|
 |
 |
Nieuwsbrief Financiële dienstverleners
1 november 2013 |
 |
Beste relatie,
Deze nieuwsbrief houdt u op de hoogte van de ontwikkelingen rond (het toezicht op) financiële dienstverleners onder de Wet op het financieel toezicht (Wft). Meer informatie over de Wft vindt u op de website van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) onder het gedeelte voor adviseurs & bemiddelaars. Deze informatie is rechtstreeks te benaderen via www.afm.nl/fd. |
 |
|
 |
 |
|
 |
 |
De AFM wijst u op ontwikkelingen in de markt met betrekking tot specifieke onderwerpen. Hierbij benoemt de AFM aandachtspunten die van belang kunnen zijn voor uw bedrijfsvoering en het adviseren en bemiddelen in financiële producten in het algemeen. |
 |
 |
 |
|
Schrijf u nu in voor het seminar Dienstverlening op Maat |
|
|
|
 |
 |
Als financiële dienstverlener bent u niet verplicht om uw klant altijd een volledig integraal financieel advies te geven. Maar hoe stemt u uw dienstverlening af op de specifieke wensen, behoeften en situatie van uw klant? Hoe zorgt u ervoor dat uw dienstverlening betaalbaar blijft? En zo, dat u toch passend adviseert.
Tijdens het seminar ‘Dienstverlening op Maat’ gaan we met u in gesprek over manieren waarop u uw dienstverlening korter en efficiënter kunt inrichten. Heeft u concrete ideeën over dienstverlening op maat? Wilt u hierover tijdens een interactieve middag vrijblijvend sparren met de AFM en uw collega’s? Meld u dan aan via dienstverleningopmaat@afm.nl
De AFM heeft de afgelopen periode veel vragen gekregen over efficiënte inrichting van dienstverlening. Op basis van gesprekken met dienstverleners en verschillende praktijkonderzoeken heeft de AFM een aantal principes opgesteld die u kunt gebruiken bij de inrichting van uw dienstverlening.
Bekijk hier de principes
Graag zien we u tijdens het seminar op donderdag 28 november, van 14.00 tot 17.00 uur in Hotel Van der Valk in Breukelen. Het seminar zal afgesloten worden met een borrel. Na inschrijving ontvangt u een verdere (route)beschrijving en de agenda van het seminar. Er zijn geen kosten verbonden aan deelname.
Tijdens het seminar bespreken we de mogelijkheden van Dienstverlening op Maat aan de hand van een aantal concrete praktijkvoorbeelden. Eén daarvan treft u alvast hieronder aan.
Voorbeeld Dienstverlening op Maat bij oversluiten risicoverzekering
Wij hebben de afgelopen maanden veel reacties en voorbeelden gekregen waar het concept dienstverlening op maat in praktijk is toegepast. Leen Winter FFP van Winter Financiële Diensten uit Heteren heeft onderstaand voorbeeld ingestuurd. Een goed voorbeeld van dienstverlening op maat in de praktijk.
Uw klant heeft vijf jaar geleden een overlijdensrisicoverzekering afgesloten naast zijn hypotheek. Nu verzoekt hij u om uit te zoeken of er besparing mogelijk is op de overlijdensrisicoverzekering.
U maakt een premievergelijking op basis van dezelfde uitgangspunten die uw klant vijf jaar terug heeft opgegeven. Hieruit blijkt dat een besparing mogelijk is van €10,- per maand gedurende de resterende vijfentwintig jaar. Dit komt neer op een besparing van €3.000,- over de resterende looptijd.
U toetst bij uw klant of zijn situatie, wensen of behoeften zijn gewijzigd. Als blijkt dat er geen wezenlijke veranderingen hebben plaatsgevonden, zoekt u op basis van dezelfde uitgangspunten een product dat goedkoper is.
