Later minder zorgen over jouw pensioen? Kom nu in actie |
|
Het Nederlands pensioenstelsel is uitgeroepen tot het beste stelsel ter wereld. Toch zien veel mensen hun oude dag met zorg tegemoet. 'Zet jouw pensioenzorg om in actie!' Dat zegt AFM'er Freke Manschot in haar pensioenblog. Pensioen gaat over ‘straks’, maar wil je minder zorgen dan is ‘nu’ het juiste woord. Waarom, dat lees je in haar blog. |
|
|
|
|
Kredietaanbieders kunnen meer doen om problematische last te voorkomen |
|
Dat bleek uit het Klantbelang Dashbord-onderzoek Consumptief Krediet van de AFM. Het is belangrijk dat klanten een lening afsluiten die past bij hun financiële situatie en het doel waarvoor zij lenen, zodat niet meer en langer wordt geleend dan nodig is. De AFM heeft onvoldoende verbetering gezien in het tegengaan van overkreditering. Hoe zorg je er zelf voor dat je een bewuste keuze maakt bij het afsluiten van een lening? Lees de AFM-leentips. |
|
|
|
|
Dit moet je weten over nazorg- en serviceabonnementen |
|
Maak goede afspraken over nazorg als je bijvoorbeeld wilt dat jouw adviseur of verzekeraar eens in de zoveel tijd voor je checkt of lopende verzekeringsproducten goedkoper kunnen worden afgesloten. Sinds het provisieverbod moet je voor deze werkzaamheden betalen, maar per saldo kan het misschien geld opleveren. Meer weten? Ga naar de pagina over nazorg- en serviceabonnementen. |
|
|
|
|
Pensioen3daagse helpdesk: ‘Kan ik eerder met pensioen en zo ja, wat krijg ik dan?’ |
|
Deze en ruim 1300 andere vragen werden door onder andere AFM en andere pensioen- specialisten beantwoord tijdens de Pensioen3daagse. Veel vragen gingen over de AOW, over de AOW-leeftijd maar ook over partnerpensioen. Pensioen3daagse gemist? En heb je zelf nog vragen over de hoogte van jouw pensioen? Ga naar de onze website en kijk wat je kunt doen. |
|
|
|
|
Hypotheekaanbieders geven onvoldoende duidelijkheid over risico-opslag |
|
Uit onderzoek van de AFM blijkt dat de dienstverlening bij risico-opslagen beter kan. Lang niet alle hypotheekaanbieders passen de opslag uit zichzelf aan wanneer het risico voor hen wijzigt. Bovendien worden klanten onvoldoende geïnformeerd. De AFM vindt het belangrijk dat klanten op de hoogte zijn van de risico-opslag op hun hypotheekrente die de aanbieder hanteert en dat die automatisch wordt aangepast als dat kan. |
|
|
|
|
|
Webshop of nepshop? |
Wil je iets bestellen op social media? En ken je de aanbieder niet? Check het bedrijf, voordat je je gegevens invult of betaalt. Gebruik de checklist van Consuwijzer en lees wat je kunt als je toch genept bent. |
|
|
|
|
|
|
Wat is cybercrime? |
Cybercrime is bijvoorbeeld phishing, spam of een andere vorm van internet- en computergebonden vormen van criminaliteit. Vooral phishing maakt veel slachtoffers. Wat is het en hoe herken je het? |
|
|
|
|
|
|
|
|