Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief
AFM
Nieuwsbrief Financiële dienstverleners
3 maart 2016
Beste relatie,
U vindt in deze nieuwsbrief informatie over een aantal veranderingen –onder voorbehoud- als gevolg van de nieuwe hypothekenrichtlijn. Deze wordt binnenkort in de Eerste en Tweede Kamer besproken. Daarnaast behandelen we in deze nieuwsbrief de positieve uitkomsten van de controle op de naleving van de vakbekwaamheidseisen.

Mocht u onderwerpen in deze nieuwsbrief missen of heeft u suggesties voor ons, dan horen wij dit graag via ondernemersloket@afm.nl.
Wij wensen u veel leesplezier!
 
De redactie


Onderwerpen in deze nieuwsbrief:
  Veranderingen door de nieuwe hypothekenrichtlijn MCD
  Controle naleving vakbekwaamheidseisen
  AFM publiceert Agenda 2016-2018
  Vraag van de maand
  Korte nieuwsberichten
    
Veranderingen door de nieuwe hypothekenrichtlijn MCD
Binnenkort treedt de Mortgage Credit Directive (MCD) in werking. Minister Dijsselbloem verwacht dat dit in de zomer het geval is. Vooruitlopend hierop informeren wij u over de belangrijkste veranderingen die het gevolg zijn van de invoering hiervan. Aangezien de wetgeving nog niet definitief is, is deze tekst onder voorbehoud van instemming in de Eerste en Tweede Kamer.

Europees paspoort
De inwerkingtreding van de MCD biedt de mogelijkheid om een Europees paspoort voor het bemiddelen in hypothecair krediet aan te vragen. Met een Europees paspoort bent u bevoegd om ook buiten Nederland te bemiddelen in hypothecair krediet De voorwaarde om een Europees paspoort aan te vragen, is dat u beschikt over een AFM-vergunning voor het bemiddelen in hypothecair krediet. Na de inwerkingtreding kunt u een Europees paspoort aanvragen via het digitaal loket. Hier vindt u ook verdere informatie.

Beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor kredietbemiddelaars
De richtlijn verplicht kredietbemiddelaars een verzekering tegen beroepsaansprakelijkheid af te sluiten wegens beroepsnalatigheid voor het gehele grondgebied waar zij diensten aanbieden. Het minimum geldbedrag van de beroepsaansprakelijkheidsverzekering of vergelijkbare garantie die kredietbemiddelaars moeten houden, is €460.000 voor elke afzonderlijke claim en in totaal €750.000 per kalenderjaar voor alle claims.

Vakbekwaamheidseis
Als er sprake is van dienstverlening met betrekking tot hypothecair krediet, stelt de richtlijn vakbekwaamheidseisen aan feitelijk leidinggevenden van personen met klantcontact. Feitelijk leidinggevenden moeten de opgedane kennis actueel houden. Er is geen sprake van een diplomaplicht voor deze feitelijk leidinggevenden (behalve wanneer zij zich ook rechtstreeks bezig houden met adviseren). De vereisten die gesteld worden in de modules basis en hypothecair krediet Wft corresponderen met de eisen van de richtlijn. Voor zover relevant kunt u aansluiting zoeken bij deze modules.

Standaard Informatiedocument (ESIS)
Het European Standardised Information Sheet (ESIS) is een precontractueel gepersonaliseerd informatiedocument dat door de (hypotheek)aanbieder of, bemiddelaar aan de consument moet worden verstrekt. De vorm en inhoud van het document zijn voorgeschreven.

Belangrijk is dat ruim voordat de consument gebonden is aan de overeenkomst, hij het document in zijn bezit moet hebben. Ook moet hij de mogelijkheid hebben gehad om verschillende producten te vergelijken en te beoordelen. 

Overige wijzigingen
Overige wijzigingen zijn niet direct gericht op adviseurs en bemiddelaars in hypothecaire kredieten. Meer informatie hierover.
  
  
Controle naleving vakbekwaamheidseisen
Op 1 januari 2017 loopt de laatste overgangstermijn voor de diplomaplicht af. Alle ondernemingen die op en na 1 juli 2014 een vergunning of uitbreiding hiervan hebben aangevraagd, moesten direct voldoen aan de diplomaplicht.
Vorig jaar is de AFM begonnen met een controle op de naleving van deze plicht. De uitkomsten hiervan zijn vooralsnog positief.

Controlewerkzaamheden
Bij aanvang van de controlewerkzaamheden waren er ruim 240 ondernemingen die al moeten voldoen aan de diplomaplicht. Binnen deze groep is aselect een groep geselecteerd. In oktober 2015 hebben ondernemingen, die binnen de steekproef vallen, een informatieverzoek van de AFM ontvangen.

Bij 82 procent van de onderzochten ondernemingen kon de AFM direct vaststellen dat zij voldoen aan de diplomaplicht. De AFM vindt het positief om te zien dat een groot deel van de groep voldoet aan deze plicht en hiermee bijdraagt aan het verbeteren van de kwaliteit van de financiële dienstverlening.

Op basis van de aangeleverde informatie kon de AFM bij 18 procent van de onderzochte ondernemingen niet vaststellen of zij voldoen aan de diplomaplicht. Dit betreft vooral ondernemingen die hun bestaande vergunning hebben uitgebreid. Bij deze ondernemingen verricht de AFM nu aanvullend onderzoek. Als uit het onderzoek blijkt dat ondernemingen niet voldoen, treft de AFM passende maatregelen.

