Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief
AFM
Nieuwsbrief financiële dienstverleners
3 juni 2016
Beste relatie,
In de nieuwsbrief van deze maand staat informatie over de open norm permanent actueel vakbekwaam en vragen we uw mening over de vakbekwaamheidseisen. Verder vindt u in deze nieuwsbrief de tarieven voor de bijdrage aan het toezicht 2016 en een verzoek om uw KvK-gegevens actueel te houden.

Onderwerpen in deze nieuwsbrief:
  Permanent actueel vakbekwaam
  Geef uw mening over de vakbekwaamheidseisen
  Actuele adresgegevens bij de KvK
  Tarieven bijdrage toezicht 2016 bekend
  Vraag van de maand

   
Permanent actueel vakbekwaam

De AFM heeft geïinventariseerd hoe adviseurs en bemiddelaars de open norm permanent actueel vakbekwaam invullen. Uit deze inventarisatie blijkt dat een aantal van u vragen heeft over de invulling van de norm. Daarom besteden we hier de komende tijd in de nieuwsbrief extra aandacht aan.

Achtergrond
Om uw klant zo goed mogelijk te bedienen is actuele kennis van groot belang. De noodzaak om over deze kennis te beschikken is vastgelegd in de Wft. Hieruit volgt dat alle medewerkers met klantcontact permanent op de hoogte moeten zijn van actuele ontwikkelingen in hun vakgebied en deze toe kunnen passen in hun werkzaamheden. Uw onderneming is vrij om te bepalen hoe dit in de praktijk wordt ingevuld.

Permanent actueel in de praktijk
In de praktijk zien we veel goede manieren om aan de norm te voldoen. Zo zetten financiële ondernemingen zelf verschillende middelen in om doorlopend op de hoogte te zijn van alle relevante ontwikkelingen. Daarnaast zien we marktinitiatieven om hier collectief invulling aan te geven.

Om u een beter beeld te geven van de wijze waarop u aan deze norm kunt voldoen, besteedt de AFM de komende maanden herhaaldelijk aandacht aan dit onderwerp. We staan onder meer stil bij de soorten abonnementen die worden aangeboden, bovenwettelijke initiatieven en manieren waarop u zelf aan de open norm kunt voldoen.

Meer informatie
Wilt u meer weten over de open norm? Op onze website vindt u informatie hierover. Hebt u vragen over een specifieke invulling van de norm of wilt u uw eigen initiatief met ons delen, dan kunt u contact opnemen via vakbekwaamheid@afm.nl.
  
  Vakbekwaamheidseisen voor klantmedewerkers en vergunninghouders
  

Geef uw mening over de vakbekwaamheidseisen
In 2014 hebben bijna 2.000 financiële dienstverleners hun mening gegeven over de vakbekwaamheidseisen. Dankzij deze input hebben wij onze informatievoorziening aangepast en beter kunnen aansluiten op uw behoeften.

Met het einde van de overgangstermijn in zicht is de AFM benieuwd hoe ver u bent met het behalen van examens, op welke punten u nog vragen heeft en hoe u denkt over de vakbekwaamheidseisen in het algemeen. 

Om onze informatievoorziening te evalueren en verder te verbeteren nodigen we u uit om nogmaals een enquête over de vakbekwaamheidseisen in te vullen. Het onderzoek is anoniem. Het invullen kost u maximaal 10 minuten. De uitkomsten van dit onderzoek zullen wij met u delen. 

U kunt uw mening en ervaringen tot maandag 20 juni met ons delen.

  Start de enquête


Actuele adresgegevens bij de KvK
Voor briefcontact met vergunninghouders maakt de AFM gebruik van de adresgegevens zoals die in het register van de Kamer van Koophandel (KvK). staan. Is uw onderneming verhuisd of wilt u uw post voortaan op een ander adres ontvangen? Vergeet dit dan niet door te geven aan de KvK.

De AFM verwerkt de wijziging binnen 4 weken. Wijzigingen in uw vestigings- en correspondentieadres kunt u eenvoudig doorgeven via de website van de KvK. Deze wijzigingen hoeft u niet apart aan de AFM door te geven.

Relatiegegevens die de AFM niet ontvangt van de KvK, zoals handelsnamen en een afwijkend factuuradres, kunt u op onze website via Mijn loket opgeven en wijzigen. Hier kunt u ook uw actuele relatiegegevens bij de AFM raadplegen. Voor toegang tot Mijn loket moet u eerst inloggen.


Tarieven bijdrage toezicht 2016 bekend
De minister van Financiën en de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid hebben de tarieven voor de jaarlijkse bijdrage in de toezichtkosten 2016 vastgesteld. Op 3 juni zijn deze tarieven gepubliceerd in de Staatscourant.

Voor adviseurs en bemiddelaars stijgen de tarieven met 3,6%. Voor alle bij de AFM ondertoezichtstaande ondernemingen is dit gemiddels 6,4%.
 
