|
|
|
Nieuwsoverzicht AFM januari 2016
29-01-2016
|
|
Beste relatie,
Hierbij ontvangt u een overzicht van de belangrijkste berichten van de afgelopen maand. |
|
|
|
|
|
Implementatie Transparantierichtlijn legt nieuwe verplichtingen op aan effectenuitgevende instellingen |
|
|
|
|
|
Met de implementatie van de Transparantierichtlijn zullen effectenuitgevende instellingen aan een aantal nieuwe verplichtingen moeten voldoen. Zo worden alle uitgevende instellingen van effecten die zijn toegelaten tot de handel op een gereglementeerde markt in de Europese Unie, verplicht hun lidstaat van herkomst bekend te maken. De verplichting zal naar verwachting rond 1 februari 2016 in werking treden, waarna de instellingen een maand de tijd hebben dit publiek te maken. Deze verplichting is één van de wijzigingen in de Wet op het financieel toezicht (Wft).
Lees het hele bericht |
|
|
|
|
|
AFM geeft visie op fintech |
|
|
|
|
|
In een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer heeft de AFM donderdag 21 januari haar visie op fintech gedeeld.
Lees het hele bericht |
|
|
|
|
|
AFM en crowdfundingplatforms bespreken nieuwe voorschriften en wenselijke aanpassingen |
|
|
|
|
|
In het kader van het onderhouden van de constructieve dialoog met de crowdfundingsector, heeft de AFM op 19 januari een bijeenkomst georganiseerd voor vertegenwoordigers van crowdfundingplatforms.
Lees het hele bericht |
|
|
|
|
|
AFM consulteert drie wijzigingen Nrgfo |
|
|
|
|
|
De AFM consulteert wijzigingen van de Nadere regeling gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft (Nrgfo). De wijzigingen betreffen drie onderdelen, namelijk regels voor de vrijstellingsvermelding, kredietwaarschuwing en risico-indicator in digitale media, regels over de risico-indicator in reclame-uitingen en regels over het activeren van klanten met beleggingsverzekeringen.
Lees het hele bericht |
|
|
|
|
|
AFM positief over aanvullende maatregel voor hefboomproducten |
|
|
|
|
|
De AFM is positief over de maatregel van aanbieders om hefboomproducten vanaf een bepaalde grootte niet langer aan te bieden. Na onderzoek van de AFM in 2013 hadden aanbieders van hefboomproducten al maatregelen genomen. Die worden nu aangevuld omdat er nog steeds producten met een grote hefboom op de markt beschikbaar waren. Met de nieuwe maatregel wordt de hefboom beperkt tot maximaal 50.
Lees het hele bericht |
|
|
|
|
|
Meer meldingen van consumenten bij AFM over binaire opties en beleggen buiten toezicht |
|
|
|
|
|
In 2015 had de AFM bijna twaalfduizend keer contact met consumenten. Dat is gelijk aan het aantal van het jaar daarvoor. Bijna de helft van de consumenten nam contact op over hypotheken of verzekeringen. Met meldingen van misstanden door consumenten kan de AFM toezicht houden op de financiële sector. Meldingen over binaire opties en beleggen buiten toezicht van de AFM, lieten relatief de grootste stijging zien.
Lees het hele bericht |
|
|
|
|
|
|
|
|