Wanneer uit enkele toetsvragen blijkt dat het klantbeeld wel is gewijzigd, adviseert u de klant opnieuw een volledig advies af te nemen. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer één van de twee polishouders volledig gestopt is met werken, of als de uitkering moet worden verhoogd.
|
 |
 |
 |
 |
|
Gooi geen ‘oude’ Wft-PE-certificaten weg |
|
|
|
 |
 |
Om uw diploma geldig te houden is het van belang om naast uw diploma alle Wft-PE-certificaten in bezit te hebben. Het gaat om alle PE-certificaten die u heeft behaald sinds u het diploma heeft. Als u de Wft-PE-certificaten heeft weggegooid, dan kunt u duplicaten opvragen bij het exameninstituut waar u de certificaten heeft behaald. Hier zijn meestal wel kosten aan verbonden. |
 |
 |
 |
 |
|
Self Assessment 2013 door vrijwel alle financiële dienstverleners op tijd ingevuld! |
|
|
|
 |
 |
Het Self Assessment (SA) is door 96% van de financiële dienstverleners op tijd ingevuld, 87,5% van de financiële dienstverleners had maximaal 5 uur nodig om het SA in te vullen. Dit is iets meer dan vorig jaar. Over het algemeen wordt het SA van dit jaar wel als makkelijker ervaren dan het SA van vorig jaar.
Op verzoek van verschillende partijen delen wij dit jaar een aantal resultaten uit het SA met de markt. Eind november of begin december ontvangt u een speciale nieuwsbrief waarin we een inhoudelijke generieke terugkoppeling geven. Onderwerpen die hierin aan bod komen zijn bijvoorbeeld: het aantal kantoren per provincie, het aantal starters in 2013, de verschillende wijzen van beloning, het aantal partijen dat nazorg- en/of serviceabonnementen aanbiedt en de gemiddelde duur en kosten van een hypotheekadvies. |
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
Vorige maand hebben we u via de nieuwsbrief voor financiële dienstverleners gevraagd om in onze poll aan te geven of u behoefte heeft aan een nieuw onderdeel in de nieuwsbrief en welk onderdeel u dan zou kiezen. |
 |
 |
 |
|
U ziet graag goede voorbeelden uit de markt terugkomen in onze nieuwsbrief |
|
|
|
 |
 |
Met een meerderheid van 61,3 % is er gekozen voor: Goede voorbeelden uit de markt. Wij gaan hiermee aan de slag en danken u voor uw input!
 |
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
In dit onderdeel publiceert de AFM relevante onderzoeksresultaten voor u als financiële dienstverlener. De AFM houdt risicogeoriënteerd toezicht en is daarom afhankelijk van meldingen uit de markt. |
 |
 |
 |
|
Tips voor een goed adviesproces bij expirerende lijfrentes |
|
|
|
 |
 |
Uit een verkennend onderzoek bij twee verzekeraars, een bank en twee zelfstandige grote advieskantoren kwam naar voren dat de adviesdienstverlening rondom expirerende lijfrentes niet altijd op orde was. In een aantal gevallen was die zelfs flink onder de maat. Het onderzoek levert ook praktische tips op voor een goed adviesproces. Die willen we graag met u delen.
Geconstateerde tekortkomingen
De twee belangrijkste tekortkomingen die tijdens het dossieronderzoek zijn geconstateerd:
• Dossiers bevatten niet alle relevante klantinformatie om passend te kunnen adviseren. In enkele dossiers bleek niet of nauwelijks dat de financiële positie, de doelstellingen, kennis en ervaring en risicobereidheid van de klant waren geïnventariseerd.
• Adviezen waren niet, onduidelijk of slechts summier gemotiveerd. De adviezen sloten daarmee niet aantoonbaar aan op relevante klantinformatie.
Aanbevelingen voor een goed adviesproces
• Pas de (eerder) door u doorgevoerde aanpassingen ten aanzien van advies ook toe op de advisering over andere complexe en impactvolle producten.
• Gebruik de aangeboden handvatten, zoals de vier fases die de basis vormen voor een goed adviestraject; kennismaking, beeldvorming, oplossing en nazorg.
