Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief
 
Consumentennieuwsbrief
16 juni 2016
Beste relatie,

Dit is de nieuwsbrief van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) speciaal voor consumenten.
Onderwerpen in deze nieuwsbrief
  Voorkom oplichting per telefoon! Gebruik onze tips!
  Kifid biedt meer hulp bij klacht 
  Kosten bij pinnen in het buitenland 
  Let op: Geld lenen kost geld!

  Bent u goed verzekerd?
Voorkom oplichting per telefoon! Gebruik onze tips!

1. Ga nooit in op aandelenverkoop per telefoon of e-mail.

2. Raadpleeg de registers van de AFM of de website van de buitenlandse toezichthouder in het land waar het bedrijf zegt te zijn gevestigd. Zo kunt u zien of zij over een vergunning beschikken of juist op een waarschuwingslijst staan.

3. Check op internet via zoekmachines of er iets bekend is over de aanbieding of onderneming. 

4. Betaal geen restriction fee of andere onduidelijke kosten aan onbekende ondernemingen.

5. Controleer op internet via zoekmachines de naam van het aandeel.

6. Wees altijd extra alert als bedrijven of personen aan u vragen om geld vragen over te maken naar een buitenlandse bankrekening of via zogenaamde Moneytransfer-systemen.

7. Ingewikkelde beleggingsconstructies met hoge rendementen en een laag risico, beloven weinig goeds. Vermijd beleggingen die u niet begrijpt. 
Lees verder
  Lees meer over waarschuwingen op onze website 
  Check je aanbieder
Kifid biedt meer hulp bij klacht

Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD) bemiddelt bij conflicten tussen klanten en financiële ondernemingen. Het instituut heeft nu besloten om consumenten beter te begeleiden bij een klacht.

Consumenten hebben namelijk geregeld een kennisachterstand op de financiële dienstverlener. Het KiFiD gaat helpen deze kloof te verkleinen. Bijvoorbeeld door een klacht zo duidelijk mogelijk te laten verwoorden.

Het anders opschrijven van de klacht en het doorvragen naar de juiste onderbouwing kan betekenen dat de consument wel gelijk krijgt, terwijl dit anders niet het geval zou zijn geweest. 
Lees verder
  Lees meer over het nieuwe beleid van het KiFiD
Kosten bij pinnen in het buitenland

In eurolanden hoeft u geen kosten te betalen als u geld opneemt met uw betaalpas. Als u met een creditcard geld opneemt of als u geld opneemt buiten de eurolanden, moet u wel rekening houden met kosten.

Bekijk voordat u op reis gaat, op de website van uw bank, de informatie over de kosten en het gebruik van uw betaalpas of creditcard in het buitenland.
Let op: Geld lenen kost geld! 

Geldverstrekkers mogen zelf de hoogte van de rente bepalen, tot het wettelijk maximum. Op dit moment is dat 14%.  
Vooral bij roodstaan op een bankrekening en bij creditcards wordt vaak een hoge rente gerekend.
Lees verder
  Het Nibud over soorten leningen
  Wijzer in geldzaken: Voordat je gaat lenen
  Lees meer lenen op onze website
Bent u goed verzekerd? 

Een verzekering moet passen bij uw wensen en situatie.

U kunt de volgende vragen gebruiken om te bepalen waar uw verzekering aan moet voldoen:  

• Hebt u de verzekering nodig?   
• Hoe uitgebreid wilt u verzekerd zijn?
• Welke risico’s wilt en kunt u nemen?
• Hoeveel kunt en wilt u aan premie betalen?
• Wilt u een eigen risico?
• Hoe moet uw verzekeraar uw claims behandelen?
• Bent u niet dubbel verzekerd?

Vervolgens kunt u op zoek naar een product dat het beste bij u past.

Lees verder
   Lees meer over verzekeringen op onze website
  Informatie over verzekeringen bij Wijzer in Geldzaken
Waarschuwingen
Bekijk ze op afm.nl
AFM op Facebook
Mis geen belangrijke info. Volg ons op Facebook.
Aanmelden nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van ons nieuws. Meld u aan voor een van onze nieuwsbrieven.
Vacatures AFM
Bekijk al onze vacatures
Archief nieuwsberichten
Klik hier om alle nieuwsberichten van de AFM te bekijken
Afmelden  Gegevens wijzigen  Doorsturen