Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief
AFM
Nieuwsbrief financiële dienstverleners
02 februari 2016
Beste relatie,

Hoewel de eerste weken van het nieuwe jaar alweer verstreken zijn, willen we u alsnog het allerbeste voor 2016 wensen. Ook dit jaar streven we ernaar om u goed op de hoogte houden van al het voor u relevante nieuws. In deze editie van onze nieuwsbrief vindt u onder andere de vooraankondiging van de marktmonitor en de conclusies van de uitvraag naar beleggingsverzekeringen.

Heeft u nog goede ideeën voor de invulling van de nieuwsbrief, dan horen wij dat graag via ondernemersloket@afm.nl.

Wij wensen u veel leesplezier!
Onderwerpen in deze nieuwsbrief:
  Marktmonitor adviseurs & bemiddelaars
  Uitkomsten uitvraag beleggingsverzekeringen
  Vraag van de maand
  Korte nieuwsberichten   

Marktmonitor adviseurs & bemiddelaars
Eind februari kan de eerste groep adviseurs en bemiddelaars de marktmonitor adviseurs & bemiddelaars 2016 invullen. Deze vragenlijst is de opvolger van het self assessment dat wij tot en met 2014 aan adviseurs en bemiddelaars stuurden. Het invullen van de vragenlijst is verplicht.

De marktmonitor adviseurs & bemiddelaars levert belangrijke input voor het risicogestuurde toezicht van de AFM. Net als in 2015 versturen wij de vragenlijst in het voorjaar. Dit sluit beter aan bij onze jaarlijkse activiteitenagenda. Zo kunnen we met onze toezichtactiviteiten beter inspelen op het beeld dat uit de marktmonitor adviseurs & bemiddelaars naar voren komt en ons toezicht zo efficiënt en effectief mogelijk inrichten.

Wijzigingen in marktmonitor adviseurs & bemiddelaars
Een belangrijke wijziging ten opzichte van vorig jaar is dat de uitvraag heffingsmaatstaf dit jaar in de vragenlijst is opgenomen. Daarmee verwachten we de administratieve last voor de adviseurs en bemiddelaars te verkleinen.

In de opzet van de vragenlijst is ten opzichte van vorig jaar verder weinig veranderd. Op enkele punten is de vraagstelling verduidelijkt. Ook is op basis van feedback de begrippenlijst verbeterd.

Drie groepen
De totale groep van adviseurs en bemiddelaars die de vragenlijst moeten invullen, splitsen we op in drie groepen. De eerste groep adviseurs en bemiddelaars kan vanaf 22 februari de vragenlijst invullen. Groep twee vanaf 29 februari en groep drie vanaf 14 maart. Voor het invullen van de vragenlijst krijgen alle groepen vijf weken de tijd.

Vragen?
Meer informatie over ‘marktmonitor adviseurs & bemiddelaars 2016’ vindt u op de website van de AFM: www.afm.nl/marktmonitor-ab.
Voor vragen kunt u ook terecht bij het Ondernemersloket. Het Ondernemersloket is bereikbaar op werkdagen van 10.00 tot 17.00 uur via telefoonnummer 0800 - 6800 680 of per e-mail (ondernemersloket@afm.nl).
 
  Meer informatie over de marktmonitor
  
Uitkomsten uitvraag beleggingsverzekeringen
In oktober 2015 hebben wij bij zestig adviseurs met veel beleggingsverzekeringen in hun portefeuille een uitvraag gedaan over de stand van zaken bij de nazorg voor beleggingsverzekeringen. Op basis van de resultaten deelt de AFM de belangrijkste conclusies en enkele good practices hieruit.

Conclusies
Het blijkt dat de meeste adviseurs meer dan 80% van hun klanten met hypotheekgebonden beleggingsverzekeringen hebben geactiveerd. Hiermee hebben zij het streefcijfer behaald.

De navraag laat echter ook grote verschillen zien in het inzicht in de portefeuille beleggingsverzekeringen per adviseur. Dit is zorgelijk. Zo weten sommige adviseurs niet uit welk type beleggingsverzekeringen hun portefeuille bestaat. Het is belangrijk dat adviseurs een goed en gedetailleerd inzicht hebben in hun eigen portefeuille.

Een andere conclusie is dat er onduidelijkheid bestaat over het verschil tussen adviseren en activeren. Bij hersteladvies gelden dezelfde adviesregels als voor ieder ander advies over impactvolle financiële producten. Klanten die aangeven geen hersteladvies te willen, moeten goed worden geactiveerd. Dit betekent dat zij inzicht krijgen in hun situatie en overzicht van de verbetermogelijkheden en zo nodig stappen ondernemen om hun situatie te verbeteren.

Good practices
Uit de ontvangen informatie heeft de AFM een aantal good practices gehaald. Deze delen we graag met u om uw klanten met een beleggingsverzekering nog beter te activeren en/of hersteladvies te bieden. Dit geldt ook voor klanten met een pensioengebonden beleggingsverzekering of met een beleggingsverzekering met een overige doelstelling die u mogelijk nog dient te activeren.

Medewerker vrijmaken voor hersteladvies
Sommige adviseurs hebben één medewerker (gedeeltelijk) vrijgemaakt om hersteladvies te laten geven. Dit is efficiënter, omdat deze medewerker gespecialiseerd is in het geven van hersteladvies.