• Wees duidelijk over welke dienstverlening u aanbiedt. Maak hierover afspraken met de klant en kom deze afspraken vervolgens na. Denk hierbij aan het soort dienstverlening (execution only of advies) en bij adviesdienstverlening tevens aan de reikwijdte van uw dienstverlening.
• Ook voor advisering rondom expirerende lijfrentes heeft u de mogelijkheid om dienstverlening op maat aan te bieden. In het rapport biedt de AFM u hiervoor enkele praktische handvatten.
• Betrek alle relevante productkenmerken in de productvergelijking en in het advies. Bij lijfrentes zijn dat onder andere het geldende fiscale regime, het langlevenrisico (levenslang versus tijdelijk) en het nabestaandenrisico.
Aanvullende informatie
Meer bevindingen en aanbevelingen staan in het rapport
Onderzoek naar dienstverlening bij expirerende lijfrentes
Meer informatie over het inrichten van uw adviesproces vindt u in de
Leidraden over advisering |
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
Het Ondernemersloket van de AFM beantwoordt vragen van onder andere financiële dienstverleners. Elke maand selecteert het Ondernemersloket een veelgestelde vraag om in de nieuwsbrief nader onder de aandacht te brengen. |
 |
 |
 |
|
Wat gebeurt er als ik niet op tijd alle diploma’s en Wft-PE-certificaten upload voor pensioenverzekeringen?
|
|
|
|
 |
 |
Als u onder het overgangsregime valt en wij op uiterlijk 30 december 2013 niet alle vereiste diploma’s en Wft-PE-certificaten hebben ontvangen, dan mag u niet langer actief zijn in pensioenverzekeringen. Het gaat om de volgende diploma’s en certificaten die in het bezit moeten zijn van één persoon:
• Wft-basismodule (of een daarmee gelijkgesteld diploma)
• Wft-levensverzekeringen inclusief Wft-Beleggen (of een daarmee gelijkgesteld diploma)
• Wft-pensioenverzekeringen
• Alle bijbehorende Wft-PE-certificaten
De AFM verleent geen uitstel voor het aanleveren van de vereiste diploma’s, dit betekent dat wij uw vergunningregistratie per 31 december 2013 zullen aanpassen. Vanaf dat moment is het adviseren en/of bemiddelen in pensioenverzekeringen niet meer zichtbaar in ons extern register. U mag in dit geval ook geen portefeuille met pensioenverzekeringen meer beheren. Als u een portefeuille heeft, dan moet u deze voor 1 april 2014 overdragen aan een vergunninghoudende onderneming.
Aanvullende informatie
Brief over pensioenverzekeringen van 12 augustus 2013
Diploma’s uploaden in het Digitaal loket
Nieuwsbrief financiële dienstverleners van januari 2012
over onder meer het afwikkelen van uw activiteiten in pensioenverzekeringen (onder de veelgestelde vraag van de maand). |
 |
 |
 |
 |
|
Hypotheekaanbieders hoeven bij relatiebreuk niet aan reguliere krediettoets vast te houden |
|
|
|
 |
 |
De AFM ontvangt signalen dat kredietaanbieders bij een relatiebreuk vasthouden aan bestaande normen voor de maximale omvang van een hypotheek. Bij een relatiebreuk of andere bijzondere situaties rond de financiële positie van een huishouden is het niet noodzakelijk om onverkort aan bestaande normen te toetsen.
Naar het volledige nieuwsbericht |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
Reacties op de nieuwsbrief
|
|
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
Wat vindt u van deze nieuwsbrief?
Bent u tevreden over de nieuwsbrief voor financiële dienstverleners? Mist u onderwerpen of zou u het graag anders zien? Laat het ons weten via ondernemersloket@afm.nl t.a.v. Redactie nieuwsbrief.
|
 |
|
Contact met de AFM
U kunt het Ondernemersloket van de AFM bereiken op werkdagen tussen 10.00 en 17.00 uur op 0800-6800 680 (gratis). U kunt ook een e-mail sturen naar ondernemersloket@afm.nl.
|
|
 |
 |
|
|
|
|