Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief
AFM
Nieuwsbrief Financiële dienstverleners
3 mei 2016
Beste relatie,
In de nieuwsbrief van deze maand vindt u informatie over het ontheffingsbeleid vakbekwaamheid en de informatieverplichting bij wijziging dienstverlening. Ook de vraag van de maand ontbreekt deze keer niet.
Onderwerpen in deze nieuwsbrief:
  Ontheffingsverzoeken vakbekwaamheid
  Trends vergunningen adviseurs & bemiddelaars
  Informatieverplichting bij wijziging dienstverlening
  Vraag van de maand
  Korte nieuwsberichten
   
Ontheffingsverzoeken vakbekwaamheid

Eind 2015 heeft de AFM het ontheffingsbeleid voor de diplomaplicht gepubliceerd. Inmiddels hebben we twee verzoeken voor deze ontheffing in behandeling. Hierdoor hebben we gemerkt dat er behoefte is aan aanvullende informatie. 

Met een ontheffing mogen adviseurs tijdelijk zonder diploma adviseren. Een ontheffing kan alleen worden verkregen als een adviseur werkzaam is bij een vergunninghouder en er sprake is van schrijnende omstandigheden zoals ernstige en langdurige ziekte.

Bij de beoordeling van het ontheffingsverzoek kijkt de AFM naar de 2 wettelijke voorwaarden die de AFM in het ontheffingsbeleid nader heeft uitgewerkt. De onderneming moet aantonen dat er redelijkerwijs niet kan worden voldaan aan de diplomaplicht en dat de doelstellingen van de diplomaplicht op een andere wijze bereikt worden. De doelstellingen zijn in dit kader een level playing field en vakbekwame adviseurs die de consument goed kunnen adviseren. 

Voorwaarden
Bij het toetsen van de 2 voorwaarden waar de vergunninghouder (aanvrager) aan moet voldoen, vindt een afweging plaats van de belangen van de adviseur, de onderneming en de klant. Denk bij deze belangen bijvoorbeeld aan de continuïteit van de onderneming en het recht van de klant op een passend advies. 

Diplomaplicht na 1 januari 2017
De behandeltermijn van een ontheffingsverzoek is maximaal 13 weken. Deze termijn begint te lopen als alle voor de beoordeling benodigde informatie bij het verzoek door de AFM is ontvangen. Het indienen van een ontheffingsverzoek heeft geen opschortende werking. Dit betekent dat iemand die op 1 januari 2017 niet aan de diplomaplicht voldoet, geen advieswerkzaamheden meer mag verrichten. Daarnaast is het zo dat na 1 januari 2017 geen PEplus-examens meer worden aangeboden. Daarom moet iedereen die een ontheffing krijgt, óf het initiële examen halen, óf een Erkenning van Verworven Competenties (EVC)-procedure volgen. Houdt hier rekening mee bij (de timing van) uw aanvraag.
 
  Meer informatie over het ontheffingsbeleid
  

Trends vergunningen adviseurs & bemiddelaars
Jaarlijks maakt de AFM een analyse van de gegevens over vergunningen in haar register. Hieronder delen wij enkele trends van onze analyse over 2015. 

De onderstaande grafiek geeft het totaal aantal financieel dienstverleners met een vergunning weer. Dit zijn adviseurs, bemiddelaars en (onder)gevolmachtigd agenten. Ongeveer 700 partijen met een vergunning van DNB krijgen van rechtswege een AFM-vergunning voor advies en bemiddeling. Denk hierbij aan banken en verzekeraars. 


 
Net als in de jaren 2010 - 2014 is het totaal aantal vergunninghouders financiële dienstverlening in 2015 afgenomen. In onderstaande grafiek is de afname per jaar te zien. De daling is iets hoger dan in 2014, maar lager dan de jaren 2010 - 2013.


 
  Meer cijfers en informatie

Informatieverplichting bij wijzigen dienstverlening
Sinds 1 januari 2014 gelden nieuwe vakbekwaamheidsregels. Financiële dienstverleners moeten zorgen dat adviserende medewerkers over een nieuw diploma beschikken. Onder bepaalde voorwaarden kunnen financiële dienstverleners tijdens een overgangstermijn blijven adviseren, zonder dat de betreffende medewerkers al over het relevante diploma beschikken. Op 31 december 2016 loopt deze overgangstermijn af. 

Een aantal financiële dienstverleners heeft besloten straks niet meer te adviseren, maar uitsluitend nog beheeractiviteiten uit te voeren voor bestaande klanten. In dit geval is het van belang dat zij hun klanten schriftelijk hierover informeren. Zo’n besluit is relevante informatie voor de klant. Het gaat hier namelijk om een wezenlijke wijziging van de aard van de dienstverlening. 

Stel, u besluit niet meer te adviseren in inkomensverzekeringen, omdat uw medewerkers geen diploma Wft Adviseur Inkomen hebben. Een tussentijds advies over de vraag of de eerder afgesloten inkomensverzekering nog steeds passend is, kunt u dan niet meer geven. In zo’n geval moet u al uw klanten die het betreft een brief sturen, waarin u aangeeft niet langer te adviseren over inkomensverzekeringen. Als u besluit om niet meer te adviseren, verzoeken wij u om uw vergunning aan te passen. Dit kan via het Digitaal loket, onder gedeeltelijke vergunningintrekking.

