Bekijk de webversie van deze nieuwsbrief
AFM
Nieuwsbrief Financiële dienstverleners
25-08-2016
Beste relatie,
In deze nieuwsbrief veel informatie over vakbekwaamheid, waaronder een interview met Lesly van Kleef over hoe zijn kantoor omgaat met de nieuwe vakbekwaamheidseisen. De vraag van de maand gaat dit keer over het wijzigen van een vergunning.
Onderwerpen in deze nieuwsbrief:
  Resultaten enquête AFM over vakbekwaamheid
  Van Kleef Financiële Diensten B.V. over vakbekwaamheid
  Ontheffingsbeleid diplomaplicht
  Bijdrage toezichtkosten 2016
  Vraag van de maand

Resultaten enquête AFM over vakbekwaamheid
De derde enquête over vakbekwaamheid is door 260 respondenten ingevuld. Wij zijn blij dat velen van u weer de moeite hebben genomen om uw mening en ervaringen met de AFM te delen.

De grootste groep respondenten is adviseur/bemiddelaar (235). Daarnaast hebben 11 aanbieders, 9 gevolmachtigd agenten/serviceproviders en 5 personen met een ander beroep gereageerd op de enquête.

Kennis opdoen
Uit de enquête blijkt dat 99,6% van de respondenten zelfstandig kennis heeft  opgedaan. De kennisbronnen die worden gebruikt zijn: deze nieuwsbrief, opleidingsinstituten, brancheorganisaties en vakpers. 69% van de respondenten geeft aan alle nodige informatie te hebben gevonden of weet waar zij de informatie kan vinden, en dus geen behoefte heeft aan meer informatie.

Invulling permanent actueel vakbekwaam
Vrijwel alle respondenten (97%) geven aan invulling te hebben gegeven aan permanent actueel vakbekwaam. hier wordt verschillend invulling aan gegeven. Zo heeft 80% van de respondenten wekelijks vaktechnisch overleg. 55% heeft een abonnement op nieuwsbrieven of tijdschriften. En 71% heeft een permanent actueel vakbekwaam abonnement bij een opleidingsinstituut.

Betrokkenheid bij de nieuwe eisen
Uit de enquête blijkt dat 21% van de respondenten zich niet betrokken voelt bij de nieuwe vakbekwaamheidseisen. Iets meer dan de helft van de respondenten beschouwt de nieuwe eisen als complex. 83% van de respondenten geeft aan de veranderingen goed te kunnen bijhouden.

Wat betreft de houding ten opzichte van de nieuwe vakbekwaamheidseisen blijkt dat 54% van de respondenten ervaart dat andere financiële ondernemingen negatief staan tegenover de veranderingen in de vakbekwaamheidseisen. 28% van de respondenten is van plan om collega’s te overtuigen van het nut van de nieuwe eisen.
 
  Bekijk de volledige resultaten (pdf)   

Van Kleef Financiële Diensten B.V. over vakbekwaamheid
De AFM heeft de afgelopen maanden veel met de markt gecommuniceerd over de nieuwe vakbekwaamheidseisen. Nu is het de beurt aan de markt zelf. Door middel van interviews, geven marktpartijen hun kijk op de nieuwe vakbekwaamheidseisen. Lesly van Kleef, directeur bij Van Kleef Financiële Diensten B.V. geeft het tweede interview.

Wat is uw ervaring met het nieuwe vakbekwaamheidsstelsel?
De invoering van het nieuwe vakbekwaamheidsstelstel is een grote verandering voor elke financiële dienstverlener. De nieuwe eisen zorgden in eerste instantie voor onduidelijkheid en onzekerheid. We wisten niet meteen wat er van ons werd verwacht. Verschillende organisaties, zoals brancheorganisaties, de AFM en opleidingsinstituten hebben gaandeweg meer informatie gedeeld met de markt. Dit heeft ervoor gezorgd dat onze onderneming de nieuwe eisen goed heeft kunnen implementeren. Wij zijn van mening dat nieuwe Wft-diploma’s ervoor zorgen dat het opleidingsniveau gelijk getrokken wordt en uniform blijft.

Hoe heeft u permanent actueel vakbekwaam ingevuld?
Ons kantoor bestaat uit 5 adviserende en niet-adviserende klantmedewerkers. Wij vinden het belangrijk dat onze medewerkers correcte en actuele kennis hebben. Dit geldt ook voor de klantmedewerkers die niet adviseren. Wij hebben permanent actueel vakbekwaam zo breed mogelijk ingevuld, en hebben daarbij aansluiting gezocht bij onze bestaande processen en visie. Zo bespreken wij nieuwsbrieven van bijvoorbeeld VVP, D&O en de AFM. Ook bespreken we de actualiteiten in wekelijkse overleggen. En we organiseren intern workshops waarin we ook rollenspellen doen. Uit onze ervaring is gebleken dat je veel van elkaar leert.