De reden van de stijging is dat de begroting van de AFM voor het toezicht dit jaar €4,6 miljoen hoger uitvalt. Dit is onder meer het gevolg van investeringen in technologie om ons toezicht te versterken en extra inzet op thematische toezichtgebieden zoals fintech en consumentengedrag.

Zoals is uitgelegd in de Agenda 2016-2018 is dit nodig om ons toekomstbestendig te maken. De AFM gaat doelmatig om met de beschikbare middelen. Omdat we in 2015 niet de volledige begroting hebben nodig gehad, kunnen we in de tarieven voor 2016 een bedrag van €4,5 miljoen verrekenen.

De tarieven stijgen dit jaar 3,6%. Deze stijging is lager dan de gemiddelde stijging van 6,4%. Dit wordt veroorzaakt door de toename in het totaal aantal medewerkers dat zich bezighoudt met financiële dienstverlening. Hierdoor wordt het totaalbedrag binnen uw categorie verdeeld over meer medewerkers en stijgt het tarief per medewerker relatief minder dan gemiddeld.

Wat zijn de tarieven voor 2016?
De jaarlijkse bijdrage aan het toezicht bestaat uit een vast tarief per onderneming en tarieven per fte.

Tarieven (in euro’s) 2015 2016

Vast bedrag per onderneming    

820,00

850,00
> 0 tot en met 20,0 fte 337,00 349,13
> 20,0 tot en met 200,0 fte 307,00 318,10
> 200,0 tot en met 500,0 fte   62,00   64,20
> 500,0 fte   16,00   16,60

Gespreid betalen en automatisch incasso
Adviseurs en bemiddelaars die een factuur ontvangen van €3.000 of lager kunnen deze zonder aanvullende voorwaarden in 4 termijnen betalen. Hierover wordt u nader geïnformeerd wanneer u de factuur ontvangt. Vanaf dit jaar is het voor deze groep ook mogelijk om hun betaling in termijnen via een automatisch incasso te laten verlopen. De adviseurs en bemiddelaars die hiervoor in aanmerking komen zijn apart geïnformeerd via een brief. Vanaf juni tot en met september worden de facturen aan adviseurs en bemiddelaars verstuurd.

Meer informatie vindt u op de website van de AFM:

  Veelgestelde vragen over bijdrage aan toezichtkosten 2016
  Brochure bijdrage aan toezichtkosten 2016
  Informatie over toezichtkosten  

In het jaarverslag 2015 en in de activiteitenkalenders 2015 van de AFM vindt u meer informatie over de wijze waarop wij onze toezichtstaken vorig jaar hebben uitgevoerd.


Vraag van de maand
Mijn onderneming werkt met ZZP’ers, uitzendkrachten of freelancers. Vallen zij onder het beloningsbeleid van mijn onderneming?

Alle natuurlijke personen die onder de verantwoordelijkheid van de financiële onderneming werken, vallen onder de regels van het beheerste beloningsbeleid. Dit gaat dus ook over beloningen van bijvoorbeeld ingehuurde uitzendkrachten of zelfstandigen zonder personeel.

Wanneer (vakbekwame) freelancers voor rekening en risico van een financiële onderneming werken, vallen zij onder het beloningsbeleid van deze financiële ondernemingen.

Als er werkzaamheden worden uitbesteed aan een andere financiële onderneming, dan moet die betreffende financiële onderneming zelf een beheerst beloningsbeleid voeren. Haar werknemers vallen dan niet onder het beloningsbeleid van de uitbestedende onderneming. Worden de werkzaamheden echter uitgevoerd onder verantwoordelijkheid (voor rekening en risico) van de inhurende financiële onderneming, dan vallen de natuurlijke personen die de werkzaamheden verrichten onder het beloningsbeleid van de financiële onderneming die hen inhuurt om de werkzaamheden uit te voeren. Denk hierbij aan het inschakelen van een call center.


Reacties op de nieuwsbrief
Wat vindt u van deze nieuwsbrief?

Bent u tevreden over de nieuwsbrief voor financiële dienstverleners? Mist u onderwerpen of zou u het graag anders zien? Laat het ons weten via ondernemersloket@afm.nl t.a.v. Redactie nieuwsbrief.


Contact met de AFM
U kunt het Ondernemersloket van de AFM bereiken op werkdagen tussen 10.00 en 17.00 uur op 0800-6800 680 (gratis). U kunt ook een e-mail sturen naar ondernemersloket@afm.nl.

Aanmelden nieuwsbrieven
Blijf op de hoogte van ons nieuws. Meld u aan voor een van onze nieuwsbrieven.
Archief Nieuwsbrieven
Klik hier om de nieuwsbrieven te bekijken
Vacatures AFM
Bekijk hier onze vacatures
Afmelden  Profiel wijzigen  Doorsturen