Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief
 
Consumentennieuwsbrief
februari 2016
Beste relatie,

Dit is de nieuwsbrief van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) speciaal voor consumenten.
Onderwerpen in deze nieuwsbrief
  Hypotheekadviseur blijft belangrijkst
  Checklist hypotheekgesprek
  De klachtenprocedure in drie stappen
  Belegger let op kosten, rendement én risico
  Herken een boilerroom
  Surftip: Wat gaat de AFM doen in 2016-2018?
Hypotheekadviseur blijft belangrijkst

In 2015 sloten 6 op de 10 mensen hun hypotheek af met behulp van een tussenpersoon. Een derde koos voor een bank en nog geen 2% deed alles zelf. Deze resultaten zijn vergelijkbaar met 2013, toen het provisieverbod voor hypotheekadvies werd ingevoerd.

Ook is het positief dat steeds meer hypotheeksluiters eigen geld inbrengen om tot een lagere hypotheekschuld te komen. In 2010 gebruikte nog minder dan een kwart eigen geld om de hypotheek te verlagen.
 
Dit en meer blijkt uit het recente consumentenonderzoek van de AFM.  
Lees verder
  Consumentenmonitor Hypotheken
  Kies hypotheekadvies op basis van prijs én kwaliteit 
Checklist hypotheekgesprek 

30.000 bezoekers gebruikten hem het afgelopen half jaar al!
 
Wilt u ook weten of uw adviseur alles met u besproken heeft? Vul dan de hypotheekchecklist in.
Lees verder
  Checklist hypotheekgesprek
De klachtenprocedure in 3 stappen

Hebt u een meningsverschil met uw financiële dienstverlener en komt u er niet uit? Dan heeft u altijd de mogelijkheid om een klacht in te dienen.

Op onze website leest u
hoe u in drie stappen een klacht indient.
Lees verder
  Klachtenprocedure
Belegger let op kosten, rendement én risico
 
Sinds de invoering van het provisieverbod twee jaar geleden, ziet de AFM dat beleggers zich steeds meer bewust worden van de kosten.

Meer beleggers realiseren zich dat (hoge) kosten een behoorlijke impact kunnen hebben op het netto rendement. Het (bruto) rendement is belangrijk. Maar daarnaast is de driehoek rendement, kosten en risicos van belang voor het eindresultaatBeleggers letten vaker op alle drie de aspecten. Dit blijkt uit onze Consumentenmonitor uit het najaar van 2015.
Lees verder
  Lees de Consumentenmonitor
  Doe onze kennisquiz beleggen
Herken een boilerroom
 
Boilerroom is een naam voor frauduleuze personen en organisaties die, met gehaaide verkopers, mensen telefonisch benaderen met een zogenaamd geweldig investeringsaanbod. 

Het is verboden is om mensen zomaar te bellen om aandelen te kopen of verkopen. 

Wordt u gebeld? Gooi de hoorn op de haak! Er is namelijk vrijwel altijd sprake van fraude, als u op deze manier benaderd wordt. 
Lees verder
  Meer over boilerrooms
  Melding doen bij de AFM
Surftip: Wat gaat de AFM doen in 2016-2018?

18 februari heeft de AFM haar plannen voor 2016-2018 gepubliceerd.

  AFM investeert in versterking en vernieuwing toezicht
Waarschuwingen
Bekijk ze op afm.nl
AFM op Facebook
Mis geen belangrijke info. Volg ons op Facebook.
Aanmelden nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van ons nieuws. Meld u aan voor een van onze nieuwsbrieven.
Vacatures AFM
Bekijk al onze vacatures
Archief nieuwsberichten
Klik hier om alle nieuwsberichten van de AFM te bekijken
Afmelden  Gegevens wijzigen  Doorsturen