maand na datum uitschrijving uit het Handelsregister van de Kamer van Koophandel, van de oude onderneming, een verzoek tot ‘eenvoudige’ rechtsvormwijziging indient bij de AFM via het Digitaal loket.

De AFM controleert of u voldoet aan de gestelde voorwaarden en of er geen andere bezwarende omstandigheden zijn. Wanneer het verzoek akkoord is, dan verstrekt de AFM een nieuwe vergunning (met een nieuw vergunningnummer) aan de nieuwe rechtsvorm.

Voldoet de nieuwe onderneming niet aan gestelde voorwaarden voor een ‘eenvoudige’ rechtsvormwijziging, dan moet een nieuwe vergunning worden aangevraagd. De nieuwe onderneming mag zonder vergunning geen vergunningplichtige activiteiten verrichten. Daarnaast moet u de vergunning van de oude onderneming (rechtsvorm) zo snel mogelijk intrekken. Mede omdat u de bijdrage aan de toezichtkosten verschuldigd blijft tot de datum van intrekking van de vergunning. Met het intrekken van de vergunning moet u overigens wel wachten tot de nieuwe onderneming zijn nieuwe vergunning heeft en de werkzaamheden in de oude onderneming zijn overgeheveld naar de nieuwe onderneming.

  Aanvraagprocedure voor een eenvoudige rechtsvormwijziging

  Aanvraagprocedure voor een nieuwe vergunning

Korte nieuwsberichten
Hier vindt u een selectie van persberichten en mededelingen van de AFM die voor u van belang kunnen zijn.

Naar het meest recente nieuws 
Toetsrente hypotheken voor eerste kwartaal 5% 
De AFM heeft de toetsrente voor het eerste kwartaal van 2016 vastgesteld op 5%.
  
  Lees verder
AFM publiceert ontheffingsbeleid diplomaplicht
De AFM heeft de bestaande wettelijke ontheffingsmogelijkheid voor diplomaplicht uitgewerkt. Zo wordt voorkomen dat financieel adviseurs in schrijnende gevallen hun baan verliezen. De AFM heeft hierbij gebruik gemaakt van input vanuit de markt. 
  
  Lees verder
Reacties op de nieuwsbrief
Wat vindt u van deze nieuwsbrief?

Bent u tevreden over de nieuwsbrief voor financiële dienstverleners? Mist u onderwerpen of zou u het graag anders zien? Laat het ons weten via ondernemersloket@afm.nl t.a.v. Redactie nieuwsbrief.


Contact met de AFM
U kunt het Ondernemersloket van de AFM bereiken op werkdagen tussen 10.00 en 17.00 uur op 0800-6800 680 (gratis). U kunt ook een e-mail sturen naar ondernemersloket@afm.nl.

Aanmelden nieuwsbrieven
Blijf op de hoogte van ons nieuws. Meld u aan voor een van onze nieuwsbrieven.
Archief Nieuwsbrieven
Klik hier om de nieuwsbrieven te bekijken
Vacatures AFM
Bekijk hier onze vacatures
Afmelden  Profiel wijzigen  Doorsturen