Handhaving vanaf 2017
De AFM streeft ernaar de controlewerkzaamheden in het eerste kwartaal van 2016 af te ronden. Ook na het afronden van de controlewerkzaamheden bij deze specifieke groep blijft de AFM aandacht houden voor naleving van de vakbekwaamheidseisen. Het aflopen van de overgangstermijn op 1 januari 2017 vormt een natuurlijk moment om hier opnieuw aandacht aan te besteden.

Meer informatie
Via de link hieronder kunt u controleren welke overgangsregeling op u of uw onderneming van toepassing is en vindt u meer informatie over de vakbekwaamheidseisen.

  Lees verder

AFM publiceert Agenda 2016-2018
Onlangs heeft de AFM haar Agenda voor 2016-2018 gepubliceerd: ‘Toezicht in tijden van verandering’. Het is voor het eerst dat de AFM een dergelijk uitgebreid plan met een meerjaren aanpak publiceert. De AFM richt zich met haar activiteiten op eerlijke en transparante financiële markten en duurzaam financieel welzijn in Nederland.

"Wij streven deze missie na in een periode vol veranderingen," aldus AFM voorzitter Merel van Vroonhoven. De financiële sector blijft door technologische en maatschappelijke veranderingen volop in beweging. "Om ons toezicht nu en in de toekomst goed uit te kunnen voeren, voert de AFM daarom diverse aanpassingen door. De AFM investeert daarom de komende jaren in verbetering van de kwaliteit en de effectiviteit van het toezicht. Daarbij richten we ons onder meer op innovatie en fintech, op het gebruik en de mogelijkheden van data, op kapitaalmarkten en op kennis van cultuur en (consumenten)gedrag."

Al deze ontwikkelingen leiden tot veranderingen in de manier waarop de AFM haar toezicht organiseert. Op korte termijn worden de activiteiten voor 2016 gepubliceerd.

  Lees verder

Vraag van de maand
Het Ondernemersloket van de AFM beantwoordt vragen van onder andere financiële dienstverleners. Elke maand selecteert het Ondernemersloket een veelgestelde vraag om in de nieuwsbrief nader onder de aandacht te brengen.
Moet ik na 1 januari 2017 de diploma’s van al mijn adviseurs naar de AFM sturen?
De AFM hoeft deze diploma’s niet bij voorbaat te ontvangen. Na het verstrijken van de overgangsregeling voor de nieuwe vakbekwaamheidseisen, dient u zelf te administreren welke adviseur op welk moment bevoegd was om te mogen adviseren. Als de AFM hierom verzoekt, moet u dit kunnen aantonen.
 
Als u een verzoek doet tot uitbreiding van uw vergunning of een aangesloten onderneming aanmeldt, dan moet u wel relevante diploma’s meesturen. Deze deelvergunning of aangesloten onderneming valt namelijk niet onder de overgangsregeling. Hiervoor moet u dus direct de vakbekwaamheid aantonen.

  
Korte nieuwsberichten
Hier vindt u een selectie van persberichten en mededelingen van de AFM die voor u van belang kunnen zijn.

Naar het meest recente nieuws 
AFM presenteert aanpak voor herstel door banken voor klanten met rentederivatenproducten 
1 maart 2016 - De AFM heeft dinsdag 1 maart een aanpak gepresenteerd, zodat banken de fouten gaan herstellen die zijn gemaakt in de advisering van klanten over rentederivatenproducten. De toezichthouder beoogt hiermee passende compensatie voor de getroffen klanten, die veelal afkomstig zijn uit het midden- en kleinbedrijf (mkb).
  
  Lees verder
AFM doet aanbevelingen voor reclames over beleggingsproducten 
26 februari 2016 - Reclames over beleggingsproducten moeten een evenwichtig beeld geven van de voor- en nadelen van een product. Eventuele risico’s moeten expliciet worden benoemd en de rol van de AFM moet duidelijk zijn. Dat stelt de AFM op basis van een onderzoek waarin is gekeken naar het effect van reclame-uitingen op beleggers. 
  
  Lees verder
Zelfstandig adviseur blijft belangrijkste kanaal voor hypotheekadvies
9 februari 2016 - 6 van de 10 consumenten die eind 2015 een hypotheek sloten, deden dit via een adviseur. Een derde sluit de hypotheek rechtstreeks via de bank. Dit blijkt uit het recente consumentenonderzoek voor de AFM.
  
  Lees verder
Reacties op de nieuwsbrief
Wat vindt u van deze nieuwsbrief?

Bent u tevreden over de nieuwsbrief voor financiële dienstverleners? Mist u onderwerpen of zou u het graag anders zien? Laat het ons weten via ondernemersloket@afm.nl t.a.v. Redactie nieuwsbrief.


Contact met de AFM
U kunt het Ondernemersloket van de AFM bereiken op werkdagen tussen 10.00 en 17.00 uur op 0800-6800 680 (gratis). U kunt ook een e-mail sturen naar ondernemersloket@afm.nl.

Aanmelden nieuwsbrieven
Blijf op de hoogte van ons nieuws. Meld u aan voor een van onze nieuwsbrieven.
Archief Nieuwsbrieven
Klik hier om de nieuwsbrieven te bekijken
Vacatures AFM
Bekijk hier onze vacatures
Afmelden  Profiel wijzigen  Doorsturen