Voor vragen of meer informatie kunt contact opnemen met het Ondernemersloket via 0800-6800 680.
 
Vraag van de maand
Het Ondernemersloket van de AFM beantwoordt vragen van onder andere financiële dienstverleners. Elke maand selecteert het Ondernemersloket een veelgestelde vraag om in de nieuwsbrief nader onder de aandacht te brengen.

Mag ik vanaf 1 januari 2017 met het Wft-diploma Adviseur hypothecair krediet ook nog steeds advies geven over betalingsbeschermers of moet ik daarvoor apart het Wft-diploma Adviseur inkomen of Adviseur vermogen behalen?
Vanaf 1 januari 2017 verandert er niets voor wat betreft het adviseren over betalingsbeschermers in combinatie met een hypothecair krediet. Als u beschikt over het nieuwe Wft-diploma Adviseur hypothecair krediet mag u ook advies geven over betalingsbeschermers die in combinatie met het hypothecair krediet worden afgesloten. Betalingsbeschermers omvatten: overlijdensrisico-, arbeidsongeschiktheids- en werkloosheidsverzekeringen. 

Voor het adviseren over een betalingsbeschermer die niet in combinatie met een hypothecair krediet wordt gesloten, heeft u vanaf 1 januari 2017 wel het diploma Adviseur Inkomen nodig voor de betalingsbeschermers die het risico dekken van arbeidsongeschiktheid of werkloosheid. Voor de betalingsbeschermer die het risico van overlijden dekt heeft u het diploma Adviseur Vermogen nodig. 

Uit uw vergunning moet blijken dat u in deze aanvullende verzekeringen in combinatie met hypothecair krediet mag adviseren. Met enkel een vergunning voor hypothecair krediet mag een vergunninghouder dus niet automatisch ook adviseren in de aanvullende verzekeringen. De vergunninghouder kan daarvoor een uitbreiding van de vergunning aanvragen via het Digitaal loket.

Hetzelfde geldt ook voor het adviseren in betalingsbeschermers in combinatie met een consumptief krediet. 

Korte nieuwsberichten
Hier vindt u een selectie van persberichten en mededelingen van de AFM die voor u van belang kunnen zijn.

Naar het meest recente nieuws 
AFM presenteert jaarverslag 2015
De AFM heeft op donderdag 7 april 2016 haar jaarverslag over 2015 gepresenteerd. De brede toezichtaanpak van de AFM, met een mix van toezichtactiviteiten, heeft ook in 2015 vruchten afgeworpen.
  
  Lees verder
Wetswijziging Wft geeft AFM nieuwe maatregel tegen wanbetaling
Op 1 april is de Wft gewijzigd en kan de AFM een vergunning van een vergunninghouder wijzigen of intrekken, als deze langdurig verzaakt om de financiële bijdrage aan de toezichtkosten aan de AFM te betalen. De AFM kan overgaan tot het intrekken van de vergunning, als de incassoprocedure en gerechtelijke maatregelen niet hebben geleid tot een (volledige) betaling van de toezichtkosten, incassokosten, gerechtelijke kosten en wettelijke rente. 
  
  Lees verder
Nieuwe organisatiestructuur AFM
Het directe toezicht is sinds april anders ingericht. We hebben kritisch gekeken naar de structuur van ons toezicht en prioriteiten geformuleerd die ons toezicht sterker en toekomstbestendig maken. De herinrichting van de organisatie maakt  de organisatie bovendien effectiever en wendbaarder. Zo kunnen wij als organisatie verder groeien naar de grensverleggende toezichthouder die we in 2022 willen zijn.

De herinrichting van de organisatie heeft voor u geen gevolgen. Voor vragen kunt u nog steeds contact opnemen met ons Ondernemersloket. Meer informatie over onze doelen en prioriteiten leest u in onze Agenda 2016 - 2018.

  
  Agenda 2016-2018
Reacties op de nieuwsbrief
Wat vindt u van deze nieuwsbrief?

Bent u tevreden over de nieuwsbrief voor financiële dienstverleners? Mist u onderwerpen of zou u het graag anders zien? Laat het ons weten via ondernemersloket@afm.nl t.a.v. Redactie nieuwsbrief.


Contact met de AFM
U kunt het Ondernemersloket van de AFM bereiken op werkdagen tussen 10.00 en 17.00 uur op 0800-6800 680 (gratis). U kunt ook een e-mail sturen naar ondernemersloket@afm.nl.

Aanmelden nieuwsbrieven
Blijf op de hoogte van ons nieuws. Meld u aan voor een van onze nieuwsbrieven.
Archief Nieuwsbrieven
Klik hier om de nieuwsbrieven te bekijken
Vacatures AFM
Bekijk hier onze vacatures
Afmelden  Profiel wijzigen  Doorsturen