|
|
|
Nieuwsbrief financiële dienstverleners
3 juni 2016 |
|
Beste relatie,
In de nieuwsbrief van deze maand staat informatie over de open norm permanent actueel vakbekwaam en vragen we uw mening over de vakbekwaamheidseisen. Verder vindt u in deze nieuwsbrief de tarieven voor de bijdrage aan het toezicht 2016 en een verzoek om uw KvK-gegevens actueel te houden.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Geef uw mening over de vakbekwaamheidseisen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In 2014 hebben bijna 2.000 financiële dienstverleners hun mening gegeven over de vakbekwaamheidseisen. Dankzij deze input hebben wij onze informatievoorziening aangepast en beter kunnen aansluiten op uw behoeften.
Met het einde van de overgangstermijn in zicht is de AFM benieuwd hoe ver u bent met het behalen van examens, op welke punten u nog vragen heeft en hoe u denkt over de vakbekwaamheidseisen in het algemeen.
Om onze informatievoorziening te evalueren en verder te verbeteren nodigen we u uit om nogmaals een enquête over de vakbekwaamheidseisen in te vullen. Het onderzoek is anoniem. Het invullen kost u maximaal 10 minuten. De uitkomsten van dit onderzoek zullen wij met u delen.
U kunt uw mening en ervaringen tot maandag 20 juni met ons delen.
Start de enquête
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Actuele adresgegevens bij de KvK |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Voor briefcontact met vergunninghouders maakt de AFM gebruik van de adresgegevens zoals die in het register van de Kamer van Koophandel (KvK). staan. Is uw onderneming verhuisd of wilt u uw post voortaan op een ander adres ontvangen? Vergeet dit dan niet door te geven aan de KvK.
De AFM verwerkt de wijziging binnen 4 weken. Wijzigingen in uw vestigings- en correspondentieadres kunt u eenvoudig doorgeven via de website van de KvK. Deze wijzigingen hoeft u niet apart aan de AFM door te geven.
Relatiegegevens die de AFM niet ontvangt van de KvK, zoals handelsnamen en een afwijkend factuuradres, kunt u op onze website via Mijn loket opgeven en wijzigen. Hier kunt u ook uw actuele relatiegegevens bij de AFM raadplegen. Voor toegang tot Mijn loket moet u eerst inloggen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tarieven bijdrage toezicht 2016 bekend |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De minister van Financiën en de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid hebben de tarieven voor de jaarlijkse bijdrage in de toezichtkosten 2016 vastgesteld. Op 3 juni zijn deze tarieven gepubliceerd in de Staatscourant.
Voor adviseurs en bemiddelaars stijgen de tarieven met 3,6%. Voor alle bij de AFM ondertoezichtstaande ondernemingen is dit gemiddels 6,4%.
De reden van de stijging is dat de begroting van de AFM voor het toezicht dit jaar €4,6 miljoen hoger uitvalt. Dit is onder meer het gevolg van investeringen in technologie om ons toezicht te versterken en extra inzet op thematische toezichtgebieden zoals fintech en consumentengedrag.
Zoals is uitgelegd in de Agenda 2016-2018 is dit nodig om ons toekomstbestendig te maken. De AFM gaat doelmatig om met de beschikbare middelen. Omdat we in 2015 niet de volledige begroting hebben nodig gehad, kunnen we in de tarieven voor 2016 een bedrag van €4,5 miljoen verrekenen.
De tarieven stijgen dit jaar 3,6%. Deze stijging is lager dan de gemiddelde stijging van 6,4%. Dit wordt veroorzaakt door de toename in het totaal aantal medewerkers dat zich bezighoudt met financiële dienstverlening. Hierdoor wordt het totaalbedrag binnen uw categorie verdeeld over meer medewerkers en stijgt het tarief per medewerker relatief minder dan gemiddeld.
Wat zijn de tarieven voor 2016?
De jaarlijkse bijdrage aan het toezicht bestaat uit een vast tarief per onderneming en tarieven per fte.
Tarieven (in euro’s) |
2015 |
2016 |
Vast bedrag per onderneming |
820,00 |
850,00 |
> 0 tot en met 20,0 fte |
337,00 |
349,13 |
> 20,0 tot en met 200,0 fte |
307,00 |
318,10 |
> 200,0 tot en met 500,0 fte |
62,00 |
64,20 |
> 500,0 fte |
16,00 |
16,60 |
Gespreid betalen en automatisch incasso
Adviseurs en bemiddelaars die een factuur ontvangen van €3.000 of lager kunnen deze zonder aanvullende voorwaarden in 4 termijnen betalen. Hierover wordt u nader geïnformeerd wanneer u de factuur ontvangt. Vanaf dit jaar is het voor deze groep ook mogelijk om hun betaling in termijnen via een automatisch incasso te laten verlopen. De adviseurs en bemiddelaars die hiervoor in aanmerking komen zijn apart geïnformeerd via een brief. Vanaf juni tot en met september worden de facturen aan adviseurs en bemiddelaars verstuurd.
Meer informatie vindt u op de website van de AFM:
Veelgestelde vragen over bijdrage aan toezichtkosten 2016
Brochure bijdrage aan toezichtkosten 2016
Informatie over toezichtkosten
In het jaarverslag 2015 en in de activiteitenkalenders 2015 van de AFM vindt u meer informatie over de wijze waarop wij onze toezichtstaken vorig jaar hebben uitgevoerd.
|
|
|
|
Mijn onderneming werkt met ZZP’ers, uitzendkrachten of freelancers. Vallen zij onder het beloningsbeleid van mijn onderneming?
Alle natuurlijke personen die onder de verantwoordelijkheid van de financiële onderneming werken, vallen onder de regels van het beheerste beloningsbeleid. Dit gaat dus ook over beloningen van bijvoorbeeld ingehuurde uitzendkrachten of zelfstandigen zonder personeel.
Wanneer (vakbekwame) freelancers voor rekening en risico van een financiële onderneming werken, vallen zij onder het beloningsbeleid van deze financiële ondernemingen.
Als er werkzaamheden worden uitbesteed aan een andere financiële onderneming, dan moet die betreffende financiële onderneming zelf een beheerst beloningsbeleid voeren. Haar werknemers vallen dan niet onder het beloningsbeleid van de uitbestedende onderneming. Worden de werkzaamheden echter uitgevoerd onder verantwoordelijkheid (voor rekening en risico) van de inhurende financiële onderneming, dan vallen de natuurlijke personen die de werkzaamheden verrichten onder het beloningsbeleid van de financiële onderneming die hen inhuurt om de werkzaamheden uit te voeren. Denk hierbij aan het inschakelen van een call center.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Reacties op de nieuwsbrief
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wat vindt u van deze nieuwsbrief?
Bent u tevreden over de nieuwsbrief voor financiële dienstverleners? Mist u onderwerpen of zou u het graag anders zien? Laat het ons weten via ondernemersloket@afm.nl t.a.v. Redactie nieuwsbrief.
|
|
|
Contact met de AFM
U kunt het Ondernemersloket van de AFM bereiken op werkdagen tussen 10.00 en 17.00 uur op 0800-6800 680 (gratis). U kunt ook een e-mail sturen naar ondernemersloket@afm.nl.
|
|
|
|
|
|
|
|