Opstellen van informatiedocument voor hersteladvies
Het hersteladvies is kosteloos. Er worden alleen kosten gerekend voor activiteiten die niet bij het hersteladvies horen. Daarom heeft een aantal adviseurs een apart informatiedocument opgesteld. Hierin staat waarvoor wel en waarvoor geen kosten gerekend worden. Hierdoor begrijpen klanten vaak beter wat het nut en de noodzaak van hersteladvies is en zijn zij geneigd sneller in te gaan op het aanbod van hersteladvies.

Hersteladvies combineren met andere werkzaamheden
Eén adviseur geeft in het hersteladviestraject de voorkeur aan een gecombineerde benadering. Hij biedt zijn klanten een actueel overzicht van de stand van zaken voor wat betreft andere financiële producten zoals spaarproducten en lijfrenteverzekeringen. Voor hem leidt dit structureel tot hogere klantwaarderingen.
   
Vraag van de maand
Het Ondernemersloket van de AFM beantwoordt vragen van onder andere financiële dienstverleners. Elke maand selecteert het Ondernemersloket een veelgestelde vraag om in de nieuwsbrief nader onder de aandacht te brengen.
Het bestuur van ons bedrijf is gewijzigd, hoe geef ik dit door?
Allereerst moet u een benoeming van een dagelijks beleidsbepaler, medebeleidsbepaler of commissaris vooraf melden aan de AFM. Bij deze melding moet u de geschiktheid en betrouwbaarheid van de aangemelde personen aantonen. Beleidsbepalers die aftreden, moet u afmelden bij de AFM.
Pas als de AFM de aan te treden persoon heeft goedgekeurd, kan hij worden benoemd als beleidsbepaler en worden ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.

Gaat u, voorafgaand aan uw melding, na of de betreffende persoon wel geschikt is
Alle dagelijkse beleidsbepalers en toezichthouders moeten geschikt zijn ten aanzien van (het toezicht houden op) de uitoefening van het bedrijf van de financiële onderneming. Dit staat in artikel 4:9, eerste lid, van de Wft. Onder geschiktheid wordt verstaan: kennis en ervaring, vaardigheden en professioneel gedrag. Een dagelijkse beleidsbepaler hoeft niet over Wft-diploma’s te beschikken.

De AFM toetst de geschiktheid aan de hand van het curriculum vitae van de persoon, eventueel behaalde HBO(+)-diploma’s en de opgegeven referenten uit het Referentenformulier. In de Beleidsregel deskundigheid 2012 worden de geschiktheidseisen voor dagelijks beleidsbepalers beschreven.

Voor dagelijkse beleidsbepalers van financiële dienstverleners moet u aantonen dat zij beschikken over:

- Bestuurlijke en leidinggevende vaardigheden in een hiërarchische verhouding.
- Deze vaardigheden moeten zijn opgedaan in een relevante werkomgeving gedurende twee jaar (waarvan minimaal één jaar aaneengesloten).

Van bestuurlijke vaardigheden in een relevante werkomgeving is sprake als de betreffende persoon (mede) het beleid heeft bepaald van een onderneming of afdeling die financiële diensten verleent, betrokken is geweest bij het nemen van strategische beslissingen, of bij het opstellen van een begroting voor een dergelijke onderneming of afdeling. Daarbij is de ervaring van bijvoorbeeld een ICT-manager van een bank niet relevant en die van een manager van een verzekeringsafdeling wel. Ervaring als freelancer in de financiële dienstverlening beschouwen wij niet als bestuurlijke ervaring.

Dagelijkse beleidsbepalers van kleine financiële dienstverleners (tot 7 personen inclusief bestuur) moeten hun vaardigheden aantonen op basis van:

- Één jaar bestuurlijke vaardigheden in een relevante werkomgeving; of 
- HBO-diploma van een voor de onderneming relevante opleiding; of 
- HBO-diploma en minimaal twee jaar werkervaring in een voor de onderneming relevante werkomgeving; of
- Tien jaar werkervaring in een voor de onderneming relevante werkomgeving, waarvan vijf jaar aaneengesloten.

  
  Meer informatie over aan- en afmelden beleidsbepalers
Korte nieuwsberichten
Hier vindt u een selectie van persberichten en mededelingen van de AFM die voor u van belang kunnen zijn.

Naar het meest recente nieuws 
AFM geeft visie op fintech 
In een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer heeft de AFM donderdag 21 januari haar visie op fintech gedeeld. Reinier Pollmann, programmamanager Innovatie & Fintech, namens de AFM aanwezig, heeft de visie uiteengezet in een position paper.
  
  Lees verder
Reacties op de nieuwsbrief
Wat vindt u van deze nieuwsbrief?

Bent u tevreden over de nieuwsbrief voor financiële dienstverleners? Mist u onderwerpen of zou u het graag anders zien? Laat het ons weten via ondernemersloket@afm.nl t.a.v. Redactie nieuwsbrief.


Contact met de AFM
U kunt het Ondernemersloket van de AFM bereiken op werkdagen tussen 10.00 en 17.00 uur op 0800-6800 680 (gratis). U kunt ook een e-mail sturen naar ondernemersloket@afm.nl.

Aanmelden nieuwsbrieven
Blijf op de hoogte van ons nieuws. Meld u aan voor een van onze nieuwsbrieven.
Archief Nieuwsbrieven
Klik hier om de nieuwsbrieven te bekijken
Vacatures AFM
Bekijk hier onze vacatures
Afmelden  Profiel wijzigen  Doorsturen