Boodschap aan de markt
Het is wellicht een open deur, maar zorg ervoor dat je als organisatie op tijd klaar bent. Plan de stappen die nog ondernomen moeten worden. Maak gebruik van faciliteiten die opleidingsinstituten bijvoorbeeld bieden, voor het behalen van de diploma’s zoals een omwisselservice. Je weet dan voor al je adviseurs snel welke diploma’s nog ontbreken. Laat permanent actueel vakbekwaam zoveel mogelijk aansluiten bij je bestaande bedrijfsvoering en processen. Borg deze processen ook goed zodat je zeker weet dat het plaatsvindt en het dus ook kunt aantonen.   

Ontheffingsbeleid diplomaplicht
De AFM vraagt uw aandacht nogmaals voor het ontheffingsbeleid bij de diplomaplicht. Adviseurs die vanwege schrijnende omstandigheden niet tijdig kunnen voldoen aan de diplomaplicht, kunnen een ontheffing bij de AFM aanvragen. De behandeltermijn van een ontheffingsverzoek is minimaal 13 weken. De behandeltermijn is langer als de AFM niet tijdig alle informatie ontvangt die nodig is voor de beoordeling.

Als het verzoek op 1 januari 2017 nog in behandeling is, dan heeft dit als consequentie dat de betreffende adviseur niet meer mag adviseren. Als deze adviseur als de enige adviseur op een kantoor in een bepaalde productgroep adviseert, dan moet de registratie in het vergunningenregister aangepast worden. Op deze manier is het voor iedereen duidelijk dat er in bepaalde productgroepen  op een kantoor niet meer geadviseerd mag worden.

Daarom is het van belang om rekening te houden met extra tijd voor het eventueel verstrekken van additionele informatie aan de AFM. Dien uw verzoek voor een ontheffing dus zo vroeg mogelijk in om ook na 1 januari 2017 uw diensten te kunnen blijven verrichten.
 
  Meer informatie over het ontheffingsbeleid   

Bijdrage toezichtkosten 2016
De verzending van de facturen voor de bijdrage in de toezichtkosten 2016 is in volle gang. De facturen worden in delen verzonden in de periode juni tot en met september.

Heeft u de AFM een machtiging voor automatische incasso verleend? Dan ontvangt u de factuur naar verwachting eind september. Op de factuur staat aangegeven wanneer de verschillende termijnen worden geïncasseerd.
   
Vraag van de maand
Het Ondernemersloket van de AFM beantwoordt vragen van onder andere financiële dienstverleners. Elke maand selecteert het Ondernemersloket een veelgestelde vraag om in de nieuwsbrief nader onder de aandacht te brengen.

Hoe kan ik als financiële dienstverlener mijn vergunning wijzigen
Deze maand niet één veelgestelde vraag, maar meerdere vragen. Regelmatig ontvangt het Ondernemersloket namelijk vragen van financiële dienstverleners over het wijzigen van een vergunning. Daarom hebben wij een overzicht gemaakt van de veelgestelde vragen en antwoorden met betrekking tot wijzigingen die u aan de AFM kunt doorgeven. Neem contact op met het Ondernemersloket als er iets onduidelijk is aan deze informatie of ontbreekt. 

Heeft u een vraag over het wijzigen van uw vergunning of een andere vraag? Ga dan naar de veelgestelde vragen op onze website.

  
  Veelgestelde vragen over wijzigen vergunning

Reacties op de nieuwsbrief
Wat vindt u van deze nieuwsbrief?

Bent u tevreden over de nieuwsbrief voor financiële dienstverleners? Mist u onderwerpen of zou u het graag anders zien? Laat het ons weten via ondernemersloket@afm.nl t.a.v. Redactie nieuwsbrief.


Contact met de AFM
U kunt het Ondernemersloket van de AFM bereiken op werkdagen tussen 10.00 en 17.00 uur op 0800-6800 680 (gratis). U kunt ook een e-mail sturen naar ondernemersloket@afm.nl.

Aanmelden nieuwsbrieven
Blijf op de hoogte van ons nieuws. Meld u aan voor een van onze nieuwsbrieven.
Archief Nieuwsbrieven
Klik hier om de nieuwsbrieven te bekijken
Vacatures AFM
Bekijk hier onze vacatures
Afmelden  Profiel wijzigen  Doorsturen